![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Koning vervult momenteel een protocollaire functie en dat doet hij goed. De Koning is het visitekaartje van België naar het buitenland toe en deze functie vervult hij met glans. Hij is overal graag gezien, is sympathiek en opent op die manier meerdere deuren voor België (denk bv. maar aan zijn laatste bezoek aan China). De Koning moet m.i. niet meer macht krijgen dan hij heeft.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u stelt dat de koning (ken uw Nederlandse spelling: het woord heeft geen hoofdletter) in België "een protocollaire functie" vervult, dan heeft u de grondwet nog niet goed doorgenomen. Meerdere deuren die door hem geopend worden? Ja? Geef dan eens een concreet voorbeeld. Toon eens concreet aan wat hij in China heeft verricht. Als er iets concreets uit de bus valt, dan is dat te danken aan de meereizende zakenmensen die er in slagen hun producten goed aan de man te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Merkwaardig is trouwens uw stelling. Enerzijds horen we regelmatig van de belgicisten dat de meeste Vlamingen hun eigen moedertaal niet kunnen spreken, maar anderzijds stellen diezelfde mensen dat individuele meertaligheid bij iedereen zou kunnen... Of hoe ze zichzelf er iedere keer weer toch indraaien! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u de Grondwet had doorgenomen, zou u weten dat men "Koning" wel degelijk met een hoofdletter schrijft. Wat voor "macht" heeft onze Koning: - hij benoemt en ontslaat zijn ministers - hij benoemt en ontslaat de federale staatssecretarissen - de Koning verleent de graden in het leger - de Koning maakt de verordeningen en neemt de besluiten die voor de uitvoering van de wetten nodig zijn, ZONDER ooit de wetten zelf te mogen schorsen of vrijstelling van hun uitvoering te mogen verlenen - de Koning bekrachtigt de wetten en kondigt ze af - de Koning heeft het recht de door de rechters uitgesproken straffen kwijt te schelden of te verminderen, behoudens hetgeen ten aanzien van de ministers en de leden van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen is bpaald - de Koning heeft het recht om munt te slaan - de Koning heeft het recht adeldom te verlenen - de Koning verleent de militaire orden, met inachtneming van wat de wet daaromtrent voorschrijft Een hele lijst, maar uiteindelijk stelt dit niet zoveel voor. Als u zegt dat de Koning onbeperkte macht heeft (onrechtstreeks, achter de schermen), zit u er dik naast. De Koning kan niets beslissen als hij niet gesteund wordt door een minister. Het is de taak van de Koning om goede relaties te onderhouden met het buitenland en dat doet hij dan ook zeer goed.
![]() |
![]() |
#34 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 18 juni 2005 om 17:49. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Burger
|
![]() Frankrijk heeft juist GEEN ceremoniële president. Chirac bepaalt weldegelijk mee het beleid. De presidenten van landen met een ceremoniële president zal je wellicht niet kennen. Ik denk maar aan de president van Italië, Oostenrijk en Duitsland.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een antwerpenaar maakt zich verstaanbaar in mijn oren. En thats it. U als schoolmeester zult waarschijnlijk vrij vlekkeloos nederlands kunnen. Er is een verschil.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar ontgaat het u dat niet de koning (even voor alle duidelijkheid: de Nederlandse spelling vraagt hier geenszins een hoofdletter; doe maar het Groene Boekje open) maar wel de zakenmensen de economische banden aanhalen. In wat zou de koning de banden hebben aangehaald? Politiek? En wat heeft dat dan voor gevolg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u goed gelezen had, wist u dat ik niet sprak over de beslissingsmacht, dan wel over politieke invloed. Dat is heel wat anders. |
|
![]() |
![]() |