Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2005, 16:15   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Malcolm X
Je bestempelt alleen maar Yann's uitspraken als dogmatisch omdat ze je niet bevallen.
Waarom zou Dimitri of zelfs jij beter weten dan Yann om te weten wat de Franstaligen beweegt om voor partij X of Y te stemmen.
Alweer totaal fout.

Nogmaals (nu al voor de vierde maal): Dimitri beweert nergens wat de Franstaligen beweegt om voor bepaalde politici te stemmen. Alleen bubbel Yann Verbeeck doet dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2005, 16:17   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat je niet zou willen dat anderen in jouw plaats zouden gaan beweren en vertellen waarom je voor het VB stemt en dat is (enigszins) maar normaal ook. Maar dan heb jij of Dimitri ook niet het recht om een definitief oordeel te vellen over andersmans beweegredenen om voor welkeen andere partij te stemmen.
En in die "andermans" houden ook de Franstaligen in. Logisch toch ?
Dimitri noch ik vellen een oordeel over de beweegredenen van de mensen in het stemhokje. Dat is ons immers onbekend, daar in België er nu eenmaal nog stemgeheim bestaat. Er valt dus weinig te veralgemenen op basis van heel beperkte opiniepeilingen. Bijgevolg hecht ik er ook geen waarde aan.

U zit dus op een totaal verkeerd denkspoor.

Ik heb niets gesteld over de beweegredenen van de Franstaligen. Alleen Yann Verbeeck deed dat.
Oud 6 maart 2005, 16:27   #23
Malcolm X
Burger

Malcolm X's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Alweer totaal fout.

Nogmaals (nu al voor de vierde maal): Dimitri beweert nergens wat de Franstaligen beweegt om voor bepaalde politici te stemmen. Alleen bubbel Yann Verbeeck doet dat.
Doe niet zo flauw. Dimitri heeft wel degelijk een uitspraak, zeg maar een waardeoordel van de Vlaamse nationalisten, over de motivatie van het kiesgedrag van de Franstaligen overgenomen. Yann heeft de juistheid van dat waardeoordeel betwist. Nu weerleg jij Yann's betwisting alleen maar omdat ze niet op onderzoek of enquêtes gegrond zou zijn. Mijn punt is dan dat je die kritiek dan evengoed op de door Dimitri overgenomen stelling kunt maken.

Als je echt in het debat wilt vooruitgaan - voor zover je dat echt (nog) wilt, natuurlijk - moet je dan ten gronde argumenteren en in deze dus met iets anders afkomen.

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 6 maart 2005 om 16:28.
Malcolm X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2005, 16:30   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je echt in het debat wilt vooruitgaan - voor zover je dat echt (nog) wilt, natuurlijk - moet je dan ten gronde argumenteren en in deze dus met iets anders afkomen.
U probeert een discussie uit te lokken over onbestaande zaken.

In een eerder bericht heb ik al uiteengezet wat Dimitri heeft gedaan en wat Yann deed. Dat waren twee totaal andere zaken. Yann Verbeeck meent te weten welke motieven de Franstaligen drijven bij de verkiezingen; Dimitri doet dat nergens.
Oud 6 maart 2005, 16:38   #25
Malcolm X
Burger

Standaard

Citaat:
Yann Verbeeck meent te weten welke motieven de Franstaligen drijven bij de verkiezingen; Dimitri doet dat nergens.
Toch wel, want Yann betwist nu juist een uitspraak van Dimitri of tenminste een uitspraak die onze Hollander heeft overgenomen van je weet wel wie.
Het komt hierop neer dat als je Yann's kritiek enkel en alleen weerlegt omdat ze niet op gegevens van onderzoek berust, je dat gebrek aan gegevens van onderzoek evengoed tegenover Dimitri's overgenomen stelling kan doen.
Oud 6 maart 2005, 16:42   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, want Yann betwist nu juist een uitspraak van Dimitri of tenminste een uitspraak die onze Hollander heeft overgenomen van je weet wel wie.
Toch niet.

Ik raad u aan gewoon even heel het bericht van Dimitri door te nemen. Dan zult u wel zien dat u gewoon iets bij elkaar fantaseert.
Oud 6 maart 2005, 16:48   #27
Malcolm X
Burger

Standaard

Citaat:
Toch niet.

Ik raad u aan gewoon even heel het bericht van Dimitri door te nemen. Dan zult u wel zien dat u gewoon iets bij elkaar fantaseert.
Ik fantaseer niets.
Als Yann een waardeoordeel over probleem alpha weerlegt van Dimitri dan heeft die toch eerst zelf zo'n waardeoordeel geveld. Dat is toch de evidentie zelve ! Je kunt toch niets iets dat niet bestaat - wat toch jouw stelling was i.v.m. Dimitri - weerleggen ?

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 6 maart 2005 om 16:49.
Malcolm X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2005, 16:51   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik fantaseer niets.
Toch wel. Lees maar eens goed Dimitri's bijdrage.
Oud 6 maart 2005, 16:55   #29
Malcolm X
Burger

Standaard

Citaat:
Toch wel. Lees maar eens goed Dimitri's bijdrage.
Pfff ...
wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil. 8)
Oud 6 maart 2005, 16:57   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pfff ...
wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil. 8)
Ja, u blijft de hele tijd drammen over iets wat niet in de tekst staat. En het grappige is juist dat u ook geen enkele maal Dimitri citeert.
Oud 7 maart 2005, 00:14   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dat is een foute redenering. De meeste franstaligen stemmen op diegene in wie ze vertrouwen hebben, en dat is ondergeschikt aan het feit of die nu Nederlands- of Franstalig is. De conclusie van Dimitri, wordt geformuleerd door de Vlaams-nationalisten, om de kloof tussen de taalgemeenschappen te vergroten.
Er zijn nu eenmaal aparte Nederlandstalige partijen en Franstalige partijen. De Franstaligen stemmen op Franstalige partijen, de Nederlandstaligen stemmen op Nederlandstalige partijen. Dat is het enige dat ik beweer. Wat de achterliggende redenen precies zijn om op die partijen te stemmen weet ik ook niet. Ik constateer alleen dat Franstaligen die in Vlaanderen wonen er blijkbaar behoefte aan hebben op Franstalige partijen te stemmen. Dat is inderdaad opmerkelijk, want Nederlanders die in Vlaanderen of Duitsland wonen stemmen niet op partijen van Nederlanders - bij mijn weten bestaan die niet eens. Op de Duitse grensgemeente Selfkant na dan, die tussen 1949 en 1963 bij Nederland hoorde en sindsdien een belangenpartij voor de Nederlandse minderheid (20% van de bevolking) heeft: de Interessengemeinschaft der Niederländer im Selfkant (IGNS). Die streeft echter absoluut niet naar aansluiting bij Nederland, noch naar instelling van 'taalfaciliteiten', maar wilde alleen een oplossing voor de problemen die Nederlanders hadden toen ze ineens in 1963 in Duitsland woonden: diploma's werden ongeldig, pensioenen kwamen in gevaar, enz. Inmiddels is de partij uitgegroeid tot een brede lokale partij (naam is veranderd van IGNS in Pro Selfkant) die ook Duitse leden heeft en voor de hele bevolking een alternatief wil vormen voor de lokale afdelingen van CDU, SPD en FDP.

Het opmerkelijke van de meeste Franstaligen in Vlaanderen is dus, dat ze Frans blijven spreken en ook eisen daarin bediend te kunnen worden, en dat ze op Franstalige partijen stemmen die hun belangen (gebruik van de Franse taal, aansluiting bij Brussel) vertegenwoordigen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 00:28   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Die insinuatie - doelend op voorbarige conclusies - kun je evengoed maken tegen onze Hollander van dienst Dimitri. Zeg nu zelf, waarom zou een Nederlander (waarvan de opvattingen nauw aanleunen bij de Vlaamse nationalisten, dit terzijde) überhaupt meer en beter inzicht hebben dan een Belg in de beweegredenen van het stemgedrag van Franstaligen. Overigens is het wel zo dat Yann het juist heeft ingeschat dat de uitspraken van Dimitri die hij in zijn bijdrage citeert zo (nagenoeg letterlijk dus) overgenomen zijn van de Vlaamsnationalistische propaganda.
Ik heb het helemaal niet over de beweegredenen van het stemgedrag van Franstaligen gehad! Ik stel enkel vast, op basis van de verkiezingsuitslagen, dat de meeste Franstaligen die in Vlaanderen wonen op de eigen Franstalige partijen blijven stemmen.

Overigens was dit stukje bedoeld als uitleg voor iemand die op dat forum vroeg naar de achtergronden van de discussie rond de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Er zit misschien een enkele subjectieve opmerking in: "zich nogal arrogant opstellen" moet objectief gezien "zich volgens de Vlamingen nogal arrogant opstellen" en "absurde eisen" moet objectief gezien "volgens de Vlamingen absurde eisen" zijn. Maar voor de rest is het niet meer dan een beschrijving van de relevante feiten, alleen de laatste twee zinnen geven mijn eigen mening wer.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 7 maart 2005 om 00:32.
Oud 7 maart 2005, 10:20   #33
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Er zijn nu eenmaal aparte Nederlandstalige partijen en Franstalige partijen. De Franstaligen stemmen op Franstalige partijen, de Nederlandstaligen stemmen op Nederlandstalige partijen. Dat is het enige dat ik beweer. Wat de achterliggende redenen precies zijn om op die partijen te stemmen weet ik ook niet. Ik constateer alleen dat Franstaligen die in Vlaanderen wonen er blijkbaar behoefte aan hebben op Franstalige partijen te stemmen.
Nee, je zei dat de franstaligen op franstalige partijen stemmen. Dat is niet zo. Onlangs is daar nog een reportage over gemaakt. Enkel machtsgeile Vlaamse politici vergroten het probleem BHV, om meer macht te krijgen.

Citaat:
Dat is inderdaad opmerkelijk, want Nederlanders die in Vlaanderen of Duitsland wonen stemmen niet op partijen van Nederlanders - bij mijn weten bestaan die niet eens. Op de Duitse grensgemeente Selfkant na dan, die tussen 1949 en 1963 bij Nederland hoorde en sindsdien een belangenpartij voor de Nederlandse minderheid (20% van de bevolking) heeft: de Interessengemeinschaft der Niederländer im Selfkant (IGNS). Die streeft echter absoluut niet naar aansluiting bij Nederland, noch naar instelling van 'taalfaciliteiten', maar wilde alleen een oplossing voor de problemen die Nederlanders hadden toen ze ineens in 1963 in Duitsland woonden: diploma's werden ongeldig, pensioenen kwamen in gevaar, enz. Inmiddels is de partij uitgegroeid tot een brede lokale partij (naam is veranderd van IGNS in Pro Selfkant) die ook Duitse leden heeft en voor de hele bevolking een alternatief wil vormen voor de lokale afdelingen van CDU, SPD en FDP.
Het verschil is wel dat het hier over één land gaat. De franstaligen zijn dus geen buitenlanders in Vlaanderen.

Citaat:
Het opmerkelijke van de meeste Franstaligen in Vlaanderen is dus, dat ze Frans blijven spreken en ook eisen daarin bediend te kunnen worden, en dat ze op Franstalige partijen stemmen die hun belangen (gebruik van de Franse taal, aansluiting bij Brussel) vertegenwoordigen.
Dat is nog zo'n typische Vlaams-nationalistische beschuldiging. Ofwel is het gewoon PUUR toeval dat ik ELKE WEEK te maken krijg met franstaligen die Nederlands spreken of tenminste de moeite doen??? Uiteraard zal u het als Nederlander wel beter weten...
Oud 7 maart 2005, 10:34   #34
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die insinuatie - doelend op voorbarige conclusies - kun je evengoed maken tegen onze Hollander van dienst Dimitri. Zeg nu zelf, waarom zou een Nederlander (waarvan de opvattingen nauw aanleunen bij de Vlaamse nationalisten, dit terzijde) überhaupt meer en beter inzicht hebben dan een Belg in de beweegredenen van het stemgedrag van Franstaligen.
Dat is de kern van de hele discussie.
Oud 7 maart 2005, 11:02   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nee, je zei dat de franstaligen op franstalige partijen stemmen. Dat is niet zo. Onlangs is daar nog een reportage over gemaakt. Enkel machtsgeile Vlaamse politici vergroten het probleem BHV, om meer macht te krijgen.
Waar komen al die stemmen op Franstalige partijen in Vlaams-Brabant dan vandaan? Stemmen Nederlandstaligen misschien op de Union des Francophones en op PS, MR, CDH, Ecolo enz.?

Citaat:
Het verschil is wel dat het hier over één land gaat. De franstaligen zijn dus geen buitenlanders in Vlaanderen.
Wel vreemd dan dat ze aparte partijen oprichten en aparte verenigingen hebben. Als Vlamingen en Franstalige Brusselaars zulke broederlijke landgenoten zouden zijn, zouden ze toch niet volledig gescheiden van elkaar leven? Ik ga hier in Drenthe toch ook geen 'Hollandse' verenigingen en partijen oprichten?!
Het is duidelijk dat de Franstaligen zich niet als landgenoten gedragen en daardoor ook niet als landgenoten beschouwd worden.

Citaat:
Dat is nog zo'n typische Vlaams-nationalistische beschuldiging. Ofwel is het gewoon PUUR toeval dat ik ELKE WEEK te maken krijg met franstaligen die Nederlands spreken of tenminste de moeite doen??? Uiteraard zal u het als Nederlander wel beter weten...
Waar zijn die taalfaciliteiten dan nog voor nodig, als de Franstaligen toch allemaal Nederlands spreken? Waarom halen partijen die de faciliteitengemeentes tweetalig willen maken en bij Brussel willen voegen dan de meerderheid daar? Als iedereen zich netjes had aangepast, zouden die faciliteiten allang niet meer nodig zijn en zouden de Franstaligen gewoon opgegaan zijn in de bestaande gemeenschap i.p.v. zich af te zonderen.
Oud 7 maart 2005, 13:05   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waar komen al die stemmen op Franstalige partijen in Vlaams-Brabant dan vandaan? Stemmen Nederlandstaligen misschien op de Union des Francophones en op PS, MR, CDH, Ecolo enz.?
Wie/wat sluit dat uit??? Er zijn zelfs allochtonen en Franstaligen die op het Vlaams Belang / Blok stemmen/stemden.

Hoogstwaarschijnlijk zal u mij het antwoord op bovenstaande vraag dan ook schuldig moeten blijven, en bijgevolg, door de mand vallen.

Citaat:
Wel vreemd dan dat ze aparte partijen oprichten en aparte verenigingen hebben. Als Vlamingen en Franstalige Brusselaars zulke broederlijke landgenoten zouden zijn, zouden ze toch niet volledig gescheiden van elkaar leven? Ik ga hier in Drenthe toch ook geen 'Hollandse' verenigingen en partijen oprichten?!
Het is duidelijk dat de Franstaligen zich niet als landgenoten gedragen en daardoor ook niet als landgenoten beschouwd worden.
De manier waarop u een deel van onze landgenoten afschilderd, is analoog met de manier waarop de Vlaams-nationalisten dat doen. Het zijn en blijven echter ongefundeerde beschuldigingen, die niet hard gemaakt kunnen worden. Ongetwijfeld zijn er franstaligen die zich arrogant gedragen tov. de Nederlandstaligen, en dat is een reden te meer om niet te veralgemenen!!!

Citaat:
Waar zijn die taalfaciliteiten dan nog voor nodig, als de Franstaligen toch allemaal Nederlands spreken? Waarom halen partijen die de faciliteitengemeentes tweetalig willen maken en bij Brussel willen voegen dan de meerderheid daar? Als iedereen zich netjes had aangepast, zouden die faciliteiten allang niet meer nodig zijn en zouden de Franstaligen gewoon opgegaan zijn in de bestaande gemeenschap i.p.v. zich af te zonderen.
Ik ben opgevoed in het Nederlands, en spreek, dankzij de jaarlijkse vakanties in Frankrijk, ook Frans. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom de inhoud van bepaalde franstalige documenten 100 % begrijp. En contract of document in het Frans afsluiten is ook voor mij een hele opgave, simpelweg, omdat het mijn moedertaal niet is.

Laatst gewijzigd door Yann : 7 maart 2005 om 13:24.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 13:24   #37
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ik ben opgevoed in het Nederlands, en spreek, dankzij de jaarlijkse vakanties in Frankrijk, ook Frans. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom de inhoud van bepaalde franstalige documenten 100 % begrijp. En contract of document in het Frans afsluiten is ook voor mij een hele opgave, simpelweg, omdat het mijn moedertaal niet is.
Je zegt het zelf: jaarlijkse vakanties in Frankrijk vs. mensen die er al jaren wonen. Is dat dan niet discriminerend t.o.v. allochtonen die hier komen wonen?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 13:25   #38
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Waarom moet BHV gesplitst worden??

Zegt onze GRONDWET u iets??

Waarom een gezelschapspel spelen als er maar één speler de regels moet volgen en de andere mag doen en laten wat hij wilt?
DUS... dan kan je beter solitair gaan spelen
Oud 7 maart 2005, 13:27   #39
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Je zegt het zelf: jaarlijkse vakanties in Frankrijk vs. mensen die er al jaren wonen. Is dat dan niet discriminerend t.o.v. allochtonen die hier komen wonen?
Hoezo?
Oud 7 maart 2005, 13:31   #40
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Hoezo?
Dat het abnormaal is dat mensen die al jaren in die regio wonen nog niet de inhoud van een document kunnen begrijpen. Dat jij dat niet kan met je jaarlijkse vakantie is logisch, maar de Franstaligen in rand bevinden zich er dagelijks, al jaren, dus nogal raar dat je dan nog steeds geen degelijk Nederlands kan.
En die allochtonen, zij moeten toch ook die documenten begrijpen? Ze hebben toch ook een andere moedertaal dan het Nederlands? Hoe doen zij dat dan? Ofwel zijn die allochtenen een stuk positiever ingesteld t.o.v. het Nederlands, ofwel zijn de Franstaligen in de rand van slechte wil.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be