![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() [quote=Tantist]
Citaat:
Nederland is tenslotte de initiële reden waarom België ontstaan is! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=Rudy Van Nespen]
Citaat:
Citaat:
België heeft gefaald en is inderdaad een natiestaat gebleken. Niet van de Belgen, niet van de meerderheid van Vlamingen, maar van de minderheid, de Franstaligen. België zal dus verdwijnen als men het democratiseert. Met het Belgisch debacle in gedachten mogen we ons toch eens beginnen afvragen wat er wél goed kan zijn. Twee van die opties zijn een Herenigd Koninkrijk der Nederlanden en een Vlaamse republiek. Die staten zullen wel de natiestaat zijn van de meerderheid van hun inwoners: de Vlamingen, die ook Nederlanders zijn. En met de succesvolle houding van Guyke Verhofstadt zou die keuze wel eens sneller aan de orde zijn dan gij zou willen. Europa en Vlaanderen vreten België weg en in de weinige gebieden die België nog overhoudt in de toekomst, zal ze blijven falen. En het Belgische separatisme van 1830? Dat is enkel nog goed voor NU en BUB. Uit talrijke verslagen uit die tijd (en ik verwijs u graag door naar A. Smits) blijkt dat de gewone Zuid-Nederlander in die tijd niet wou scheiden. Maar hij werd verraden door zijn Franstalige bourgeoisie. De Vlaamse beweging heeft die factor nu omgebogen: Vlaanderen is vernederlandst. Verwijzingen naar 1830 zijn dus out of date, letterlijk. De keuze van de toekomst is niet meer tussen België of Vlaanderen. Die keuze is passé. De keuze van de toekomst is integraal anti-separatisme (de hereniging van Nederland met Wallonië erbij), totaal separatisme (Vlaanderen onafhankelijk) of een unie van Vlaanderen en Nederland. Waarschijnlijk zal de Vlaamse republiek het halen, omdat mensen met paardenkleppen zoals de BUB en de NU niet durven kiezen voor integraal anti-separatisme uit romatische dweperij met drie kleuren: zwart geel en rood.
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() U, die mij beschuldigt van het dragen van oogkleppen en het nostalgisch dwepen met onze vlag, begaat wel exact dezelfde fout als degene die U mij verwijt, hoor!
Wij zeggen beiden dat een onafhankelijk Vlaanderen geen optie is, alleen wil U niet liever dan dat 'Oude België' aanhechten bij Nederland. (Waardoor trouwens geen enkel huidig probleem wordt opgelost, maar dat terzijde) Ik pleit voor het behoud van België, maar niet in zijn huidige vorm. België moet unitair en democratisch worden. Wat bedoel ik met democratisch worden: 1) De afschaffing van grendelmeerderheden en pariteiten, waardoor momenteel een meerderheid van de Belgen de mening van een minderheid moet slikken. 2) De invoering van bindende referenda op volksinitiatief. Wat bedoel ik met unitair: 1) De Kamer kan in zijn huidige vorm blijven bestaan. Enkel moet het principe gelden dat zetels verdeeld dienen te worden op basis van het aantal stemmen over het ganse land. dus geen andere verdelingen voor Vlaanderen en voor Wallonie. 2) De Senaat moet een overlegcomité worden, waarin verkozenen zitten die de nationale provincies vertegenwoordigen. De gewesten zijn totaal kunstmatige entiteiten en dienen bijgevolg gewoon afgeschaft te worden. Uiteraard geldt hier hetzelfde principe: vertegenwoordiging hangt af van het aantal kiezers per verkozenen. Ook hier gelden geen ongelijke verdeelsleutels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb niet liever dan dat die zouden verdwijnen, restanten van de oude politieke cultuur dat ze zijn! Wat unitarisme betreft: U hebt gelijk als U praat over het 'Belgique-�*-papa'. Maar U zal het wel met me eens zijn, dat ik daar hélemaal NIET voor pleit: lees mijn opmerkingen omtrent een DEMOCRATISCH unitair België! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Akkoord, het is niet allemaal rozegeur en maneschijn, maar moest ik uw redenering volgen, dan hadden we hier al lang Balkan-toestanden moeten hebben. Mijn vraag aan U: heeft U een verklaring waarom we bovengenoemde toestanden hier nog niet meegemaakt hebben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
België Barst! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn excuses hoor, maar als ik vijf jaar het juk van een niet-Belgische bezetter moet ondergaan én daarbij moet merken dat die bezetter de hulp krijgt van een aantal opportunistische landgenoten, dan zou ik persoonlijk die collaborateur ook wel, met plezier, een kopje kleiner maken... Maar dat snapt U waarschijnlijk niet, hé! Ein Reich, Ein Volk, Ein Führer, klinkt U waarschijnlijk veel realistischer? En dat wil zich dan spiegelen aan een sterk leiderschap... *knip* Niet schelden aub. Laatst gewijzigd door tronca : 19 mei 2005 om 23:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tronca : 19 mei 2005 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe democratischer België wordt, hoe meer dat de Walen in de minderheid komen te zitten. Daarom zullen ze niet toelaten dat België democratisch wordt. Kijk maar naar de PS... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het straf dat de propagandist van een kunstmatige staat het lef heeft om volksgemeenschappen als de gewesten kunstmatig te noemen. Nu, ik kan er wel inkomen hoor. Het Waals Gewest omvat ook nog de Duitstalige Gemeenschap, hilarisch. En Brussel hoort zo niet bij Vlaanderen. Zo kan ik u volgen hoor...
![]() |
![]() |
#37 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook in Duitsland is er voortdurend spanning geweest tussen het denken omtrent de staat: de "kleinduitse gedachte", uitgekristalliseerd in het Frankfurter parlement, de grootduitse gedachte (Duitse staten+Habsburgse gebieden), de grootgermaanse gedachte (Duitsland als motor van Germaanse statenbond), de centralistische idee (Hitler), Duitsland als verzameling van autonome(re) regio's (BDR, Duitsland na 1990 waarin de eenmaking de Duitsers wederom dwong hun identiteit deels heruit te vinden). Citaat:
![]() We wachten met spanning af op de wetenschappelijke cijfers die deze hoogst boeiende bewering ongetwijfeld gaan staven. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() [quote=Rudy Van Nespen]
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() [quote=stab]
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
België heeft zich niet afgescheiden vh Verenigd Koninkrijk, maar is een deel ervan waar voornamelijk Frans krapuul de macht heeft kunnen innemen met de bedoeling dit bij Frankrijk aan te hechten. Toen Willem in 1831 met zijn leger terugkeerde, vond hij geen 'Belgische' opstandelingen tegenover zich, maar een regulier Frans leger. In niets te vergelijken met de stichting vd Nederlandse staat.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 21 mei 2005 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |