Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2005, 09:21   #21
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ze mogen toch in een vakbond gaan?

Ze krijgen zelfs niet minder loon door in de vakbond te gaan.
Mss toch eens beter de openingspost lezen ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 09:22   #22
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Mss toch eens beter de openingspost lezen ?
Daarin staat dat werknemers die via de vakbond onderhandeld hebben over hun loon minder krijgen. Niet dat werknemers die lid zijn van een vakbond minder krijgen...
Misschien moet jij de openingspost ook eens beter lezen.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 19 mei 2005 om 09:22.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 09:22   #23

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
U durft wel wat schrijven...
Leg dan eens uit wat u exact bedoeld met " een beetje meewerken " dat de vakbonden zouden moeten doen ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 19 mei 2005, 09:27   #24

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Daarin staat dat werknemers die via de vakbond onderhandeld hebben over hun loon minder krijgen. Niet dat werknemers die lid zijn van een vakbond minder krijgen...
Misschien moet jij de openingspost ook eens beter lezen.
Foefjes om syndicale rechten te omzeilen. Typisch kapitalistisch anarchisme. Er staat in de openingspost dat ryanair geen delege s wil ontvangen. Zo kan het natuurlijk niet anders dan dat degenen die zonder vakbond onderhandelen meer krijgen. Vakbondsvrijheid is een absoluut recht. Elk bedrijf dat dit niet respecteerd of zich boven de wetgeveing terzake waant moet worden gesloten of van de eigen bodem worden geweerd. Dit om te vermijden dat andere bedrijven hetzelfde gaan doen en zodoende de vakbonden ( = belangenorganisaties voor de arbeider) worden uitgeschakeld. Mogen er belangenorganisaties bestaan ? Volgens kapitalisten mogen er natuurlijk alleen belangenorganisaties bestaan voor de rijken ( bvb. AES ea ).
Oud 19 mei 2005, 09:35   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Niet vergeten dat de meerderheid van het luchtvaartpersoneel afkomstig is uit bedrijven zoals Sabena, waar het syndicaat gedurende generaties de plak zwaaide tot die bedrijven eraan ten onder gingen.

Als je in Europa een winstgevende luchtvaartmaatschappij wenst te maken, is er geen andere keus dan kei-hard tegen zulk destructief gedrag op te treden.

Noteer dat alhoewel de syndicaten niet erkend worden, Ryan intussen wel aan de slag blijft, een pak mensen tewerk stelt, winst maakt en ook nog eens opslag geeft die groter is als de inflatie.

Inderdaad, ...

Hoe denken jullie trouwens dat ik onderhandel, ... daar komt ook genen delegee aan te pas en ik krijg ook wat ik vraag.

In ons vorig bedrijf was dat altijd een gezaag over opleiding en extra premies en loon, en ik hield mijn bakkes en kreeg alles wat ik vroeg.

Meestal zelf zonder daar echt naar te vragen, en als er achter gevraagd moest worden dan speelde ik da slim en liet ik mijne klant het voor mij vragen ... (vooral bij opleidingen was dat dan het geval. ) Trainingen van een paar duizend euro worden niet zomaar aan iedereen gegeven, dat moete gearangeerd krijgen, en de slechtste manier om dat te doen is gaan zagen bij den delegee.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 09:40   #26
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Wat zitten we toch weer te zeiken over de vakbonden? Als iemand via de vakbond wil gaan, is dat zijn/haar probleem. Ik vind het goed van de directie dat men hun werknemers er eens op wijst dat onderhandelen via de vakbond niet de enige weg is. De meerderheid van de werknemers heeft 3% gekregen, dat zou de vakbond toch net goed moeten vinden? Onderhandelingen kunnen nu eenmaal afspringen, zit je niet in de juiste onderhandelende partij, dan is dat pech. Blijkbaar waren de niet gesynceerden er beter in.

Trouwens:
Citaat:
De directie wijst op het feit dat ze beter betaalt dan sommige concurrenten zoals Easyjet en British Airways.
Sorry, maar ik vind dat ze wel een punt hebben. En we zitten niet meer in de tijd van Pieter Daens hé.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 09:42   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Waar Sabena voorallaan tenn onder ging was aan de graaicultuur van enkele rijke Zwitserese aandeelhouders, die Sabena binnen de kortste keren hebben leeggezogen, om vervolgens de arbeiders ervoor te laten opdraaien door failliet te gaan. De kapitalistische pers heeft altijd de schuld gelegd bij de arbeiders. Op een gegeven moment werd er zelfs druk gespeculeerd over de prijs van de zijden sjaaltjes van de airhostessen. Alsof enkele sjaaltjes een luchtvaartmaatschappij de afgrond in duwden. De graaicultuur, zoals ook Jan Coene van Picanol die vertoont, die heeft Sabena failliet gemaakt.(end e kleine man was er weer al eens de dupe van.)

Da waren wel Delvaux sjaaltjes, ik weet niet of ge een madame hebt die Delvaux liefhebster is, maar ik kan u verzekeren dat dat een wreed kostelijke affaire is.

(of waren het Olivier Strelli's, ik weet het niet juist ne meer... maar kom... )

Het is gewoon een feit dat zowat iedereen bij Sabena gratis van hier naar daar kon rondhoppen, dat kost ook een ferme duit, nu kan je lullen van ja maar anders is da vliegtuig toch leeg, maar zo marcheert da nie ne vlieger verbruikt meer per kilo extra gewicht. en zelf ne Sabenien en zijn familie hebben brandstof vandoen om de zwaartekracht te overwinnen...

En ja zelf familieleden vlogen gratis, ...

Niet alleen familieleden trouwens, ook ne nest politiekers en de koninklijke familie had ook gratis coeponnnekes...

En dat had het allemaal nog niet zo erg gemaakt hadden daar niet nog nen hoop politieke benoemingen rondgelopen die de boel grondig verklooten door wa de vakbondsman uit te hangen, geen kloten te doen, in de weg te lopen enz...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 10:13   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg dan eens uit wat u exact bedoeld met " een beetje meewerken " dat de vakbonden zouden moeten doen ?
Zou je dat niet eerst kunnen vragen vooraleer iemand te beschuldigen van corporatisme?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 10:30   #29
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar Sabena voorallaan tenn onder ging was aan de graaicultuur van enkele rijke Zwitserese aandeelhouders, die Sabena binnen de kortste keren hebben leeggezogen, om vervolgens de arbeiders ervoor te laten opdraaien door failliet te gaan. De kapitalistische pers heeft altijd de schuld gelegd bij de arbeiders. Op een gegeven moment werd er zelfs druk gespeculeerd over de prijs van de zijden sjaaltjes van de airhostessen. Alsof enkele sjaaltjes een luchtvaartmaatschappij de afgrond in duwden. De graaicultuur, zoals ook Jan Coene van Picanol die vertoont, die heeft Sabena failliet gemaakt.(end e kleine man was er weer al eens de dupe van.)
De nagel op de kop. En ik heb lang genoeg "in de omgeving" van Sabena gewerkt om het te weten.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 10:32   #30
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Da waren wel Delvaux sjaaltjes, ik weet niet of ge een madame hebt die Delvaux liefhebster is, maar ik kan u verzekeren dat dat een wreed kostelijke affaire is.

(of waren het Olivier Strelli's, ik weet het niet juist ne meer... maar kom... )

Het is gewoon een feit dat zowat iedereen bij Sabena gratis van hier naar daar kon rondhoppen, dat kost ook een ferme duit, nu kan je lullen van ja maar anders is da vliegtuig toch leeg, maar zo marcheert da nie ne vlieger verbruikt meer per kilo extra gewicht. en zelf ne Sabenien en zijn familie hebben brandstof vandoen om de zwaartekracht te overwinnen...

Niet alleen familieleden trouwens, ook ne nest politiekers en de koninklijke familie had ook gratis coeponnnekes...

En dat had het allemaal nog niet zo erg gemaakt hadden daar niet nog nen hoop politieke benoemingen rondgelopen die de boel grondig verklooten door wa de vakbondsman uit te hangen, geen kloten te doen, in de weg te lopen enz...
Ik nodig je uit om al je "losse flodders" hier te staven met tastbare bewijzen. Ik heb lang genoeg in de omgeving van Sabena gewerkt om volmondig te beweren dat je "statements" geen steek houden.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 10:35   #31

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Zou je dat niet eerst kunnen vragen vooraleer iemand te beschuldigen van corporatisme?
Zolang je niet met argumenten afkomt en mijn vraag beantwoord wat je exact bedoeld met "medewerking" vd vakbonden staat het me vrij je openlijk van cooperatisme te verdenken. Het feit dat je weer eens niet inhoudelijk antwoord maakt de verdenking alleen nog groter .
Oud 19 mei 2005, 10:40   #32

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik nodig je uit om al je "losse flodders" hier te staven met tastbare bewijzen. Ik heb lang genoeg in de omgeving van Sabena gewerkt om volmondig te beweren dat je "statements" geen steek houden.
Het is inderdaad de prietpraat die rondgestrooid wordt om de macht vd vakbond nog verder te breken. Ze zetten gewoon de werkmens op tegen hun eigen belangenorganisaties. Daar waar bedrijven sluiten of vertrekken door het gebrek aan sociale voorzieningen in de lage loonlanden steken ze gewoon de schuld op de vakbonden hier als zouden die te veeleisend zijn. Veel domme arbeiders trappen daar helaas in. De multinationals zijn de heiligen van de kapitalistische hoogmis. Zij voeden het volk wel maar eigenlijk buiten ze het volk uit voor een hongerloon.

het is niet verkeerd om te bijten in de hand die je slaat. Dat zouden de arbeiders eens moeten leren. Ipv het woord te spreken van diegene diens brood men zogezegd eet.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 19 mei 2005 om 10:42.
Oud 19 mei 2005, 11:23   #33
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick

Wat zeur je nou?
Sabena werd leeggezogen, dat lijkt me een veel aannemelijker verhaal dan dat het door de hoge loonlasten ten onder ging. Het werd immers overgenomen door een vliegtuigmaatschappij uit Zwitzerland, die het op een gegeven moment zèlf niet meer zo goed deed?

Gevolg: Sabena leegtrekken, de boedel (huid) duur verkopen en de winst opstrijken om die Zwitserse maatschappij te laten overleven danwel genezen.

ps. Zijden sjaals van Strelli? Of Delvaux?
En zeker weten dat ze niet gesponsord waren?
Zelfs die filmpresentator van AVS wordt [gratis] aangekleed door winkels uit Gent. Alsof Delvaux en/of Strelli niet een soort van [quantum]korting gaven op die sjaals..

Ik verkoop zijden Armina-sjaals, handgeschilderd, door een Armeense kunstenares. Dát is pas prijzig..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 19 mei 2005 om 11:25.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 12:07   #34
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Wat zeur je nou?
Sabena werd leeggezogen, dat lijkt me een veel aannemelijker verhaal dan dat het door de hoge loonlasten ten onder ging. Het werd immers overgenomen door een vliegtuigmaatschappij uit Zwitzerland, die het op een gegeven moment zèlf niet meer zo goed deed?

Gevolg: Sabena leegtrekken, de boedel (huid) duur verkopen en de winst opstrijken om die Zwitserse maatschappij te laten overleven danwel genezen.

ps. Zijden sjaals van Strelli? Of Delvaux?
En zeker weten dat ze niet gesponsord waren?
Zelfs die filmpresentator van AVS wordt [gratis] aangekleed door winkels uit Gent. Alsof Delvaux en/of Strelli niet een soort van [quantum]korting gaven op die sjaals..

Ik verkoop zijden Armina-sjaals, handgeschilderd, door een Armeense kunstenares. Dát is pas prijzig..
U gaat dus beweren dat Sabena voor de 'binnenkomst' van de Zwitsers een florerend bedrijf was?!?...
Google eens en laat me één link zien naar een site ( buiten de sites van LSP, PVDA ..) die dat beweert..

Laatst gewijzigd door Chipie : 19 mei 2005 om 12:08.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 18:50   #35
Haider
Banneling

Haider's schermafbeelding

Standaard

Mijn visies op de vakbonden is twééledig: Langs de éné kant verdedigen de syndicaten nog steeds de belangen van de werknemers, langs de andere kant duwen zijn ons de multi-raciale eenheidsworst op, spelen onder 1 hoedje met de junta-Verhofstadt- Di Rupo en proberen zij rechtse nationalisten monddood te maken onder het mom van "vernietiging van de arbeidersstrijd", véélal dankzij de houding van associaal-rechts binnen sommige nationalistische partijen. Wat de bedrijven en de patroons betreft verwijs ik graag naar de standpunten van onze kameraden van de N.V.U die daarover in hun partijprogramma een klaarhelder standpunt hebben neergeschreven vanuit een sociaal-rechts nationalistische visie:
  • deelname van de arbeiders in het ondernemingskapitaal (winstverdeling)
  • bestraffen en onteigenen van uitbuitende en criminele bedrijven
  • ondersteuning van kleine ondernemingen tegenover de multinationals
  • wettelijke referenda tegen internationale bedrijfsovername

Een Rechts Antikapitalistisch alternatief is nodig in Vlaanderen !!!!!
Haider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 18:57   #36
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit geweten dat de Zwitsers er van het eerste uur bij waren. Immers Sabena heeft op ik dacht één jaar na altijd verlies gemaakt.
Oud 19 mei 2005, 18:58   #37
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is niet de schuld van de vakbonden dat de bedrijven hier overkop gaan. De oorzaak ligt em in het feit dat er in de lage loonlanden een achterstand is in de syndicale strijd - De vakbondsvrijheid enz. Ik ben er daarom voorstander van om met de gelden van ontwikkelingshulp heel gericht in bepaalde landen die de economie aanzuigen omdat er geen vakbondsvrijheid is de weinige bestaande syndicaten intensief te gaan ondersteunen.
Ik denk dat onze voorsprong met de vakbonden onze werkelijke achterstand is.
Oud 19 mei 2005, 19:08   #38
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vakbonden hebben alleen de bedoeling om de belangen te verdedigen van de arbeider, jij neemt hen kwalijk dat ze dat doen. Het algemeen eigen,aarssyndicaat behartigd alleen de belangen van de eigenaars. Omdat ze nogal handig zijn rijzen de huurprijzen de pan uit.
Met dat verschil dat het AES geen nationaal bindende huurprijzen kan opleggen en vakbonden dat wel kunnen. Een wettelijk monopolie dat alleen maar marktverstorend werkt.
Veronderstellen dat de vierduizend leden van het AES de huurprijzen van een miljoen panden kan bepalen of zelfs nog maar sturen is wiskundige onzin. Gebuist met grote onderscheiding.
Maar een tiental vakbondsbonzen bepalen wel wat 4.000.000 mensen verdienen en indirect hoeveel daarvan er nog wel werk hebben. De cijfers zijn duidelijk. De werkloosheid is op een kwarteeuw met enkele honderduizenden gestegen. Het overheidspersoneel is verdubbeld naar 1.000.000. De jobs in loonverband zijn met een 400.000 gedaald. Tot daar de heilzame inbreng van de vakbonden die alleen maar aan hun leden denken maar dan wel in termen van beheersvergoeding voor hun werkloosheidsuitkering.

Het stinkt, trek uw neus niet op, riek maar eens goed door.
Oud 19 mei 2005, 19:09   #39
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het constructief samenwerken waar jij het over hebt dmv het fnuiken vd syndicale rechten is corporatisme. Het is niet de schuld van de arbeiders dat ze niet terug op derde wereld niveau willen gaan werken. Het is een utopie om dat te verwachten. Het is de schuld van de multinationals die de discrepantie in de sociale verworvenheden tss hier en de derde wereld tegen elkaar uitspelen.
Net zoals consumenten vrij hun winkels kiezen op basis van prijs, service en kwaliteit.
Alleen mag een ander dat blijkbaar niet doen.
Oud 19 mei 2005, 19:11   #40
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle werknemers hebben het recht om zich te vereniging in vakbonden. Wie dat ontkent is een anarchist. Ryanair heeft zich net zoals de andere bedrijven te plooien naar die wet. Zoniet dan is dit ook een vorm van concurrentievervalsing.
Klopt, elkeen heeft het recht om zich te verenigen. Vakbonden, AES, politiek clubje, een roedel armen, ...
Veronderstellen dat het recht tot verenigen een recht tot anderen dwingen is, is een LSD trip die we socialisme noemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be