Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 14 mei 2005, 17:41   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214
Nils daarvan poten af van vlaams grondgebied en splitsen nu
Dus Brussel is niet Vlaams?
Dimitri is offline  
Oud 14 mei 2005, 17:54   #22
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
En dan lijkt het me voor de hand liggend om de Ring rond Brussel als officiële grens aan te nemen. De splitsing van België in drie delen zal dan veel vlotter kunnen verlopen.
Waarom de kleine brusselse ring niet als grens nemen?
Rene Artois is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:05   #23
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dus Brussel is niet Vlaams?
het is juist door dit soort starre houdeingen dat men BHV niet heeft kunnen oplossen.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:07   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
het is juist door dit soort starre houdeingen dat men BHV niet heeft kunnen oplossen.
U bedoelt?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:48   #25
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U bedoelt?
Dat er slecht onderhandeld is.
Alle troeven waren al wijd verspreid in de media nog voor ze aan de onderhandelingstafel zaten.
De franstaligen lieten niks los tot aan de onderhandelingstafels.
niemand wist van niks (getuige de uitbarstingen van De Crem).
Ze waren net niet helemaal geslaagd in hun opzet.
Spirit pareerde de zet maar heeft zichzelf het nu een beetje moeilijk gemaakt.
De vlamingen daarintegen "jaagden met de fanfare op kop" en dan schiet je inderdaad mis.

hadden ze enkel gesproken over een oplossing in de media en het splitsingsscenario voor zich gehouden om de franstalige eisen te pareeren hadden de vlamingen misschien wel met iets meer mee naar huis gekomen als nu.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:51   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Veel inhoudsloos gezwets schrijft u. Indien de Vlaamse partijen het voorstel hadden ingediend - zoals eerder was aangekondigd en ook beloofd - en met hoogdringendheid behandeld in het parlement (zoals het Vlaams Belang had gevraagd), dan was de zaak in het parlement behandeld. Dat is de fout die men heeft begaan.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:55   #27
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Veel inhoudsloos gezwets schrijft u. Indien de Vlaamse partijen het voorstel hadden ingediend - zoals eerder was aangekondigd en ook beloofd - en met hoogdringendheid behandeld in het parlement (zoals het Vlaams Belang had gevraagd), dan was de zaak in het parlement behandeld. Dat is de fout die men heeft begaan.
Inderdaad, en dan had Verhofstadt nooit de kans gekregen om met deze ''oplossing'' voor de dag te komen.
De CD&V heeft het hem veel te gemakkelijk gemaakt door steeds maar met de vertragingsmaneuvres akkoord te gaan.
daiwa is offline  
Oud 15 mei 2005, 11:27   #28
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je de volstrekt willekeurige ligging van een snelweg als grens van een stedelijk gebied nemen? Ik kan me voorstellen dat die snelweg dwars door gemeenten, misschien zelfs dwars door dorpen heen gaat.

Als je toch bereid bent om te onderhandelen, kun je het beter meteen goed aanpakken. Ik stel voor de vier meest verfranste gemeenten (Linkebeek, Drogenbos, Kraainem en Wezembeek-Oppem) naar Brussel laten gaan in ruil voor afschaffing van alle faciliteiten in gemeenten langs de Nederlands-Franse taalgrens, de splitsing van de kieskring en het gerechtelijk arrondissement BHV en vastlegging en strikte naleving (dus zonder allerlei hoffelijkheidsonzin) van de tweetaligheid in Brussel. In Oost-België wordt eveneens een tweetalig gewest opgericht bestaande uit de DG en de faciliteitengemeenten (Malmédy, Waimes, Plombières, Welkenraedt, Baelen), zij het dat hier in de gemeenten een voorkeurstaal geldt. Ook dat gewest krijgt een eigen kieskring en gerechtelijk arrondissement.
Dit zou misschien een definitieve oplossing kunnen zijn van alle taalproblemen. De vraag is alleen of zoiets nog mogelijk is binnen België.
Het maakt niet veel uit hoe die scheidingslijn loopt.

Zaak is het om een geschikte breuklijn te vinden waar weinig trammelant rond wordt gemaakt. Een zeer brede autostrade zoals de Ring vormt een zeer geschikte breuklijn, omdat het de delen aan weerszijden op de bijna sterkst mogelijke manieren van elkaar afzondert. Na een autosnelweg volgen een kanaal en een spoorlijn als verdelende elementen qua sterkte.

Zaak is dus om een gemakkelijke breuklijn te vinden, en daar dan de mokerhamer opzetten. Vooral de Brusselaars moeten we meehebben. We "verliezen" dan hier en daar wel een stuk, maar gemeenten als Wemmel vallen dan weer geheel aan ons. De verfransingsmachine valt ineens stil.

En, last but not least, als Brussel geen probleem meer is ... d[size=3]a[/size][size=4]n[/size][size=5]n[/size][size=6]n[/size]...

Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 12:19   #29
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan lijkt het me voor de hand liggend om de Ring rond Brussel als officiële grens aan te nemen.
Dit is niet één van je beste postings, Wreker.
Heel wat Vlaams grondgebied zou bij Brussel komen: kijk maar es wat beter naar de landkaart.
Oud 15 mei 2005, 12:31   #30
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Dit is niet één van je beste postings, Wreker.
Heel wat Vlaams grondgebied zou bij Brussel komen: kijk maar es wat beter naar de landkaart.
Kies jij dan voor de eeuwig uitdeinende olievlek? Ga eens spreken met mensen uit Brussel en de rand. Dat gaat maar door en door en door die verfransing. En eens dat dan hele gemeenten bijna volledig verfranst zijn, ga daar dan nog maar eens de feitelijke situatie omkeren.

Als het zo verder gaat reikt Brussel over een generatie tot aan Mechelen, Leuven en Aalst.

Je moet het ook zien op lange termijn: eens dat de Brusselse grenzen geen probleem meer zijn, is Brussel ook bijna geen probleem meer. En als Brussel bijna geen probleem meer is...

Als Brussel dan bovendien geografisch ook nog eens volledig BINNEN Vlaanderen blijkt te liggen...

Maar voor het laatste spreken we natuurlijk over een periode van vele generaties natuurlijk.

Wat de eerste dominostenen betreft, los de Brusselse grenzen op, en een onafhankelijk Vlaanderen is zo goed als een feit.

Brussel is immers zowat het enige dat België nog aan elkaar houdt.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 12:37   #31
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Brussel heeft nu al grenzen, dacht ik zo
Om de verfransing tegen te gaan is het voldoende dat geen verdere taalrechten worden toegekend in andere gemeenten dan de Zes.
Trouwens als Vlaanderen onafhankelijk wordt zie ik niet in dat de olievlek gaat uitbreiden.
En als Brussel niet voor Vlaanderen kiest, kunnen / moeten we gebruik maken van haar geënclaveerde positie in Vlaanderen.
Kunnen we es gaan kijken naar Israël, bvb.
Oud 15 mei 2005, 13:04   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Kies jij dan voor de eeuwig uitdeinende olievlek? Ga eens spreken met mensen uit Brussel en de rand. Dat gaat maar door en door en door die verfransing. En eens dat dan hele gemeenten bijna volledig verfranst zijn, ga daar dan nog maar eens de feitelijke situatie omkeren.

Als het zo verder gaat reikt Brussel over een generatie tot aan Mechelen, Leuven en Aalst.
Wat heeft dat met het afbakenen van de grenzen van Brussel te maken? Of wil je na die afbakening alle Franstaligen verbieden in Vlaanderen te wonen ofzo?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:19   #33
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat met het afbakenen van de grenzen van Brussel te maken? Of wil je na die afbakening alle Franstaligen verbieden in Vlaanderen te wonen ofzo?
Zeg nu maar ineens dat wij in Vlamingen allemaal racisten zijn.

Pffff...

Die Nederlanders zijn nog steeds het zelfde als vroeger.

Als ze hier komen in Vlaanderen en een "zuderans" kunnen bestellen denken ze al dat ze in Frankrijk geweest zijn.

Kennen niet veel van cultuurimperialisme die verwaande blaaskaken.

Ze verdienen een lesje van de islamieten.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:45   #34
Dimitri

Standaard

Misschien kun je even je persoonlijke frustraties er buiten laten en inhoudelijk reageren? Mijn vraag is toch heel eenvoudig: hoe ga je met een afbakening van de grenzen van Brussel voorkomen dat er Franstaligen in Vlaanderen komen en blijven wonen?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:47   #35
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Misschien kun je even je persoonlijke frustraties er buiten laten en inhoudelijk reageren? Mijn vraag is toch heel eenvoudig: hoe ga je met een afbakening van de grenzen van Brussel voorkomen dat er Franstaligen in Vlaanderen komen en blijven wonen?
*knip*

Gelieve de discussie op niveau te houden en geen persoonlijke aanvallen te posten.

Arnold.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:49   #36
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet de hoodfreden. Het punt is dat De Franstaligen zich MOETEN aanpassen wanneer ze in Vlaanderen komen wonen en niet denken dat ze op termijn toch alles voor het zeggen hebben ... Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V?
Oud 15 mei 2005, 13:56   #37
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oh, de argumenten zijn op? Zeg dat dan gewoon.
Wij hebben hier in Vlaanderen geen lessen te krijgen van arrogante en betweterige kaaskoppen als het om de strijd van het behoud van onze cultuur gaat.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:57   #38
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, de argumenten zijn op? Zeg dat dan gewoon.
Meneer de Hollander ... lees deze eens Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V? en kom dan terug

Dank
Oud 15 mei 2005, 14:00   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wij hebben hier in Vlaanderen geen lessen te krijgen van arrogante en betweterige kaaskoppen als het om de strijd van het behoud van onze cultuur gaat.
Ik stel alleen een vraag, beste vriend. En i.p.v. die vraag te beantwoorden, ga je mij persoonlijk aanvallen. Doorgaans is dat een teken dat de argumenten op zijn. Zo niet, kun je gewoon mijn zeer eenvoudige vraag beantwoorden.
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:06   #40
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Dat is niet de hoodfreden. Het punt is dat De Franstaligen zich MOETEN aanpassen wanneer ze in Vlaanderen komen wonen en niet denken dat ze op termijn toch alles voor het zeggen hebben ... Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V?
Ik volg de Vlaamse politiek al een paar jaar, dus ik ken het dossier BHV vrij aardig. En ik ben ook absoluut voor een splitsing van de kieskring en het gerechtelijk arrondissement. Maar daar gaat het in deze topic niet over, hier gaat het over een voorstel van Wreker om de grens van Brussel te verleggen naar de Brusselse ring. Op zich niet zo vreemd, maar wel zijn redenering dat dat invloed zou hebben op de verfransing van Vlaams-Brabant. Want wat verandert er feitelijk aan de situatie in gemeenten ver in Vlaams-Brabant met zijn voorstel om de grens van Brussel te verleggen naar de Brusselse ring? Wat heeft dat voor invloed op de vestiging en verblijf van Franstaligen in Vlaanderen? Dat is mijn vraag.
Dimitri is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be