Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2003, 15:30   #21
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik weet dat de Euro voor het eerst in zijn leven sterk heeft gestaan tegenover de Dollar en dat houdt dan in dat de Amerikanen geremd gaan worden om met ons transacties te doen, wat tot minder economische activiteit kan leiden tussen ons en de USA... Zou het dat kunnen zijn ?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het niet de euro is die hoog staat tov de $, maar dat de US hun $ hebben laten zakken met die bedoeling.... dat is nog gebeurd...
Denkt ge nu echt dat de regeringen bepalen hoe sterk hun munt is? Er kan wat gespeeld worden, maar uiteindelijk is dit een zichzelf regelend mechanisme.
Oud 11 juni 2003, 18:30   #22
vanbasten
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het niet de euro is die hoog staat tov de $, maar dat de US hun $ hebben laten zakken met die bedoeling.... dat is nog gebeurd...
Alstublieft zeg, een beetje basiskennis economie als ge zoiets wilt neerschrijven eh !!!
Ten eerste kan een land zijn munt niet LATEN ZAKKEN. Vraag en aanbod, ooit al van gehoord ? En ja, centrale banken kunnen een beetje spelen met de interestvoet en regeringen kunnen wat meer gaan uitgeven, maar dat resulteert enkel maar in verschuivingen van vraag en aanbod. En zeker met een grote munt als de euro of de dollar wordt die invloed steeds kleiner.

zeg mij dan maar is wanneer dat NOG AL IS GEBEURD zoals ge beweert...Lees anders toch eerst maar is iets erover, of dacht meneer dat bush over een knopke beschikt : ah, nu zal ik dieje dollar hier is wat lager zetten seh
vanbasten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:52   #23
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanbasten
Citaat:
Alstublieft zeg, een beetje basiskennis economie als ge zoiets wilt neerschrijven eh !!!
Ten eerste kan een land zijn munt niet LATEN ZAKKEN. Vraag en aanbod, ooit al van gehoord ? En ja, centrale banken kunnen een beetje spelen met de interestvoet en regeringen kunnen wat meer gaan uitgeven, maar dat resulteert enkel maar in verschuivingen van vraag en aanbod. En zeker met een grote munt als de euro of de dollar wordt die invloed steeds kleiner.

zeg mij dan maar is wanneer dat NOG AL IS GEBEURD zoals ge beweert...Lees anders toch eerst maar is iets erover, of dacht meneer dat bush over een knopke beschikt : ah, nu zal ik dieje dollar hier is wat lager zetten seh
Een monetair beleid kan wel degelijk de wisselkoersen beinvloeden.

De ECB zou bijvoorbeeld massaal dollars kunnen aankopen en zo de dollar/Euro koers doen omslaan naar de dollar.

Maar inderdaad, de invloed is temporair, je kan bijna evengoed dwijlen met de kraan open. Sinds de invoering van derivaatproducten op de massamarkt (vooral opties) is het effect van reele aankopen nog veel kleiner geworden. Uiteraard kunnen centrale banken dit ook doen, maar vergeet niet dat ze dan letterlijk geld wegsmijten ipv het later te kunnen gebruiken om het omgekeerde te doen.

Deze strategien werden tot een aantal jaar geleden geregeld toegepast door landen die hun munt zagen onderuit gaan. De UK was daar vroeger straf in.

Als je het met wat meer detail wil nalezen, kan je dat op de site van de bundesbank doen, daar staat een interessante studie:
http://www.bundesbank.de/vo/download.../200217dkp.pdf
Oud 11 juni 2003, 19:59   #24
vanbasten
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

De ECB zou bijvoorbeeld massaal dollars kunnen aankopen en zo de dollar/Euro koers doen omslaan naar de dollar.

Maar inderdaad, de invloed is temporair, je kan bijna evengoed dwijlen met de kraan open. Sinds de invoering van derivaatproducten op de massamarkt (vooral opties) is het effect van reele aankopen nog veel kleiner geworden. Uiteraard kunnen centrale banken dit ook doen, maar vergeet niet dat ze dan letterlijk geld wegsmijten ipv het later te kunnen gebruiken om het omgekeerde te doen.

Deze strategien werden tot een aantal jaar geleden geregeld toegepast door landen die hun munt zagen onderuit gaan. De UK was daar vroeger straf in.

Als je het met wat meer detail wil nalezen, kan je dat op de site van de bundesbank doen, daar staat een interessante studie:
Idd tomb, maar kijkende naar filosoof zijn post dacht ik dat zoiets al helemaal te ingewikkeld voor hem zou zijn...
Ik denk dat het monetair beleid van de ECB tegenwoordig niet meer zo gericht is op die aan en verkoop van buitenlandse valuta, maar vooral op de interestvoet. Hoewel ze daar zoveel marge niet meer hebben nu, 2%, veel lager kan het al niet meer....Het zal vooral aan de amerikanen zelf liggen denk ik, Greenspan en de fed. En vermits die er niet rouwig om is dat de dollar zwak staat, kan dat toch nog wel een tijd duren.
Wie zal het zeggen...
Oud 11 juni 2003, 20:08   #25
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Idd tomb, maar kijkende naar filosoof zijn post dacht ik dat zoiets al helemaal te ingewikkeld voor hem zou zijn...
Ik denk dat het monetair beleid van de ECB tegenwoordig niet meer zo gericht is op die aan en verkoop van buitenlandse valuta, maar vooral op de interestvoet. Hoewel ze daar zoveel marge niet meer hebben nu, 2%, veel lager kan het al niet meer....Het zal vooral aan de amerikanen zelf liggen denk ik, Greenspan en de fed. En vermits die er niet rouwig om is dat de dollar zwak staat, kan dat toch nog wel een tijd duren.
Wie zal het zeggen...
Hier kan je alles lezen daarover:

http://www.pwcglobal.com/extweb/newc...0?OpenDocument

Als je het historisch bekijkt staat de dollar zelfs niet eens zo laag. Hij hangt ergens rond de 1 euro voor een dollar. Dat is een goei 40 BEF. Een paar jaar geleden stond de dollar nog aan 27 BEF, en dit voor ettelijke maanden.

De mensen zouden zich echter wel mogen afvragen waarom de benzineprijzen niet drastisch aan het dalen zijn in Belgie... Als ge dan toch een sterke Euro hebt, dan kunt ge er maar beter van profiteren als consument vind ik. Er iets aan veranderen kunt ge toch niet. Vakantie naar Disneyland?
Oud 11 juni 2003, 20:12   #26
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is heel simpel voor filosoof:

1) De euro is sterk, daardoor gaat het niet goed met onze export. Reactie: GRRR, de Amerikanen hebben hun dollar laten zakken!

2) De euro is zwak, alle amerikaanse producten worden duurder op de Belgische markt. Reactie: GRRR, de Amerikanen hebben hun dollar laten stijgen!

Op die manier kan ik ook van alles de schuld aan de Amerikanen geven hoor
Oud 11 juni 2003, 20:20   #27
vanbasten
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je het historisch bekijkt staat de dollar zelfs niet eens zo laag. Hij hangt ergens rond de 1 euro voor een dollar. Dat is een goei 40 BEF. Een paar jaar geleden stond de dollar nog aan 27 BEF, en dit voor ettelijke maanden.
40 bef zou idd nog niet zo slecht zijn, maar hij staat nu toch al een paar maanden aan 0.85 ( ongeveer 34 fr ).
Oud 11 juni 2003, 21:17   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
40 bef zou idd nog niet zo slecht zijn, maar hij staat nu toch al een paar maanden aan 0.85 ( ongeveer 34 fr ).
Ik weet het maar al te goed. Vele bestellingen die 'on hold' stonden van in Europa komen nu los, van mij mag de dollar nog een pak lager en de Euro nog een pak hoger.
Oud 23 juni 2003, 00:22   #29
Stefanie
Minister-President

Standaard

Heb op T.V. gehoord dat de invoering van de euro wél een goed idee was, in tegenstelling tot wat die Engelsen beweren. De economische crisis zou niet te wijten zijn aan de euro. Dat het Verenigd koninkrijk het beter doet, zou komen doordat ze veel zaken doen met de V.S. en niét omdat ze de euro niet hebben.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 20:35   #30
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De mensen zouden zich echter wel mogen afvragen waarom de benzineprijzen niet drastisch aan het dalen zijn in Belgie?
Het is een beetje zoals de frieten.
Als het een slecht pattatejaar was dan verhogen de frietkoten hun prijs.
Want de pattaten staan duur.
Als het het jaar daarop een goe jaar was met veel opbrengst en en lage prijs dan hoor je ze niet. 8)[size=6][/size][size=7][/size]

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 21:04   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Heb op T.V. gehoord dat de invoering van de euro wél een goed idee was, in tegenstelling tot wat die Engelsen beweren. De economische crisis zou niet te wijten zijn aan de euro. Dat het Verenigd koninkrijk het beter doet, zou komen doordat ze veel zaken doen met de V.S. en niét omdat ze de euro niet hebben.
Euro of geen euro, dat maakt geen verschil. Als het UK het "goed doet" is dat omdat de mensen er armer zijn, minder sociale zekerheid hebben en de bedrijven er dus vettere winsten maken (dit allemaal vooral sinds Tatcher....)
Bovendien hebben ZIJ oliebronnen, de enige in Europa, met Noorwegen
De cijfers voor het UK zijn misschien beter, maar wat hebben de Engelsen zélf daar dan aan???? Een manke National Health Service, meer werkloosheid dan hier en een beperkte werklozensteun. Een rijk land met een arme bevolking...Wil jij ruilen? Ik niet
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 21:12   #32
Stefanie
Minister-President

Standaard

Nee nee! Ik wil zéker niet ruilen. 't Gedacht alleen al... Die wachtlijsten in de ziekenhuizen zijn daar 'k weet niet hoe lang! En het openbaar vervoer trekt er op niks! Nee, daar wil ik in geen geval wonen en ik snap niet dat de Engelse bevolking dat allemaal zomaar pikt. Waar het mij om ging is dat die Engelsen de economische terugval hier bij ons wijten aan de euro.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be