Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2003, 20:49   #21
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Geinig zeg: Vanmorgen voorspelde ik dit op blz. 1:

"Het antwoord der belgicisten zal in deze richting te zoeken zijn:
Dat doet er allemaal niet toe! Henin en Clijsters stonden in de finale, nu België blijft eeuwig duren! Vlaams-nationalisme is dood na Roland Garros! Ik heb een Belgische vlag gezien!"

En wat schrijft onze vriend Tacitus nu vanavond:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De spontane volksuitbarstingen van de voorbije dagen van Parijs tot Hasselt en van de zee tot Bastogne hebben nogmaals bewezen dat de Vl-nationale landverraders een gedegenereerde (gefrustreerde) minderheid vormt die compleet wordt weggeblazen door de wens van de bevolking, die in innige mate trouw blijft aan Koning en
Vaderland.
Jongens, wat zijn ze toch voorspelbaar in hun holle retoriek en hun zielige recuperatie van een spelletje tennis! Lachwekkend hoe precies hun replieken al te voorspellen zijn, als ik 's morgens al kan zeggen wat Bruno in een masturbatoir hoogtepunt zal komen brallen!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 21:09   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik was (niet) verwonderd vanmorgen te zien staan,
wat ik vanavond lezen zou als het was gedaan.
Oud 8 juni 2003, 21:12   #23
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Geinig zeg: Vanmorgen voorspelde ik dit op blz. 1:

"Het antwoord der belgicisten zal in deze richting te zoeken zijn:
Dat doet er allemaal niet toe! Henin en Clijsters stonden in de finale, nu België blijft eeuwig duren! Vlaams-nationalisme is dood na Roland Garros! Ik heb een Belgische vlag gezien!"

En wat schrijft onze vriend Tacitus nu vanavond:

Citaat:
De spontane volksuitbarstingen van de voorbije dagen van Parijs tot Hasselt en van de zee tot Bastogne hebben nogmaals bewezen dat de Vl-nationale landverraders een gedegenereerde (gefrustreerde) minderheid vormt die compleet wordt weggeblazen door de wens van de bevolking, die in innige mate trouw blijft aan Koning en
Vaderland.
Jongens, wat zijn ze toch voorspelbaar in hun holle retoriek en hun zielige recuperatie van een spelletje tennis! Lachwekkend hoe precies hun replieken al te voorspellen zijn, als ik 's morgens al kan zeggen wat Bruno in een masturbatoir hoogtepunt zal komen brallen!
Game, set, match for zorroaster, Flanders
Oud 8 juni 2003, 23:02   #24
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Het is inderdaad om je te bescheuren, dat de orgastische, nietszeggende sloganpraat der BUB'ers al bijna op de letter voorspeld kan worden een etmaal voor het geschreven werd...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 23:09   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De spontane volksuitbarstingen van de voorbije dagen van Parijs tot Hasselt en van de zee tot Bastogne hebben nogmaals bewezen dat de Vl-nationale landverraders een gedegenereerde (gefrustreerde) minderheid vormt die compleet wordt weggeblazen door de wens van de bevolking, die in innige mate trouw blijft aan Koning en Vaderland.
Welke volksuitbarstingen? Ik reed vanmorgen door Vlaanderen en kwam daarbij voorbij meerdere gemeenten. Van enige "volksuitbarsting" heb ik niets gemerkt. En Belgische vlaggen zag ik al evenmin, tenzij hier en daar aan een officieel gebouw waar die vlag ongetwijfeld altijd hangt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 10:30   #26
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht dus nog steeds op een concreet antwoord betreffende de voordelen van een unitair systeem toegepast op Belgie. Wat maakt zo een systeem beter dan een confederatie of 2onafhankelijke staten?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 10:58   #27
Sweet Instigator
Vreemdeling

Sweet Instigator's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sweet Instigator
Standaard

Kijk mensen, weeral blijkt mijn leuze onderaan te kloppen. Het uitgangspunt van paus Zorroaster was: "Welke voordelen zijn er bij een unitaire Belgische staat". Een degelijk uitgangspunt voor een discussie lijkt me, en hoewel de eerste reactie toegeeft dat ze nog nooit echt hierop gereageerd heeft, doet ze het ook deze keer niet. Laat mij, in navolging van de onnavolgbare, nog eens die vraag stellen. En draai verdorie nu eens niet rond de pot!

Leg mij uit hoe een land met een tweedelige en verschillende economische structuur, met vijf parlementen en ongelofelijke administratie, met een verstard koningshuis en met de hoogste belastingen ter wereld een goede zaak kan zijn voor de bevolking?

Of willen jullie nu echt voortleven in de romantiek van de oprichting van België, waarmee een belachelijk vorstenhuisje uit Gotha op de troon werd gezet, gefundeerd op een grondwet die maar gestemd is geweest door 0,1 procent van de bevolking en met een ronduit onlogische samenhang?

Buiten het feit van zelfbeschikkingsrecht voor elk volk bestaat er ook nog zoiets als efficiëntie. Volledige splitsing is de enige oplossing. Laat België nu toch eens los, je wéét dat het niet meer kan. Of leef verder in een droom. (Onze dromen daarentegen worden legislatuuur na legislatuur meer werkelijkheid, so dream on and drule)
Oud 9 juni 2003, 11:13   #28
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Het is stil aan de overkant !

Vlaanderen Onafhankelijk !!!
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 14:33   #29
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Ik zet deze topic maar terug even naar boven want de reacties blijven uit!
Oud 9 juni 2003, 14:40   #30
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

De BUB'ers zijn misschien wel voor een unitair België, maar ze kunnen argumenteren. Ik wacht nog altijd op deze argumentatie.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 14:43   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Misschien een kostenbaring van plethorische administraties? Een stopzetting van de balkanisatie en ethnificatie van ons vaderland?
Wanneer u kosten wenst te besparen moet u denken in termen van winstgevendheid. U moet met andere woorden uw land besturen zoals men een bedrijf bestuurd, want bedrijven hun hoofdobjectief is winst maken (althans bedrijven uit de profit sector)
En wat zien we in de structuur van grote bedrijven: SBU's
Want het is namelijk efficiënter om bepaalde afdelingen op te splitsen, eigen verantwoordelijkheden te geven en een eigen budget toe te kennen zodat deze efficiënter kunnen werken en aldus tot een grotere totale winst kunnen komen voor het gehele bedrijf!
Inderdaad. En ik ben de enigste dat tot nu toe gepleit heeft voor een decentralisatie ten voordele van de provincies. Reacties?
De enige?? Dat is ons belangrijkste programmapunt!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 14:45   #32
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik wacht dus nog steeds op een concreet antwoord betreffende de voordelen van een unitair systeem toegepast op Belgie. Wat maakt zo een systeem beter dan een confederatie of 2onafhankelijke staten?
Alpina, ben je confederalist?
Oud 9 juni 2003, 14:48   #33
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
In eerste instantie wel! Ik zie een onmiddelijke splitsing nog niet gebeuren alvorens er al een groot aantal bevoegdheden zijn overgeheveld aan de deelstaten. Ik ben dus een confederalist als tussenstap.
Oud 9 juni 2003, 14:53   #34
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
In eerste instantie wel! Ik zie een onmiddelijke splitsing nog niet gebeuren alvorens er al een groot aantal bevoegdheden zijn overgeheveld aan de deelstaten. Ik ben dus een confederalist als tussenstap.
Maar nee, blijf gewoon confederalist (tot wij u overtuigen van 't Unitarisme )
Oud 9 juni 2003, 14:56   #35
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wanneer gaan jullie me nu eindelijk proberen te overtuigen?? Ik wacht nog altijd op die hele resem argumenten pro een unitair systeen! En vooral de redenen waarom een unitair systeem beter is voor Belgie dan eender welk ander staatssysteem.
Oud 9 juni 2003, 14:56   #36
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar goed, mijn antwoord.
Wij denken, neen wij zijn er zeker van, dat een Unitair systeem zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië goedkoper en efficiënter zou zijn, aangezien een heleboel nutteloze regeringen worden afgeschaft.
Aangezien de meeste Belgen België willen behouden, geef je ze toch het meest efficiënte en goedkoopste systeem dat er is?
Wanneer wij mensen op straat aanspreken, zonder 'moeilijke' woorden zoals 'federalisme' en 'unitarisme', maar gewoon zeggen waar het op staat, dus dat wij voor een terugdringing van het aantal regeringen en parlementen in België zijn, en om België een te houden, zijn ze meestal akkoord. Wel willen wij de Gemeenschappen zeker behouden, en ze bevoegd maken voor Onderwijs, Taalgebonden Materies, Media en Cultuur. De taalwetten dienen zeker behouden te blijven.
De individuele meertaligheid zal worden aangemoedigd, dus ook in Wallonië. De Walen zullen behoorlijk Nederlands leren, en de Vlamingen zullen ook goed Frans leren, terwijl de Duitstaligen ook zullen kunnen kiezen tussen Nederlands en Frans als tweede taal. Zo kan iedereen op z'n minst al behoorlijk communiceren met elkaar.
De kiesdistricten worden afgeschaft, en België wordt één kieskring, zodat het One Man, One Vote principe optimaal kan gelden. Alle pariteit dient te worden afgeschaft, Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen zijn allen Belgen, en dus dienen ze gelijk behandeld te worden.
Oud 9 juni 2003, 14:56   #37
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wanneer gaan jullie me nu eindelijk proberen te overtuigen?? Ik wacht nog altijd op die hele resem argumenten pro een unitair systeen! En vooral de redenen waarom een unitair systeem beter is voor Belgie dan eender welk ander staatssysteem.
Ssst ik was aan 't typen
Oud 9 juni 2003, 15:09   #38
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wij denken, neen wij zijn er zeker van, dat een Unitair systeem zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië goedkoper en efficiënter zou zijn, aangezien een heleboel nutteloze regeringen worden afgeschaft.
Goedkoper zal het hoogstwaarschijnlijk wel zijn of zou het moeten zijn maar waarom is het efficienter?? 2onafhankelijke staten hebben trouwens ook minder nutteloze regeringen en is dus ook goedkoper.

Citaat:
Aangezien de meeste Belgen België willen behouden, geef je ze toch het meest efficiënte en goedkoopste systeem dat er is?
Wanneer wij mensen op straat aanspreken, zonder 'moeilijke' woorden zoals 'federalisme' en 'unitarisme', maar gewoon zeggen waar het op staat, dus dat wij voor een terugdringing van het aantal regeringen en parlementen in België zijn, en om België een te houden, zijn ze meestal akkoord.
Dit heeft allemaal niets te maken met de vraag wat een unitair systeem zo veel beter maakt dan een confederaal systeem.

Citaat:
Wel willen wij de Gemeenschappen zeker behouden, en ze bevoegd maken voor Onderwijs, Taalgebonden Materies, Media en Cultuur. De taalwetten dienen zeker behouden te blijven.
Ik dacht dat alles veel goedkoper ging worden door regeringen af te schaffen? Nu wilt u die gemeenschappen toch behouden voor een aantal bevoegdheden!

Citaat:
De individuele meertaligheid zal worden aangemoedigd, dus ook in Wallonië. De Walen zullen behoorlijk Nederlands leren, en de Vlamingen zullen ook goed Frans leren, terwijl de Duitstaligen ook zullen kunnen kiezen tussen Nederlands en Frans als tweede taal. Zo kan iedereen op z'n minst al behoorlijk communiceren met elkaar.
Dit heeft wederom niets met het unitaire systeem te maken en lijkt mij allemaal heel mooi maar iets te utopisch.

Citaat:
De kiesdistricten worden afgeschaft, en België wordt één kieskring, zodat het One Man, One Vote principe optimaal kan gelden. Alle pariteit dient te worden afgeschaft, Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen zijn allen Belgen, en dus dienen ze gelijk behandeld te worden.
Zo zullen er voortaan dus ook eenzijdige Vlaamse regeringen gevormd kunnen worden die heel Belgie besturen?? Klinkt heel interessant! 8)
Oud 9 juni 2003, 15:17   #39
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Goedkoper zal het hoogstwaarschijnlijk wel zijn of zou het moeten zijn maar waarom is het efficienter?? 2onafhankelijke staten hebben trouwens ook minder nutteloze regeringen en is dus ook goedkoper.

Neen, dan zijn er twee regeringen nodig ipv een

Citaat:
Wanneer wij mensen op straat aanspreken, zonder 'moeilijke' woorden zoals 'federalisme' en 'unitarisme', maar gewoon zeggen waar het op staat, dus dat wij voor een terugdringing van het aantal regeringen en parlementen in België zijn, en om België een te houden, zijn ze meestal akkoord.
Dit heeft allemaal niets te maken met de vraag wat een unitair systeem zo veel beter maakt dan een confederaal systeem.

Een Unitair systeem is goedkoper en efficiënter voor de mensen, die in meerderheid België toch willen behouden. Confederalisme leidt in de meeste gevallen naar separatisme, en dat willen de mensen niet. In een confederaal systeem zitten we nog met twee regeringen (en wat met Brussel?!), en twee regeringen die in donkere achterkamertjes in diplomatiek overleg beslissen wat ze samen willen gaan doen, daar pas ik voor.

Citaat:
Wel willen wij de Gemeenschappen zeker behouden, en ze bevoegd maken voor Onderwijs, Taalgebonden Materies, Media en Cultuur. De taalwetten dienen zeker behouden te blijven.
Ik dacht dat alles veel goedkoper ging worden door regeringen af te schaffen? Nu wilt u die gemeenschappen toch behouden voor een aantal bevoegdheden!

De gemeenschapsministers zullen in de Nationale Regering zetelen. Alle nutteloze regionale regeringen en parlementen worden hoe dan ook afgeschaft.

Citaat:
Dit heeft wederom niets met het unitaire systeem te maken en lijkt mij allemaal heel mooi maar iets te utopisch.

Het is een vereiste voor een goed werkende staat. Utopisch? Nee hoor. Leer ieder kind consequent de tweede landstaal aan, en U zal zien dat de bevolking in een mum van tijd tweetalig is, en dan zijn alle Vlaams-Waalse problemen zó uit de wereld geholpen (misschien spijtig voor nationalisten?)

Citaat:
Zo zullen er voortaan dus ook eenzijdige Vlaamse regeringen gevormd kunnen worden die heel Belgie besturen?? Klinkt heel interessant! 8)

In theorie wel, ja. Gesteld dat Vlamingen niet op Franstaligen stemmen, en Franstaligen niet op Vlamingen. Ik ken veel Vlamingen die graag op Louis Michel zouden willen stemmen, en als in het OMOV(ik kort even af)-systeem er weer Nationale partijen zijn, kunnen ook Vlaamse politici in Wallonië campagne voeren, en vice versa.
Oud 9 juni 2003, 15:28   #40
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een Unitair systeem is goedkoper en efficiënter voor de mensen, die in meerderheid België toch willen behouden. Confederalisme leidt in de meeste gevallen naar separatisme, en dat willen de mensen niet. In een confederaal systeem zitten we nog met twee regeringen (en wat met Brussel?!), en twee regeringen die in donkere achterkamertjes in diplomatiek overleg beslissen wat ze samen willen gaan doen, daar pas ik voor.
-wie zegt dat unitarisme efficiënter en goedkoper is dan confederalisme?
-waarom leidt confederalisme 'in de meeste gevallen' tot separatisme?
-hoe weet jij wat 'de mensen' willen? Er is toch nog geen referendum geweest over confederalisme of unitarisme?
-waarom zou er in donkere achterkamertjes besloten moeten worden wat de bevoegdheidsverdeling in een confederale staat is? In Zwitserland heeft men toch ook steeds met referenda gewerkt?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be