Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 16 mei 2005, 09:33   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik wil België zoals het unitaire Nederland, maar met respect voor de taalgroepen.
Dat wilt u helemaal niet, daar u in het verleden hier op dit forum al meermaals heeft gesteld de status van het Duits als ambtelijke taal drastisch te verminderen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 mei 2005, 09:34   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het is niet omdat het in Zwitserland niet bestaat, dat het in België niet mag bestaan. In Nederland bestaat het wel en daar werkt dat zeer goed. In Zwitserland maken ze ook geen probleem van tweetalige kiesdistricten.

Bovendien hebben we al een Nederlandstalig en een Franstalig kiesdictrict voor de Europese en senatoriële verkiezingen. Het volstaat die samen te voegen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 16 mei 2005 om 09:35.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2005, 09:43   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat het in Zwitserland niet bestaat, dat het in België niet mag bestaan. In Nederland bestaat het wel en daar werkt dat zeer goed.
Is dat wel zo? In de Nederlandse kieswet lees ik immers:

Citaat:
Artikel E 1
1. Voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer wordt Nederland verdeeld in kieskringen, overeenkomstig de bij deze wet gevoegde tabel.
2. De kieskringen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer vormen tevens de kieskringen voor de verkiezing van de leden van provinciale staten. Provinciale staten kunnen voor de verkiezing van de leden van provinciale staten deze kieskringen in meer kieskringen verdelen.
Oud 16 mei 2005, 09:44   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Zwitserland maken ze ook geen probleem van tweetalige kiesdistricten.
Er zijn geen tweetalige kiesdistricten in Zwitserland: voor de verkiezingen zijn de kantons immers onderverdeeld in "Bezirken" en die worden gevormd door gemeenten. Hierbij neemt men altijd gemeenten van dezelfde taalgroep bij elkaar (er zijn maar een heel klein aantal uitzonderingen).

U weet er duidelijk niets van.
Oud 16 mei 2005, 09:47   #25
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Volgens bovenstaande logica is Zwitserland dus een heel ondemocratisch land. Voor de bondsverkiezingen (in de hier gebruikte bewoordingen: federale verkiezingen) is het immers zo dat de partijen per kanton afzonderlijke kandidaten moeten opstellen en de in de kantons verkozen kandidaten worden vervolgens naar het bondsparlement gestuurd. In Zwitserland zijn er geen kandidaten die over heel het Zwitsers grondgebied opkomen.
Ik ken eigenlijk maar één land in de hele wereld, waar het totale land de kieskring is: Nederland. Ken iemand er hier nog andere? En levert het Nederlandse systeem een democratischer staatsbestel op?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 16 mei 2005, 09:51   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Ik ken eigenlijk maar één land in de hele wereld, waar het totale land de kieskring is: Nederland. Ken iemand er hier nog andere? En levert het Nederlandse systeem een democratischer staatsbestel op?
Mijn vraag is dan nog steeds: voor welke verkiezingen bestaat er een landelijke kieskring. Hoe zit dat in Nederlandse wetgeving met de verkiesbaarheid? De lijstindiening? Enzovoort.

In de Nederlandse kieswet lees ik immers het volgende:

Citaat:
Artikel E 1
1. Voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer wordt Nederland verdeeld in kieskringen, overeenkomstig de bij deze wet gevoegde tabel.
2. De kieskringen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer vormen tevens de kieskringen voor de verkiezing van de leden van provinciale staten. Provinciale staten kunnen voor de verkiezing van de leden van provinciale staten deze kieskringen in meer kieskringen verdelen.
Oud 16 mei 2005, 09:58   #27
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit mag van de flaminganten natuurlijk niet worden gezegd, maar Brussel-Halle-Vilvoorde is de enige echte democratische kieskring in België waar de inwoners kunnen stemmen voor alle partijen die hen gaan besturen. Daarom stelt de B.U.B. voor dit model uit te breiden tot heel België.

Wat is hier op tegen, tenzij u tegen democratie bent natuurlijk? Gelieve ook het afgezaagde gezaag over "Vlamingen" en "Walen" achterwege te laten als u zich geroepen voelt hierop te reageren.
Klopt niet. Den Belgiek is ook echt democratisch.
43.513 stemmen zijn nodig voor een Vlaamse zetel, en slechts 36.548 voor een Franstalige zetel. Dat is echte BUB democratie.
Boerke Naas is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:00   #28
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Om op de vragen van VDB te antwoorden:

Voor het Duits zie ik het liefst een behandeling zoals het Fries in Nederland: bescherming als een streektaal, niet als een nationale.

In Zwitserland zijn er uiteraard "kieskantons" (Bezirken), maar in België ook. Of denkt u dat alle Zwitsers van een kanton naar hetzelfde kiesbureau gaan? De resultaten worden dan op kantonaal niveau samengeteld. U kent blijkbaar niet veel van kiessystemen, want in BHV werkt dat ook zo. Ik herhaal dus nogmaals dat de Zwitsers geen probleem zien in tweetalige kiesdistricten i.t.t. de Belgische flaminganten.

Wat Nederland betreft, moet ik dat eens nakijken, maar ik ben er quasi zeker van dat er op één of ander niveau een nationale kieskring bestaat. Dat is trouwens de logica zelf: dan kunnen alle burgers al hun bestuurders kiezen, net zoals in BHV of een Belgische kieskring. Als democraat kan je daar niet tegen zijn.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:02   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boerke Naas
Klopt niet. Den Belgiek is ook echt democratisch.
43.513 stemmen zijn nodig voor een Vlaamse zetel, en slechts 36.548 voor een Franstalige zetel. Dat is echte BUB democratie.
Wij hebben reeds meermaals gezegd dat we voor het principe één Belg, één stem zijn. Blijkbaar geraakt er dat bij u niet goed in. In Brussel zullen er dan wel minder Nederlandstalige parlementariërs zijn. Maar daar zal u dan ook wel geen problemen mee hebben.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:07   #30
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Nederland betreft, moet ik dat eens nakijken, maar ik ben er quasi zeker van dat er op één of ander niveau een nationale kieskring bestaat. Dat is trouwens de logica zelf: dan kunnen alle burgers al hun bestuurders kiezen, net zoals in BHV of een Belgische kieskring. Als democraat kan je daar niet tegen zijn.
dat is toch gewoonweg onwerkbaar, kleinere kandidaten hebben het al moeilijk zich te laten kennen in provinciale kieskringen... stel u voor wat dat moet zijn in een nationale kieskring.... in het systeem van hans moet je al miljardair zijn om je volledige kiespubliek te bereiken, of wil hij misschien het cijnskiesrecht terug invoeren?

bovendien is het ook voor de bevolking onmogelijk nog door de bomen het bos te zien, op een kiesbrief zullen in een dergelijk systeem minimum 2000 namen staan.

owerkbaar dus
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:07   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Zwitserland zijn er uiteraard "kieskantons" (Bezirken), maar in België ook. Of denkt u dat alle Zwitsers van een kanton naar hetzelfde kiesbureau gaan? De resultaten worden dan op kantonaal niveau samengeteld. U kent blijkbaar niet veel van kiessystemen, want in BHV werkt dat ook zo. Ik herhaal dus nogmaals dat de Zwitsers geen probleem zien in tweetalige kiesdistricten i.t.t. de Belgische flaminganten.
Blijkbaar weet u hoegenaamd niets af van Zwitserland: in dat land bestaan er immers geen tweetalige kiesdistricten. Alleen sommige kantons zijn tweetalig. Ieder kiesbureau is gevestigd in een eentalige gemeente dat deel uitmaakt van een eentalige "Bezirk". Slechts op kantonaal niveau heeft men in bepaalde kantons tweetaligheid. Blijkbaar wilt u echter wel tweetalige kiesbureaus. Of toch niet?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 16 mei 2005 om 10:08.
Oud 16 mei 2005, 10:10   #32
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit mag van de flaminganten natuurlijk niet worden gezegd, maar Brussel-Halle-Vilvoorde is de enige echte democratische kieskring in België waar de inwoners kunnen stemmen voor alle partijen die hen gaan besturen. Daarom stelt de B.U.B. voor dit model uit te breiden tot heel België.

Wat is hier op tegen, tenzij u tegen democratie bent natuurlijk? Gelieve ook het afgezaagde gezaag over "Vlamingen" en "Walen" achterwege te laten als u zich geroepen voelt hierop te reageren.
Dat is inderdaad de enige democratische oplossing.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:11   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
In een 'echte' democratie worden uitspraken van rechtbanken nageleefd.
Yep, en zonder bij het verlaten van de rechtszaal de rechters publiekelijk te bedreigen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Raf is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:12   #34
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
er zijn nochtans zeer weinig landen die uw logica volgen
Ja, en dan?

Citaat:
Raf is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:12   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
dat is toch gewoonweg onwerkbaar, kleinere kandidaten hebben het al moeilijk zich te laten kennen in provinciale kieskringen... stel u voor wat dat moet zijn in een nationale kieskring.... in het systeem van hans moet je al miljardair zijn om je volledige kiespubliek te bereiken, of wil hij misschien het cijnskiesrecht terug invoeren?

bovendien is het ook voor de bevolking onmogelijk nog door de bomen het bos te zien, op een kiesbrief zullen in een dergelijk systeem minimum 2000 namen staan.

owerkbaar dus
Uw "onwerkbaar" systeem bestaat nu al op "Vlaams" en "Waals" niveau voor de senaat en Europa. Dat leidt niet tot grote problemen. Het volstaat ze samen te voegen.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:13   #36
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij hebben reeds meermaals gezegd dat we voor het principe één Belg, één stem zijn. Blijkbaar geraakt er dat bij u niet goed in. In Brussel zullen er dan wel minder Nederlandstalige parlementariërs zijn. Maar daar zal u dan ook wel geen problemen mee hebben.
Neen, ik zou daar geen problemen mee hebben, want ik ben democraat. Maar dat er dan 94 Vlamingen en slechts 56 Franstaligen in het parlement zouden zetelen zal voor de BUB wel een probleem zijn.
Boerke Naas is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:13   #37
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens bovenstaande logica is Zwitserland dus een heel ondemocratisch land. Voor de bondsverkiezingen (in de hier gebruikte bewoordingen: federale verkiezingen) is het immers zo dat de partijen per kanton afzonderlijke kandidaten moeten opstellen en de in de kantons verkozen kandidaten worden vervolgens naar het bondsparlement gestuurd. In Zwitserland zijn er geen kandidaten die over heel het Zwitsers grondgebied opkomen.
Lap! Daar issem weer met zijn Zwitserland!

Waarom verhuis je niet naar ginder als alles daar toch zo geweldig is?

Citaat:
Raf is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:13   #38
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Israël.
Oud 16 mei 2005, 10:14   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar weet u hoegenaamd niets af van Zwitserland: in dat land bestaan er immers geen tweetalige kiesdistricten. Alleen sommige kantons zijn tweetalig. Ieder kiesbureau is gevestigd in een eentalige gemeente dat deel uitmaakt van een eentalige "Bezirk". Slechts op kantonaal niveau heeft men in bepaalde kantons tweetaligheid. Blijkbaar wilt u echter wel tweetalige kiesbureaus. Of toch niet?
Ik heb in een ander topic reeds op uw idiotie geantwoord. Blijkbaar kent u niet eens het bestaan van kieskantons, zoals die ook in België bestaan. Gelieve u eerst wat te documenteren alvorens hier wat zever te komen verkopen.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:14   #40
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
dat van BHV... moet pas tegen 2007...
Dus, het mag volgens u zeker niet voor 2007? Bedoelt u dat nu eigenlijk of wat is uw punt in deze?
Dat het pas moet tegen 2007, da's toch duidelijk?

Citaat:
Raf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be