Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2005, 21:03   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Het grote probleem is het tekort aan huisjesmelkers. Moesten er meer zijn, er zou meer competitie zijn, en de prijs zou dalen terwijl de kwaliteit van de verhuurde kamers steeg.

Maar onze wetgevers doen alles om initiatieven om mensen goedkoop kamers te verhuren de kop in te drukken.

En natuurlijk doen ze ook hun best om te zorgen dat er honderd-en-een regeltjes zijn waardoor je minder gemakkelijk kan bouwen zodat de prijs van huizen blijft stijgen.
Het probleem is dat er te weinig cellen zijn voor al die huisjesmelkers.
Dat zou de prijs drukken, niets anders.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2005, 21:42   #22
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het probleem is dat er te weinig cellen zijn voor al die huisjesmelkers.
Dat zou de prijs drukken, niets anders.
Leg me eens uit hoe een gebrek aan low cost housing verhuurders de huurprijzen zou doen dalen.
Oud 1 juni 2005, 21:53   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Leg me eens uit hoe een gebrek aan low cost housing verhuurders de huurprijzen zou doen dalen.
Ik zou ze u eigenlijk eens moeten laten zien zodat je het zelf kan vaststellen hoe smerig dat handeltje zit momenteel.
Low cost is goed, maar menswaardig!

Kamertjes zo groot als een tweepersoonsbed verhuren voor 250 of 350€ zonder iets of wat van voorzieningen of ergens gemeenschappelijk voor gans de boel is uitpersen.
Daarom worden ze ook opgepakt trouwens, en omdat ze het vergeten aan te geven natuurlijk.
Oud 1 juni 2005, 22:51   #24
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kamertjes zo groot als een tweepersoonsbed verhuren voor 250 of 350€ zonder iets of wat van voorzieningen of ergens gemeenschappelijk voor gans de boel is uitpersen.
Citaat:
Maar onze wetgevers doen alles om initiatieven om mensen goedkoop kamers te verhuren de kop in te drukken.
Krotten waar een volledige familie "woont", schimmel- en vochtplekken op de muren, gebroken ramen, verstopte wc's, gebrekkige electrische voorzieningen, geen verwarming,... de lijst is vrijwel eindeloos. Dit alles aan woekerprijzen, bij voorkeur verhuurd aan azielzoekers en/of illegalen, de meest gemakkelijke groep om uit te persen.

Dat wordt hier dan "goedkope kamers" genoemd... Hoe laag kan men nog zakken? Ach ja, natuurlijk, het is de schuld van de overheid die de vrije markt aan banden legt...

Eén enkele oplossing om huisjesmelkers aan te pakken: woningen onmiddellijk verbeurd verklaren en beslag leggen op de fortuinen die ze "verdiend" hebben.
Oud 1 juni 2005, 23:23   #25
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou ze u eigenlijk eens moeten laten zien zodat je het zelf kan vaststellen hoe smerig dat handeltje zit momenteel.
Low cost is goed, maar menswaardig!

Daarom worden ze ook opgepakt trouwens, en omdat ze het vergeten aan te geven natuurlijk.
Ik zie daar geen graten in. De prijs is vrij, en de consument kan gaan waar hij wil.

Wil je de huisjesmelkerij de das om doen, schaf dan het statuut 'illegaal' af, zodat die mensen durven hun klep opendoen als het hun niet aanstaat.

Niet aangeven is een ander probleem, dat irrelevant is, maar overduidelijk wordt opgelost door een verlaging van de belastingen voor de huisjesmelkers. Dat zou trouwens ook voor lagere huurprijzen zorgen.
Oud 1 juni 2005, 23:38   #26
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Krotten waar een volledige familie "woont", schimmel- en vochtplekken op de muren, gebroken ramen, verstopte wc's, gebrekkige electrische voorzieningen, geen verwarming,... de lijst is vrijwel eindeloos. Dit alles aan woekerprijzen, bij voorkeur verhuurd aan azielzoekers en/of illegalen, de meest gemakkelijke groep om uit te persen.

Dat wordt hier dan "goedkope kamers" genoemd... Hoe laag kan men nog zakken? Ach ja, natuurlijk, het is de schuld van de overheid die de vrije markt aan banden legt...

Eén enkele oplossing om huisjesmelkers aan te pakken: woningen onmiddellijk verbeurd verklaren en beslag leggen op de fortuinen die ze "verdiend" hebben.
Ik kan u geen ongelijk geven wie de lage klassen en vooral de mensen die monddood zijn omdat ze niet anders kunnen en zich tevreden moeten stellen met wat ze kunnen krijgen willen uitbuiten, die mogen ze inderdaad hun woningen in beslag nemen en hun geld dat ze verdiend hebben door deze mensen uit te buiten verbeurd verklaren.
Oud 1 juni 2005, 23:42   #27
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Tja ...
Één "Tja" type op dit forum is voor mij wel genoeg hoor, als je begrijpt wat ik bedoel.
Oud 2 juni 2005, 00:05   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie daar geen graten in. De prijs is vrij, en de consument kan gaan waar hij wil.

Wil je de huisjesmelkerij de das om doen, schaf dan het statuut 'illegaal' af, zodat die mensen durven hun klep opendoen als het hun niet aanstaat.

Niet aangeven is een ander probleem, dat irrelevant is, maar overduidelijk wordt opgelost door een verlaging van de belastingen voor de huisjesmelkers. Dat zou trouwens ook voor lagere huurprijzen zorgen.
Je zou er wel graten in zien moest je een laag inkomen hebben en met je neus voor de voldongen feiten staan!
Hoe gaat dat liedje alweer; walk to the valley of dead, the shadow is my friend?

Het probleem is inmiddels al te groot geworden om nog te zeggen dat je het kan oplossen met een simpel antwoord.
Verbeuren en opkuisen voor sociaal woningen op kosten van de eigenaar, dat zou nog een goeie zaak zijn!
Oud 2 juni 2005, 00:10   #29
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou er wel graten in zien moest je een laag inkomen hebben en met je neus voor de voldongen feiten staan!
Hoe gaat dat liedje alweer; walk to the valley of dead, the shadow is my friend?

Het probleem is inmiddels al te groot geworden om nog te zeggen dat je het kan oplossen met een simpel antwoord.
Verbeuren en opkuisen voor sociaal woningen op kosten van de eigenaar, dat zou nog een goeie zaak zijn!
correct mambo de hele bazaar aanslaan en toekennen aan de staat die er sociale woningen van kan maken.
Oud 2 juni 2005, 00:16   #30
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grote probleem is het tekort aan huisjesmelkers. Moesten er meer zijn, er zou meer competitie zijn, en de prijs zou dalen terwijl de kwaliteit van de verhuurde kamers steeg.

En natuurlijk doen ze ook hun best om te zorgen dat er honderd-en-een regeltjes zijn waardoor je minder gemakkelijk kan bouwen zodat de prijs van huizen blijft stijgen.
De prioriteit van 'onze wetgevers' zou niet 'competitie', maar wel 'een minimum aan woonkwaliteit' (hoewel men daar bijlange niet ver genoeg in gaat) moeten zijn. We zouden moeten leven in een maatschappij waar de basisbehoeften (recht op degelijk en betaalbaar wonen behoort daartoe)
niet door kapitalisten worden gecontroleerd - een harde aanpak van huisjesmelkers is een stap in de goede richting. Ik pleit voor een keiharde straf voor dat asociaal crapuul.
Overigens wens ik Boer Bavo een krach van de immobilliënsector toe.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 14:28   #31
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Tot 18 maanden cel voor Gentse huisjesmelkers
De Gentse correctionele rechtbank heeft uitspraak gedaan in 14 rechtszaken over huisjesmelkerij en inbreuken op de Vlaamse wooncode.

22 natuurlijke personen en 4 vennootschappen stonden terecht voor misbruiken in 59 panden. Er werden veroordelingen tot achttien maanden celstraf uitgesproken.
In vijf dossiers werd de kwetsbare positie van bepaalde vreemdelingen misbruikt, oordeelde de rechtbank, en in twaalf dossiers ging het om inbreuken op de Vlaamse wooncode en het kamerdecreet.

In vijf dossiers van huisjesmelkerij sprak de rechtbank straffen uit van 6 tot 18 maanden cel. Daarnaast werden ook in alle rechtszaken geldboetes opgelegd, van 1.500 tot 82.500 euro. Bovendien werd in totaal 335.725 euro aan vermogensvoordelen verbeurdverklaard. Dat zijn de huurgelden die de eigenaars van de woningen hadden opgestreken. (De Morgen/Belga 11:14)
Oud 7 juni 2005, 14:29   #32
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Minister Keulen pakt huisjesmelkers hard aan
(Belga) Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (VLD) verplicht vanaf eind dit jaar huisjesmelkers hun woning te herstellen. Doen ze dat niet, dan kan de overheid op kosten van de eigenaar het huis bewoonbaar maken.

De huisjesmelker moet tegelijkertijd op eigen kosten de huurders elders behoorlijk onderdak bezorgen, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg dinsdag. "We viseren niet de gewone verhuurders, wel zij die misbruik maken van de kwetsbaarste groepen. Voor die ergste uitwassen hebben we de boetes al verhoogd tot 50.000 euro, maar daarmee zijn de woningen nog niet bewoonbaar. Daarom passen we nu de Vlaamse Wooncode aan. Ik schrijf daar de herstelvordering in, zodat de huisjesmelker verplicht wordt zijn huis weer bewoonbaar te maken. Dat is geen schending van het eigendomsrecht, want die huisjesmelkers halen de waarde van de andere huizen in de straat omlaag", aldus de minister. (dwm) (Belga 08:44)
Oud 7 juni 2005, 14:39   #33
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Minister Keulen pakt huisjesmelkers hard aan
(Belga) Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (VLD) verplicht vanaf eind dit jaar huisjesmelkers hun woning te herstellen. Doen ze dat niet, dan kan de overheid op kosten van de eigenaar het huis bewoonbaar maken.

De huisjesmelker moet tegelijkertijd op eigen kosten de huurders elders behoorlijk onderdak bezorgen, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg dinsdag. "We viseren niet de gewone verhuurders, wel zij die misbruik maken van de kwetsbaarste groepen. Voor die ergste uitwassen hebben we de boetes al verhoogd tot 50.000 euro, maar daarmee zijn de woningen nog niet bewoonbaar. Daarom passen we nu de Vlaamse Wooncode aan. Ik schrijf daar de herstelvordering in, zodat de huisjesmelker verplicht wordt zijn huis weer bewoonbaar te maken. Dat is geen schending van het eigendomsrecht, want die huisjesmelkers halen de waarde van de andere huizen in de straat omlaag", aldus de minister. (dwm) (Belga 08:44)
Een goede beslissing van een VLD minister (mag ook eens gezegd worden)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 14:42   #34
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Een goede beslissing van een VLD minister (mag ook eens gezegd worden)...
Vind ik ook, hoewel ik het in het algemeen evenmin op de VLD heb begrepen
Oud 7 juni 2005, 15:43   #35
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ja het mag idd gezegd worden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 16:00   #36
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

[quote=Mambo]Je zou er wel graten in zien moest je een laag inkomen hebben en met je neus voor de voldongen feiten staan!

Citaat:
Als ik een laag inkomen heb, kijk ik uit naar de goedkoopste plaats om te wonen. De goedkoopste plaats om degelijk te wonen wordt almaar duurder, niet alleen door de markt en inflatie, maar meer door het aantal regels dat wordt opgelegd aan de bouw, alsook een veel te hoge belasting. Waar massale ontduiking bestaat is de taxatie te hoog.
Oud 7 juni 2005, 16:06   #37
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik een laag inkomen heb, kijk ik uit naar de goedkoopste plaats om te wonen. De goedkoopste plaats om degelijk te wonen wordt almaar duurder, niet alleen door de markt en inflatie, maar meer door het aantal regels dat wordt opgelegd aan de bouw, alsook een veel te hoge belasting. Waar massale ontduiking bestaat is de taxatie te hoog.
Veelbetekenend woordje![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by No Pasaran on 07-06-2005 at 17:07
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Veelbetekenend woordje![/size]

[size=1]Before any edits, post was:

[quote=TomB]
Citaat:
Veelbetekenend woordje![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 juni 2005 om 16:07.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 16:12   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Veelbetekenend woordje!
Wow dude, als ik niet genoeg geld heb om een degelijke woning te betalen, zal ik er zeer graag eentje nemen zonder bvb. verwarming om toch een dak boven m'n hoofd te hebben. tegenwoordig wordt een huis zonder verwarming onbewoonbaar verklaard.
Oud 7 juni 2005, 16:24   #39
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wow dude, als ik niet genoeg geld heb om een degelijke woning te betalen, zal ik er zeer graag eentje nemen zonder bvb. verwarming om toch een dak boven m'n hoofd te hebben. tegenwoordig wordt een huis zonder verwarming onbewoonbaar verklaard.
Het enige waar ik persoonlijk vragende partij achter ben is een plek waar ik vier palen in de grond mag kloppen en de quasi-zekerheid heb dat ik er de rest van mijn leven mag blijven - zodat ik er iets kan opbouwen. Hoeft dus niet eens eigendomsrecht te zijn - levenslang gebruiksrecht is meer dan voldoende. Bovendien meen ik dat veel mensen van een dergelijk recht niet eens gebruik zouden maken - omdat ze jammerlijk gehecht zijn geworden aan het leven op een hoop = stad = de kankergezwellen van moeder aarde.[edit]
[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 07-06-2005 at 17:35
Reason:

Citaat:
Het enige waar ik persoonlijk vragende partij achter ben is een plek waar ik vier palen in de grond mag kloppen en de quasi-zekerheid heb dat ik er de rest van mijn leven mag blijven - zodat ik er iets kan opbouwen. Hoeft dus niet eens eigendomsrecht te zijn - levenslang gebruiksrecht is meer dan voldoende. Bovendien meen ik dat veel mensen van een dergelijk recht niet eens gebruik zouden maken - omdat ze jammerlijk gehecht zijn geworden aan het leven op een hoop = stad = de kankergezwellen van moeder aarde.[/size]

[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 07-06-2005 at 17:26
Reason:

Citaat:
Het enige waar ik persoonlijk vragende partij achter ben is een plek waar ik vier palen in de grond mag kloppen en de quasi-zekerheid heb dat ik er de rest van mijn leven mag blijven - zodat ik er iets kan opbouwen. Hoeft dus niet eens eigendomsrecht te zijn - levenslang gebruiksrecht is meer dan voldoende. Bovendien meen ik dat veel mensen van een dergelijk recht niet eens gebruik zouden maken - omdat ze jammerlijk gehecht zijn geworden op het leven op een hoop = stad = de kankergezwellen van moeder aarde.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Het enige waar ik persoonlijk vragende partij achter ben is een plek waar ik vier palen in de grond mag kloppen en de quasi-zekerheid heb dat ik er de rest van mijn leven mag blijven. Hoeft dus niet eens eigendomsrecht te zijn - levenslang gebruiksrecht is meer dan voldoende. Bovendien meen ik dat veel mensen van een dergelijk recht niet eens gebruik zouden maken - omdat ze jammerlijk gehecht zijn geworden op het leven op een hoop = stad = de kankergezwellen van moeder aarde.[/size]
[/edit]
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 7 juni 2005 om 16:35.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 16:30   #40
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wow dude, als ik niet genoeg geld heb om een degelijke woning te betalen, zal ik er zeer graag eentje nemen zonder bvb. verwarming om toch een dak boven m'n hoofd te hebben.
Dan neem je ook maar de schimmel- en vochtplekken, gebrekkige electrische installaties, verstopte wc's, gebroken ramen, afgebrokkeld pleisterwerk, loshangend behangpapier, afbladerende verf, rottende plankenvloeren, slapen in beurtrollen op vuile en smerige matrassen en niet te vergeten de kakkerlakken erbij. Veel plezier en veel woongenot toegewenst.

Je gaat hier gewoonweg moedwillig voorbij aan de kern van de zaak. Huisjesmelkerij heeft niets meer te maken met die door jou zo opgehemelde vrije markt maar wel alles met pure hebzucht en uitbuiting door gewetenloze types die zich op een schandalige manier verrijken ten koste van de zwakkeren in de samenleving.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be