![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg Glasbol is het nu gedaan met totale onzin en leugens te verkondigen , Het Belang wil bovengenoemde "cultuurtempels" niet sluiten ze willen enkel kijken of het wel nuttig is om eenzijdige programmaties te blijven subsidieren .
Indien ge iets overneemt uit de morgen of Pravda-TV check dan eerst of het klopt en lees het verslag op www.vlaamsparlement.be
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door jan hyoens : 9 maart 2005 om 15:11. |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pfff. Het VB weet best waar ze mee bezig zijn en de aanvallen op dat progressief gelul is ideaal om aantal puntjes op de I te zetten. Jammer dat de progressieve Kerk in Vlaanderen domweg in de val trapt en precies datgene zegt en doet wat het VB van hen had verwacht. De reactie van Anciaux en Co lag wellicht al op het Madouplein nog voor Anciaux zelf één woord hierover had gezegd. Maar bon, wellicht ben ik totalitair bezig.
![]() Nu, dat een paar onverkozen pippo's a la Hoet heel het Vlaamse cultuurbeleid bepalen en domineren, vet betaald door de belastingsbetaler. Dat lijkt me pas totalitair. Maar bon, wie ben ik? |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() Dat lijkt me ook zo ... of dat iemand als mortier uitkraamt dat een rechts kiezende stad geen recht heeft op cultuur. Dat vind ik ook pas totalitair.
|
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Binnenkort zullen ze ook op achterbakse manier de jeugdcultuur en tegencultuur aanvallen. Zoals muziek en kunst etc...
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
"De partij wil niet raken aan het geld voor de Filharmonie, het Ballet van Vlaanderen en de Opera. " nu ja, ballet van vlaanderen bevat het woord "vlaanderen", en in de opera speelt men Wagner *strekt rechterarm* |
|
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() eentje voor duimen en vingers van af te likken ....
De Standaard meldt vandaag dat het Vlaams Belang de oorlog verklaart aan NTGent, Toneelhuis en KVS. Minister van Cultuur Bert Anciaux kon dat natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan, en noemt dit in een reactie «een regelrechte oorlogsverklaring aan de basisregels van onze democratie». Laten we de dingen maar zeggen zoals ze zijn: De Standaard verdraait fiks de waarheid, en Bert Anciaux verkoopt onzin. Om met de laatste te beginnen, Bert Anciaux stelt dat «respect voor de culturele vrijheid het wezen is van de democratie, en dat wordt nu op de helling gezet». Alleen, het Vlaams Belang zegt nergens dat NTGent, Toneelhuis en KVS dicht moeten, doch wel dat de subsidiekraan dichtgaat, en dat is niet hetzelfde. Maar wat meer is, fundamenteel is het zelfs een goede zaak voor de democratie dat het Vlaams Belang aankondigt welke culturele beleidslijnen het wil toepassen wanneer het aan de macht komt, zodat de kiezers daar ook rekening mee kunnen houden. Een politieke partij heeft trouwens wel degelijk het recht, indien niet de plicht, zijn culturele beleidslijnen bekend te maken. Bert Anciaux gaat dan ook volledig in de fout wanneer hij stelt dat het Vlaams Belang zich een rol toeëigent «die de politiek hoegenaamd niet toekomt» omdat de werking van gesubsidieerde instellingen op vastgestelde tijdstippen en volgens vastgestelde procedures geëvalueerd wordt. Wie heeft immers die procedures en de te hanteren criteria vastgelegd? Ik dacht niet dat Bert Anciaux die op de berg Sinaï in stenen tafelen is gaan halen. Om op hetzelfde élan even verder te gaan, als het waar is dat «het hart van onze democratie aangevallen wordt» door de uitspraken van het Vlaams Belang, zit men in Antwerpen nu reeds met een levensgroot probleem. Immers, wat verklaarde Patrick Janssens (sp.a) reeds in september 2002? «Kunst moet dringend democratischer worden». Probeert politicus Janssens hier soms richtlijnen te geven over hoe kunst zou moeten zijn, en is dat dan wel democratisch en aanvaardbaar? En Herman Schueremans (VLD) dan: De overheid moet artiesten steunen, maar omgekeerd moeten artiesten hun verantwoordelijkheid in de maatschappij opnemen. Je kunt niet leven op kosten van de gemeenschap en er tegelijk op spuwen. Kunstenaars moeten mensen ertoe aanzetten om na te denken. En dat door hen zoveel mogelijk te betrekken bij de dingen die ze maken. Dat geldt trouwens niet alleen voor de artiesten, maar ook voor de mensen die kunstevenementen organiseren. Subsidies zijn echter als cocaïne voor een heel pak mensen in de elitaire culturele sector. Ze worden erdoor in een vervreemdende roes gebracht, mijlenver van wat er in de gewone mensenwereld gebeurt. Geen wonder dat ze zich dan verontwaardigd afvragen waarom het plebs plots voor het Vlaams Blok begint te stemmen. Straffe kost! Nog goed dat hij dat in tempore non suspecto zei, of hij had het hart van de democratie aangevallen! Maar wat te denken van de oorlogsverklaring van het Vlaams Belang aan NTGent, Toneelhuis en KVS? Alle drie spelen ze natuurlijk de vermoorde onschuld, en De Standaard lijkt als kwaliteitskrant niet bepaald gehaast om die illusie gauw door te prikken. In het archief zitten er anders toch wel enkele bijzonder interessante artikels verborgen die een ander licht werpen op de zaak. Het Toneelhuis ondertekende vier jaar geleden reeds een document dat men evengoed als een oorlogsverklaring aan (toen) het Vlaams Blok kan beschouwen. Maar dat is uiteraard iets helemaal anders. En dat Blokwatch haar webstek twee maanden geleden mocht voorstellen in het KVS mag zeker niet opgevat worden als een vriendendienst, neen, was een strikt zakelijke transactie. Het zou interessant zijn om te weten hoe Bert Anciaux zélf zou reageren de dag KVS zijn lokalen uitleent aan Spiritwatch, en het Toneelhuis een document ondertekent waarin gesteld wordt dat emo-politiek de veiligheid van de burger in gevaar brengt. Ik neem aan dat hij de subsidies met hand en tand zou blijven verdedigen. De ultieme vrees is natuurlijk dat het Vlaams Belang eens aan de macht wel eens dezelfde truuk zou durven toepassen als Fogh Rasmussen in Denemarken deed: de geldkraan dicht voor allerlei «culturele en educatieve commissies» die voornamelijk bevolkt werden door linkse betweters die geloven in de «maakbare maatschappij». Plots moest het zootje ongeregeld dat in zulke commissies het mooie weer maakte, horresco referens, een échte job vinden. Dat hadden ze nog nooit moeten doen! Tot overmaat van ramp oogstte Fogh Rasmussen met deze maatregel alleen maar sympathie bij de Deense bevolking. Gevolg: het geknakte riet lag er helemaal gebroken bij! Als ze in Vlaanderen slim zouden zijn, zouden ze dus over het hele zaakje best hun mond houden. Al was het maar uit eenvoudig jobbehoud... bron http://hoegin.blogspot.com/ |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik zou alvast aanbevelen om eens een deftige vergelijkende studie te houden tussen al die mogelijke vormen waarop cultuur kan worden gebracht, en over het geld dat nodig is om die vormen te onderhouden. Laten we immers niet vergeten dat kunst en cultuur (en over het algemeen: de "creatieve sector") ook economisch hun impact hebben.
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Vlaamse toneelwereld is geschokt door dit voorstel van het VB om de subsidies af te pakken. Zogezegd om de "gewone man" ook te laten genieten van het toneel. Waar gaan de subsidies dan terechtkomen???
![]() De grote acteurs zijn dan ook verontwaardigd: ![]() Jan Decleir: "de politiek hoeft zich niet te moeien" ![]() Stanny Crets: "ik vergelijk dit met de vooroorlogse propaganda van de nazi's, waarop de boekverbranding volgde. De rest is u wel bekend..." ![]() Lucas Van den Eynde: "ronduit schandalig. Van eender welke partij dit voorstel ook had gekomen. Dit pik ik niet!" Jaja, de Vlaamse artiestenwereld is serieus op de tenen getrapt. Met het Blok aan de macht, gaan we alleen nog maar naar theaters mogen kijken die zij voorschrijven...
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 10 maart 2005 om 21:55. |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, nogal kinderachtige reakties. Als hun pisgrond wordt bedreigd, beginnen ze racist, facist, hitler... te roepen. |
|
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Dat BUB die vlaamse vlagverbranders en podiummasturbeerders dan financiele steunt geeft hé ... Maar wie zoals Mortier het laten zakken van de broek bij het horen van de vlaamse leeuw als kunst beschouwd en die niets van het vlaamse gevoel wil weten en bovendien vindt dat een rechtse stad geen recht heeft op cultuur... wel zo iemand moet dan maar de trots hebben om niet uit die ruif van de vlamingen te eten waar hij toch zo graag op spuwt.
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal wel zelf betalen als ik iets wil zien. Waarom moet ik mee betalen voor zaken die mij niet interesseren en waarvan de overheid beslist wat moet. |
|
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() Was het 15 jaar geleden? Een Nederlands theatergezelschap bracht in de Turnhoutse Warande een toneelstuk waarbij de hoofdact bestond uit een koe die op het podium gebracht werd en daar moest staan te schijten! DAT was hoogstaande gesubsidieerde kunst!
Weet er nog iemand welk gezelschap dat was en hoe dat meesterwerk heette?
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|