Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2005, 15:28   #21
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
waarom toch vruchteloos streven naar een rijk dat zich kan meten aan UK, Frankrijk, en Duitsland?
1. Het resultaat mag vooralsnog niet bereikt zijn, het streven zélf is al waardevol op zich.

2. Het doel is geen domme wedijver om de macht met onze buurlanden, het doel is het volk der Nederlanden tot zijn maximale vervolkmaking op te voeren. Dit is m.i. enkel mogelijk in de Heelnederlandse staat gevestigd in de nationaalsolidaristische orde.

3. 'Grootheid' heeft een kwalitatieve betekenis (tegen negativisme of defaitisme, tegen bekrompenheid enz.)
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 15:34   #22
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Twee mannen en een paardenkop in Vlaanderen die dromen van samen te gaan met de Hollanders. Maar echt geen kat meer.
Volgens een enquete van Het Nieuwsblad van een paar maanden terug vind 20 % van de Vlamingen dat we bij Nederland moeten aansluiten als Vlaanderen onafhankelijk wordt.
Citaat:
En echt geen kat in Holland die daar ook maar 't minst in in geïnteresseerd is.
Ik kom vaak in contact met Nederlanders en heel wat van hen zijn er voorstander van(al zien het meer als een annexatie dan als een hereniging, wat misschien niet de ideale basis van een huwelijk is. )

Mijn punt is gewoon dat ik gewoon van al die communautaire zever verlost wil raken, en in België zal dit toch nooit lukken. Mijn oplossing is dus een unitair Groot-Nederland of een onafhankelijk Vlaanderen.(mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het eerste, maar de haalbaarheid van het tweede ligt wel een stuk hoger)

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 15 mei 2005 om 15:41.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 15:51   #23
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn punt is gewoon dat ik gewoon van al die communautaire zever verlost wil raken, en in België zal dit toch nooit lukken. Mijn oplossing is dus een unitair Groot-Nederland of een onafhankelijk Vlaanderen.(mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het eerste, maar de haalbaarheid van het tweede ligt wel een stuk hoger)
Die 'communautaire zever' - het is inderdaad belachelijk - wordt helaas door het buitenland aangestookt. Heel onze geschiedenis door hebben buitenlandse mogendheden dit volk immers uit elkaar willen trekken. Altijd werden de tegenstellingen in de Nederlanden door anderen uitgebuit, werd ons volk door anderen tegengewerkt. Het wordt tijd dat men dat eens leert inzien !
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 16:33   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Volgens een enquete van Het Nieuwsblad van een paar maanden terug vind 20 % van de Vlamingen dat we bij Nederland moeten aansluiten als Vlaanderen onafhankelijk wordt.

Ik kom vaak in contact met Nederlanders en heel wat van hen zijn er voorstander van(al zien het meer als een annexatie dan als een hereniging, wat misschien niet de ideale basis van een huwelijk is. )

Vestig u dan in Nederland. Dan zal u van die "communautaire zever" verlost zijn. Natuurlijk weet ik wel dat men een land niet zomaar verlaat. Ik weet al, als Franstalig, dat ik België binnen enkele jaren definitief zal verlaten om naar Frankrijk te gaan leven. Nu is dat onmogelijk voor mij vanwege mijn job. Ik begrijp niet waarom Vlaamsgezinden en andere Belgen die het België beu zijn (men kan het België beu zijn en niet voor de splitsing van België zijn, dat is mijn geval) deze optie kiezen. In mijn dagelijkse leven zie ik al dat België (en ik spreek wel over heel België) bijna niets meer voor mij betekent. Ik leef misschien in België maar mijn hart is al in Frankrijk. Ik heb helemaal geen Belgisch gevoel maar dat maakt van mij geen separatist of rattachist. Ver van dat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 18:37   #25
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee mannen en een paardenkop in Vlaanderen die dromen van samen te gaan met de Hollanders. Maar echt geen kat meer.

Zouden we niet beter wat zeveren over het geslacht van de engelen?
En dat voor iemand die als onderschrift heeft: kijk verder dan je neus lang is
Oud 17 mei 2005, 09:57   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
onder "te klein" versta �*k "te klein", ttz, te klein (in oppervlakte).
Leg mij eens deftig en met serieuze argumenten uit waarom een land te klein kan zijn om onafhankelijk te worden. Als u geografische schaal als argument neemt zou ik net het omgekeerde stellen, hoe groter, hoe slechter bestuurbaar. Democratie werkt niet op grote schaal.
Oud 17 mei 2005, 11:43   #27
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Bent u Zimbabwe niet vergeten?

Zimbawe heeft meer dan 12 miljoen inwoners ?
Bent U racistisch misschien ?
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 11:47   #28
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Mocht OOIT Vlaanderen onafhankelijk worden vraag ik mij af hoe lang deze zullen bestaan, want dan zal er weer één of andere debiele partij tevoorschijn komen die oproept voor "onafhankelijk West-Vlaanderen weg met Vlaanderen....." zeg nu zelf, dat zou toch hilarisch zijn niet? Ik zou mij althans haast een breuk lachen.
Ik zou mij ook een breuk lachen, want die partij zou wellicht maar evenveel stemmen halen als de BUB
Oud 17 mei 2005, 11:52   #29
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zouden we niet beter wat zeveren over het geslacht van de engelen?
Heel wat Nederlanders zouden Vlaanderen, eens het onafhankelijk is, best willen inlijven bij Nederland. Praat maar eens met wat Nederlanders ...
Oud 17 mei 2005, 11:57   #30
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Vestig u dan in Nederland. Dan zal u van die "communautaire zever" verlost zijn. Natuurlijk weet ik wel dat men een land niet zomaar verlaat. Ik weet al, als Franstalig, dat ik België binnen enkele jaren definitief zal verlaten om naar Frankrijk te gaan leven. Nu is dat onmogelijk voor mij vanwege mijn job. Ik begrijp niet waarom Vlaamsgezinden en andere Belgen die het België beu zijn (men kan het België beu zijn en niet voor de splitsing van België zijn, dat is mijn geval) deze optie kiezen. In mijn dagelijkse leven zie ik al dat België (en ik spreek wel over heel België) bijna niets meer voor mij betekent. Ik leef misschien in België maar mijn hart is al in Frankrijk. Ik heb helemaal geen Belgisch gevoel maar dat maakt van mij geen separatist of rattachist. Ver van dat.
Andere redenen houden mij in Belgie, maar als ik kon woonde ik ook allang in Frankrijk. Een land met een vriendelijkheid die men in Belgie al lang weggepest heeft. Denk er wel aan dat het gebied van Amsterdam tot Parijs volledig gaat "gemoslimiseerd worden ...
Oud 17 mei 2005, 15:48   #31
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat je dan al 90% van alle landen mag schrappen...en dat je dan lesotho en co over hebt....tja
De 'grootte' van een land wordt altijd bepaald door het inwonersaantal, nooit dooer de oppervlakte. Zelfs als dat het geval zou zijn, hebben we nog steeds een grotere oppervlakte dan het onafhankelijke Groot Hertogdom Luxemburg.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 17:19   #32
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat je dan al 90% van alle landen mag schrappen...en dat je dan lesotho en co over hebt....tja
Hola

En belgique zelf is reuzengroot? Wat een onzin. Wat heeft een groot land nu te maken met leefbaarheid.Daarom zijn alle grote landen ook federaal,... omdat een groot unitair land ook o zo goed werkt.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 17:32   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dan hoeft België dus helemaal niet federaal te zijn omdat het juist klein is !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 17:40   #34
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HänSS
De redenering van een kind, zoals gewoonlijk...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 17 mei 2005 om 17:40.
Oud 17 mei 2005, 17:42   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Nee, een logische redenering. Ik weet dat jullie last hebben met logica, maar dat het zo erg was...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 17:45   #36
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Nee, een logische redenering. Ik weet dat jullie last hebben met logica, maar dat het zo erg was...
Hahaha. De VSA is ook een federale staat. Niet omdat ze een grote oppervlakte hebben, maar omdat de staten een zeer verschillende geschiedenis en cultuur hebben. Ook behoort de meerderheid van de inwoners van bv Louisiana tot een andere entnische groep dan die van New York State, of Maryland.

Oud 17 mei 2005, 17:45   #37
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Mooi argument, zoals we ook al gewoon zijn van u.

Oud 17 mei 2005, 18:01   #38
Pavell
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo"
Heel wat Nederlanders zouden Vlaanderen, eens het onafhankelijk is, best willen inlijven bij Nederland. Praat maar eens met wat Nederlanders ...
Lap hiergaan we weer, absoluut geen zelfrespekt, noch op taalgebied, noch op grondgebied. Arm vlaanderen.

Citaat:
Andere redenen houden mij in Belgie, maar als ik kon woonde ik ook allang in Frankrijk. Een land met een vriendelijkheid die men in Belgie al lang weggepest heeft. Denk er wel aan dat het gebied van Amsterdam tot Parijs volledig gaat "gemoslimiseerd worden ...
En aan wie is dat 'wegpesten' te danken?
Ik weet nog toen ik hier aankwam was iedereen in de buurt ook veel vriendelijker hoor. Nu nog trouwens maar de expanstiedrift van de grote stad heeft ervoor gezoirgt dat ons boerdorpje plots veel groter is en de vriendelijkheid met de nieuwkomers is wel deels zoek.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen .

Moslims : zolang het niet leid tot fundamentalisme zie ik daar geen probleem in. Het gaat hier immers om een geloof en vergeet niet dat het christendom
hier vroeger en masse de plak zwaaide. Als dus de moslims blijven openstaan voor andere godsdiensten en culturen, why not.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito
Hola

En belgique zelf is reuzengroot? Wat een onzin. Wat heeft een groot land nu te maken met leefbaarheid.Daarom zijn alle grote landen ook federaal,... omdat een groot unitair land ook o zo goed werkt.
Inderdaad, het is absolute nonsense om te denken dat een klein land verloren gaat in het immense bos van grootmachten.
Wat wel klopt is dat het moeilijker in Europa zal zijn want daar is de impact van onze waalse confrators wel zichtbaar. Natuurlijk, we moeten ervan uit gaan dat de maatregelen die ze in Europa nemen politiek korrekt zijn en niemand schaden binnen de eurozone.

Om terug te komen op de Nederlanders :
Let op dat de Nederlande visie soms haaks staat op de Belgische dus samenwerking is soms zoek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans
Strikt genomen niet.
Maar helaas komen de politieke families tussen beide taalzones op sommige punten niet overeen en er is en blijft het probleem van de sterkere franse taal tegen de zwakkere vlaamse dialecten oftewel nederlands.
In dat opzicht blijft de federalisering de beste oplossing maar dan wel een
volledige federalisering (dus volledige autonomie)
Daarom moet je België niet laten barsten trouwens.
Dus blijft het op politiek vlak krak hetzelfde al zullen bepaalde zaken anders verlopen.
Zelfs het Koningshuis kan in functie blijven.

Maar : zoals iemand al vermeld heeft : voor onafhankelijkheid is het voor vlaanderen veeeel te vroeg en het hoeft niet eigenlijk.
Mocht ik politieker zijn, dan voerde ik een testjaar in om een volledige autonomie te testen tussen de verschillende deelstaten.

Natuurlijk, dan moeten een paar partijen wel hun programma aanpassen en zich daaraan houden <hint> al kan een raad het geheel volgen en desnoods ingrijpen als het de spuigaten zou uitlopen.

Laatst gewijzigd door Pavell : 17 mei 2005 om 18:02.
Pavell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 18:01   #39
van Maerlant

Standaard

Geen antwoord meer? Staat u nu reeds met uw rug tegen de muur?

Oud 17 mei 2005, 18:04   #40
Pavell
Partijlid

Standaard

@ van Maerlant:

gelieve altijd te melden voor wie het bericht bedoelt is.
Pavell is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be