![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Kunt u zich neerleggen bij de Verenigde Nederlanden? | |||
Ja, makkelijk |
![]() ![]() ![]() |
56 | 65,88% |
Ja, maar enkel om erger te voorkomen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 14,12% |
Nee, dit gaat absoluut te ver!!! |
![]() ![]() ![]() |
17 | 20,00% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Thomas, je gaat Brabant in één VKN/VKBB toch niet splitsen? En als abonné van Delta, mag ik toch wel een woordje erover meespreken, he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Maar een tweetalig Brabant zou ook wel kunnen, de Nederlandstaligen hebben dan toch een enorm overwicht. Op voorwaarde dat de taalgrens een scherpe grens wordt en de faciliteiten worden afgeschaft. In Zwitserland heb je immers ook tweetalige kantons (Wallis, Freiburg en Bern). In Waals-Brabant wonen 350.000 mensen, in Brussel 800.000 Franstaligen: samen 1.2 miljoen. Lijkt veel, totdat we er 5,1 miljoen Nederlandstalige Brabanders tegenover zetten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() De staat moet er niet zijn om een bevolkingsgroep te verdrukken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Wacht ff, wie heet er hier nu Thomas en wie Dominique?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Oh, okee.
![]() ![]() Kennen jullie elkaar allemaal in het echt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Maar in le Royaume des deux Belgiques worden we vast politieke vrienden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Laat ons na de onafhankelijk ook maar onafhankelijk blijven. Dus geen aanhechting aan Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Ik denk dan al aan de Ijzeren Rijn, de uitdieping van de Westerschelde, samenwerking tussen Rotterdam en Antwerpen... Ik denk echter dat een halve sovchozen-staat als Wallonië echter niet in het plaatje past van twee open economieën als de Vlaamse en de Nederlandse. Zij zullen echt eens hard moeten tegen de bodem van hun schatkist knallen alvorens zij doorhebben dat 40% van je werkende bevolking in dienst van de staat géén leefbare situatie is in het Europa van de 21e eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Gouverneur
|
![]() Ikzelf ben voor de Verenigde Nederlanden, al hoeft het van mij geen haast te hebben. Ik zal de laatste zijn om een bevolkingsgroep tegen de zin in te annexeren.
Echter, als de liefde oprecht is moeten wij het ook gewoon doen. In mijn optiek zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen. ![]()
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vraag mij eigenlijk wel af of er Nederlanders zitten te wachten op zo'n verenigd Nederland. Vliegende Hollander even niet meegerekend. Is er interesse voor zo'n staatsvorm in Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik snap wat je bedoelt Alpina... In Nederland is de afgelopen paar jaar de aandacht vooral uitgegaan naar interne politieke 'rellen' o.a. dood van Fortuyn en naar de situatie rondom het internationaal terrorisme... De meeste Nederlanders weten gewoon simpelweg niet dat deze optie bestaat en mogelijk is. Zoals ik een keer eerder schreef: De meeste Nederlanders denken dat de Vlamingen in 1830 gewoonweg van ons afwilden, terwijl 'wij' weten hoe de vork echt in de steel steekt... Men zal dus de Nederlanders bewust moeten maken van deze optie en hen vertellen wat de voor en nadelen zijn. De politieke partijen zullen dit dus op de agenda moeten zetten, maar ik denk eerlijk gezegd dat er eerst iets spectaculairs in België moet gebeuren voordat de aandacht hiervoor echt een 'kritieke massa' haalt...
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk is het daar dus zo een beetje dezelfde situatie als bij ons. Een grote desinteresse van de bevolking en vooral een grote onwetendheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Jazeker!!! Vaak vertel ik bijvoorbeeld aan vrienden/kennisen over mijn interesse voor het Afrikaans (cultuurgoed) en hoe deze gelinkt is aan de Nederlandse...De meeste reageren van: Joh wat leuk zeg dat taaltje... Maar hadden geen idee van het bestaan ![]()
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Om tot Heelned. te komen moet uiteraard eerst Belgie gered worden.
|
![]() |
![]() |