Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2005, 16:52   #21
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De CDenV is officieel wel niet separatistisch, hè.

Veel Belgisch-gezinden stemmen VB. Het is zo, ik vind het dom, maar wat wil je? Die mensen zijn gewoon misleid en weten eigenlijk niet meer voor wie ze moeten stemmen. Ze wachten gewoon op een nieuwe partij zoals de B.U.B..
Waar zei ik dat CD&V separatistisch is? Ik zei dat de CD&V kiezers het separatisme toch niet zo verafschuwen als ze stemmen op een partij dat in een kartel zit met een separatistische partij. Daarom zijn ze niet voor het separatisme, maar ze hebben er duidelijk niet zo'n groot probleem mee.

Het is zo? Wie zegt dat Hans? Die peilingen?
En opnieuw antwoord je niet op wat ik zeg, maar ik zal het hier maar bij laten. Wat baten kaars en bril...
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 16:55   #22
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Jij kan blijkbaar ook niet begrijpen dat wanneer je stemt voor een partij, je het niet noodzakelijk eens bent met alle standpunten van die partij. Het VB staat nog altijd vooral bekend als een racistische partij. Voor vele mensen is dat reeds voldoende om erop te stemmen.
En opnieuw antwoorden naast de kwestie. Ik heb nu al 4 maal gezegd dat die mensen het separatisme toch niet zo verafschuwen als ze stemmen voor een partij dat het als programmapunt heeft. Als je unitarisme of het voortbestaan van België zo enorm belangrijk vindt ga je toch niet stemmen voor een separatistische partij, al komen andere standpunten met de jouwe overeen?
Het VB is trouwens ook vanaf 0 begonnen, net zoals jij en je aartsvijanden van de NU.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 17:38   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, want dat is een spel van geld en media-aandacht, waarbij nog heel wat andere belangen een rol spelen. Maar die middelen heeft de B.U.B. niet. Dus blijven [size=6]de [/size]peilingen de beste en meest zuivere waardemeter.
We gaan nog lachen....
Oud 13 juli 2005, 18:02   #24
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op verstandige vragen anwtoord ik altijd graag
Daarom wellicht dat het niet de eerste keer is dat ik deze vraag moet stellen.

Citaat:
(dat zijn we helaas niet van u gewend, om van de antwoorden nog maar te zwijgen).
Wat bij jou "verstandige" vragen en antwoorden zijn, tja, daar ga je mij inderdaad niet rap op betrappen.

Citaat:
In onze conceptie wil een federalist België behouden zoals het vandaag is zonder verdere of mits minieme bevoegdheidsoverdrachten. Zo een beetje zoals de VLD vandaag.

Een unie-federalist daarentegen wil een stuk méér bevoegdheden vanuit de deelstaten overhevelen naar de federale overheid zonder echter het federalisme van gewesten en gemeenschappen af te schaffen. Dat is de eerste stap die de B.U.B. in zijn programma verdedigt, maar is voor ons niet noodzakelijk een eindpunt, tenzij de bevolking alsnog geen unitarisme zou willen. Dan zullen we ons daarbij neerleggen.
M.a.w.: beiden zijn federalisten, alleen is er een verschil in welke bevoegdheden men waar wilt hebben. En dan zetten we er rap "unie-" voor om de indruk te wekken dat we met meer zijn.

Tis de moeite.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 12:45   #25
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Welke opleiding heb jij genoten?

Je zou moeten weten, via het hebben van een kritisch apparaat, dat zulke dingen gewoon niet voor ernst te nemen zijn gezien de bron zwaar gekleurd is. In dit geval geloof je gewoon iets omdat het er geschreven staat (" 't stoet in de gazet, menier"). Jouw logica gebruikende zou je evengoed over joden kunnen gaan lezen in "Mein Kampf", ah ja, volgens "driewerf" is dat een goede bron, want 't staat er zo geschreven meneer. En als 't er geskreve staat, meneer, dan moetet toch wel waar zen verzeker?
Toen een peiling van een met de VVB gelinkte organisatie bij een paar honderd personen uitwees dat 'de' Vlamingen minder bevoegdheden voor België wilden, waren de flaminganten nochtans laaiend enthousiast.

Ik zet het nog even voor je op een rijtje:

1. Vlaams-nationale bron.
2. Een enorm kleine steekproef.
3. Peiling georganiseerd door hogeschoolstudenten, in plaats van de door een universiteit of onderzoeksbureau.

=> Flaminganten euforisch.

Moet je dan niet een klein beetje consequent zijn, en ook die peiling naar de prullenmand verwijzen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 14:26   #26
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Toen een peiling van een met de VVB gelinkte organisatie bij een paar honderd personen uitwees dat 'de' Vlamingen minder bevoegdheden voor België wilden, waren de flaminganten nochtans laaiend enthousiast.

Ik zet het nog even voor je op een rijtje:

1. Vlaams-nationale bron.
2. Een enorm kleine steekproef.
3. Peiling georganiseerd door hogeschoolstudenten, in plaats van de door een universiteit of onderzoeksbureau.

=> Flaminganten euforisch.

Moet je dan niet een klein beetje consequent zijn, en ook die peiling naar de prullenmand verwijzen?
Meneer voelt zich als universitair beter dan een hogeschoolstudent?
Maar ja, de hogeschool zit dan ook vol met Vlaamse boerkes hé...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 16:30   #27
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niks tegen hogescholen, maar het is toch niet verstandig om een peiling die uitgevoerd is door studenten, als geloofwaardig te laten doorgaan? Universitaire onderzoekers zouden zich daar beter mee bezig houden. Wat mij betreft mogen dat ook onderzoekers van een hogeschool zijn, al weet ik niet of die zich daar mee bezighouden...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Patriot! on 14-07-2005 at 17:30
Reason:
--------------------------------

Niks tegen hogescholen, maar het is toch niet verstandig om een peiling die uitgevoerd is door studenten, als geloofwaardig te laten doorgaan? Universitaire onderzoekers zouden zich daar beter mee bezig houden. Wat mij betreft mogen dat ook onderzoekers van een hogeschool zijn, al weet ik niet of die zich daar mee bezighouden...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Niks tegen hogescholen, maar het is toch niet verstandig om een peiling die uitgevoerd is door studenten, als geloofwaardig te laten doorgaan? Universitaire onderzoekers [u]zouden zich daar beter mee bezig houden. Wat mij betreft mogen dat ook onderzoekers van een hogeschool zijn, al weet ik niet of die zich daar mee bezighouden...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Patriot! : 14 juli 2005 om 16:30.
Oud 14 juli 2005, 16:36   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Studenten hebben dan weer minder bindingen met politieke partijen die 'onderzoekers' meestal wel hebben.
Oud 14 juli 2005, 16:49   #29
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Goed opgemerkt.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 17:05   #30
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar niet de vakkennis die nodig is voor zulke onderzoeken.

Ik geloof trouwens niet dat onderzoekers in de sociale wetenschappen partijpolitieke bindingen (mogen) hebben. Anders kan u mij ongetwijfeld vertellen tot welke partij pakweg Billiet, de man van het fameuze onderzoek over identiteit bij de Belgen, behoort?
Oud 14 juli 2005, 17:31   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Billiet, werkt die niet aan die universiteit waar rectors niet al te snuggere prinsen eredoctoraten uitreiken? Waar profs zoals Urbain Vermeulen en Matthias Storme niet te ver van de politiek correcte lijn mogen afwijken of ze worden met broodroof bedreigd?

Sorry, maar in dat geval heb ik mijn bedenkingen bij degenen die wél probleemloos de resultaten van hun onderzoeken aan de wereld kwijt mogen.
Oud 14 juli 2005, 22:40   #32
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard is deze peiling ons gekend en ze toont de zeer grote aversie van de Belgen aan tegen separatisme. Maar wij hebben nooit beweerd dat het hier gaat om unitaristen en unie-federalisten alleen. Die zijn met zo'n 40% in België (o.a. studie K.U.L. 1999 die je ook op internet vindt: zo'n 30% in Noord-België met extrapolatie naar Zuid-België toe, waar het aantal unitaristen en unie-federalisten traditioneel een stuk hoger ligt). Maar overal, in noord en zuid, is er een gelijk en overweldigend aantal anti-separatisten. Andere en vroegere peilingen hebben dat ook bevestigd (peiling VRT 2000). Je kan veel ontkennen, maar je moet toch een beetje serieus blijven.
Ik denk dat jij en de andere belgische unitaristen zich zwaar aan het misrekenen zijn. Gezien de huidige gang van zaken zie ik niet 1 (con)federalist unitarist worden. Het aantal mensen dat de stap richting separatisme zet daarentegen... Het geduld van veel van die federalisten lijkt me (eindelijk) ook op aan het geraken.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 23:29   #33
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niks tegen hogescholen, maar het is toch niet verstandig om een peiling die uitgevoerd is door studenten, als geloofwaardig te laten doorgaan? Universitaire onderzoekers zouden zich daar beter mee bezig houden. Wat mij betreft mogen dat ook onderzoekers van een hogeschool zijn, al weet ik niet of die zich daar mee bezighouden...
U hebt een ongelofelijk positief beeld van onze academici. Helaas een weinig realistisch. De meeste proffen en assistenten leiden een haast schaamteloos luilekkerleventje.
Oud 15 juli 2005, 12:19   #34
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
U hebt een ongelofelijk positief beeld van onze academici. Helaas een weinig realistisch. De meeste proffen en assistenten leiden een haast schaamteloos luilekkerleventje.
en dat weet u uit ervaring?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2005, 14:24   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De enige keer dat ik unitaristen tegenkom is wanneer ik op politics.be rondhang.

Ik vraag me af, is de bevolking van politics.be dan zo groot? Waar zitten die tachtig procent precies?
Oud 15 juli 2005, 21:37   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
Een gedeelte van mijn vriendenkring werkt(e) op de UA. Degenen met ambitie zijn ofwel al vertrokken richting privé-sector of proberen dmv publicaties naar een univ i/h buitenland te geraken.[edit]
[size=1]After edit by Rr00ttt on 15-07-2005 at 22:37
Reason:

Citaat:
Een gedeelte van mijn vriendenkring werkt(e) op de UA. Degenen met ambitie zijn ofwel al vertrokken richting privé-sector of proberen dmv publicaties naar een univ i/h buitenland te geraken.[/size]

Citaat:
Een gedeelte van mijn vriendenkring werkt(e) op de UIA. Degenen met ambitie zijn ofwel al vertrokken richting privé-sector of proberen dmv publicaties naar een univ i/h buitenland te geraken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 15 juli 2005 om 21:37.
Oud 16 juli 2005, 16:41   #37
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Er wordt vaak geschreven dat de BUB schermt met allerhande cijfers en percentages om hun steun aan te tonen, maar dat ze daarbij nooit een bron vermelden. Groot was echter mijn verbazing toe ik een artikel las in 'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel Cloisonement identitaires entre Flamands et Wallons. Op p 16 staat er te lezen:"Selon un sondage réalisé en mars 2005 par le quotidien La Libre Belgique, 87% des personnes interrogées désirent une Belgique unie, le pourcentage étant �* peu près identique �* Bruxelles, en Wallonie et en Flandre." Een voetnoot in het artikel geeft de bron van die bewering; La Libre Belgique van 2 mei 2005.
Voor alle duidelijkheid: ikzelf heb het artikel in la Libre niet gelezen, ik ken niks van statistiek, of van het opstellen van peilingen. Ik geef gewoon weer wat er in 'le Diplo' staat. Mensen die daar zin in hebben, hebben nu een bron die ze kunnen opzoeken, en gebruiken.

driewerf
Waarom komen ze dat nooit eens aan mij vragen...?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 17:41   #38
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er wordt vaak geschreven dat de BUB schermt met allerhande cijfers en percentages om hun steun aan te tonen, maar dat ze daarbij nooit een bron vermelden. Groot was echter mijn verbazing toe ik een artikel las in 'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel Cloisonement identitaires entre Flamands et Wallons. Op p 16 staat er te lezen:"Selon un sondage réalisé en mars 2005 par le quotidien La Libre Belgique, 87% des personnes interrogées désirent une Belgique unie, le pourcentage étant �* peu près identique �* Bruxelles, en Wallonie et en Flandre." Een voetnoot in het artikel geeft de bron van die bewering; La Libre Belgique van 2 mei 2005.
Voor alle duidelijkheid: ikzelf heb het artikel in la Libre niet gelezen, ik ken niks van statistiek, of van het opstellen van peilingen. Ik geef gewoon weer wat er in 'le Diplo' staat. Mensen die daar zin in hebben, hebben nu een bron die ze kunnen opzoeken, en gebruiken.

driewerf
link: http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=211700

In dezelfde enquete: 64% van de Vlamingen is voor meer gewestelijke bevoegdheden en autonomie.[edit]
[size=1]After edit by Ferre on 16-07-2005 at 18:42
Reason:

Citaat:

driewerf

In dezelfde enquete: 64% van de Vlamingen is voor meer gewestelijke bevoegdheden en autonomie.[/size]

Citaat:

driewerf

In dezelfde enquete: 64% van de Vlamingen is voor meer gewestelijke bevoegdheden en meer autonomie.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ferre : 16 juli 2005 om 17:42.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 18:04   #39
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is duidelijk dat Ferre helemaal geen Belgischgezinde is. Ook hij maakt deel uit van het Vlaams-nationalistisch complot tegen ons Vaderland.
Oud 16 juli 2005, 18:10   #40
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk dat Ferre helemaal geen Belgischgezinde is. Ook hij maakt deel uit van het Vlaams-nationalistisch complot tegen ons Vaderland.
Neen, ik ben niet voor het opblazen van België. Waarom zouden Vlamingen en Walen niet kunnen samenleven? Voor mij is het een uitdaging en is het een grote mislukking indien dit niet mogelijk is. EEN GROTE MISLUKKING.
Ik ben enkel tegen het heilige huisje België. Dat zoals het tot nu toe gewerkt heeft verre van ideaal is.
Ik ben Vlaming en heb hier nooit anders gepretendeerd. Ik heb geen Vlaamse Vlag. Ik ken geen Vlaamse liederen. Ben niet haatdragend noch xenophoob (heb jij 'n adoptiekind en een marrokaanse schoonbroer?) Ik ben een gewone Vlaming. Ik trek jullie idealen gewoon in twijfel ... waarom al dat geromantiseer ... ons vaderland: jullie zijn even erg als menig Vlaams Nationalist: marsmuziek, vlaggen, beladen termen als vaderland ... gewoon van hetzelfde maar dan anders)

Als ik nu wat redelijkheid bij andere Belgisch gezinden zou aantreffen, kon ik mijn karretje aanpikken. Voor mij is op dit forum de BUB de meest belachelijke partij met het minste inhoud. Argumenteer dan toch eens![edit]
[size=1]After edit by Ferre on 16-07-2005 at 19:17
Reason:

Citaat:
Neen, ik ben niet voor het opblazen van België. Waarom zouden Vlamingen en Walen niet kunnen samenleven? Voor mij is het een uitdaging en is het een grote mislukking indien dit niet mogelijk is. EEN GROTE MISLUKKING.
Ik ben enkel tegen het heilige huisje België. Dat zoals het tot nu toe gewerkt heeft verre van ideaal is.
Ik ben Vlaming en heb hier nooit anders gepretendeerd. Ik heb geen Vlaamse Vlag. Ik ken geen Vlaamse liederen. Ben niet haatdragend noch xenophoob (heb jij 'n adoptiekind en een marrokaanse schoonbroer?) Ik ben een gewone Vlaming. Ik trek jullie idealen gewoon in twijfel ... waarom al dat geromantiseer ... ons vaderland: jullie zijn even erg als menig Vlaams Nationalist: marsmuziek, vlaggen, beladen termen als vaderland ... gewoon van hetzelfde maar dan anders)

Als ik nu wat redelijkheid bij andere Belgisch gezinden zou aantreffen, kon ik mijn karretje aanpikken. Voor mij is op dit forum de BUB de meest belachelijke partij met het minste inhoud. Argumenteer dan toch eens![/size]

Citaat:
Ik ben enkel tegen het heilige huisje België. Dat zoals het tot nu toe gewerkt heeft verre van ideaal is. Ik ben Vlaming en heb hier nooit anders gepretendeerd. Ik heb geen Vlaamse Vlag. Ik ken geen Vlaamse liederen. Ik ben een gewone Vlaming.

Als ik nu wat redelijkheid bij andere Belgisch gezinden zou aantreffen, kon ik mijn karretje aanpikken. Voor mij is op dit forum de BUB de meest belachelijke partij met het minste inhoud. Argumenteer dan toch eens![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ferre : 16 juli 2005 om 18:17.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be