Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2005, 12:31   #21
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Bent u er klaar voor?

http://peakoilclock.com/

Het aftellen is begonnen. I'm ready. Bring it on.
Grappig, de site noemt zichzelf "peak oli clock", maar werkt met data die niks, maar dan ook niks met peak oil te maken hebben.

Zoals totale gekende voorraden.
Oud 19 juni 2005, 14:39   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Bent u er klaar voor?

http://peakoilclock.com/

Het aftellen is begonnen. I'm ready. Bring it on.
Een boek dat je moet lezen om alles te relativeren:

http://www.lomborg.com/books.htm
Oud 19 juni 2005, 15:17   #23
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Grappig, de site noemt zichzelf "peak oli clock", maar werkt met data die niks, maar dan ook niks met peak oil te maken hebben.

Zoals totale gekende voorraden.
Vreemd. Het eerste kadertje heet: "Known World Reserves".
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 15:33   #24
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Kan het kwaad de consumptie van fossiele brandstoffen te verminderen ?

Natuurlijk niet - we moeten er vooral niet op wachten. Daarom is het belangrijk
onze R & D rijkelijk van fondsen te voorzien en ervoor zorg te dragen dat we een zo groot mogelijke reserve aan wetenschappelijke brains aanleggen en vrolijk laten samenwerken. Maar wat besliste de Nederlandse kneuters en de
Franse Frogs : "Non - Neen" en de kazakkendraaiende regeringsleiders
willen toch allemaal stoer overkomen bij de rechts afzwenkende massa's en
snijden de beurzen door. Zoals een terminale patient sterft als men hem van
de machines afkoppelt, sterft elke staat of bijna-staat als men de geldkraan toeknijpt.. Het eerste slachtoffer is de wetenschappelijke samenwerking in Europa...

Komt er een petroleumcrash ? Zeker
Wanneer ? 1 of 2 generaties later

1 handclappings politieke wet :
Alles wat later valt dan onze achterkleinkinderen is politiek niet interessant en dus niet van belang. In de perceptie heeft alleen belang wat vandaag gebeurt of waarschijnlijk morgen zou kunnen gebeuren. Het overige is politiek niet relevant.
Oud 19 juni 2005, 16:06   #25
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Natuurlijk niet - we moeten er vooral niet op wachten. Daarom is het belangrijk
onze R & D rijkelijk van fondsen te voorzien en ervoor zorg te dragen dat we een zo groot mogelijke reserve aan wetenschappelijke brains aanleggen en vrolijk laten samenwerken. Maar wat besliste de Nederlandse kneuters en de
Franse Frogs : "Non - Neen" en de kazakkendraaiende regeringsleiders
willen toch allemaal stoer overkomen bij de rechts afzwenkende massa's en
snijden de beurzen door. Zoals een terminale patient sterft als men hem van
de machines afkoppelt, sterft elke staat of bijna-staat als men de geldkraan toeknijpt.. Het eerste slachtoffer is de wetenschappelijke samenwerking in Europa...

Komt er een petroleumcrash ? Zeker
Wanneer ? 1 of 2 generaties later

1 handclappings politieke wet :
Alles wat later valt dan onze achterkleinkinderen is politiek niet interessant en dus niet van belang. In de perceptie heeft alleen belang wat vandaag gebeurt of waarschijnlijk morgen zou kunnen gebeuren. Het overige is politiek niet relevant.
Als er al een crash komt, is dit volgens mij te verwachten binnen enkele jaren.
Maar in die crash zal olie slechts één van de zovele factoren zijn.
Geopolitiek staat het midden oosten op springen, volgens mij is dit de katalysator tot een global meltdown.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 16:37   #26
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, ik denk ook, zoals Alcazar zegt, dat de peak oil scam een deel zal zijn van het geheel. Nog een grote terroristische aanlsag, suitcase nukes bijvoobeeld of biologische aanval op massieve schaal, en de internationale spanningen zullen stijgen en we zijn klaar voor de eventuele aanloop naar WOIII. Allemaal part of "the master plan" natuurlijk.

Dan zeggen ze "dat kan en zal niet gebeuren" ... alles kan. Vooral omdat het gebeurt omdat de elite het zelf wil. Kijk naar 9/11. Moest je op 9/10 gezegd hebben dat zoiets ging gebeuren gingen ze je scheef bekijken. Een dag later was er iets veranderd.
Oud 19 juni 2005, 16:50   #27
oliepiek
Banneling

Standaard

Maar waarom zouden de machthebbers in kwestie zelf peak oil organizeren? Waarom zouden ze hun eigen ondergang creëeren? Dat is toch absurd?
Weet je dan niet dat Bush, Rice, Cheney et al allemaal oliebaronnen zijn?

Het is dus andersom: precies omdat deze mensen weten dat peak oil voor de deur staat, hebben ze besloten te liegen en Irak aan te vallen.

De reden achter de Iraq oorlog is peak oil. Daar zijn meer en meer analysten het intussen over eens.
Oud 19 juni 2005, 16:52   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden achter de Iraq oorlog is peak oil. Daar zijn meer en meer analysten het intussen over eens.
Oh neen, nog iemand die denkt dat een oorlog om 1 enkele reden wordt opgestart. Je bent naiever als ik dacht.
Oud 19 juni 2005, 16:54   #29
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Oh neen, nog iemand die denkt dat een oorlog om 1 enkele reden wordt opgestart. Je bent naiever als ik dacht.
Tja... Gesteld dat dat moment inderdaad voor de deur staat, want daar ben ik nog niet zo zeker van...
Oud 19 juni 2005, 17:07   #30
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar waarom zouden de machthebbers in kwestie zelf peak oil organizeren? Waarom zouden ze hun eigen ondergang creëeren? Dat is toch absurd?
Weet je dan niet dat Bush, Rice, Cheney et al allemaal oliebaronnen zijn?

Het is dus andersom: precies omdat deze mensen weten dat peak oil voor de deur staat, hebben ze besloten te liegen en Irak aan te vallen.

Dat is de uitleg die "mol" Mike Ruppert eraan geeft. Hij zegt dat 9/11 een inside job was en gecreëerd was omdat Peak Oil eraan komt. Wat een leugen is. Mike Ruppert is zeer verdacht omdat hij belangrijke zaken van 9/11 negeert (WTC 7) bv. en om maar te zwijgen van zijn CIA connection en hij is ex-LAPD als ik het goed heb. Bovendien dreigt hij direct met rechtszaken en discussies met grote geldsommen als iemand tegen zijn argumenten ingaat.

Ze wilden Iraq ook o.a omdat ze zo nog meer controle hebben over olie. Ze kunnen nog meer olie confisceren. Het heeft niets met Peak Oil te maken maar met het vergroten van de greep op de oliemarkt als de peak oil scam er is.
Oud 19 juni 2005, 17:21   #31
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Tja... Gesteld dat dat moment inderdaad voor de deur staat, want daar ben ik nog niet zo zeker van...

Het is niet zo, het is zoals alle resources in de wereld, prijs stijgt, alternatieven worden interessanter etc.
Oud 19 juni 2005, 17:21   #32
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, of jij daar niet zeker van bent kan interessant zijn. Dick Cheney is er alleszins wel zeker van. En dat lijkt me toch net iets belangrijker.

In the April 2004 issue of the magazine The Middle East there is a statement that Vice- President Dick Cheney made in a speech at the London Institute of Petroleum Autumn lunch in 1999 when he was Chairman of Halliburton.
A key passage from his speech was: “That means by 2010 we will need on the order of an additional fifty million barrels a day.” It suggested that he was fully aware of the issue of peak oil. A full text of the talk had been available on the website of the Institute of Petroleum, but has now been removed (wwww.petroleum.co.uk/speeches.htm). A printed version dated August 24, 2000 was located and included included in this document: Dick Cheney, Peak Oil and the Final Count Down
Excerpt - Dick Cheney: “From the standpoint of the oil industry obviously - and I'll talk a little later on about gas - for over a hundred years we as an industry have had to deal with the pesky problem that once you find oil and pump it out of the ground you've got to turn around and find more or go out of business. Producing oil is obviously a self-depleting activity. Every year you've got to find and develop reserves equal to your output just to stand still, just to stay even. This is as true for companies as well in the broader economic sense it is for the world. A new merged company like Exxon-Mobil will have to secure over a billion and a half barrels of new oil equivalent reserves every year just to replace existing production. It's like making one hundred per cent interest; discovering another major field of some five hundred million barrels equivalent every four months or finding two Hibernias a year. For the world as a whole, oil companies are expected to keep finding and developing enough oil to offset our seventy one million plus barrel a day of oil depletion, but also to meet new demand. By some estimates there will be an average of two per cent annual growth in global oil demand over the years ahead along with conservatively a three per cent natural decline in production from existing reserves. That means by 2010 we will need on the order of an additional fifty million barrels a day. So where is the oil going to come from? Governments and the national oil companies are obviously in control of about ninety per cent of the assets. Oil remains fundamentally a government business. While many regions of the world offer greet oil opportunities, the Middle East with two thirds of the world's oil and the lowest cost, is still where the prize ultimately lies, even though companies are anxious for greeter access there, progress continues to be slow.”
Oud 19 juni 2005, 17:24   #33
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet zo, het is zoals alle resources in de wereld, prijs stijgt, alternatieven worden interessanter etc.
Er zijn geen alternatieven voor petroleum. Niet op de schaal die we nodig hebben om de wereldeconomie tegen een totale crash te beschermen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 19-06-2005 at 18:25
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Er zijn geen alternatieven voor petroleum. Niet op de schaal die we nodig hebben om de wereldeconomie tegen een totale crash te beschermen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Er zijn geen alternatieven voor petroleum. Niet op de schaal die we nodig hebben, om de wereldeconomie tegen een totale crash te beschermen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 19 juni 2005 om 17:25.
Oud 19 juni 2005, 17:26   #34
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn geen alternatieven voor petroleum. Niet op de schaal die we nodig hebben om de wereldeconomie tegen een totale crash te beschermen.
U bent zoals de profeten in de 19de eeuw die voorspelden dat de mensheid ten onder zou gaan door een teveel aan paardemest in de straten

toch blijven proberen, goed bezig )
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 17:31   #35
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er zijn geen alternatieven voor petroleum. Niet op de schaal die we nodig hebben om de wereldeconomie tegen een totale crash te beschermen.
Het argument van TomB klinkt nogal redelijk, hoor.

Ik heb een vraagje: zijn er de laatste eeuwen precedenten voor het fenomeen peak-oil? Maw, dat een bepaalde commodity op raakte en de wereldeconomie daardoor voor lange tijd ineenstortte?

[edit]
[size=1]After edit by Firestone on 19-06-2005 at 18:31
Reason:

Citaat:
Citaat:

Ik heb een vraagje: zijn er de laatste eeuwen precedenten voor het fenomeen peak-oil? Maw, dat een bepaalde commodity op raakte en de wereldeconomie daardoor voor lange tijd ineenstortte?

[/size]

[size=1]After edit by Firestone on 19-06-2005 at 18:31
Reason:

Citaat:
Citaat:

Ik heb een vraagje: zijn er de laatste eeuwen precedenten voor het fenomeen oil-peak? Maw, dat een bepaalde commodity op raakte en de wereldeconomie daardoor voor lange tijd ineenstortte?

[/size]

Citaat:
Citaat:

Ik heb een vraagje: zijn er de laaste eeuwen precedenten voor het fenomeen oil-peak? Maw, dat een bepaalde commodity op raakte en de wereldeconomie daardoor voor lange tijd ineenstortte?

[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Firestone : 19 juni 2005 om 17:31.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 17:34   #36
Tantist

Standaard

Ik dacht juist dat wat TomB zei correct was: namelijk dat men alternatieven zoekt. Inderdaad heeft men vroeger overgeschakeld van hout naar kolen naar olie als men moest...
Oud 19 juni 2005, 17:34   #37
Tantist

Standaard

In 1920 werd de eerste voorspelling al gedaan dat het binnen de 10 jaar gedaan was met de olie.
Oud 19 juni 2005, 17:43   #38
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Beste Alcazar

Of Cassandra... er zijn er hier velen die "Wolf" roepen en anderen die als een struisvogel kopje onder doen. Het is met de petroleumsituatie zoals met de klimaatswijzigingen : we zijn niet zeker van een mogelijke ramp, maar we zijn er wel zeker van dat we "nie goe" bezig zijn. Aan de andere kant is het van een mens te veel gevraagd zijn gewoontes te willen veranderen en effectief wat
vriendelijker met de bronnen van moedertje natuur om te springen, want dan zijn we bedilzuchtige paragraafruiters (germanisme).

Indien het 100 % zeker zou zijn dat er binnen 75 jaar een ramp zou uitbreken,
die we door een paar stomme gewoontes van ons kunnen vermijden, dan zouden het slechts de pubers zijn die zich daar een beetje zorgen over zouden maken.
De rest van de mensen zijn daar kompleet onverschillig tegenover.
Oud 19 juni 2005, 18:19   #39
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Goede vraag.

Op deze bekende grafiek kan je de economische groei en de bevolingsgroei projecteren. Je zal onmiddellijk een correlatie zien.

Het probleem is dat de wereld nog nooit zo afhankelijk is geweest van één energiebron. Tegelijkertijd heeft deze energiebron een gigantische bevolkingsexplosie mogelijk gemaakt. (Zoals je weet groeien bevolkingen exponentieel, niet lineair).
Binnenkort is de olie op, maar de miljarden mensen blijven wel bestaan. Dat is de kern van het probleem.

Intussen zijn de pre-industriële energiebronnen uitgeput of uitermate vervuilend (biomassa, steenkool), terwijl alternatieven zeer duur zijn of veel tijd nemen om gerealiseerd te worden. Geen enkele energiebron kan de transitie naar een volgende fase maken.[edit]
[size=1]After edit by oliepiek on 19-06-2005 at 19:21
Reason:

Citaat:
Goede vraag.

Op deze bekende grafiek kan je de economische groei en de bevolingsgroei projecteren. Je zal onmiddellijk een correlatie zien.

Het probleem is dat de wereld nog nooit zo afhankelijk is geweest van één energiebron. Tegelijkertijd heeft deze energiebron een gigantische bevolkingsexplosie mogelijk gemaakt. (Zoals je weet groeien bevolkingen exponentieel, niet lineair).
Binnenkort is de olie op, maar de miljarden mensen blijven wel bestaan. Dat is de kern van het probleem.

Intussen zijn de pre-industriële energiebronnen uitgeput of uitermate vervuilend (biomassa, steenkool), terwijl alternatieven zeer duur zijn of veel tijd nemen om gerealiseerd te worden. Geen enkele energiebron kan de transitie naar een volgende fase maken.[/size]

Citaat:
Goede vraag.

Intussen zijn de pre-industriële energiebronnen uitgeput of uitermate vervuilend (biomassa, steenkool), terwijl alternatieven zeer duur zijn of veel tijd nemen om gerealiseerd te worden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 19 juni 2005 om 18:21.
Oud 19 juni 2005, 18:27   #40
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
In 1920 werd de eerste voorspelling al gedaan dat het binnen de 10 jaar gedaan was met de olie.
Wel, op het eind van de jaren '50 deed Hubbert zijn voorspelling dat de Amerikaanse olieproductie rond 1970 zou pieken. En hij had het bij het rechte eind. Deze hubbert-curve wordt door niemand in vraag gesteld. Zij is een wetenschappelijk feit.

Intussen kennen we ongeveer alle plaatsen op aarde waar zich olie bevindt, en kan je dus een globale hubbert-curve maken. De piek die je daaruit kan voorspellen ligt ergens tussen 2006 en 2020.

De pessimisten zeggen 2006-2008.
De optimisten (de olie-industrie, de aandeelhouders van oliebedrijven) gokken op 2020.

Niemand twijfelt eraan dat de piek komt, de vraag is enkel wanneer. En alle tekenen zijn daar dat hij sneller komt dan we ooit klaar zullen zijn om een rustige overgang te maken naar een post-petroleum tijdperk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be