Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2005, 00:53   #21
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Volgens die peiling zouden de mensen geen unitaire staat willen, maar, zeker in Vlaanderen, een rompstaat waar de grote bevoegdheden bij de deelstaten liggen en slechts bepaalde restelementen bij de federale overheid.
De vraag moet niet in Vlaanderen worden gesteld.
De échte vraag moet in Wallonië (of zuid Groot-Nederland als je wil) worden gesteld: wil jij na een splitsing van de sociale zekerhied nog een unitaire Belgische staat.

Het antwoord is al gegeven door iedereen die van ver of van kortbij met de waalse politiek ook maar iets te maken heeft met Di Rupo/Eerdekens/Maingain/Onckelinckx/Moreau/Flahaut/Ducarme/Michel/Milquet/Wathelet/ enz op kop...

Di Rupo ging 2 weken geleden in de 7e dag zelfs zo ver te preciseren dat een democratisch België (waarbij een Vlaamse stem evenwaardig was aan een Waalse) voor hem ondenkbaar was en aldus het einde van België betekende.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 21 maart 2005 om 00:56.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 00:55   #22
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat wordt dan wel Europees...
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 01:00   #23
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Di Rupo ging 2 weken geleden in de 7e dag zelfs zo ver te preciseren dat een democratisch België (waarbij een Vlaamse stem evenwaardig was aan een Waalse) voor hem ondenkbaar was en aldus het einde van België betekende.
Klopt dit inderdaad? En kunt u dit laatste preciseren want dat is wel vrij straffe kost. Ik hoop dat dit niet deel uitmaakte van zijn 'charme-offensief'?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 01:26   #24
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JAN MOEDWIL
ik kan alleen maar zeggen : LEVE BELGIë
Al de rest is zever!

Dit is een boodschap naar de politici toe om het land meer te verdedigen tegen de ridicule splitsingen die voor niemand goed zijn en enkel meer onnodige tegenstellingen creeren.
met "ridicule splitsingen" bedoelt u ongetwfijeld overhevelingen van bevoegdheden naar de gewesten? Kan u ons dan misschien eens uitleggen hoe de uitslag van die peiling (60% van de Vlamingen voor verdere defederalisatie) een boodschap zou moeten zijn voor de politici dat de mensen dat niet willen?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 01:33   #25
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
met "ridicule splitsingen" bedoelt u ongetwfijeld overhevelingen van bevoegdheden naar de gewesten? Kan u ons dan misschien eens uitleggen hoe de uitslag van die peiling (60% van de Vlamingen voor verdere defederalisatie) een boodschap zou moeten zijn voor de politici dat de mensen dat niet willen?
Vlamingen moeten weten wat zij willen. Zij kunnen niet België behouden en tegelijkertijd een eindeloze defederalisatie.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 06:20   #26
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Pensioenen inbegrepen dan. Het is alles of niets, mijn beste.
Uiteraard.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 07:49   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Vlamingen moeten weten wat zij willen. Zij kunnen niet België behouden en tegelijkertijd een eindeloze defederalisatie.
Toch wel. Er zal dan een rompstaat België bestaan, terwijl bijna alle bevoegdheden bij de deelstaten liggen. Dan hebben we een soort Zwitserse staat voor hun voorlaatste grondwetswijziging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 07:57   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
U zit dus wel met een probleem, daar deze peiling in het voordeel is van de Belgicisten, en in het nadeel van de separatisten.
Zoals al vele malen gezegd: peilingen hebben in mijn ogen weinig waarde ongeacht de uitslag ervan.

Ongetwijfeld laat deze peiling zien dat "de" mensen (nu ja, het klein groepje ondervraagden) niet voor een onafhankelijke staat Vlaanderen zijn, maar echter ook niet voor een unitaire staat. In die zin delen de mensen het separatistisch noch het unitaristisch denkpatroon. Het probleem zit dus eveneens aan jullie kant.

Feit is echter dat de separistische partijen wel op een veel groter maatschappelijk draagvlak kunnen rekenen, wat echter wel belangrijk is voor de voortgang van de ideeën die ze verkondigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 08:02   #29
Ambiorix

Standaard

Citaat:
U zit dus wel met een probleem, daar deze peiling in het voordeel is van de Belgicisten, en in het nadeel van de separatisten.

Wij kunnen deze peiling beantwoorden met:

Ja, MAAR...

Jullie blijven steken bij Nee...
Yann, eigenlijk zijn de belgicisten de echte verliezers bij deze peiling. De mensen bij wie deze peiling is genomen kiezen duidelijk voor een verdere ontbinding (meer regionaliseringen) van dit land, terwijl jullie juist een re-unificatie wensen. Dus welke richting gaat de evolutie uit? Juist ja.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 08:14   #30
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Klopt dit inderdaad? En kunt u dit laatste preciseren want dat is wel vrij straffe kost. Ik hoop dat dit niet deel uitmaakte van zijn 'charme-offensief'?
Ja hoor!
Het was die lelijke van Villa Politica die hem interviewde...

Maar omdat hij dat heeft gezegd binnen het kader en helemaal ingebed in een door de VRT mede georganiseerd charmeoffensief om ondermeer de Flaminganten het gras voor de voeten weg te maaien hebben weinig mensen dit gezien/onthouden.

En als je de ongelooflijke objectiviteit van onze media kent dan kan je je voorstellen dat ze achteraf hierover in alle talen hebben gezwegen.
Kwestie van een "objectieve" duiding aan "de mensen" te garanderen hé...

Nog zo'n staaltje van objectieve berichtgeving was eergisteren bijvoorbeeld waar SStevaert meer zendtijd kreeg om zijn schabouwelijk frans te etaleren dan de grootste partij van het land in een ganse verkiezingsperiode.
Oud 21 maart 2005, 10:04   #31
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wij kunnen deze peiling beantwoorden met:

Ja, MAAR...

Jullie blijven steken bij Nee...
in het voordeel van de belgicisten? ik vind deze peiling persoonlijk prachtig voor het flamingantisme, maar in tegenstelling tot u zal ik deze stelling beargumenteren.

deze peiling bewijst duidelijk dat de bevolking meer vertrouwen heeft in de deelstaten als het op besturen aankomt dan in Belgie, ik ben ervan overtuigd dat dat 15 jaar geleden niet zo geweest zou zijn. dit wil zeggen dat de niet afhoudende informatiecampagnes en acties van het VB en de n-va wel degelijk helpen in het vlaamse bewustwordingsproces. volgens mij is de eerste stap in de legitimatie van de vlaamse onafhanklijkheidsstijd bij het volk gezet.

het verschil tussen beide cijfers duidt niet zozeer de liefde van het volk voor belgie aan, dan wel hun inconsequentie.het verder afbreken van de federale staat zal immers onafwendbaar leiden naar de splitsing van belgie want de walen zullen bijvoorbeeld nooit een splitsing van de sociale zekerheid aanvaarden. er is dus geen enkel rationeel argument om tegelijk de bevoegdheden verder te willen splitsen en toch nog belgie te willen behouden, en waneer we in het rationele niets vinden moeten we het maar in het irrationele gaan zoeken..... en daar hebben we het vlug gevonden....
het enige belgische gevoel dat bij de meeste mensen nog overblijft is voetbal, tennis en fritten... koekendoosromantiek dus

het is nu aan de vlaams nationalistische partijen om ook dat laatste restje belgie uit de geest van het volk te verwijderen zodat we deze onstaat eindelijk naar de geschiedenisboeken kunnen verwijzen
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 10:15   #32
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Volgens een nieuwe opiniepeiling van La Libre Belgique, RTL en
DS zijn 85% van de Nederlandstalige Belgen tégen de splitsing van België. 90% van de Franstalige.

Dat is de bevestiging van een gelijkaardige enquête van 2004.

Het separatisme heeft dus echt geen toekomst !
Maar ze willen wel meer bevoegdheden voor de gewesten.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 11:16   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Volgens een nieuwe opiniepeiling van La Libre Belgique, RTL en
DS zijn 85% van de Nederlandstalige Belgen tégen de splitsing van België. 90% van de Franstalige.

Dat is de bevestiging van een gelijkaardige enquête van 2004.

Het separatisme heeft dus echt geen toekomst !
Die cijfers verbazen me toch maar ja, goed als het waar is.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 11:18   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
bij wie en aan hoeveel mensen hebben ze dat gevraagd????
Ik kan om het even welke stelling bevestigen door een enquête, als ik zelf de deelnemers mag aanduiden en de resultaten mag manipuleren.

Hangt er ook van af welke vraag ze hebben gesteld!!!
"Bent u voor of tegen de splitsing van België?", zo klonk de vraag volgens mij. Kort en duidelijk, dus.8)
Oud 21 maart 2005, 11:18   #35
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals al vele malen gezegd: peilingen hebben in mijn ogen weinig waarde ongeacht de uitslag ervan.

Ongetwijfeld laat deze peiling zien dat "de" mensen (nu ja, het klein groepje ondervraagden) niet voor een onafhankelijke staat Vlaanderen zijn, maar echter ook niet voor een unitaire staat. In die zin delen de mensen het separatistisch noch het unitaristisch denkpatroon. Het probleem zit dus eveneens aan jullie kant.

Feit is echter dat de separistische partijen wel op een veel groter maatschappelijk draagvlak kunnen rekenen, wat echter wel belangrijk is voor de voortgang van de ideeën die ze verkondigen.
Het is nochthans veel eenvoudiger. Jullie pleiten niet voor meer bevoegdheden op gewestelijk niveau in een Belgisch kader. Jullie pleiten voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Aanvankelijk was ik niet unitaristisch. Gezien de B.U.B. de enigste partij is, die opkomt voor de mening van 85 % van de landgenoten, heb ik het programma bestudeerd, en ben ik overtuigd unitarist geworden. Dat wil echter niet zeggen dat ik op latere datum mijn mening kan herzien, bv. wanneer het federalisme bewijst een goede staatsvorm te zijn.
Oud 21 maart 2005, 11:23   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Yann, eigenlijk zijn de belgicisten de echte verliezers bij deze peiling. De mensen bij wie deze peiling is genomen kiezen duidelijk voor een verdere ontbinding (meer regionaliseringen) van dit land, terwijl jullie juist een re-unificatie wensen. Dus welke richting gaat de evolutie uit? Juist ja.
Het gaat niet in de richting van een onafhankelijk Vlaanderen, vermits maar liefst 85 % tegen de splitsing van het land is. Het flamingantisme is een Middeleeuws, overjaars en barbaars gedachtengoed, dat slechts door een marginale minderheid van de Vlamingen verkondigd wordt. Mijn grootste doel is het verdelgen van deze denkvisie, met wortel en tak. In de strijd tegen de anti-democraten is elk middel veroorloofd, behalve dan geweld. En dan begrijpt u zeker dat het unitarisme het meest efficiënte middel is, om het flamingantisme aan te pakken.
Oud 21 maart 2005, 11:31   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet in de richting van een onafhankelijk Vlaanderen, vermits maar liefst 85 % tegen de splitsing van het land is. Het flamingantisme is een Middeleeuws, overjaars en barbaars gedachtengoed, dat slechts door een marginale minderheid van de Vlamingen verkondigd wordt. Mijn grootste doel is het verdelgen van deze denkvisie, met wortel en tak. In de strijd tegen de anti-democraten is elk middel veroorloofd, behalve dan geweld. En dan begrijpt u zeker dat het unitarisme het meest efficiënte middel is, om het flamingantisme aan te pakken.
Dat is meer dan duidelijk, zeker als men beelden van hun Ijzerbedevaart en Ijzerwake ziet. Zieliger kan men toch niet vinden.
Oud 21 maart 2005, 11:33   #38
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
in het voordeel van de belgicisten? ik vind deze peiling persoonlijk prachtig voor het flamingantisme, maar in tegenstelling tot u zal ik deze stelling beargumenteren.
U bent snel tevreden. 85 % van de Vlamingen deelt uw mening niet...

Citaat:
deze peiling bewijst duidelijk dat de bevolking meer vertrouwen heeft in de deelstaten als het op besturen aankomt dan in Belgie, ik ben ervan overtuigd dat dat 15 jaar geleden niet zo geweest zou zijn. dit wil zeggen dat de niet afhoudende informatiecampagnes en acties van het VB en de n-va wel degelijk helpen in het vlaamse bewustwordingsproces. volgens mij is de eerste stap in de legitimatie van de vlaamse onafhanklijkheidsstijd bij het volk gezet.
Dat is onzin. De mensen willen momenteel wel meer bevoegdheden voor de deelstaten, maar zijn tégen de splitsing van België. Daar fietst u dan ook wijselijk omheen.

Citaat:
het verschil tussen beide cijfers duidt niet zozeer de liefde van het volk voor belgie aan, dan wel hun inconsequentie.het verder afbreken van de federale staat zal immers onafwendbaar leiden naar de splitsing van belgie want de walen zullen bijvoorbeeld nooit een splitsing van de sociale zekerheid aanvaarden.
De peiling zegt ook nergens dat de sociale zekerheid dient gesplitst te worden. Dat is hetgeen u ervan maakt, omdat het in uw kraampje past.

Citaat:
er is dus geen enkel rationeel argument om tegelijk de bevoegdheden verder te willen splitsen en toch nog belgie te willen behouden, en waneer we in het rationele niets vinden moeten we het maar in het irrationele gaan zoeken..... en daar hebben we het vlug gevonden....
het enige belgische gevoel dat bij de meeste mensen nog overblijft is voetbal, tennis en fritten... koekendoosromantiek dus
Wat een gezever. Er bestaat wel degelijk een Belgisch gevoel, en die zit veel dieper geworteld dan hetgeen u hierboven in een paar woorden tracht uit te leggen. De Belgen zijn één familie. En dat de flaminganten niet met de franstaligen omkunnen, is hun probleem.

Citaat:
het is nu aan de vlaams nationalistische partijen om ook dat laatste restje belgie uit de geest van het volk te verwijderen zodat we deze onstaat eindelijk naar de geschiedenisboeken kunnen verwijzen
Dan bent u een anti-democraat, vermits u het resultaat van deze peiling opzij schuift. De Belgen willen geen splitsing van hun land, in patattenveld Vlaanderen enerzijds, patattenveld Wallonië anderzijds en eiland Brussel. Het gedachtegoed dat u vertegenwoordigt is overjaars, en dient uitgeroeid te worden. Wij moeten daarvoor op Europees niveau allianties sluiten met grootmachten. Een uiteenvalling van België zal een destabilisatie van de Europese Unie betekenen. Vermits de Belgen de visie van de flaminganten niet delen, wordt de sfeer alsmaar grimmiger, en dus ook gevaarlijker. Terroristische dreigingen worden nu meer en meer voelbaar. Daarom moeten we dringend met Europese grootmachten rond de tafel zitten, om voor eens en altijd komaf te maken met het bekrompen nationalisme. Het leger van die landen moet ook steeds paraat staan om de Belgen ter hulp te schieten.
Oud 21 maart 2005, 11:34   #39
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het kan moeilijk barbaarser zijn dan uw bubbelclubje, bovendien kan het flamingantisme niet middeleeuws zijn aangezien het principe van de volkssoevereiniteit maar vorm kreeg na de eerste wo onder druk van president wilson.

geen geweld veroorloofd in de strijd tegen de flaminganten? ik heb hier nochtans al andere dingen gelezen.... het oproepen tot repressies brengt in mijn gedachten toch geweld mee... alsook het executeren van collaborateurs 60 jaar na de oorlog zoals vloemans dat zou willen.

Laatst gewijzigd door muys : 21 maart 2005 om 11:35.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 11:37   #40
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Er hangt inderdaad veel af van hoe men een vraag stelt. Ikzelf ben ook tegen een scheiding van België.

Maar als men de vraag anders zou stellen : bvb. Bent u tegen de scheiding van België zodat ons koningshuis verder ongestoord Vlaanderen mag uitschelden voor racisten en ondertussen Vlaams geld er door draaien en mag Wallonie ongestraft geld verbrassen en Vlaanderen als vuil behandelen dan weet ik zeker dat ik voor een scheiding ben.

Dus voor België als de beide partijen eerlijk voor elkaar zijn en respect tonen voor elkaar, niet oms als een stuk vuil behandeld te worden.

Laatst gewijzigd door Geertje : 21 maart 2005 om 11:38.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be