Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2005, 09:27   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ik neem aan dat Ludo Dierickx dan ook bijvoorbeeld het nationalisme veroordeelt dat geleid heeft tot de onafhankelijkheid van Oost-Timor? Dat hij zwaar de Tibetaanse strijd veroordeelt? Dat hij betreurt dat al die nationalistische bewegingen destijds voor dekolonisatie gevochten hebben? Dat hij betreurt dat de Baltische landenonafhankelijk werden? Dat hij de Palestijnse strijd voor een eigen staat veroordeelt? Enz.

Wat is precies het criterium van Ludo Dierickx om te bepalen wie wel en wie niet recht heeft op zelfbeschikking?
Het democratisch criterium. Zo simpel is dat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2005, 09:44   #22
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat wil zeggen dat als Vlaanderen democratisch beslist om zijn zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen Ludo Dierickx daarmee akkoord is?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2005, 12:03   #23
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Dat wil zeggen dat als Vlaanderen democratisch beslist om zijn zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen Ludo Dierickx daarmee akkoord is?
uit de uitzending van Nachtwacht bleek volgens mij nochthans dat Belgische staatsnationalist Dierckx van geen enkele vorm van nationalisme moest weten om welke reden dan ook, geen enkele keer tijdens de hele uitzending heb ik hem ook maar één keer horen reppen over dat zogenaamde democratisch criterium...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2005, 20:30   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén van de argumenten van Ludo is te zeggen dat er in de wereld 2.000 taalgemeenschappen zijn. Daaraan koppelt hij de vraag of die volgens de flaminganten dan allemaal onafhankelijk moeten worden.

En dan horen we niks meer.
[size=4][size=2]als ze dat willen:[/size] JA [/size]
Oud 27 maart 2005, 22:39   #25
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo democratisch dat de helft van jullie naar de wapens grijpt als Vlaanderen zich onafhankelijk zou verklaren.
Oud 27 maart 2005, 23:23   #26
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise
[size=3]Recensie: Nationalisme onder het mes (Ludo Dierickx)

[/size][size=3][/size]Door Chris Demeyere

Dit boek is een rasechte aanrader. Ludo Dierickx is lid van B-plus, de pro-Belgische drukkingsgroep. In zijn boek “nationalisme onder het mes” ontleedt hij nationalisme an sich, hoe het zich verhoudt met andere ideologiën en waar het toe leidt in België. Eigenlijk bestaat het boek uit twee delen: Het eerste deel schetst het nationalisme kort in het algemeen, past het toe op België en in mindere mate Europa. Het tweede deel is het interessantste. Nationalisme wordt er werkelijk ontleed. Wat is het, wat leidt tot nationalisme, wat zijnde gevolgen van nationalisme op vlak van tolerantie, economie, etc...

Dierickx laat regematig zijn mening blijken, en vooral de Vlaams nationalisten krijgen regelmatig een veeg uit de pan.

Lees meer ...
Dat Belgicistje heeft bij mij al lang afgedaan als "expert". Zijn gehele betoog tegen het Vlaams nationalisme (daar komt het bij hem en zijn B-pluskes steeds op neer) is een hoop "kouwe kak"...
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2005, 23:27   #27
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén van de argumenten van Ludo is te zeggen dat er in de wereld 2.000 taalgemeenschappen zijn. Daaraan koppelt hij de vraag of die volgens de flaminganten dan allemaal onafhankelijk moeten worden.

En dan horen we niks meer.
Het is niet aan de Vlaming of aan een andere nationaliteit om daarover te beslissen. Elke taalgemeenschap moet voor zichzelf beslissen of ze deel wil uitmaken van een groter geheel of onafhankelijk wil zijn. Het zelfbeschikkingsrecht der volkeren, weet je wel?
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:31   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En uit wat bestaat dat 'democratisch' criterium?
Uit wat de belzieke 'parlementaire democratie', alias de particratie, alias de 'Natie' van datgene bakt dat zij zelf als 'democratie' verkoopt?
Oud 28 maart 2005, 17:34   #29
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moeten? Als de overgrote meerderheid dat zo wil, vind ik dat geen probleem, integendeel. Ik ben een democraat.
Dat bent u hoegenaamd niet, u bent namelijk belgicist. België kan niet democratisch zijn, van nature uit.

Begin misschien eens met excuses voor het meer dan 100 jaar wachten op een deftige Nederlandstalige tekst van de grondwet van uw belgistan.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 18:14   #30
VB'er
Vreemdeling

VB'er's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar VB'er
Standaard

België. Jaja, België. Wat denk je dan? Aan de zogezegde democratie dat België heeft?Ik dacht het niet. Ik denk dan aan de miljardenstroom naar Wallonië, aan de vele verschillen tussen Noord en Zuid en de twee democratieën dat België heeft. Dat laatste is duidelijk. Zie naar dossier B-H-V!! Wallonië wil niet praten, er is grote ruzie! Is dat volle democratie?? Maak Vlaanderen onafhankelijk en maak het een staat want als men blijft de staat België steunen is het over 30 jaar een ontwikkelingsland. Weg met de armoezaaiers van Wallonië!! Leve Vlaanderen!!

.
VB'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 14:45   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bestaat uw argumentarium enkel uit kappen op het waalse volk? Zijt gij een vlaamsgezinde omdat de walen u niet aanstaan of zo? Als ej een ideologie gaat baseren op de haat tegenover een buurvolk ben je pover bezig. Ik zou haast denken dat Vlaanderen bestaat uit gratie van het afgeven op de walen, dat dat de voornaamste betekenis is: vlaams ontleent zijn identiteit uit anti-waals zijn.

Ken uw vijand en de vijand is niet 'de walen' maar de belgische staat en haar heersende klasse.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 29 maart 2005 om 14:49.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 14:51   #32
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Bestaat uw argumentarium enkel uit kappen op het waalse volk? Zijt gij een vlaamsgezinde omdat de walen u niet aanstaan of zo? Als ej een ideologie gaat baseren op de haat tegenover een buurvolk ben je pover bezig. Ik zou haast denken dat Vlaanderen bestaat uit gratie van het afgeven op de walen, dat dat de voornaamste betekenis is: vlaams ontleent zijn identiteit uit anti-waals zijn.

Ken uw vijand en de vijand is niet 'de walen' maar de belgische staat en haar heersende klasse.
inderdaad, het volksnationalisme is niet haatdragend tegenover andere volkeren. het bestaat er juist in ook hen te bevrijden van deze onderdrukkende natiestaat
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2005, 17:42   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

U spreekt dus uw partijgenoot "VB'er" tegen die de Franstalige Belgen voor "armoezaaiers" uitmaakt?
Oud 3 april 2005, 20:15   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mag dat niet? Zijn ze in de BUB het allemaal honderd procent eens of zo? Niet dat me dat zou verbazen...
Oud 3 april 2005, 20:44   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat mag zeker, maar dat ze het dan ook eens toegeven.
Oud 3 april 2005, 21:17   #36
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Is er hier iemand die het boek gelezen heeft? Want zo te lezen is dat niet het geval.
Oud 5 april 2005, 20:17   #37
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
...totdat Dierckx debateert tegenover een Flamigant zoals De Wever (cf. Nchtwacht) en zichzelf compleet belachelijk maakt en niet verder komt dan wat gewauwel over Joegoslavië. Belgicist Dierckx is trouwens evengoed een staatsnationalist, dus hij gooit heel de tijd zijn eigen ruiten in...
IK HEB DIE UITZENDING OOK GEZIEN... amaai zeg, het was al een zielepoot bij Agalev en het is er nog erger op geworden... precies Bertje zijne pa... hij bracht mij bijna aan het wenen met zijn zielige praat
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 20:28   #38
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Zeg ! Heb je al eens gehoord van Monsieur Happert en zijn "respect" of beter gezegd HAAT voor de Vlaamse taal en de Vlamingen ?!

Wat zegt u de miljardenstroom van Vlaanderen naar Wallonië, solidariteit heeft zijn grenzen !

Neen ik ben Vlaming en er fier op, ik wil leven en ook laten leven, maar als je ziet hoe er geprofiteerd en misbruik gemaakt wordt van onze goedheid is het nu welletjes geweest en moet die kraan serieus dichter gedraaid worden !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be