Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2003, 00:58   #21
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Hypocrieten... Eerst bij laag en bij hoog beweren dat VB niet gelijk is aan N-VA (lees de programma's blabla...) en nu over kartelvorming spreken.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 01:02   #22
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Hypocrieten... Eerst bij laag en bij hoog beweren dat VB niet gelijk is aan N-VA (lees de programma's blabla...) en nu over kartelvorming spreken.
Als je er al niet meer mag over praten?? Ik beweer nog altijd bij hoog en laag dat het programma helemaal geen copie is. En ik ben ook nog niet gewonnen voor een cartelvorming. Jij zou als Belgicist natuurlijk wel heel graag hebben dat we elkaar hier zitten af te maken.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 01:07   #23
Bruno*
Banneling

Standaard

Nee, integendeel, ik pleit voor een bundeling CD&V-VB-N-VA!
Oud 21 mei 2003, 01:14   #24
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, integendeel, ik pleit voor een bundeling CD&V-VB-N-VA!
Gaan we de Amerikaanse toer op gaan? En waarom dan wel?
Oud 21 mei 2003, 01:29   #25
Bruno*
Banneling

Standaard

Duidelijkheid.
Oud 21 mei 2003, 01:33   #26
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Duidelijkheid.
Een systeem zoals in de VS is alles behalve duidelijk. Daar heeft de kiezer enkel de keuze tussen 2partijen zonder enige duidelijke standpunten. Daar bepalen de politiekers de weg die ingeslagen moet worden en niet andersom.
Oud 21 mei 2003, 01:50   #27
Bruno*
Banneling

Standaard

"politici"

Nu, het werkt versnippering tegen, niet?
Oud 21 mei 2003, 08:24   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog altijd niet gesnapt dat Tacitus enkel de drie partijen die (blijkbaar nog altijd een gevaar voor België zouden kunnen betekenen) in de extreem- rechtse hoek wil drijven?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 11:19   #29
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"politici"

Ja, en? Ik argumenteer hier juist waarom ik versnippering niet goed vind. Het zijn toch de kiezers die moeten bepalen wat voor politieke weg we moeten inslagen en niet de machtspartijen die alle andere politieke stromingen opslorpen en zo op voorhand al bijna de volgende coalitie vormen.
Oud 21 mei 2003, 14:19   #30
Fredje
Partijlid

Fredje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"politici"

Gezien BUB de versnippering zo graag tegengaat, met welke partij(en) zien jullie jezelf dan samengaan?
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 14:25   #31
Bruno*
Banneling

Standaard

ik voorzien een toekomst met 4 blokken: mr/vld, centrum, ps/sp.a/spirit/agalev, extreem-rechts.
Oud 21 mei 2003, 14:48   #32
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik voorzien een toekomst met 4 blokken: mr/vld, centrum, ps/sp.a/spirit/agalev, extreem-rechts.
Ik zie de toekomst als volgt:
-de sociaal progressieven: SPA en spirit en agalev
-de liberalen:VLD
-extreem rechts: Vlaamsblok
-gematigd rechts: CD&V en N-VA
Oud 21 mei 2003, 15:43   #33
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat is er eigenlijk tegen versnippering, mensen? Hoe groter het aantal partijen, des te meer keuze voor de burger en des te groter de kans op een partij die bij je past. Als er in Vlaanderen alleen de vier grote partijen zouden overblijven, zou ik als ik Vlaming was niet weten waarop te stemmen. Ik moet er niet aan denken dat je in Nederland alleen zou kunnen kiezen uit CDA, PvdA en VVD... Dan kun je haast beter nog thuisblijven!

Ik heb het idee dat de kiesdrempel een Franstalige uitvinding is om de kiezers aan beide zijden van de taalgrens nog enigszins gelijk te laten lopen en te voorkomen dat de nadelige effecten van de ontzuiling aan Vlaamse kant te groot worden. Aan Waalse kant is er immers het clientelisme wat ervoor zorgt dat iedereen op de grote partijen blijft stemmen en een kiesdrempel overbodig maakt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 15:49   #34
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wat is er eigenlijk tegen versnippering, mensen? Hoe groter het aantal partijen, des te meer keuze voor de burger en des te groter de kans op een partij die bij je past. Als er in Vlaanderen alleen de vier grote partijen zouden overblijven, zou ik als ik Vlaming was niet weten waarop te stemmen. Ik moet er niet aan denken dat je in Nederland alleen zou kunnen kiezen uit CDA, PvdA en VVD... Dan kun je haast beter nog thuisblijven!

Ik heb het idee dat de kiesdrempel een Franstalige uitvinding is om de kiezers aan beide zijden van de taalgrens nog enigszins gelijk te laten lopen en te voorkomen dat de nadelige effecten van de ontzuiling aan Vlaamse kant te groot worden. Aan Waalse kant is er immers het clientelisme wat ervoor zorgt dat iedereen op de grote partijen blijft stemmen en een kiesdrempel overbodig maakt.
Volledig mee eens. Ik vind dat versnippering net positief is. Dat geeft de kiezers ten minste de mogelijkheid om te kiezen voor een duidelijk project en niet voor een vage verzameling van ideeen. Het is toch de bedoeling dat de kiezer bepaalt waar de politiek naar toe moet en niet omgekeerd, wel met versnippering kan dat anders niet.

De kiesdrempel is duidelijk in het nadeel geweest van de Vlamingen net zoals de nieuwe kieskringen, maar ik had niets anders verwacht in dit Belgie.
Oud 25 mei 2003, 19:40   #35
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het idee dat de kiesdrempel een Franstalige uitvinding is om de kiezers aan beide zijden van de taalgrens nog enigszins gelijk te laten lopen
De 'paarse' uitslag aan beide zijden van de taalgrens is wel frappant......
Oud 25 mei 2003, 21:21   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Ik heb het idee dat de kiesdrempel een Franstalige uitvinding is om de kiezers aan beide zijden van de taalgrens nog enigszins gelijk te laten lopen
De 'paarse' uitslag aan beide zijden van de taalgrens is wel frappant......
Het kan niet anders of een keer moest dat eens lukken.
Ook zonder dergelijke frappante uitslagen vormen ze wel 'symetrische regeringen' in dit land.
Nu het resultaat nog afwachten.
Oud 26 mei 2003, 11:27   #37
Bruno*
Banneling

Standaard

Makkelijke uitvlucht! Reeds lang voor de verkiezingen stelde ik dat de uitslag aan beide kanten gelijkend was. De verdere ontkerkelijking in Vl. wist elk electoraal verschil uit.
Oud 26 mei 2003, 12:03   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
De verdere ontkerkelijking in Vl. wist elk electoraal verschil uit.
Net als in Nederland bedoel je, waar het CDA weggevaagd is...

Ik vind het toch wel opmerkelijk dat men in Vlaanderen ondanks de ervaring in Nederland nu precies hetzelfde zegt als in 1994 en 1998 in Nederland. In 1994 verloor het CDA (net als de PvdA, die meeregeerde) fors, in 1998 (halverwege paars) verloor het nog ietsje meer. De situatie in Vlaanderen bij de verkiezingen in 1999 en nu is een exacte kopie van Nederland in resp. 1994 en 1998!
Iedereen beweerde dat het CDA een aflopende zaak was, dat de ontkerkelijking definitief voor de ondergang van de christen-democraten had gezorgd en dat paars dé combinatie van de toekomst was. Ik kan me nog een dramaserie op TV van een paar jaar geleden herinneren over politiek Den Haag in 2011. Daarin was de fictieve Partij van de Vrijheid, een zogenaamde combinatie van PvdA en VVD, de grootste partij met een absolute meerderheid. Zo zag de scenarioschrijver de toekomst dus enkele jaren geleden nog.

Nu lijkt dat onvoorstelbaar. Sterker nog, een paarse coalitie lijkt al onvoorstelbaar. Ik denk dan ook dat in Vlaanderen en België in 2007 hetzelfde gebeurt als in Nederland vorig jaar: paars wordt afgestraft en CD&V zal weer de grootste partij worden. Paars is nu eenmaal een hele slechte combinatie, omdat het verschil tussen links en rechts erin verdwijnt. Mensen vinden zich er niet meer in terug en, nog belangrijker, door de onvermijdelijke consensus worden de problemen niet fundamenteel aangepakt. In Nederland won dus niet alleen het CDA als centrumpartij (de 'veilige haven'), maar ook de linkse en rechtse oppositiepartijen. Helaas is er in Vlaanderen geen echte linkse oppositiepartij als de SP in Nederland, maar het Vlaams Blok zal dus wel winnen als paars er net zo'n puinhoop van maakt als in Nederland. En dat zal wel gebeuren als de economische situatie slechter wordt, want dan ontstaan er problemen: de liberalen zullen willen saneren, terwijl de sociaaldemocraten niets willen aantasten.

Tja, er blijft nu eenmaal een groot ideologisch verschil tussen links en rechts, wat vroeg of laat voor problemen zorgt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 12:19   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dimitri, ik heb al ergens gezegd dat er nog één regeringslegislatuur moet volgen alvorens het in dit land echt kan beginnen veranderen.

Nog maar pas zei ik dat degenen die nu lekker met zijn tweetjes kunnen regeren het ook nog moeten gaan bewijzen dat er nu beter te regeren valt. Iedereen weet immers dat VLD en SP wel degelijk verschillen van elkaar en niet een klein beetje op bepaalde punten. Er zijn nu ook geen groenen meer om de schuld op te schuiven.
In dit land komt er daar bovenop het extra probleem van twee verschillende taalgroepen in dezelfde federale regering kijken.Men heeft ons vier jaar lang wijsgemaakt dat er geen communitaire spanningen meer waren maar de praktijk wees heel wat anders uit. Ik verwacht niet dat daar verandering in komt ook al zijn beide partijen nog zo belgicistisch. Het zal wel goed gaan in het begin maar na een tijdje verwacht ik dat die, uit alle macht in toom gehouden meningsverschillen, toch tot uitbarstingen zullen leiden.
Het is nutteloos een deksel te gaan plaatsen op de uitgang van een vulkaan. Dan barst hij gewoon elders uit als hij gaat koken.
Oud 26 mei 2003, 12:34   #40
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Idd Dimitri... De analogie met Nederland is treffend.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be