![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Volgens mij zijn sommige Politics.be'ers ook zot geworden.
Dit hele gedoe heeft weinig te maken met vrouwenrechten. Hoe komen ze erbij dat de staat mag opleggen aan privé-bedrijven wie ze moeten huren?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Het idee om bedrijven te bedreigen met sluiting is natuurlijk krankzinnig. Maar anderzijds is er wel degelijk een probleem met de doorstroming van bekwame vrouwen naar directiefuncties in bedrijven. Blijkbaar ook in Norrwegen. En vaak komt daar wel degelijk (al dan niet verborgen) discriminatie bij kijken. Dat de overheid dar iets wil aan doen vind ik terecht. Maar men moet dit wel op een verstandige wijze aanpakken.
Een mogelijk alternatief is een stimulerend beleid, waarbij bij de gunning van overheidscontracten rekening gehouden wordt (als één van meerdere factoren) met het diversiteitsbeleid binnen de mededinghende firma's. Dat lijkt mij ook beter dan nog maar eens een subsidiestelsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me trouwens niet voorstellen wat men met "sluiten van een bedrijf" bedoelt. ![]() Wordt het bedrijf dan onteigend? Worden de werkenemers op straat gezet? Wordt het management vervangen door ambtenaren? Lijkt me allemaal vrij absurd... Anderzijds kan men toch niet ontkennen dat een 11-89 verhouding niet normaal is. Juist, vrouwen hebben een gezin. Maar mannen toch ook? ![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
En om het politieke verhaaltje nog een beetje verder aan te houden ... ik ben persoonlijk betrokken in de gemeentepolitiek van een kleine gemeente (minder dan 10.000 inwoners) en ik kan zwart op wit getuigen dat het niet voor de hand liggend is om de helft van een verkiezingslijst uit dames te laten bestaan. Voor een schepencollege met slechts 4 schepenen is het trouwens ook niet voor de hand liggend daar verplicht iemand van het vrouwelijke geslacht in te brengen. Een voorbeeld hiervan is dat de huidige schepen met het minste stemmen nog steeds bijna 3 maal meer stemmen heeft gehaald dan de hoogste score van een dame op dezelfde lijst. De dame zelf heeft trouwens reeds verscheidene malen laten verstaan dat zij haar post als gemeenteraadslid wil behouden en bijlange niet geïnteresseerd is in een schepenpost. In de kleinere gemeenten gaan deze regels van positieve discriminatie een tegengesteld effect hebben. A. Bij de samenstelling van de verkiezingslijsten gaan vooral jonge mannelijke krachten moeten geschrapt worden om aan de 50% regel te voldoen en gaan er dames op de lijsten verschijnen die het schilderij moeten kleuren maar geen enkele ambitie hebben en geen enkele bijdrage tot de gemeente en haar bestuur. B. In de kleine schepencollege's zal er één schepen steeds als het ongelukje, giftig geschenk, ... beschouwd worden omdat zij die post niet heeft verdiend op basis van stemmen, maar op basis van (positieve) discriminatie.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Onderliggend aan al de redenen om toch maar niet naar een betere vertegenwoordiging van vrouwen in leidinggevende organen te streven is de bewering dat de meeste vrouwen het eigenlijk zelf niet willen. Ik heb geen ervaring met politiek, wel (een beetje) met de bedrijfswereld. Wat ik zie is dat er best genoeg ambitieuze en bekwame vrouwen zijn, maar dat in bepaalde kringen ze het bijzonder moeilijk hebben om naar de top door te dringen. Spijtig genoeg gedragen sommige mannen zich zoals elke groep die een privilegie bedreigd ziet: krampachtig de onterecht verworven posities verdedigen. De argumenten "vrouwen willen niet", "vrouwen hebben een gezin", dat maken deze mannen zich zelf wijs om hun positie te rechtvaardigen.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() Het doel van een werkgever is een zaak op te bouwen die winst opbrengt,en waar hij personeel voor nodig heeft.
Dit personeel moet tegemoet komen aan de eisen van het bedrijf,of het nu mannen of vrouwen zijn. De werkgever zal zelf wel oordelen of voor een bepaalde functie vrouwen of mannen nodig zijn. Als hij dan nog moet rekening houden met quota,zoveel vrouwen ,zoveel mannen ,zoveel buitenlanders, zoveel inlanders,gaat hij er op een bepaald ogenblik de brui aangeven. Zeker is dat er veel vrouwen zijn die absoluut zoveel talent hebben als mannen,maar vind ik dat het niet te bepalen is door een regering,daar het vooral de Werkgevers zijn die er hun kapitaal insteken. Langs de andere kant wil ik ook nog zeggen dat er in een wereld van globalisering weinig plaats is voor sentiment,en daar hebben onze politiekers en grote hand in,al dan niet gestuurd door het grote kapitaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Een aantal weken geleden was er op VTM in het programma van G. Lieckens (ik denk 'recht op antwoord') een discussie over dit onderwerp en wanneer men dan analyseerde hoe minister Van Brempt haar standpunt verdedigde dan kon ik me niet van de indruk ontdoen dat ze door deze regelgeving eerder eigen politiek gewin nastreefde dan effectief het feit dat er meer dames aan de macht moeten komen. Haar standpunten maakten duidelijk dat ze nogal kortzichtig redeneerde en niet de totale picture (cfr. kleine gemeenten) had bekeken alvorens het wetsvoorstel naar voor te schuiven. In een schepencollege als Antwerpen met 11 schepenen is het veel voor de hand liggender om de twee seksen te vertegenwoordigen dat in een gemeente met slechts 4 leden.
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Ik ben zowiezo voor meer vrouwen in kaderfuncties en in de politiek.
(ben namelijk één van die weinige mannen die vrouwen hoger achten dan mannen) Doch heb ik er sterk mijn twijfels over of een "wettelijke verplichting" daartoe een goed idee is. Ik ben tegen discriminatie, dus ook tegen positieve discriminatie.
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 april 2005 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag is uiteraard waarom en in welke positie ...
![]() |
![]() |
#33 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Heb jij enig bewijs van waar ik mannen hoger acht dan vrouwen. 't Is niet omdat jij per toeval een vrouw bent met amper hersens in haar hoofd, die ik daar dan ook af en toe op pak, dat ik mannen in't algemeen slimmer/beter...(pick your word) acht dan vrouwen. 8) Nogmaals, voor mijn part mag worden de wereld bestuurd worden door vrouwen. Op voorwaarde natuurlijk dat het geen dogmatische, hersenloze en slaafse schepsels zijn.
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil niet veralgemenen, maar voor bepaalde functies is het verdomd belangrijk om er rekening mee te houden met welke seksen er moet samengewerkt worden. Ik heb zelf al enkele malen de ervaring gehad waarin ik een aantal dames de opportuniteit heb gegeven een stapje hoger te klimmen, maar waar ik later diende op terug te komen omdat werken in team met een meerderheid aan mannen totaal anders werkt dan in een team met meerderheid aan vrouwen. Mannen hebben de eigenschap sneller hun princiepes opzij te zetten ten voordele van het algemeen belang terwijl een vrouw dit 'over het algemeen' minder snel doet. Ook de competitie onder de vrouwen onderling was telkens veel visueler dan bij de mannen. Ik zeg hier niet dat het telkens verkeerd is afgelopen, maar de keren dat ik moest ingrijpen ging het steeds over iemand van het vrouwelijke geslacht, een aantal heb ik na verloop van tijd terug een trapje lager moeten zetten omdat de sfeer verziekte, het resultaat van projecten in gedrang kwam, ...
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() Enfin ff ernstig, wie een beetje rechtvaardigheidsgevoel heeft, neemt de meest competente kandidaat. Dat is bovendien ook logisch, aangezien het in het belang van de firma is dat de meest competente kandidaat de functie krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Zoveelste persoonlijke aanval trouwens genoteerd. Of heb je het weer niet over mij? ![]()
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() ik heb nooit lang "in dienst" van iemand gewerkt( ben al bijna m'n hele leven zelfstandige), maar die paar keren dat ik "onder" een vrouw stond, zijn me veel beter bevallen dan een mannelijke baas.
Wat Gun meldde over in groep werken, kan ik wel beamen. Vrouwen gebruiken hun talenten nog veel te veel om mekaar te beconcureren. (elke 40 jarige vrouw ziet een 20 jarige als een concurente, en is stiekem jaloers omdat zij nu eenmaal beter in de markt ligt dan zijzelf.) Da's volgens mij ook de enige reden dat de wereld nog steeds wordt gedomineerd door mannen. Zij sluiten wel makkelijker de rangen als het erop aan komt.
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof helemaal niet in gemene complotten om vrouwen van de macht in de bedrijven te houden hoor. Wat gebeurt is dat men nog te vaak argumenten aanhaalt "tegen" vrouwelijke kandidaten die meer vooroordeel dan iets anders zijn. Zijn vrouwen echt minder geneigd tot samenwerken dan mannen, zoals hierboven (niet door u) geopperd? Ik betwijfel het, merk daar in mijn eigen werk niet veel van. Misschien zijn de verwachtingen ook anders wat vrouwen betreft. Zal een man niet gemakkelijker aanvaarden dat hij door een andere man wordt terecht gewezen dan door een vrouw? Als het dan gebeurd, is de kans groot dan de vrouw als "tang" (of minder vriendelijk) bestempeld wordt en als slechte teamgenoot.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |