Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2005, 18:21   #21
M.V.V.
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Creationisten meestal (seniele fundamentalistische wezens) verlangen dat je de evolutie leer tot in de kleinste details uitlegd en kunt bewijzen terwijl ze er zelf vanuit gaan dat hun eigen bizarre verzinsels géén enkele bewijsvoering nodig heeft, deze mensen w�*llen nu éénmaal geloven in mysteries. Keer op keer wordt ons de bewijsvoering in de schoenen geschoven. Het zit echter zo: Voor de Evolutie Theorie is er een overstelpende hoeveelheid bewijs en het leidt tot praktische resultaten zoals genetica. Voor een God is er géén enkel bewijs en het is aan de gelovigen om verifieerbaar en reproduceerbaar bewijs te leveren. En wel in tenminste dezelfde hoeveelheid als de Evolutie Theorie ter beschikking staat. En geen sprookjes geblaat!
Voor de evolutietheorie is evenveel bewijs als voor het creationisme 0,000. Er is enkel bewijs voor evolutie en geen enkele gelovige zal ontkennen dat er sprake is van evolutie in de schepping. Maar voor de evolutietheorie is misschien zelfs nog meer geloof nodig. ABIOGENESE = het ontstaan van leven uit dode materie + het ontbreken van verschillende missing links en tussensoorten

M.V.V. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 18:25   #22
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Complexe organsiche moleculen synthetiseren uit anorgansiche (of daarvan afgeleide zeer simpele organsiche moleculen) lukt al aardig in het labo en op meteorieten treft men wel vaker mogelijke voorlopers of verwanten van aminozuren aan. Dat er inderdaad nog niet echt precies duidelijkheid is over hoe heel die soep van organische moleculen in een cel geraakt is en dan ook nog aan reproductie deed en een metabolisme had (en dat dan onder de toemalige omstandigheden op aarde), is wel waar maar er zijn al heel wat hypotheses en verschillende pistes die toch al redelijk overtuigend zijn. Ik hoop dat ze ooit te weten komen hoe het precies was maar zie dit niet als hoognodig.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 18:26   #23
M.V.V.
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
?? De tweede wet van de thermodynamica is geen probleem voor de evolutietheorie hoor. (Ik kan het zelf niet goed uitleggen maar als je wil zoek ik wel eens wat bronnen op.)
http://www.evoskepsis.nl/docs/Evolut...wetenschap.pdf

Oud 6 juni 2005, 18:31   #24
StevenNr1

Standaard

(Oei, sorry, dat ga ik nu echt niet lezen, net iets teveel. Bedankt voor de link alleszins.)
Oud 6 juni 2005, 18:37   #25
M.V.V.
Burger

Standaard

Komt misschien wel eens van pas. Mijn punt is enkel dat voor beide wat te zeggen valt en dat voor beide 'leren' een zekere dosis geloof nodig is.

Oud 6 juni 2005, 18:39   #26
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.V.V.
Voor de evolutietheorie is evenveel bewijs als voor het creationisme 0,000. Er is enkel bewijs voor evolutie en geen enkele gelovige zal ontkennen dat er sprake is van evolutie in de schepping. Maar voor de evolutietheorie is misschien zelfs nog meer geloof nodig. ABIOGENESE = het ontstaan van leven uit dode materie + het ontbreken van verschillende missing links en tussensoorten
Citaat:

Ouwe 'argumenten' die allang weerlegd zijn.

zie o.m.:

http://www.sullivan-county.com/nf0/f...25_answers.htm

http://www.talkorigins.org/faqs/faq-meritt.html

http://www.timesonline.co.uk/printFr...619264,00.html
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 18:41   #27
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Komt misschien wel eens van pas. Mijn punt is enkel dat voor beide wat te zeggen valt en dat voor beide 'leren' een zekere dosis geloof nodig is.
Het is aan de creationisten om te bewijzen dat hun verhaaltje klopt.
Oud 6 juni 2005, 18:42   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Zijn er echt nog beunen die geloven in adam en eva zever ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 18:45   #29
StevenNr1

Standaard

Mja, nu is het vooral die 'Intellegent Design'-theorie die de kop opsteekt. Ze aanvaarden dan wel de evolutie denk ik maar niet dat leven spontaan ontstaan is, dat er dus een creator aan te pas is gekomen.
Oud 6 juni 2005, 18:49   #30
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Klopt niet. Ziehier het fundamentele verschil:

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Yossarian on 06-06-2005 at 19:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:

[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yossarian : 6 juni 2005 om 18:51.
Oud 6 juni 2005, 18:55   #31
M.V.V.
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian

Klopt zeker niet . Wetenschap gaat eveneens uit van hypothesen, vooronderstellingen, aannamen en achteraf dan de weerleggingen daarvan

Oud 6 juni 2005, 18:57   #32
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het is een sjibbolet : als de schepping onwaar is, is heel de bijbel onwaar
en dat kunnen godsdienstigen van "De boeken" niet hebben.
Bovendien bestaat de creatie pas sinds ca. 6.000 jaar en dat is ook een sjibbolet..

Dezelfde problemen heb je met de Koran : als je één zaak gaat relativeren in een tijdsgewricht zetten enz.. vertel je dat de Koran niet het door Mohammed, Allah's boodschapper korrekt genoteerde woord God's is en is dat ding dus onwaar...

Het is een hartverscheurend dillemna, waar eigenlijk geen oplossing voor is... Op die manier krijg je iedere godsdienstwijze razend kwaad. Ik kan er echt niet aan doen.
Oud 6 juni 2005, 18:57   #33
M.V.V.
Burger

Standaard

Noem mij eens één tussenvorm (overgangsvorm, want daar moeten er ook zeker genoeg van zijn) waar bewijs van is?

Oud 6 juni 2005, 19:04   #34
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Klopt zeker niet . Wetenschap gaat eveneens uit van hypothesen, vooronderstellingen, aannamen en achteraf dan de weerleggingen daarvan
Wanneer een wetenschappelijke hypothese door de feiten wordt tegengesproken, wordt zij aangepast of naar de prullenmand verwezen. Dat zie ik met Genesis nog zou gauw niet gebeuren. En dat terwijl Genesis zichzélf al tegenspreekt: in 1 wordt de mens na de planten, dieren enz.. geschapen; in 2 ervoor.
Oud 6 juni 2005, 19:05   #35
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Noem mij eens één tussenvorm (overgangsvorm, want daar moeten er ook zeker genoeg van zijn) waar bewijs van is?
élke vorm is een overgangsvorm
Oud 6 juni 2005, 19:09   #36
M.V.V.
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Wanneer een wetenschappelijke hypothese door de feiten wordt tegengesproken, wordt zij aangepast of naar de prullenmand verwezen.
Of voor waar aangenomen bij gebrek aan bewijsmateriaal zoals nu met de evolutietheorie

Oud 6 juni 2005, 19:26   #37
M.V.V.
Burger

Standaard

Nu ben ik ook geen echte creationist hoor, ik geloof nl niet in de young earth theorie, ik stel me ook vragen bij het Adam en Eva verhaal, ed..., maar ben er wel van overtuigd dat er bovenlokale besturing is.

Oud 6 juni 2005, 19:51   #38
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of voor waar aangenomen bij gebrek aan bewijsmateriaal zoals nu met de evolutietheorie
Geen enkele wetenschap is volledig, als dat zo was dan was verder onderzoek overbodig. Om dan te verkondigen dat het sprookjesboek gelijkwaardig is aan de theorie die voor een groot deel is bewezen, maar dus niet voor de volle 100% gedekt, is wel een enorme evolutionaire sprong terug in de ontwikkeling van onze hersenen. Het is wel zo dat creationisme zijn eigen graf graaft, want met ieder gat dat wetenschappelijk gedicht wordt verdwijnt er een stukje god, het is dus voor de god van het creationisme nog maar een kwestie van tijd voordat hij helemaal verdwenen is.
Oud 6 juni 2005, 20:00   #39
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Gebrek aan bewijsmateriaal? En de fossielen dan, de homologieën (anatomisch en moleculair), de geologische chronologie, de absolute dateringen, de artificiële selectie,... En al die disciplines samen vertonen bovendien nog eens een sluitende samenhang.

En waar is uw bewijs voor de scheppings'theorie'?
Oud 6 juni 2005, 20:03   #40
M.V.V.
Burger

Standaard

Die theorie is geenszins bewezen en zal dat ook nooit worden, dat wordt aangenomen, niet op feiten maar op hypothesen. Evolutie is bewezen. Voor evolutietheorie zijn verschillende hypothesen nodig en de eerste is abiogenese (ontstaan van leven uit dode stof)

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be