Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Voel je je veilig in Belgie
Ja 31 73,81%
Neen 9 21,43%
Zou het niet weten 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2005, 14:51   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
vandaag de "goed nieuws" gazet gelezen met een grote frontpagina-slogan.....

criminaliteit 20 tot 30 procent gedaald in ons land.........

even mijn hoofd onder den douchesproeier gehouden........

en nee...... zowaar nog altijd GEEN groter gevoel van veiligheid.......

t'zal aan mij liggen..... of aan de buurt waar we wonen......

een rustig boerendorp...... nogal dicht bij Brussel......

in de afgelopen dagen was het hier weeral prijs......

op vijf plaatsen dieven over de vloer gehad in ons dorpje......

t'een en t'ander gestolen..... en op het laatste adres den auto meegejat...

die wagen hebben ze in een naburige gemeente teruggevonden......

bij mensen waar ze binnen gezeten hadden en hunnen auto gestolen....

daarom dus voelen wij ons nog altijd NiET veilig........

dus dat veilig GEVOEL van vroeger zal mijns inziens voorgoed voorbij zijn !
Ik was vijf of zes jaar toen er bij ons in de straat op 4 verschillende plaatsen werd ingebroken. Niemand had het toen over onveiligheid. Inbrekers zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd zijn. Dat was toen ook het idee.
Toen ik twaalf was werd er bij de overburen ingebroken. Weerom kloeg er niemand over een onveiligheidsgevoel. Het was gewoon pech hebben.
Kortom; inbraken zullen er altijd zijn en daar kan geen enkele partij een einde aan maken. Tegenwoordig wordt er echter sterker op gereageerd en als zelfs mensen uit "een rustig boerendorp...... nogal dicht bij Brussel......" beginnen te klagen over onveiligheid is het hek natuurlijk van de dam. Wees een beetje realist, inbrekers kunnen ook bij u langskomen, net als dat 50,150 of 250 jaar geleden was. Bel de slotenmaker-alarminstallateur voor een (fake) gevoel van veiligheid.
Citaat:
Tuurlijk is het hier zeer veilig,ga maar eens naar Anderlecht, nen baard plakken en rondlopen in een slaapkleed,dan ben je veilig
Enkele jaren geleden ging ik naar een optreden van Beck in Schaarbeek, ik arriveerde daar te laat, parkeerde in de gauwte ergens mijn wagen en vond die dan na het concert ook niet meer terug. Ik heb daar meer dan anderhalf uur rondgelopen, rond 1 uur 's nachts, met zo goed als enkel 'gekleurde medemensen' op straat (de andere concertgangers waren al lang weg). Ik heb daar zeker 10 keer iemand aangesproken en werd nergens ook maar enigszins lastig gevallen. Toch had ik geen slaapkleed aan. Misschien heeft mijn (stoppel)-baard me daar veilig door de straat geloodst.

Kortom; heel dat onveiligheidsgevoel gaat grotendeels aan mij voorbij. En we leven nog altijd in één van de veiligste landen. Vandaar...
Oud 16 juli 2005, 14:54   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Het gaat hier niet over wiskunde of sociologie. Als we het over politiek (beleid!) hebben, is er geen nood aan een formule. Voor de politiek is er onveiligheid als een meerderheid van haar opdrachtgevers (kiezers) dat vindt.

Ik heb de indruk dat een groot deel van de kiezers vindt dat het risico te hoog is.

Egidius
Ik heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik me onveilig voel. Daarom vind ik Belgie veilig. Jij hebt wel al iets meegemaakt, daarom vind je Belgie onveilig. Ook spreek je over een "indruk"....

Subjectief to the top ! Enkel vergelijkende cijfers kunnen een rationele beslissing mogelijk maken, en men moet streven naar een acceptable level of risk/safety, want veiligheid is een belangrijke speler in het proces om een welvarende maatschappij in stand te houden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Tavek on 16-07-2005 at 15:56
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Het gaat hier niet over wiskunde of sociologie. Als we het over politiek (beleid!) hebben, is er geen nood aan een formule. Voor de politiek is er onveiligheid als een meerderheid van haar opdrachtgevers (kiezers) dat vindt.

Ik heb de indruk dat een groot deel van de kiezers vindt dat het risico te hoog is.

Egidius
Ik heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik me onveilig voel. Daarom vind ik Belgie veilig. Jij hebt wel al iets meegemaakt, daarom vind je Belgie onveilig. Ook spreek je over een "indruk"....

Subjectief to the top ! Enkel vergelijkende cijfers kunnen een rationele beslissing mogelijk maken, en men moet streven naar een acceptable level of risk/safety, want veiligheid is een belangrijke speler in het proces om een welvarende maatschappij in stand te houden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Egidius

Subjectief to the top ! Enkel vergelijkende cijfers kunnen een rationele beslissing mogelijk maken, en men moet streven naar een acceptable level of risk/safety, want veiligheid is een belangrijke speler in het proces van een welvarende maatschappij in stand te houden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Tavek : 16 juli 2005 om 14:56.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 14:55   #23
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Om de onovertroffen Bill Hicks te citeren; (hij zag het 15 jaar geleden al)

Citaat:

I watch too much news, man, that’s my problem, that’s why I’m so depressed all the time, I figured it out. I watch too much CNN, man. I don’t know if you’ve ever sat around and watched CNN more than, I don’t know, 20 hours in one day…I don’t recommend that. Watch CNN Headline News for 1 hour, it’s the most depressing thing you’ll ever fucking do: WAR, FAMINE, DEATH, AIDS, HOMELESS, RECESSION, DEPRESSION. WAR, FAMINE, DEATH, AIDS, HOMELESS...Then, you look out your window... {makes cricket noises} “Where’s all this shit happening? Ted Turner’s making this shit up! Jane Fonda won’t sleep with him, he runs to a typewriter: ‘By 1992, we will all die of AIDS; read that on the air. I don’t get laid, no one gets laid!’" I’m writing Jane Fonda: ‘Will you fuck this guy so we can get some good news, please?’ I want to see a well-laid Ted Turner newscast: “Hey, it’s all going to work out. Here’s sports.”
Oud 16 juli 2005, 15:00   #24
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Subjectief to the top ! Enkel vergelijkende cijfers kunnen een rationele beslissing mogelijk maken, en men moet streven naar een acceptable level of risk/safety, want veiligheid is een belangrijke speler in het proces van een welvarende maatschappij in stand te houden.
Politiek is subjectief bij uitstek.
Veiligheid is één van de primaire taken van de staat. Als hij die niet meer naar behoren uitvoert, dan wordt hij afgedankt. Precies dat is het laatste decennium aan het gebeuren.
Ik denk dat er in België best een consensus bestaat over wat een aanvaardbaar onveiligheidsgehalte is. Op die consensus moet de politiek zich richten.
En ik heb idd de indruk dat de realiteit momenteel niet aan de consensus beantwoordt, maar ik kan er glad naast zitten. Indien zo, waarover maakt de politiek zich dan zorgen? Als er geen probleem is, dan is alles toch OK?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 15:07   #25
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de vraag te ongenuanceerd.

Als je het statistisch bekijkt, vergelijkt met andere landen, dan is België ontegensprekelijk een veilig land.

Toch ken ik buurten in Antwerpen en (vooral) Brussel waar ik niet alléén door durf gaan, zeker niet als het donker is.
En dan mag Mitgard stoer doen, ik kan tegen een groep van drie jongens (of zelfs één) weinig aanvangen, hoor.

Onveiligheid bestaat dus, maar wordt imho vaak fors opgeklopt en soms voorgesteld als de regel ipv de uitzondering.
Oud 16 juli 2005, 15:13   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

De enigen die zich onveilig voelen zijn juist onze politici, meer bepaald de groenen en spiritisten.
Zij hebben blijkbaar schrik van al die wapens bij de politie en bevolking.
Of voelen de criminelen zich onveilig ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 15:16   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Politiek is subjectief bij uitstek.
Veiligheid is één van de primaire taken van de staat. Als hij die niet meer naar behoren uitvoert, dan wordt hij afgedankt. Precies dat is het laatste decennium aan het gebeuren.
Ik denk dat er in België best een consensus bestaat over wat een aanvaardbaar onveiligheidsgehalte is. Op die consensus moet de politiek zich richten.
En ik heb idd de indruk dat de realiteit momenteel niet aan de consensus beantwoordt, maar ik kan er glad naast zitten. Indien zo, waarover maakt de politiek zich dan zorgen? Als er geen probleem is, dan is alles toch OK?

Egidius
De politiek maakt zich druk omdat de mensen door de sensatiegeile media wijs wordt gemaakt dat er massas criminaliteit is en dat men voor alles moet opletten. Als je in de VS de tv opzet, is het nog veel erger.

Dat is het probleem. Op dit moment, als je de cijfers bekijkt, leven we in een vrij "veilig" land ivg met de ons omringende landen. De overheid moet er alles aan doen om de veiligheid te optimaliseren op zo een kosten efficiente methode. Meer veiligheid levert uiteindelijk ook meer overheidsinkomsten op, omdat het algemeen aanvaard is dat een veilige omgeving bevorderlijk is voor de economische productie.

Ergens ligt een maximum van economische productie tov veiligheid. Daar moeten we naar toe.
Oud 16 juli 2005, 15:53   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Toch ken ik buurten in Antwerpen en (vooral) Brussel waar ik niet alléén door durf gaan, zeker niet als het donker is.
En dan mag Mitgard stoer doen, ik kan tegen een groep van drie jongens (of zelfs één) weinig aanvangen, hoor.
Vragen aan Mitgard of ie u wil vergezellen door die duistere buurten eh
Oud 16 juli 2005, 15:57   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik voel me veilig.
Jammer dat dat blijkbaar van sommigen niet mag, u veilig voelen.
Oud 16 juli 2005, 17:09   #30
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat gebeurt enkel in Belgie ofwat ? In nederland, frankrijk of duitsland niet ?

Veiligheid is subjectief en kan men enkel afmeten door te vergelijken met de ons omringende landen.
Veilig zijn heeft alles te zien met "op straat te kunnen lopen zonder overvallen te worden" Wat de hollanders of duitsers hun cijfers zijn kan me niet schelen
Oud 16 juli 2005, 17:12   #31
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
en wat gaat het vlaams belang daar tegen doen?
die 4de generatie-jongeren terugsturen naar land van herkomst als ze een overval gepleegd hebben? .
indien nodig moeten we dat doen. het was trouwens een hooggeplaatst figuur van ginder die dat voorstelde "wij zullen ze eens leren op het rechte pad te blijven" zei die man
Maar langer en efficientere straffen zijn ook ok

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
en volk dat zich zwak toont, zal slaag krijgen.
it's just that simple.
klopt
Oud 16 juli 2005, 17:46   #32
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Veilig zijn heeft alles te zien met "op straat te kunnen lopen zonder overvallen te worden" Wat de hollanders of duitsers hun cijfers zijn kan me niet schelen
Toch niet, toch niet.....
Oud 16 juli 2005, 18:15   #33
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Er bestaat geen onveiligheid of oorlog, zegt mijn moeke, als de mensen het niet weten...
Neemt nu bv dat men niets gezegd/geschreven en/of laten zien had over de Iraakse oorlog... dan was/is er toch geen oorlog in Irak!... Zo simpel is dat!

Men heeft het hier de laatste jaren steeds over verkeersonveiligheid gehad...
Als nu alle media eens deden zoals De Morgen, dus niets over verkeersongevallen schrijven (DM vermeldt trouwens ook geen andere onge- of overvallen), dan is ons land toch het veiligste land van de wereld?!

Hoe meer men de bevolking informeert, hoe onveiliger...
Het is dus uiterst belangrijk alles te verzwijgen...

[size=-1][size=5]Wat niet weet wat niet deert[/size][/size]
[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 16-07-2005 at 19:16
Reason:

Er bestaat geen onveiligheid of oorlog, zegt mijn moeke, als de mensen het niet weten...
Neemt nu bv dat men niets gezegd/geschreven en/of laten zien had over de Iraakse oorlog... dan was/is er toch geen oorlog in Irak!... Zo simpel is dat!

Als nu alle media eens deden zoals De Morgen, dus niets over verkeersongevallen schrijven (DM vermeldt trouwens ook geen andere onge- of overvallen), dan is ons land toch het veiligste land van de wereld?!

[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Als nu alle media eens deden zoals De Morgen, dus niets over verkeersongevallen schrijven (DM vermeldt trouwens ook niets anderen onge- of overvallen), dan is ons land toch het veiligste land van de wereld?!

[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 juli 2005 om 18:16.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 18:20   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ik voel me veilig.
Jammer dat dat blijkbaar van sommigen niet mag, u veilig voelen.
Velig voelen mag iedereen zich. Het is tenslotte een vorm van vrije meningsuiting. De vraag of het veilig is, is wel iets complexer.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 19:15   #35
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

ik voel me veilig behalve als ik grote groepen islamieten tegenkom op straat
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 19:19   #36
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
ik voel me veilig behalve als ik grote groepen islamieten tegenkom op straat
Allez zeg. Wat doen ze?
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 19:30   #37
Egidius

Standaard

Citaat:
De politiek maakt zich druk omdat de mensen door de sensatiegeile media wijs wordt gemaakt dat er massas criminaliteit is en dat men voor alles moet opletten. Als je in de VS de tv opzet, is het nog veel erger.

Dat is het probleem.
Zie http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=33. Beter zou ik het niet kunnen formuleren.

Egidius
Oud 16 juli 2005, 20:49   #38
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

awel dat zei ik ook over de tsunami, om die hype wat te temperen, maar weet ge nog hoe kwaad de mensen toen waren op mij, chipie?

maar de verkleining van afstand, en de overvloed aan nieuws, daar weet de eenvoudige mens ook nog niet goed mee om te gaan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 21:52   #39
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Velig voelen mag iedereen zich. Het is tenslotte een vorm van vrije meningsuiting. De vraag of het veilig is, is wel iets complexer.
Zeg, pipo, emotie verschilt van attitude.

Wat een niveau hier op politics.
Oud 16 juli 2005, 21:56   #40
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Wat een niveau hier op politics.
Dat komt doordat jij hier zo weinig post.

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be