![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
-Splitsing van de sociaal-economische bevoegdheden -Duidelijk fonds instellen van waaruit de Vlaamse afdrachten naar Wallonië worden georchestreerd. Dus niet meer via federale sluizen, maar via een beperkt fonds onder Vlaamse voogdij. Zeggen de Walen "non non" na die 10 jaar is dat spijtig, maar het fonds wordt op 2015 onherroepelijk opgedoekt. Als men dit in orde brengt voor de start van de operatie, heb je dus wel enkele garanties. Zomaar 10 miljard gaan uitkeren en dan hopen dat we er dankbaarheid voor terugkrijgen anno 2015 is inderdaad naïef, maar ik denk niet dat dat het idee was van Bogaert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Moeten ze nu eens ophouden met met Vlaamse geldstromen nepwerkgelegenheid te scheppen, een deftig beleid voeren dat zich niet richt op economisch parasiteren, maar of innoveren, dan was er ook al veel geholpen, maar dat doen ze niet. Traditioneel niet. Al lang dus... Moesten de Franstaligen bovendien ook nog eens een minimum tonen aan Bundestreue, niet zoals met Van Hool, de wapenkwestie (cfr. Moureaux in 1991), BHV, faciliteiten, Brussel,... dan was er ook al veel geholpen. Maar dat tonen ze niet. Traditioneel niet. Al lang dus... Maar men moet altijd kappen op de Vlamingen natuurlijk. Vlamingen, Walen, open eens de ogen: het probleem zit niet in Vlaanderen, maar in Wallonië en vooral in België, dat Wallonië tot zo'n politiek dwingt...
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
"Het spreekt vanzelf dat we die splitsing niet zonder prijs gaan krijgen" "Je kan in dit land toch niet eenzijdig iets tegen de andere gemeenschap beslissen". Etc., etc. Jullie zijn meesters in het voorbereiden van de volgende muilpeer die je gaat krijgen. En dan maar zeuren: mama, de anderen wilden niet mee. Kan je je energie niet beter steken in de vraag hoe je Brussel zal behouden er binnenkort geen federale regering meer kan gevormd worden? Hoe je kan voorkomen dat de staatsschuld helemaal op de Vlaamse nek komt? Dat onze buitenlandse partners (Engeland, Nederland...) aan onze kant staan? Dat BHV gesplitst wordt? ... Of misschien beter direct als doelwit in een ballenkraam gaan staan? Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Moest het toch gebeuren, valt België als een kaartenhuis uit elkaar. Dan eindigt de neocorporatieve staat van Albert I. België steunt daarop, op macht en geld. Daarmee koopt het de steun van die organisaties die bij hun leden radicaal België verdedigen en ook pressie kunnen uitdrukken door hun rol. Daarom is aansluiten bij het Vlaams Neutraal Ziekenfonds zo belangrijk. Daarom is het zo belangrijk dat er een Vlaams nationaal vakverbond moet komen.
![]() |
![]() |
#27 |
Vreemdeling
|
![]() Waarom spreken we van een verhoging als het neerkomt op een verlaging. Wat ik zeker een goede zaak vindt. we gaan van 12 miljard naar 10. Wat dan Voor Vlaanderen een enorme beleidsruimte gaat geven. En Wallonie krijgt een beter zicht op wat ze nog moeten inhalen. In 15 jaar 10 miljard meer bnp halen is geen simple opgave. Maar moet zeker met hulp haalbaar zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Onze partners kennen ons onvoldoende om België als vooral Nederlandstalig te zien. België en de Franstaligen in het bijzonder doen er alles aan om België het verkeerde imago op te hangen in het buitenland. Vlaanderen heeft niet direct een imago-probleem, maar GEEN IMAGO. Wanneer Germaanstaligen (en ook andere niet-Franstaligen) in Vlaanderen komen wonen, meer bepaald de Rand, zouden ze ons gunstig gezind zijn, maar ze zien ons niet en de Franstaligen springen er op om hen te 'hersenspoelen'. Ik heb een Britse collega die in de Rand woont en die vind het heel erg dat de Franstaligen daar zo oprukken en begrijpt het niet dat die halsstarrig ééntalig blijven. (Ook dat ze op het werk, waar ze geacht worden in het Engels te werken zo slecht uit de voeten kunnen met die taal). Maar ze vind het ook niet stimulerend dat wij Vlamingen zo rap op een andere taal overschakelen als iemand Nederlands probeert te spreken. Het is misschien de 'commercant' in ons, maar het stimuleert ze niet om aan te passen. Verder kreeg ik vandaag nog maar eens een staaltje van hoe Franstaligen met 'buitenlanders' omgaan en doen alsof Frans dè taal is in België: Ik werk dus in het Engels en hou de contacten met Franstaligen ook in het Engels, op een 'bonjour' en 'bonne soiréé' na. Zo was er vandaag weer eentje die dacht dat ik dus een Brit was en toen ik met een Vlaamse collega in het Nederlands bezig was vroeg die vreemd of m'n Nederlands beter was dan m'n Frans? Want hij vond dat je van 'buitenlanders' toch anders zou verwachten. Hijzelf zei dat 'you should talk better French'. Zo hij begrijpt wat hij zei, dan is het echt onbeschoft. Maar ik vermoed dat hij die should gebruikte om aan te duiden dat 'men zou verwachten'. Met andere woorden, we moeten op onze strepen staan en buitenlanders vriendelijk en gastvrij ontvangen. Maar wanneer blijkt dat het geen gasten zijn, maar zich komen settelen, moeten we ze stimuleren en helpen om Nederlands te leren. En we moeten duidelijk maken wat Vlaanderen is, dat ze hier wonen en hoe de geschiedenis een beetje in elkaar zit. Niet alleen hier in eigen land, maar ook in het buitenland moeten we Vlaanderen een gezicht geven.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Burry : 25 mei 2005 om 17:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Waar ik enkel op doel is het voorstel zelf, buiten de Belgische politieke context waar woorden als uitdovend en onverwijld nogal een rare betekenis hebben. Zou dit voorstel zomaar ingevoerd worden, op dezelfde manier als de faciliteiten, zou ik er uiteraard tegen zijn, maar als ik enkel het voorstel zelf bekijk klinkt het zo slecht nog niet. Maar nadat ik Seba's post heb gelezen moet ik wel toegeven dat zijn idee veel beter is, dezelfde taktiek als de Franstaligen gebruiken is inderdaad wel verstandiger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Schepen
|
![]() Nog één die zot is geworden? De Vlamingen nog meer leegknijpen, de Waaltjes nog onzelfredzamer maken en na 15 jaar zullen we nog wel eens zien of dit zomaar wordt beëindigd, remember BHV. En wat stelt dhr. Bogaert voor als tegenprestatie van de Franstaligen??? "Respect tonen"?
Maar goed, tof van de tsjeven dat ze tonen dat het met hen op de plaats van de liberalen juist van hetzelfde laken een broek was, is en zal zijn. Vlaams Belang, op weg naar de absolute meerderheid ![]()
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||
|
![]() Citaat:
Dat moet het Stockholm-syndroom zijn. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 25 mei 2005 om 21:51. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() wat nu als de Waalse politici (naar traditie) gewoon NON zeggen tegen een splitsing van België??? U ziet het: een boedelscheiding impliceert onvermijdelijk onderhandelingen.. dus waarom proberen we dan niet eerst die boedelscheiding te organiseren om dan die extra transfer aan te bieden??[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Seba : 26 mei 2005 om 02:08. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |