![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Hypocrieten...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Nee, integendeel, ik pleit voor een bundeling CD&V-VB-N-VA!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Duidelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() "politici"
![]() Nu, het werkt versnippering tegen, niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog altijd niet gesnapt dat Tacitus enkel de drie partijen die (blijkbaar nog altijd een gevaar voor België zouden kunnen betekenen) in de extreem- rechtse hoek wil drijven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() ik voorzien een toekomst met 4 blokken: mr/vld, centrum, ps/sp.a/spirit/agalev, extreem-rechts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
-de sociaal progressieven: SPA en spirit en agalev -de liberalen:VLD -extreem rechts: Vlaamsblok -gematigd rechts: CD&V en N-VA |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat is er eigenlijk tegen versnippering, mensen? Hoe groter het aantal partijen, des te meer keuze voor de burger en des te groter de kans op een partij die bij je past. Als er in Vlaanderen alleen de vier grote partijen zouden overblijven, zou ik als ik Vlaming was niet weten waarop te stemmen. Ik moet er niet aan denken dat je in Nederland alleen zou kunnen kiezen uit CDA, PvdA en VVD... Dan kun je haast beter nog thuisblijven!
![]() Ik heb het idee dat de kiesdrempel een Franstalige uitvinding is om de kiezers aan beide zijden van de taalgrens nog enigszins gelijk te laten lopen en te voorkomen dat de nadelige effecten van de ontzuiling aan Vlaamse kant te groot worden. Aan Waalse kant is er immers het clientelisme wat ervoor zorgt dat iedereen op de grote partijen blijft stemmen en een kiesdrempel overbodig maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De kiesdrempel is duidelijk in het nadeel geweest van de Vlamingen net zoals de nieuwe kieskringen, maar ik had niets anders verwacht in dit Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook zonder dergelijke frappante uitslagen vormen ze wel 'symetrische regeringen' in dit land. Nu het resultaat nog afwachten.
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Makkelijke uitvlucht! Reeds lang voor de verkiezingen stelde ik dat de uitslag aan beide kanten gelijkend was. De verdere ontkerkelijking in Vl. wist elk electoraal verschil uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind het toch wel opmerkelijk dat men in Vlaanderen ondanks de ervaring in Nederland nu precies hetzelfde zegt als in 1994 en 1998 in Nederland. In 1994 verloor het CDA (net als de PvdA, die meeregeerde) fors, in 1998 (halverwege paars) verloor het nog ietsje meer. De situatie in Vlaanderen bij de verkiezingen in 1999 en nu is een exacte kopie van Nederland in resp. 1994 en 1998! ![]() Iedereen beweerde dat het CDA een aflopende zaak was, dat de ontkerkelijking definitief voor de ondergang van de christen-democraten had gezorgd en dat paars dé combinatie van de toekomst was. Ik kan me nog een dramaserie op TV van een paar jaar geleden herinneren over politiek Den Haag in 2011. Daarin was de fictieve Partij van de Vrijheid, een zogenaamde combinatie van PvdA en VVD, de grootste partij met een absolute meerderheid. Zo zag de scenarioschrijver de toekomst dus enkele jaren geleden nog. Nu lijkt dat onvoorstelbaar. Sterker nog, een paarse coalitie lijkt al onvoorstelbaar. Ik denk dan ook dat in Vlaanderen en België in 2007 hetzelfde gebeurt als in Nederland vorig jaar: paars wordt afgestraft en CD&V zal weer de grootste partij worden. Paars is nu eenmaal een hele slechte combinatie, omdat het verschil tussen links en rechts erin verdwijnt. Mensen vinden zich er niet meer in terug en, nog belangrijker, door de onvermijdelijke consensus worden de problemen niet fundamenteel aangepakt. In Nederland won dus niet alleen het CDA als centrumpartij (de 'veilige haven'), maar ook de linkse en rechtse oppositiepartijen. Helaas is er in Vlaanderen geen echte linkse oppositiepartij als de SP in Nederland, maar het Vlaams Blok zal dus wel winnen als paars er net zo'n puinhoop van maakt als in Nederland. En dat zal wel gebeuren als de economische situatie slechter wordt, want dan ontstaan er problemen: de liberalen zullen willen saneren, terwijl de sociaaldemocraten niets willen aantasten. Tja, er blijft nu eenmaal een groot ideologisch verschil tussen links en rechts, wat vroeg of laat voor problemen zorgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dimitri, ik heb al ergens gezegd dat er nog één regeringslegislatuur moet volgen alvorens het in dit land echt kan beginnen veranderen.
Nog maar pas zei ik dat degenen die nu lekker met zijn tweetjes kunnen regeren het ook nog moeten gaan bewijzen dat er nu beter te regeren valt. Iedereen weet immers dat VLD en SP wel degelijk verschillen van elkaar en niet een klein beetje op bepaalde punten. Er zijn nu ook geen groenen meer om de schuld op te schuiven. In dit land komt er daar bovenop het extra probleem van twee verschillende taalgroepen in dezelfde federale regering kijken.Men heeft ons vier jaar lang wijsgemaakt dat er geen communitaire spanningen meer waren maar de praktijk wees heel wat anders uit. Ik verwacht niet dat daar verandering in komt ook al zijn beide partijen nog zo belgicistisch. Het zal wel goed gaan in het begin maar na een tijdje verwacht ik dat die, uit alle macht in toom gehouden meningsverschillen, toch tot uitbarstingen zullen leiden. Het is nutteloos een deksel te gaan plaatsen op de uitgang van een vulkaan. Dan barst hij gewoon elders uit als hij gaat koken.
![]() |
#40 |
|
![]() Idd Dimitri... De analogie met Nederland is treffend.