![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk dat Percalion de nadruk wilde leggen op "echte" en niet op "Vlamingen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Echte' werd een paar keer teveel gezegd opdat dit niet met een welbepaalde bedoeling gebeurde.
Maar welke was dat? Ik denk dat geografische Vlamingen weinig besef hebben van het nationaliteitsgevoel van de 'echte, echte, echte' Vlamingen. Nochtans is het een beetje te vergelijken met dat van de bub, maar het Belgische nationaliteitsgevoel wordt, in tegenstelling tot het Vlaamse, en onder invloed van 175 jaar belgicistische machthebbers, als een positieve vanzelfsprekendheid beschouwd.
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Knuppel]'Echte' werd een paar keer teveel gezegd opdat dit niet met een welbepaalde bedoeling gebeurde.
Maar welke was dat?Vermoedelijk de "shockeringsbedoeling". |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb anders niet de indruk dat Percalion op schockeren uit is. Volgens mij hebben een heleboel geografische Vlamingen een totaal gemis aan nationaliteitstrots zoals dat, bijvoorbeeld, in Nederland, Engeland en Spanje het geval is. Belgique heeft nu eenmaal nooit een Vlaams nationaliteitsgevoel gestimuleerd. Integendeel.
En de Belgische is en blijft een nepnationaliteit.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 juli 2005 om 17:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geen nood, hier ben ik al om mijn eigen schrijfsels uit te leggen.
Citaat:
Volgens mij is de hele discussie echter naast de kwestie als het over staten gaat. Er is namelijk geen énkele reden om aan te nemen dat een volk zijn eigen staat moet hebben, en dat elke staat slechts één volk mag omvatten (het zogenaamde "volk wordt staat" - principe). De BUB kan dus staan roepen zoveel ze wil dat er historische en economische en culturele banden zijn tussen 'Noord-Belgen' en 'Zuid-Belgen'. De vraag is: so what? Hoeft dit te betekenen dat we daarom een staat moeten vormen? Hetzelfde geldt echter voor Vlaams-nationalisten, in zoverre zij het 'volk-wordt-staat'-principe hanteren. Als er zoiets bestaat als een Vlaams volk, dan zou dit feit nog niet impliceren dat er een Vlaamse staat moet komen waar enkel dit Vlaamse volk inzit. De enige vuistregel die we moeten hanteren is: zijn de ingezetenen blij met de staat? Iedere 'onderdaan' moet het recht hebben op territoriale en institutionele secessie. Ik ben, zoals dus duidelijk mag zijn, geen belgicist, maar evenmin een flamingant. Ik "voel" me Belg noch Vlaming. Hoewel ik dus niet vurig hoop dat België ophoudt te bestaan, ben ik voorstander van het recht op secessie: als een meerderheid van de Vlamingen zich uitspreekt voor onafhankelijkheid, dan moet de Vlaamse staat er komen. Een staat die het recht op afscheiding niét huldigt, is geen rechtmatige staat, maar een gevangenis. De enige legitimatie die een staat kan hebben, is de goedkeuring van de betrokkenen. Het gevaar van natiestaten is veelvuldig. Om te beginnen is het begrip 'volk' moeilijk af te bakenen. Sommigen zullen beweren dat het te maken heeft met bloedbanden, genetische verwantschap. Anderen zullen volhouden dat de taal de belangrijkste factor is. Nog anderen verwijzen naar algemene culturele factoren (gemeenschappelijke gebruiken, godsdienst, volksspelen...). Naast het probleem van de definitie van "volk", is er het probleem van de afbakening. Tot waar strekt ons volk zich uit? Zeeuws-Vlaanderen? Is de grens tussen Antwerpen en Nederland ook de grens van het Vlaamse volk? Wat dan met Baarle-Hertog en Baarle-Nassau? Of gaan we voor Groot-Nederland, Dietsland? Wat doen we met de Friezen? En als dan het probleem met de Nederlanders is opgelost, wat doen we dan met Frans-Vlaanderen? Ik ben net door Frans-Vlaanderen gereden met de fiets, en ik heb ginder (in een regio die de naam "Coeur de Flandre" draagt) meer Vlaamse leeuwen gezien dan hier op elf juli. Die mensen lijken zich ook Vlaming te voelen, maar dan binnen de Franse staatsstructuur. De plaatsnamen (Houtkerque, Nordkerque, Dunkerque, Herseele...) zijn Vlaams. De familienamen (Verdonck, Vanacker...) zijn Vlaams. Sommige dialectische uitdrukkingen zijn Vlaams (" 't es koet " ). Maar hoofdzakelijk praat men Frans. Als we dan Frans-Vlaanderen niet meenemen, wat doen we dan met de grensgebieden? Wie behoort wél nog tot ons volk, wie niet? Wat doen we met gemengde huwelijken, en kinderen daaruit? En vooral, wat doen we met mensen die volgens onze definitie van Vlaming wél Vlaams zijn, maar die zich niet zo voelen, en die geen zin hebben in onze staat? Wat doen we, als uit onze definitie blijkt dat de Zeeuws-Vlamingen ook Vlamingen zijn, maar als die mensen liever bij Nederland blijven? Dan zullen we moeten inzien dat het "volk wordt staat" - principe geen bindende kracht kan hebben; dat het loutere feit dat men tot een volk behoort, niet impliceert dat men automatisch onderworpen is aan de staat van dat volk. De enige rechtvaardigingsgrond kan dus maar zijn: w�*llen mensen die staat? De BUB negeert dit principe (het programma voorziet in directe democratie maar bezit genoeg checks and balances om afscheuring van een landsdeel te voorkomen). Vlaamse partijen lijken het principe al wat meer te huldigen. Maar ik vrees dat dit hoofdzakelijk schijn is. Het Vlaams Belang-programma stelt namelijk letterlijk dat volgens het VB de soevereiniteit van de volkeren geldt. Dan komen we automatisch terecht bij de problemen die ik net schetste. En het sluit de mogelijkheid uit van Vlamingen die liever bij Wallonië horen. Vlaamse onafhankelijkheid kan dus m.i. enkel als de Vlamingen, of minstens een meerderheid van hen, dit wensen. Idem voor de kwestie-Brussel: willen de inwoners bij Vlaanderen? Of willen ze bij Wallonië, of ook onafhankelijk? Enkel het recht op secessie huldigen, kan de bloederige afscheidingsperikelen (Tsjetsjenië...) voorkomen. Dit gezegd zijnde, kom ik terug op het eigenlijke onderwerp, dat ik eigenlijk al kort even aanraakte: de "echte" Vlaming uit bericht #1. Ik heb in mijn reactie de term "echte" sterk beklemtoond, niet om te provoceren zoals robert t meende, maar om het concept van "echte" Vlamingen tegenover "valse" Vlamingen in twijfel te trekken, zoals instromaniac opmerkte. Wat is een "echte" Vlaming? Wat zijn de voorwaarden om "echt" te zijn? En houdt dit in, dat een "echte" Vlaming niet zelf mag kiezen welk bier hij drinkt? Wat is, met instromaniacs woorden, de "gedragscode" om een echte Vlaming te zijn? En nu eventjes in detail voor robert t, de man die mijn mening belachelijk vindt (het is uiteraard zijn goed recht) : Citaat:
Ik heb niet gesteld dat je statenloos bent - tot nader order ben je Belg. Weer verwar je de institutie "staat" met het veel rekbaarder begrip "identiteit". Een Belg kan zich gerust Limburger in hart en nieren voelen, en bovendien affiniteit voelen voor pakweg Kosovaarse weeskinderen. Wat zou er dan volgens u op zijn identiteitskaart moeten staan? Overigens is het een contradictio in terminis te stellen dat ik een "statenloze nationalist" ben. Daarenboven ben ik niet statenloos (even checken, en jawel, er staat Belg op mijn identiteitskaart), en ik ben geen nationalist. Maar bovenal bedankt voor de veiligheidswaarschuwing voor Ierse en Schotse pubs. Niet dat ik het in mijn hoofd zou halen om in Ierland nationalistische gevoelens in vraag te stellen of zo. Het is daar zo al hachelijk genoeg.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Minister
|
![]() Ik drink elk bier zolang het maar goed smaakt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 29 juli 2005 om 14:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() Iemand al "la chouffe" van Malmedy probeerd...?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Parlementslid
|
![]() Yup, ik vertaal letterlijk.
![]() Al het chouffe geprobeerd? Hmmm, yummy...[edit] [size=1]Edit:[/size]
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 29 juli 2005 om 14:16. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Percalion] Bedankt voor je interessante en uitgebreide reactie. Ik
wil er graag op reageren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iedere 'onderdaan' moet het recht hebben op territoriale en institutionele secessie. Citaat:
bent u voor verregaande bevoegdheden van de gemeenschappen op maatschappelijk, economisch, finanancieel vlak enz... zal je een heel andere uitslag bekomen, vermoedelijk meer dan 50 % voor.. Citaat:
De enige legitimatie die een staat kan hebben, is de goedkeuring van de betrokkenen. Citaat:
Tot waar strekt ons volk zich uit? Zeeuws-Vlaanderen? Is de grens tussen Antwerpen en Nederland ook de grens van het Vlaamse volk? Wat dan met Baarle-Hertog en Baarle-Nassau? Of gaan we voor Groot-Nederland, Dietsland? Wat doen we met de Friezen? En als dan het probleem met de Nederlanders is opgelost, wat doen we dan met Frans-Vlaanderen? Citaat:
Citaat:
En houdt dit in, dat een "echte" Vlaming niet zelf mag kiezen welk bier hij drinkt? Wat is, met instromaniacs woorden, de "gedragscode" om een echte Vlaming te zijn? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De kern van de zaak is dat een staat enkel legitiem is, als de burgers tevreden zijn met de staat. Als u bijvoorbeeld niet tevreden bent met een Belgische staat, is het uw goed recht uw mede-Vlamingen te enthousiasmeren voor Vlaamse onafhankelijkheid. De argumenten die u hiervoor kan gebruiken, mogen echter enkel dienen om mensen te overtuigen (op vreedzame wijze); ze bezitten geen absolute dwingende kracht. Als twee volkeren van verschillende aard samenleven in één staat, en met die staat tevreden zijn, dan maakt het niet uit dat ze verschillen. Men kan dan niet als dwingend argument (voor de splitsing) zeggen dat de volkeren verschillen. Het belangrijkste is, dat burgers tevreden zijn met de staat.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wel het niet nakomen van het het samenlevingscontract tussen beide partners. Dat is niet de fout van de Walen, maar van de PS die van Wallonië een verzorgingsstaat gemaakt heeft. Bovendien zijn we het met elkaar over niets eens. Alles wordt doorkruist door communautaire, maatschappelijke en economische tegenstelling. Daarom een echtscheiding, geen vechtscheiding! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar Malmedy? Lag de brouwerij niet in Achouffe?
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar van de bruine moet je er geen twee drinken, of je ligt in het decor. ![]()
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben destijds gaan overnachten in Bérisménil. Daar hebben ze maar één café, en het is echt een aanrader. 's Avonds komen de boeren van het veld met hun tractor de oprit opgereden, en gaan dan uitvoerig praten over koetjes en kalfjes aan de toog (halve boomstam). Het is een echt typisch Waals café.