Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2005, 13:35   #21
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Beter: schaf de aftrekbaarheid van het kadastraal inkomen af. Dan betalen ook mensen mee zonder lening (bejaarden enzo).
Deze mensen betalen nu sowieso al mee door de onroerende voorheffing.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 13:39   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Mja, als dat afgeschaft wordt, dan ga ik toch huren. Trouwens, als je dat doet, dan ga je die mannen die nu 200 huurappartementen bezitten nog meer geld in hun zakken laten steken op de kosten van jonge mensen die hun geld hard nodig hebben maar niet meer gaan lenen omdat de voordelen ervan tov huren verdwijnen. Als ik moet kiezen tussen 550 huur betalen per maand aan iemand die al stinkend rijk is, of 700 per maand afbetalen, waarvan je 100 fiscaal recupereert én voor iets wat uiteindelijk van jouw is en je ook terug kunt verkopen, dan heb ik rap gekozen.
En in feite heeft de overheid er alle belang bij dat ge zelf een woning koopt. Dan kunnen ze belastingen hierop heffen, en vooral moeten ze voor U geen sociale woning bouwen.
Oud 19 juni 2005, 13:48   #23
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
En in feite heeft de overheid er alle belang bij dat ge zelf een woning koopt. Dan kunnen ze belastingen hierop heffen, en vooral moeten ze voor U geen sociale woning bouwen.
Nen vlaming is nu eenmaal geboren met nen baksteen in zijn maag. Maar de huurprijzen zijn dermate hoog en de kwaliteit van de huurwoningen dermate laag dat men eigenlijk dan toch beter af is met een eigen woning die wel voldoet aan de standaard kwalitiet waaraan een woonst eigenlijk zou moeten voldoen.
Dekoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 14:29   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Nen vlaming is nu eenmaal geboren met nen baksteen in zijn maag. Maar de huurprijzen zijn dermate hoog en de kwaliteit van de huurwoningen dermate laag dat men eigenlijk dan toch beter af is met een eigen woning die wel voldoet aan de standaard kwalitiet waaraan een woonst eigenlijk zou moeten voldoen.
Wel, ik geloof je.

Je bent inderdaad beter af met een woning die voldoet, dan met een woning die niet voldoet.

Maar of ik je redenering snap, ... dat is wat anders.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 14:49   #25
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Anyway, we hebben net toch maar besloten om een tweetal jaar te huren. Uiteindelijk weten we allebei nog niet waar we werk gaan vinden en de prijzen liggen nu toch te hoog zodat we teveel zouden moeten lenen om het op 20 jaar te houden en nog fiscaal aantrekkelijk te zijn.

+ het risico op onze spaarcenten is te groot
+ minder kopzorgen : ik steek mijn energie liever in het vinden van vast werk.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by genehunter on 19-06-2005 at 15:50
Reason:
--------------------------------

Anyway, we hebben net toch maar besloten om een tweetal jaar te huren. Uiteindelijk weten we allebei nog niet waar we werk gaan vinden en de prijzen liggen nu toch te hoog zodat we teveel zouden moeten lenen om het op 20 jaar te houden en nog fiscaal aantrekkelijk te zijn.

+ minder kopzorgen : ik steek mijn energie liever in het vinden van vast werk.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

+ minder kopzorgen [/size]
[/edit]
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .

Laatst gewijzigd door genehunter : 19 juni 2005 om 14:50.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 16:28   #26
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

+ minder kopzorgen : ik steek mijn energie liever in het vinden van vast werk.
Of in uw vriendin?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 16:32   #27
Don Quichote
Banneling

Standaard

Zoek je vast werk?

Overheid.
Gemiddeld gezien biedt de overheid de meest stabiele loopbaan.

Zo simpel is het.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 16:33   #28
cashflow
Banneling

Standaard

Aangezien in Vlaanderen 70-80% van de bevolking een eigen huis heeft, en aangezien er nu niet direct een stijging van de populatie zit aan te komen, komt het kopen-verkopen van huizen me over als doorspelen van de zwarte piet binnenin een kleiner wordend groepje. Een groep die bovendien volgens het verstrijken van de tijd minder geld zal hebben om in bakstenen te steken"

- best verdienenden gaan op pensioen en zullen het met heeel wat minder moeten stellen
- stijgende werkloosheid
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 16:44   #29
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overheid.
Wervingsstop
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 18:40   #30
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Zoek je vast werk?

Overheid.
Gemiddeld gezien biedt de overheid de meest stabiele loopbaan.

Zo simpel is het.
De overheid heeft geen loopbanen. Enkel slenterbanen.
Oud 19 juni 2005, 18:44   #31
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Schaf alle kunstmatige belastingstarieven en voordelen omtrend huizen af.
Alle kosten trek je af, alle opbrengsten worden belast in de personenbelasting samen met de rest van uw inkomen. Ook de meerwaarde bij verkoop belast je vol in de personenbelasting.
Het KI is voor niets nodig. Een hoop ambetantenaren die we allemaal moeten betalen en een reeks aan trukjes om toch maar zoveel mogelijk te ontwijken en te ontduiken.
Oud 19 juni 2005, 18:47   #32
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wervingsstop
Nu nog productiestop. Merken we ook niets van.
Oud 19 juni 2005, 18:51   #33
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wervingsstop
Begin zelf, ge kunt toch een lening vastkrijgen.
Oud 20 juni 2005, 00:31   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Schaf alle kunstmatige belastingstarieven en voordelen omtrend huizen af.
Alle kosten trek je af, alle opbrengsten worden belast in de personenbelasting samen met de rest van uw inkomen. Ook de meerwaarde bij verkoop belast je vol in de personenbelasting.
Het KI is voor niets nodig. Een hoop ambetantenaren die we allemaal moeten betalen en een reeks aan trukjes om toch maar zoveel mogelijk te ontwijken en te ontduiken.
Daar sta ik ten volle achter.
Omdat ik vind dat nogal wat particulieren er een eigenaardig aantal "eigendommen" op naam heeft en waar een "zelfstandig nv of bvba" er toch serieus voor mag afdokken.
Dus beiden spelen hetzelfde spel, maar één iemand heeft de slechte kaart getrokken.
Zeg nu zelf, heb ik gelijk of heb ik geen gelijk?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 06:13   #35
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Daar sta ik ten volle achter.
Omdat ik vind dat nogal wat particulieren er een eigenaardig aantal "eigendommen" op naam heeft en waar een "zelfstandig nv of bvba" er toch serieus voor mag afdokken.
Dus beiden spelen hetzelfde spel, maar één iemand heeft de slechte kaart getrokken.
Zeg nu zelf, heb ik gelijk of heb ik geen gelijk?
Er is niets eerlijker dan de vlaktaks die elk soort inkomen belast: arbeid, rente, winst, meerwaarde, ... Er is echt geen nood aan verschillende vormen van belastingen met verschillende berekeningswijzen en met verschillende ontsnappingswijzen. Je verdient, je betaald.
Uit menselijke overweging kan je een vrijstelling voor een eerste schijf inkomen per persoon voorzien. Combineer dat met een lage aanslagvoet (10%, 15%) en je economie krijgt zo'n boost (cfr. Ierland, Nieuw-Zeeland) dat je amper nog een sociaal stelsel nodig hebt.
Oud 20 juni 2005, 06:28   #36
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Als je die voordelen afschaft komen veel Belgen in financiele problemen, vooral jonge mensen aan het begin van hun carriere.
Zouden ze er maar niet mee moeten rekenen..
Hoe kun je nou van de overheid verwachten dat ze bijspringen in je eigen huis?
Oud 20 juni 2005, 08:49   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ge doet daar een hoop beweringen waar ik mijn twijfels over heb.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Nen vlaming is nu eenmaal geboren met nen baksteen in zijn maag.
Klopt
Citaat:
Maar de huurprijzen zijn dermate hoog en de kwaliteit van de huurwoningen dermate laag
Studie over gemaakt ?
Ik heb anders nogal het gevoel dat huurprijzen van woningen van goede kwaliteit hoog zijn en omgekeerd.
Wel is het zo dat de prijs van de woningen in het algemeen hoog is en dus de huurprijzen ook.
Een woning betekent nu eenmaal een kapitaal. De eigenaar wilt dus de rente op dat kapitaal plus zijn onkosten via de huurprijs ontvangen
Citaat:
dat men eigenlijk dan toch beter af is met een eigen woning die wel voldoet aan de standaard kwalitiet waaraan een woonst eigenlijk zou moeten voldoen.
Ik zou eigenlijk evengoed kunnen zeggen dat men eigenlijk dan toch beter af is met een goedkope huurwoning die voldoet aan de standaard kwaliteit.
Als huurder ben ik immers beschermd en het is de eigenaar die voor de herstellingskosten moet opdraaien.
Als eigenaar moet ik die kosten van mijn eigen pensioentje betalen.
Iemand met ook nog eens ziektekosten zal de keuze moeten maken.
Ik heb al veel huizen van eigenaars gezien die totaal onbewoonbaar waren toen ze stierven.
Ja hoor, arm zijn heeft ook zo zijn voordelen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 11:57   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
De overheid doet dit wel door de fiscale aftrek op leningen (en nog wat andere premies...). De overheid heeft er uiteindelijk nog veel meer belang bij dat de mensen een huis kopen, dan de kopers zelf. Om de X-aantal jaar (zij die het juiste cijfer kennen moeten het maar invullen) keert een woning trouwens volledig terug naar de staat (beschrijvingskosten, onroerende vhf, nog wat andere taksen...). In het tegenovergestelde geval zouden zij zelf moeten zorgen voor een sociale woning, wat hun geld kost, ipv opbrengt.
Oud 20 juni 2005, 12:03   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niets eerlijker dan de vlaktaks die elk soort inkomen belast: arbeid, rente, winst, meerwaarde, ... Er is echt geen nood aan verschillende vormen van belastingen met verschillende berekeningswijzen en met verschillende ontsnappingswijzen. Je verdient, je betaald.
Uit menselijke overweging kan je een vrijstelling voor een eerste schijf inkomen per persoon voorzien. Combineer dat met een lage aanslagvoet (10%, 15%) en je economie krijgt zo'n boost (cfr. Ierland, Nieuw-Zeeland) dat je amper nog een sociaal stelsel nodig hebt.
Als men morgen een vlaktaks invoert zal deze wel eerder een aanslagvoet van minstens 50% hebben. Vergeet niet dat Belgie koploper is op gebied van belastingsinnigen. En het louter invoeren van ne vlaktaks zal hier niets aan veranderen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Bob on 20-06-2005 at 13:04
Reason:

Citaat:
Als men morgen een vlaktaks invoert zal deze wel eerder een aanslagvoet van minstens 50% hebben. Vergeet niet dat Belgie koploper is op gebied van belastingsinnigen. En het louter invoeren van ne vlaktaks zal hier niets aan veranderen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Als men morgen een vlaktaks invoert zal deze wel eerder een aanslagvoet van minstens 50% hebben. Vergeet niet dat Belgie koploper is op gebied va[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bob : 20 juni 2005 om 12:04.
Oud 20 juni 2005, 12:09   #40
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Zouden ze er maar niet mee moeten rekenen..
Als Hollander hebt gij het natuurlijk gemakkelijk: uw lening kunt ge aftrekken van uw bruto inkomen zodat ge op de rest een pak minder belastingen betaalt ! Waarom denkt ge dat zoveel Hollanders de Vlamingen van de Vlaamse markt kunnen wegconcurreren?? Al bij al dus een nogal super-egoïstisch standpunt van u !!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be