![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En ten tweede, zoals ik al zei; échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die laatste zin gaat wel niet op voor mannen ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Ja, daar heeft ze michroscoop wel mooi in een intellectuele houdgreep!
![]() |
#24 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dat verdient een vreugdedansje!!
![]()
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
de beste stuurlui staan aan wal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik gebruik elke gelegenheid om een vreugdedansje te doen, en zelfs met heel je intellect zal je me daar niet van kunnen weerhouden. Waarom is het zo belangrijk voor jou om als intellectueel beschouwd te worden?
![]() |
![]() |
#28 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() vl72: de intellectueel van de maand ![]()
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Lokaal Raadslid
|
![]() wat is de voorwaarde om intellectueel te zijn?
Er es goe mee kunnen lachen ![]() geef mij maar de zogenaamde 'domme massa' hoor, daar zitten de sjiekste mensen..... Ik zie mezelf totaal niet als intellectueel en kheb bijna mijn univ diploma op zak. jeeez, kheb nog es een kerel meegemaakt die in koren zat en van die "echte kunstmuziek" zong. Hij lachtte gewoon mensen uit die barbecue eten, die nr bep tv-programma's kijken, die pc-games spelen, die luisteren naar 'domme boenkemuziek'.......hmpffffffff Onder mijn invloed is hij gelukkig veranderd ! ![]() marginaal till I die !
![]() |
#32 |
Schepen
|
![]() Wat is een intellectueel nu wel. Een intellectueel is een gestudeerd mens, hetgeen niet hetzelfde is als een gediplomeerd mens. Men kan heel erudiet zijn met niet meer dan lagere school en heel onontwikkeld met een academische titel op zak.
Het zijn van intellectueel is meer dan een beroep, het is een levenshouding zonder welke de intellectueel niet kan leven. Hij zal het leven ook opgeven, letterlijk en figuurlijk, indien hem de ruimte voor onafhankelijke en kritische stelllingname wordt ontnomen. Een maatschappij zonder intellectuelen is niet alleen een saaie maatschappij, maar ook een maatschappij die snel in een situatie van stilstand terecht komt. Het is niet voor niets dat het altijd dezelfde typen zijn die in opstand komen tegen de intellectuelen. Het is het behoudende type, bang voor verandering, dat de meerderheid der anti-intellectuelen uitmaakt. Zij zijn niet gevaarlijk zolang er aan hen geen leiding wordt gegeven. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Lokaal Raadslid
|
![]() WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??
![]() |
#34 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De maatschappij interesseert de domme massa immers niet. Alles is individueel en het komt er op aan om je tenminste te vermaken. Je vraagt je in gemoede af of de maatschappij, laat staan de samenleving, voor deze domme mensen überhaupt nog wel bestaat. Op basis van een volstrekt gebrek aan historisch besef komt de massa tot de conclusie dat alles in ons leven al eens is bedacht en vooral geregeld is. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'k Had het eventjes warm. Ik dacht al dat ik voorgoed aan de kant moest blijven staan en mijn ambities om voor intellectueel door te gaan, voor eeuwig moest opbergen. Dankzij Merels 'ontsnappingsroute' ben ik nu opnieuw in de running om alsnog het intellectuele gild te vervoegen. Welke dames nemen mijn sollicitatie ter harte? Ik ben bereid om een veelheid van proeven en testen te ondergaan, zowel op vlak van uithouding, frequentie, inventiviteit, creativiteit..........
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij zal dus ook niet ten alle tijden zijn eigen grote gelijk proberen door te drukken, gewoon omdat dit niet bestaat. In die zin zijn 'echte intellectuelen' inderdaad hun puberale fase ontgroeid. Voor mij is dus een 'wijze' en een 'échte intellectueel' synonym. Dat jij VL 72 de titel van intellectueel geeft omdat je vind dat de hierboven aangehaalde vertaling daarvan je hiervoor aanleiding geeft, dan zit je er wel héééééééééél ver naast, Piano.
![]() |
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() Intellectueel zijn heeft zijn goede en slechte kanten , zolang ze het maar niet te hoog in den bol krijgen om neer te kijken naar de zogezegde domme massa, is er niets aan de hand 8)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk moet je de vraag omgekeerd stellen: het is tegenwoordig bon ton om toch maar niet als intellectueel of elitair beschouwd te worden en daar ga ik wat tegen in. Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar ja, jij zult wel zo'n neprichting als sociologie of pers-en communicatie gekozen hebben zeker? Rol nog maar een joint en luister wat naar uw domme stampmuziek van Moby en Deus maar verwacht niet dat je daar intellectueel van wordt! |
|
![]() |
![]() |