![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Geinig zeg: Vanmorgen voorspelde ik dit op blz. 1:
"Het antwoord der belgicisten zal in deze richting te zoeken zijn: Dat doet er allemaal niet toe! Henin en Clijsters stonden in de finale, nu België blijft eeuwig duren! Vlaams-nationalisme is dood na Roland Garros! Ik heb een Belgische vlag gezien!" En wat schrijft onze vriend Tacitus nu vanavond: Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik was (niet) verwonderd vanmorgen te zien staan,
wat ik vanavond lezen zou als het was gedaan.
|
|
|
#23 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#24 |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Het is inderdaad om je te bescheuren, dat de orgastische, nietszeggende sloganpraat der BUB'ers al bijna op de letter voorspeld kan worden een etmaal voor het geschreven werd...
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Europees Commissaris
|
Ik wacht dus nog steeds op een concreet antwoord betreffende de voordelen van een unitair systeem toegepast op Belgie. Wat maakt zo een systeem beter dan een confederatie of 2onafhankelijke staten?
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Vreemdeling
|
Kijk mensen, weeral blijkt mijn leuze onderaan te kloppen. Het uitgangspunt van paus Zorroaster was: "Welke voordelen zijn er bij een unitaire Belgische staat". Een degelijk uitgangspunt voor een discussie lijkt me, en hoewel de eerste reactie toegeeft dat ze nog nooit echt hierop gereageerd heeft, doet ze het ook deze keer niet. Laat mij, in navolging van de onnavolgbare, nog eens die vraag stellen. En draai verdorie nu eens niet rond de pot!
Leg mij uit hoe een land met een tweedelige en verschillende economische structuur, met vijf parlementen en ongelofelijke administratie, met een verstard koningshuis en met de hoogste belastingen ter wereld een goede zaak kan zijn voor de bevolking? Of willen jullie nu echt voortleven in de romantiek van de oprichting van België, waarmee een belachelijk vorstenhuisje uit Gotha op de troon werd gezet, gefundeerd op een grondwet die maar gestemd is geweest door 0,1 procent van de bevolking en met een ronduit onlogische samenhang? Buiten het feit van zelfbeschikkingsrecht voor elk volk bestaat er ook nog zoiets als efficiëntie. Volledige splitsing is de enige oplossing. Laat België nu toch eens los, je wéét dat het niet meer kan. Of leef verder in een droom. (Onze dromen daarentegen worden legislatuuur na legislatuur meer werkelijkheid, so dream on and drule)
|
|
|
#28 |
|
Staatssecretaris
|
Het is stil aan de overkant !
Vlaanderen Onafhankelijk !!! |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Europees Commissaris
|
Ik zet deze topic maar terug even naar boven want de reacties blijven uit!
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Europees Commissaris
|
De BUB'ers zijn misschien wel voor een unitair België, maar ze kunnen argumenteren. Ik wacht nog altijd op deze argumentatie.
|
|
|
|
|
|
#31 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#33 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#34 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#35 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#36 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar goed, mijn antwoord.
Wij denken, neen wij zijn er zeker van, dat een Unitair systeem zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië goedkoper en efficiënter zou zijn, aangezien een heleboel nutteloze regeringen worden afgeschaft. Aangezien de meeste Belgen België willen behouden, geef je ze toch het meest efficiënte en goedkoopste systeem dat er is? Wanneer wij mensen op straat aanspreken, zonder 'moeilijke' woorden zoals 'federalisme' en 'unitarisme', maar gewoon zeggen waar het op staat, dus dat wij voor een terugdringing van het aantal regeringen en parlementen in België zijn, en om België een te houden, zijn ze meestal akkoord. Wel willen wij de Gemeenschappen zeker behouden, en ze bevoegd maken voor Onderwijs, Taalgebonden Materies, Media en Cultuur. De taalwetten dienen zeker behouden te blijven. De individuele meertaligheid zal worden aangemoedigd, dus ook in Wallonië. De Walen zullen behoorlijk Nederlands leren, en de Vlamingen zullen ook goed Frans leren, terwijl de Duitstaligen ook zullen kunnen kiezen tussen Nederlands en Frans als tweede taal. Zo kan iedereen op z'n minst al behoorlijk communiceren met elkaar. De kiesdistricten worden afgeschaft, en België wordt één kieskring, zodat het One Man, One Vote principe optimaal kan gelden. Alle pariteit dient te worden afgeschaft, Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen zijn allen Belgen, en dus dienen ze gelijk behandeld te worden. |
|
|
|
|
|
#37 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#38 | |||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#39 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
-waarom leidt confederalisme 'in de meeste gevallen' tot separatisme? -hoe weet jij wat 'de mensen' willen? Er is toch nog geen referendum geweest over confederalisme of unitarisme? -waarom zou er in donkere achterkamertjes besloten moeten worden wat de bevoegdheidsverdeling in een confederale staat is? In Zwitserland heeft men toch ook steeds met referenda gewerkt? |
|
|
|
|