![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Kunt u leven met het compromis van Heel-Nederland | |||
ja, ik ben belgicist |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,42% |
ja, ik ben flamingant |
![]() ![]() ![]() |
17 | 35,42% |
nee, ik ben belgicist |
![]() ![]() ![]() |
10 | 20,83% |
nee, ik ben flamingant |
![]() ![]() ![]() |
16 | 33,33% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Als jullie denken dat er zelfs één franstalige kat te vinden is voor zoiets dergelijks ... vrijwillig macht opgeven om zich op te lossen in een land met 20 miljoen nederlandstaligen? Vergeet het.
Het werd al eens geprobeerd. Wat is de benelux? Waarom is het nu zo goed als dood? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Het is duidelijk dat de Benelux de belangen van zijn bevolking beter zal kunnen behartigen dan België en Nederland afzonderlijk.
Overigens is het lachwekkend om flaminganten en belgicisten te horen spreken over zogenaamde verschillen tussen Nederland en België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dan te bedenken dat het geloof in het protestantse gebied van Nederland nog veel verder is weggezakt dan in het katholieke gebied van Nederland en in Vlaanderen. Globaal kun je zeggen dat in het katholieke deel nog 70% zich gelovig noemt, terwijl in het protestantse deel 60% zich ongelovig noemt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Thiois de langue romane ![]() “(...) Je me définis aussi comme Thiois de la langue romane, ce qui me semble traduire cette identité celto-germanique latinisée: la langue française m’est aussi une patrie. (...) Le rêve thiois, celui de Joris van Severen, un vrai preux, et de son continuateur l’inclassable Louis Gueuning, cette nostalgie des Pays-Bas Belgique, est aussi mienne. Je suis convaincu que Brabançons, Limbourgeois, Hollandais, Zeelandais, Hennuyers, Namurois, Liègeois et Luxembourgeois, sans oublier Picards et Alsaciens, constituent un ensemble lié par une histoire prestigieuse, celle de la Lotharingie et des Ducs de Bourgogne. Fidèle au principe monarchique je me range résolument parmi les Impériaux. L’Empire, le Rijk pour parler thiois, est seul �* même de sauvegarder autonomies et patries charnelles, de transcender et de respecter la mosaïque des ethnies. (…) Christopher Gérard source : Parcours païen, Lausanne, 2000, p. 39. Age d'Homme |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() ![]() Ok ik heb mij vergist : er is meer dan een kat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Hij werd in 1940 doodgeschoten door de Fransen.
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Ja, natuurlijk.
En Yann houdt van chocolade, daarom is hij mijn grote idool. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen voorstander van een vereniging met Nederland. "Beschuit met muisjes" is namelijk niet echt mijn ding, weet je...
![]() Neen, ik heb een aantal Nederlandse vrienden, maar die mogen van mij gerust blijven waar ze zijn. Ik voel geen enkele verbondenheid met Nederland. En ja, Belgen en Nederlanders verschillen veel meer dan Vlamingen en Walen (ga maar eens naar de Post in Nederland, je kan er nog niet eens een postzegel kopen ![]()
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Ik zou het verkiezen (liefst in federale vorm) boven de huidige communautaire miserie maar het is niet echt mijn eerste keus. Persoonlijk zie ik Vlaanderen en Nederlands nog het liefst als gewone goede buren.
Het zou wel enkele voordelen opleveren: - Gedaan met Waalse bemoeienissen in Halle-Vilvoorde en uitzonderingsmaatregelen voor franstaligen in faciliteitengemeenten. Verkiezingen gebaseerd op één man/één stem-principe. Eindelijk communautaire rust. - Geen al te groot overwicht van Nederlandse kant als de Walen meedoen (wel nogal onwaarschijnlijk). - Walen moeten zich geen zorgen maken over financiële solidariteit. Die blijft gegarandeerd. Politiek gezien zullen ze natuurlijk wel enige bescheidenheid moeten leren. - Vlaanderen wordt terug verenigd met Zeeuws-Vlaanderen. De twee Limburgen idem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik vraag me af waarom ik dat idee nou nooit heb in Vlaanderen, althans niet meer dan in bepaalde delen van Nederland. Als ik in Maastricht uit de trein stap krijg ik ook duidelijk het gevoel dat ik in een ander ('vreemd', om een beetje in jouw terminologie te blijven) gebied ben aanbeland, hetzelfde gold voor Drenthe trouwens toen ik hier nog niet woonde. Maar dat is blijkbaar geen enkele belemmering om een toch wel hechte staat op te bouwen: Limburg en Drenthe zijn net zo Nederlands als Zuid-Holland. Misschien is het een goed idee om niet altijd maar verschillen te willen benadrukken, maar ook de overeenkomsten. En ongetwijfeld zijn er door het bestaan van de staat België ook overeenkomsten gegroeid tussen Vlaanderen en Wallonië. Maar door het benadrukken van alleen die overeenkomsten zonder de verschillen te willen kennen, en het benadrukken van enkel de verschillen met alle buurlanden zonder de overeenkomsten te willen kennen, ben je in feite net zo extreem als je degenen noemt die je bestrijdt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Wie gelooft er dat de Nederlanders Vlaanderen bij hun staat willen als ze te weten komen wat voor een lamme klooiers en loosers wij zijn.
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]() Wallonië(en Luxemburg) terug bij Nederland voegen lijkt mij onrealistisch.
Maar Vlaanderen terug bij Nederland voegen mag wat mij betreft direct. Er zijn wel verschillen maar die hoeven daarom niet slecht te zijn. -Ruimtelijke ordening is in Nederland veel beter dan in België -Men staat er sceptischer tegenover de EU(en we zouden niet langer het schoothondje van Chirac zijn) -Een koningshuis dat ons niet aanspreekt "oewaarde lankenote" -Het godsdienst verschil is miniem want zowel van Nederlandse en Vlaamse katholieken en de Nederlandse protestanten zijn sterk ontkerkelijkt. -Men heeft het wel eens over arrogante Nederlanders, maar ik vind ze zeker niet arroganter dan de doorsnee Antwerpenaar(integendeel zelfs ![]() -Vlamingen en Nederlanders kennen elkaar beter dan de Walen. Flikken, Clouseau en K3(Nu niet direct het toppunt van Vlaamse cultuur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Het is eigenlijk waanzinnig zelfs maar te veronderstellen dat de Franstaligen/Walen bereid zouden zijn om tot een "Heel-Nederland" toe te treden.
Laten we maar beginnen met het opruimen van den Belgiek. Nadien kunnen Vlaanderen en Nederland hun Verenigd Nederland opbouwen. Liefst een zo gedecentraliseerde staat mogelijk.