Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2005, 19:22   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
U bent wel de leukste thuis volgens mij
VDAB statistieken wijzen nochtans uit dan onder onzen de werkloosheid vrij laag is bij de schoolverlaters.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 19:35   #22
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat als ge een jaar ramen hebt gelapt geen enkele werkgever u meer aanpakt als ir.
Dat is idd een beetje uit de lucht gegrepen (ik weet het, we zouden elkaar als gelijkgeschoolden moeten steunen, maar ja), ik denk dat dat beter overkomt dan zeggen dat je 'een jaartje bedrijfseconomie hebt bijgedaan', zoiets da's een feestjaar, een beetje HR officer weet dat ook wel. En ge hoeft dat zeemwerk toch niet noodzakelijk op uw CV te zetten, jong? Echt 'relevante' werkervaring is dat niet hé. En als hij u vraagt wat ge gedaan hebt in die periode, dan zeg je gewoon 'interimwerk' en gesolliciteerd?

Citaat:
Dan ga ik liever nen tweede master erbij doen ofzo als er geen werk is, of zoals gezegd, eens op de internationale markt zien. Ze geven vaak verhuisbonussen, en goed ingenieurswerk is me dat wel waard.
Da's ook wel waar, maar ik ben nu aan het eind van die extra Master en ik moet zeggen dat ik het intussen ook wel beu begin te geraken hoor. (als ik erdoor geraak tenminste )

Citaat:
VDAB statistieken wijzen nochtans uit dan onder onzen de werkloosheid vrij laag is bij de schoolverlaters.....
Ik ben ook al aan het solliciteren en ik moet zeggen dat het in mijn branche 'crisis' is wat de aanwervingen betreft. Maar als ik volgend jaar met m'n partner samen ga wonen, dan moeten die rekeningen betaald op 't einde van de maand. En aangezien je negen maand zodner inkomen zit als werkloze, doe ik liever interimwerk (wie weet waar je terechtkomt, 't kan evengoed deuren openen), ook als dat 'onder mijn niveau' is. Kan mij dat een barst schelen, geld is geld, zolang je die job niet gans je leven moet doen.

Dus als er nog iemand een job weet voor een cel- en genner met ambitie , laat me iets weten hé!
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 20:16   #23
Hoshimaru
Vreemdeling

Hoshimaru's schermafbeelding

Standaard

Op ons bedrijf bieden we diensten aan, aan IBM. Van wat we zo te horen krijgen, zouden het toch eerder low- en mid-range managers zijn die hun baan verliezen.

Eigenlijk vind ik hetgeen Tavek zegt wel dicht bij de realiteit aanleunen dat geen enkel bedrijf een ramenlapper wil aannemen, ook al had ie het papiertje van ingenieur.

Ik ben nu praktisch 2 jaar afgestudeerd als graduaat informatica en vind nergens een bedrijf waar ik aan de slag kan als programmeur. Telkens hetzelfde antwoord: Bij grote bedrijven zoals Siemens, Microsoft, Novell, ... "U heeft geen ervaring". "U heeft geen universitair diploma." Bij KMOs is het niet veel beter: "U heeft geen ervaring in Java of C++ of .Net"...

Ik heb zelfs al het voorval gehad dat men gewoon zei dat ik maar verder met m'n marketing database kon blijven spelen.

Dus ja.. opnieuw naar school / universiteit, voorzover je dat natuurlijk kan betalen, want met 1 jaar sparen valt universiteit niet te betalen, en biedt ge overheid ook geen steun. Deze optie ben ik momenteel aan het overwegen.
Hoshimaru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 20:21   #24
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoshimaru
Op ons bedrijf bieden we diensten aan, aan IBM. Van wat we zo te horen krijgen, zouden het toch eerder low- en mid-range managers zijn die hun baan verliezen.

Eigenlijk vind ik hetgeen Tavek zegt wel dicht bij de realiteit aanleunen dat geen enkel bedrijf een ramenlapper wil aannemen, ook al had ie het papiertje van ingenieur.

Ik ben nu praktisch 2 jaar afgestudeerd als graduaat informatica en vind nergens een bedrijf waar ik aan de slag kan als programmeur. Telkens hetzelfde antwoord: Bij grote bedrijven zoals Siemens, Microsoft, Novell, ... "U heeft geen ervaring". "U heeft geen universitair diploma." Bij KMOs is het niet veel beter: "U heeft geen ervaring in Java of C++ of .Net"...

Ik heb zelfs al het voorval gehad dat men gewoon zei dat ik maar verder met m'n marketing database kon blijven spelen.

Dus ja.. opnieuw naar school / universiteit, voorzover je dat natuurlijk kan betalen, want met 1 jaar sparen valt universiteit niet te betalen, en biedt ge overheid ook geen steun. Deze optie ben ik momenteel aan het overwegen.
Werken als programmeur maar geen Java kennen?

Java en C++ zijn btw voorbijgestreefd, hoewel nog masaal in gebruik.
.Net daarentegen: Kun je geen avondschool gaan doen voor .Net?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Blazer on 24-05-2005 at 21:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Werken als programmeur maar geen Java kennen?

Java en C++ zijn btw voorbijgestreefd, hoewel nog masaal in gebruik.
.Net daarentegen: Kun je geen avondschool gaan doen voor .Net?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Java en C++ zijn voorbijgestreefd, hoewel nog masaal in gebruik.
.Net daarentegen: Kun je geen avondschool gaan doen voor .Net?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Blazer : 24 mei 2005 om 20:22.
Blazer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 20:28   #25
Hoshimaru
Vreemdeling

Hoshimaru's schermafbeelding

Standaard

Java, C, C++, PHP, C#, Cobol, Progress 4GL, Visual Basic, .Net, Mono, GTK# ... ik hou me er allemaal mee bezig. Boeken over de materie worden thuis gewoon verslonden.

Probleem is dat ik dus geen "professionele" ervaring kan voorleggen. De hopen kleine tooltjes die ik thuis maak of op m'n werk voor efficiënter te werken tellen niet mee, gezien dat geen grote projecten zijn, of brengen onvoldoende gewicht met zich mee om een degelijk kans te krijgen.
Hoshimaru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 21:01   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Voila,nu hoort ge het eens van een ander.

Ik denk dat ge nog het beste af zijt om een stage te regelen na uw studie om wat bedrijfservaring op te doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 21:32   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Dat is idd een beetje uit de lucht gegrepen (ik weet het, we zouden elkaar als gelijkgeschoolden moeten steunen, maar ja), ik denk dat dat beter overkomt dan zeggen dat je 'een jaartje bedrijfseconomie hebt bijgedaan', zoiets da's een feestjaar, een beetje HR officer weet dat ook wel. En ge hoeft dat zeemwerk toch niet noodzakelijk op uw CV te zetten, jong? Echt 'relevante' werkervaring is dat niet hé. En als hij u vraagt wat ge gedaan hebt in die periode, dan zeg je gewoon 'interimwerk' en gesolliciteerd?

Da's ook wel waar, maar ik ben nu aan het eind van die extra Master en ik moet zeggen dat ik het intussen ook wel beu begin te geraken hoor. (als ik erdoor geraak tenminste )

Ik ben ook al aan het solliciteren en ik moet zeggen dat het in mijn branche 'crisis' is wat de aanwervingen betreft. Maar als ik volgend jaar met m'n partner samen ga wonen, dan moeten die rekeningen betaald op 't einde van de maand. En aangezien je negen maand zodner inkomen zit als werkloze, doe ik liever interimwerk (wie weet waar je terechtkomt, 't kan evengoed deuren openen), ook als dat 'onder mijn niveau' is. Kan mij dat een barst schelen, geld is geld, zolang je die job niet gans je leven moet doen.

Dus als er nog iemand een job weet voor een cel- en genner met ambitie , laat me iets weten hé!
Nu niet voor het één of het ander, ik werk dus beneden je waardigheid (waar ik gerust nog eens een boomje over wil neerzetten) en heb een programma die niet zo maar te min is om te noemen en laten maken en waar velen zich in kunnen terug vinden.
Ben al jaren op zoek naar een ontwikkelaar op windows gebied om dat eens serieus over te maken en loop tegen een muur aan.
Ik heb wel de source code niet.
Maar wie het kan, heeft een programma in handen die velen (denk ik) graag willen kopen (mits goeie verkoopinhoud).
Ben je geïnteresseerd?
30/70% ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 21:33   #28
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Iemand met dergelijke kwalificaties laten ramen lappen zegt 1 ding van de maatschappij : slecht bezig. En een ingenieur gaat over het algemeen niet op de dop staan, die lossen hun problemen wel op.....
Ik ben ook ingenieur, weliswaar kmo'er, de meeste van mijn studiegenoten waren wereldvreemde vakidioten, serieus gebrek aan communicatiekracht, etc ..
En inderdaad een vals gevoel van veiligheid alzou hun diploma hét van hét, terwijl het dat in de huidige sterk veranderende wereld juist niet is.

Tal van hr managers klagen over een steevast gebrek aan creativiteit bij de sterk logisch en analystische gevormde ingenieurs, een sterke discrepantie tussen theorie en praktijk ( merendeel van de ingenieurs doet toch werk dat niet in het verlengde ligt van hun studies ) enz.

De mooie tijd is voorbij, concurrentie vanuit oost europa waar men op 6 maanden nederlands leert ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 21:36   #29
/\|cazar
Banneling

Standaard

genehunter, kan je als bio-ingenieur in de cel en gentechnologie nergens aan een universiteit werken ?

ik heb ook gehoord dat het dramatisch is voor bio-ir's om deftig werk te vinden, heeft voor een stuk te maken met weeral eens een zeepbel die gebarsten is: de biotech.
Oud 24 mei 2005, 21:36   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Waarom is dat een afgang?Hebt u last van superioriteitsgevoelens?
Vraag ik me ook af?

kan u nochtans wat adressen geven van ir.'s die zoiets doen! En rijk van worden soms.
Oud 24 mei 2005, 21:42   #31
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
juist het tegendeel.

nog nooit bleven er zoveel hangen aan de universiteit ( doctoreren, wat resulteert in een generatie ingenieur die niet gewenst zijn in de industrie, vermits ze daar niet moeten hebben van die mensen ), nog nooit volgden er zoveel prutsbijkomende opleidingen waar je niets mee bent en dat bij werkgevers erg argwanend overkomt.

Citaat:
omdat als ge een jaar ramen hebt gelapt geen enkele werkgever u meer aanpakt als ir.

Dan ga ik liever nen tweede master erbij doen ofzo als er geen werk is, of zoals gezegd, eens op de internationale markt zien. Ze geven vaak verhuisbonussen, en goed ingenieurswerk is me dat wel waard.
Ik heb ooit het verhaal gehoord van een belg die niets van schilderen wist, toch in de branche is gestapt als schilder, later ondernemer is geworden en een aantal jaar geleden de golden gate bridge heeft mogen schilderen met zijn bedrijf.

Kennis van de univ is bij afstuderen al 5 jaar verouderd, het enige wat je gedaan hebt, is je hersenen misbruikt door alles analystisch, linkerhersenhelftig op te lossen, terwijl de realiteit in deze tijd veel meer nood heeft aan creatieve mensen, die slechts pareltjes zijn onder burgies.
Oud 24 mei 2005, 21:46   #32
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:

Welke internationale markt ? Alleen al in hamburg zijn er 500 werkloze burgerlijk ingenieurs scheikunde.
Ingenieurs in de States vinden ook niet zo makkelijk werk meer .
Oud 24 mei 2005, 21:53   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wist u dat; hugo claus ramenlapper is geweest?
Oud 24 mei 2005, 21:55   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wist u dat; u in amerika de grote gebouwen u 7000 bfr/uur opbrengt?
Oud 24 mei 2005, 21:58   #35
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Wist u dat; u in amerika de grote gebouwen u 7000 bfr/uur opbrengt?
als ramenlapper ?

Ik ben weg mambo ! Ik ga direct een opleiding ramenlapper volgen en een ticket naar de States kopen ! Jawadde, met wat zijn we hier nog bezig !
Oud 24 mei 2005, 22:01   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

idd, maar u hoeft zover niet te gaan hoor!
Wist u dat; velen een ir. diploma hebben, u veel meer verdiend dan de gemiddelde hoge afgeschoolde werknemer?
Oud 24 mei 2005, 22:05   #37
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
"Wist u dat; velen een ir. diploma hebben, u veel meer verdiend dan de gemiddelde hoge afgeschoolde werknemer?
Die zin versta ik niet zo goed.
Oud 24 mei 2005, 22:07   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Die zin versta ik niet zo goed.
Dat ze meer verdienen dan een univ patient, pardon afgestudeerde!
Oud 24 mei 2005, 22:09   #39
/\|cazar
Banneling

Standaard

de vraag is natuurlijk hoe dit blijft doorheen hun loopbaan ...

Veel hogeropgeleiden hebben er meerdere beroepen, hier en daar een bestuursfunctie, dat telt toch allemaal op.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by /\|cazar on 24-05-2005 at 23:09
Reason:

de vraag is natuurlijk hoe dit blijft doorheen hun loopbaan ...

Veel hogeropgeleiden hebben er meerdere beroepen, hier en daar een bestuursfunctie, dat telt toch allemaal op.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

de vraag is natuurlijk hoe dit blijft doorheen hun loopbaan ...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door /\|cazar : 24 mei 2005 om 22:09.
Oud 24 mei 2005, 22:12   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat zijn mensen die eindelijk hebben begrepen dat er meer is dan een diploma!
(heeft bij mij ook een tijdje geduurd)

Diploma is a ticket not a solution!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be