Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2005, 22:58   #21
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Zegt het woord nuance je iets? Hé jij communist, U ziet de goelags volledig zitten!
Het begint nogal afgezaagd te worden dat stigmatiseren en overdrijven hier.
Het TAK zelf begint ook afgezaagd te worden, ik zie nu niet echt het nut in van het overschilderen van tweetalige borden voor de duizendste keer, dat ruikt naar onverdraagzaamheid en terzelfdertijd banaliteit.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 23:04   #22
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Dat staat er volledig los van, een andere discussie, de Franstaligen in de rand mogen dan al bourgeois zijn,
Ah, dus nu zijn de Franstaligen "de bourgeois". Voor jouw gekleurd wereldbeeld zijn dat dus "de slechte". Maar wie is dan "de arbeider" in jouw poppenhuis-denkwereld? En hoe gaan de goede arbeiders de stoute bourgeois verslaan? Ik zou graag eens het horen want ik versta niet wat jouw groot plan is. Je blaast hier warm en koud en lauw tegelijk. Dus de FDF'er zijn de slechte bourgeois maar ze hebben gelijk want U bent tegen het "eng-geestige" (sic) nationalisme ... ?!?

Citaat:
en iedereen moet zich nu maar bij de feiten neerleggen.
HAHAHAHAHAHHA, hoort dat nu eens af! Kom, we leggen ons allemaal neer bij de feiten. En kom, laat al die Amerikanen in Iraq (ook "de bourgeois" zeker?) zich maar overgeven aan de terroristen. Dit moet een van de grofste en domste drogargumenten zijn die ik ooit gehoord heb.

Citaat:
Ik ben tegen het enggeestige rechts-nationalistische nationalisme dat U verdedigt en waar de NVA volledig voor staat.
Allez zeg, merci. Olivier Maingain zal er u dankbaar mee zijn. Wat verwacht je nu krijgen van je collaboratie met het FDF? Een lintje in de orde van de zotte commie?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Stubaf. on 15-08-2005 at 00:04
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Dat staat er volledig los van, een andere discussie, de Franstaligen in de rand mogen dan al bourgeois zijn,
Ah, dus nu zijn de Franstaligen "de bourgeois". Voor jouw gekleurd wereldbeeld zijn dat dus "de slechte". Maar wie is dan "de arbeider" in jouw poppenhuis-denkwereld? En hoe gaan de goede arbeiders de stoute bourgeois verslaan? Ik zou graag eens het horen want ik versta niet wat jouw groot plan is. Je blaast hier warm en koud en lauw tegelijk. Dus de FDF'er zijn de slechte bourgeois maar ze hebben gelijk want U bent tegen het "eng-geestige" (sic) nationalisme ... ?!?

Citaat:
HAHAHAHAHAHHA, hoort dat nu eens af! Kom, we leggen ons allemaal neer bij de feiten. En kom, laat al die Amerikanen in Iraq (ook "de bourgeois" zeker?) zich maar overgeven aan de terroristen. Dit moet een van de grofste en domste drogargumenten zijn die ik ooit gehoord heb.

Citaat:
Ik ben tegen het enggeestige rechts-nationalistische nationalisme dat U verdedigt en waar de NVA volledig voor staat.
Allez zeg, merci. Olivier Maingain zal er u dankbaar mee zijn. Wat verwacht je nu krijgen van je collaboratie met het FDF? Een lintje in de orde van de zotte commie?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

[quote=tomm]Dat staat er volledig los van, een andere discussie, de Franstaligen in de rand mogen dan al bourgeois zijn,[quote]

Citaat:

Citaat:
Allez zeg, merci. Olivier Maingain zal er u dankbaar mee zijn. Wat verwacht je nu krijgen van je collaboratie met het FDF? Een lintje in de orde van de zotte commie?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Stubaf. : 14 augustus 2005 om 23:04.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 23:10   #23
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Olivier Maingain en zijn Vlaams-nationale vrienden kunnen de hoogste boom in.
Oud 14 augustus 2005, 23:12   #24
JAN MOEDWIL
Vreemdeling

JAN MOEDWIL's schermafbeelding

Standaard

Beste TAKkers, ik hoop dat jullie ferm op jullie bakkes gaan krijgen samen met die van de FDF.

Ik zou die dag voor een keer enorm graag politieagent willen zijn.

Weg met die separatisten en haatzaaiers.

[/size]
JAN MOEDWIL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 23:18   #25
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Stubaf.]

Citaat:
Wat een onzin, bourgeois zijn degenen die grof gezegd hun kapitaal niet hebben verworven met arbeid maar met woekeren, beleggen, erfenis, aandelen, etc. maar zoals ik zei dat is niet de discussie hier. Ik heb daar inderdaad weinig sympathie voor maar ik vind wel dat, als een meerderheid een bepaalde taal spreekt, die meerderheid het recht mag hebben om in hun eigen taal te spreken, te adverteren, naar school te gaan en hun eigen taal in de gemeenteraad te spreken. Bourgeois of geen bourgeois, dat is een socio-economische discussie, geen communautaire discussie.

Citaat:
Wel bij sommige feiten moet je je neerleggen, zoals het feit dat er een franstalige meerderheid is in Rode St. Genesius en dat U daar met democratische middelen bitter weinig kunt aan doen. Karadzic kon er zich niet bij neerleggen dat er in Srebrenica een meerderheid aan moslims woont en heeft er iets op gevonden, U wil iets doen aan de Franstalige meerderheid in Rode... En ja ook de Amerikanen zouden zich best neerleggen bij het feit dat ze niet gewenst zijn in Irak en zich daar zo vlug mogelijk uit de voeten maken.

Citaat:
Allez zeg, merci. Olivier Maingain zal er u dankbaar mee zijn. Wat verwacht je nu krijgen van je collaboratie met het FDF? Een lintje in de orde van de zotte commie?
Ik heb juist gezegd dat Maingain net dezelfde enggeestige gek is als TAK maar U leest blijkbaar zeer selectief.
Mijn voorstel: partijen en organisaties verbieden die etnische haat en separatisme aanwakkeren, ik ken al 2 heel goede kandidaten...
Oud 14 augustus 2005, 23:22   #26
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Beste Jong N-VA'er, zuivere copy/paste zonder eigen mening. Kans is groot dat dit naar K&K wordt overgeplaatst.
Zeg gewoon dat de inhoud van Jong-NVA'er z'n bericht u niet aanstaat, hypocriete trien!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 23:24   #27
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Zeg gewoon dat de inhoud van Jong-NVA'er z'n bericht u niet aanstaat, hypocriete trien!
Oela, met het verkeerde been uit bed gestapt?
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 23:39   #28
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het feit dat er een franstalige meerderheid is in Rode St. Genesius en dat U daar met democratische middelen bitter weinig kunt aan doen.
Natuurlijk kan dat wel en zonder ook maar iemand pijn te doen. Dat kan gewoon met enkele eenvoudige democratische middelen en een goede overgangswetgeving.
Citaat:
Karadzic kon er zich niet bij neerleggen dat er in Srebrenica een meerderheid aan moslims woont en heeft er iets op gevonden
Wat vergelijkingen maak jij toch? Een eenvoudig taalconflict dat met een goede taalwetgeving opgelost kan worden, ga jij vergelijken met een etnische zuivering.
Citaat:
Ik heb juist gezegd dat Maingain net dezelfde enggeestige gek is als TAK
Ook die vergelijking gaat niet op. Mangain is een ordinaire racist die door een geplande grootschalige immigratie van Franstaligen, het Frans wil opdringen als bestuurstaal in heel Vlaams-Brabant. Het TAK is een weliswaar radicale, actiegroep die gewoonweg streef naar een correcte toepassing van de taalwetgeving.
Citaat:
Mijn voorstel: partijen en organisaties verbieden die etnische haat en separatisme aanwakkeren, ik ken al 2 heel goede kandidaten...
En dat zijn?[edit]
[size=1]After edit by groene flamingant on 15-08-2005 at 00:41
Reason:

Citaat:
het feit dat er een franstalige meerderheid is in Rode St. Genesius en dat U daar met democratische middelen bitter weinig kunt aan doen.
Natuurlijk kan dat wel en zonder ook maar iemand pijn te doen. Dat kan gewoon met enkele eenvoudige democratische middelen en een goede overgangswetgeving.
Citaat:
Karadzic kon er zich niet bij neerleggen dat er in Srebrenica een meerderheid aan moslims woont en heeft er iets op gevonden
Wat vergelijkingen maak jij toch? Een eenvoudig taalconflict dat met een goede taalwetgeving opgelost kan worden, ga jij vergelijken met een etnische zuivering.
Citaat:
Ook die vergelijking gaat niet op. Mangain is een ordinaire racist die door een geplande grootschalige immigratie van Franstaligen, het Frans wil opdringen als bestuurstaal in heel Vlaams-Brabant. Het TAK is een weliswaar radicale, actiegroep die gewoonweg streef naar een correcte toepassing van de taalwetgeving.
Citaat:
En dat zijn?[/size]

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook die vergelijking gaat niet op. Mangain is een ordinaire racist die door een geplande grootschalige immigratie van Franstaligen, het Frans wil opdringen als bestuurstaal in heel Vlaams-Brabant. Het TAK is een weliswaar radicale, actiegroep dat gewoonweg streef naar een correcte toepassing van de taalwetgeving.
Citaat:
En dat zijn?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 14 augustus 2005 om 23:41.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 00:07   #29
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

groene flamingant]

Citaat:
Welke middelen? Hoe ga jij die mensen overtuigen geen Frans meer te spreken? Ga jij beletten dat de meerderheid zich mag uiten in de taal van hun keuze in de gemeenteraad?

Citaat:
taalwetgeving zal niet veel helpen denk ik.

Citaat:

toepassing van taalwetgeving? De faciliteiten bestaan nog altijd en maken dus deel uit van de taalwetgeving, dus het TAK respecteert de taalwetgeving niet!
Oud 15 augustus 2005, 00:18   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga jij beletten dat de meerderheid zich mag uiten in de taal van hun keuze in de gemeenteraad?
Jazeker, want volgens de FEDERALE taalwetten (de taalwetgeving in faciliteitengemeenten is immers nog steeds federale materie) is IEDERE beslissing, IEDERE beraadslaging, IEDER besluit, IEDERE samenvatting, IEDERE stemming die niet gebeurt in de taal van het Gewest door de aard zelf van de handeling ONGELDIG en VAN GENERLEI WAARDE.

Aan de gouverneur vervolgens dit te bekrachtigen. Dit heeft men indertijd bijna systematisch gedaan voor Voeren. Resultaat was dat Happart wel moest door de knieën gaan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 00:21   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toepassing van taalwetgeving? De faciliteiten bestaan nog altijd en maken dus deel uit van de taalwetgeving, dus het TAK respecteert de taalwetgeving niet!
Volgens de federale taalwetten zijn faciliteiten (het woord zelf komt niet in de wetten voor trouwens) een uitzondering op het taalstelsel dat van toepassing is. Daarom worden de faciliteitengemeenten in de wetteksten omschreven als gemeenten "met een bijzonder taalstelsel".

TAK moet als private organisatie die taalwetgeving niet respecteren. De faciliteiten zijn immers persoonsgebonden en enkel van toepassing op de administratieve diensten. Daarenboven zie ik niet hoe een organisatie de taalwet niet respecteert, door te ijveren voor de afschaffing van deze faciliteiten. Dat is hetzelfde als een politieagent die een boete opstuurt naar een voetganger omdat hij zogezegd te vlug stapte op de autosnelweg...
Oud 15 augustus 2005, 02:56   #32
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Jazeker, want volgens de FEDERALE taalwetten (de taalwetgeving in faciliteitengemeenten is immers nog steeds federale materie) is IEDERE beslissing, IEDERE beraadslaging, IEDER besluit, IEDERE samenvatting, IEDERE stemming die niet gebeurt in de taal van het Gewest door de aard zelf van de handeling ONGELDIG en VAN GENERLEI WAARDE.

Aan de gouverneur vervolgens dit te bekrachtigen. Dit heeft men indertijd bijna systematisch gedaan voor Voeren. Resultaat was dat Happart wel moest door de knieën gaan...
OK, maar als de Franstaligen dit toch doen en zo de werking van de gemeente volledig onmogelijk maken? Ik vind dit een discriminerende wet, een wet die niet een minderheid maar zelfs een meerderheid discrimineerd, vergelijkbaar met Turkije waar het verboden is Kurdisch te spreken in het parlement. Juist de Vlamingen als vroegere verdrukte taalgroep zouden beter moeten weten dan hun eigen minderheden te onderdrukken. Vlaanderen heeft ook al eens vernietigend rapport gekregen van de Raad van Europa.
Oud 15 augustus 2005, 03:00   #33
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Volgens de federale taalwetten zijn faciliteiten (het woord zelf komt niet in de wetten voor trouwens) een uitzondering op het taalstelsel dat van toepassing is. Daarom worden de faciliteitengemeenten in de wetteksten omschreven als gemeenten "met een bijzonder taalstelsel".

TAK moet als private organisatie die taalwetgeving niet respecteren. De faciliteiten zijn immers persoonsgebonden en enkel van toepassing op de administratieve diensten. Daarenboven zie ik niet hoe een organisatie de taalwet niet respecteert, door te ijveren voor de afschaffing van deze faciliteiten. Dat is hetzelfde als een politieagent die een boete opstuurt naar een voetganger omdat hij zogezegd te vlug stapte op de autosnelweg...
Maar het is wel een wettelijke uitzondering en dus deel van de taalwetgeving. En wie de faciliteiten niet aanvaardt aanvaardt dus ook onze taalwetgeving niet vermits die daar een deel van zijn. Ik zie bovendien niet in waarom de faciliteiten zo'n groot probleem zijn, noch zie ik in waarom B H V zo'n groot probleem is, het heeft meer te maken met de onverdraagzaamheid van een nog steeds erg krampachtig Vlaams nationalisme dan wat anders. De franstaligen in de rand vormen absoluut geen bedreiging voor Vlaanderen, het zijn geen gevaarlijke terroristen of besmettelijke lepralijders...
Oud 15 augustus 2005, 09:00   #34
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann

Dit is echt het toppunt. TAK is gewoon een groepering van gefrustreerden zonder taalgevoel.
...en de bub een groepering van mensen zonder argumenten...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 09:00   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, maar als de Franstaligen dit toch doen en zo de werking van de gemeente volledig onmogelijk maken? Ik vind dit een discriminerende wet, een wet die niet een minderheid maar zelfs een meerderheid discrimineerd, vergelijkbaar met Turkije waar het verboden is Kurdisch te spreken in het parlement. Juist de Vlamingen als vroegere verdrukte taalgroep zouden beter moeten weten dan hun eigen minderheden te onderdrukken. Vlaanderen heeft ook al eens vernietigend rapport gekregen van de Raad van Europa.
Daar is niets discriminerends aan: in Vlaanderen is de ambtelijke taal het Nederlands. Iedere Franstalige die sedert de vastlegging van de taalgrens in die gemeenten is komen vestigen, wist dus dat hij of zij in Nederlands taalgebied kwam wonen. Veel Franstaligen hebben daarvan niet willen weten en doelbewust verder gedaan alsof ze nog steeds in Brussels gebied waren.

De Franstaligen zijn er geen minderheid, maar een groep inwijkelingen. Volgens uw redenering zouden de Franstaligen en Fransen in De Panne (want hun groep is ook groot daar) ook recht moeten hebben om in de gemeenteraad Frans te spreken... Natuurlijk niet, net als in de Vlaamse Rand gaat het hier om een groep inwijkelingen. Geen historische minderheid.

Dat rapport was niet zo vernietigend als u doet uitschijnen. Voor de uiteindelijke versie heeft Columberg zwaar moeten inbinden van de Raad van Europa, nadat de Vlaamse vertegenwoordigers heel veel zaken grondig hebben toegelicht. Tot grote woede van de Franstalige vertegenwoordigers die al dachten dat ze de overwinning op zak hadden...

PS: de Koerden in Turkije wonen al eeuwen op die plek. De Franstaligen zijn druppelsgewijs komen wonen in de Rand vanaf de jaren zeventig... Dat is nu het verschil. Ook onze migranten kwamen rond die tijd aan: van hen verwachten we dat ze zich aanpassen. Welnu, hetzelfde verwachten we van de Franstaligen. Of is dat van dat zelfverklaard "Herrenvolk" soms teveel gevraagd?
Oud 15 augustus 2005, 09:03   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is wel een wettelijke uitzondering en dus deel van de taalwetgeving. En wie de faciliteiten niet aanvaardt aanvaardt dus ook onze taalwetgeving niet vermits die daar een deel van zijn. Ik zie bovendien niet in waarom de faciliteiten zo'n groot probleem zijn, noch zie ik in waarom B H V zo'n groot probleem is, het heeft meer te maken met de onverdraagzaamheid van een nog steeds erg krampachtig Vlaams nationalisme dan wat anders. De franstaligen in de rand vormen absoluut geen bedreiging voor Vlaanderen, het zijn geen gevaarlijke terroristen of besmettelijke lepralijders...
Blijkbaar beseft u niet dat een organisatie als TAK de faciliteiten niet moet toepassen. Die faciliteiten toepassen is voor de door de faciliteitenregeling aangewezen gemeentelijke overheid.

Ik mag als burger gerust tegen die faciliteiten zijn. Of past vrije meningsuiting in uw communistisch wereldbeeld misschien niet?

BHV is een probleem dat aangestipt werd door de Raad van State. Indien u nu de RvS beschuldigt van "erg krampachtig Vlaams nationalisme" (sic), dan zijn we wel ver van iedere objectieve benadering. BHV is een anomalie in het geheel van de uitwerkte regeling voor de kieskringen. Dat is hetzelfde als zou u in de laatste Golf een dashboard proppen van een Golf I.
Oud 15 augustus 2005, 10:34   #37
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke middelen? Hoe ga jij die mensen overtuigen geen Frans meer te spreken? Ga jij beletten dat de meerderheid zich mag uiten in de taal van hun keuze in de gemeenteraad?
Wat denk jij? Dat iedereen zomaar willekeurig zijn eigen taal mag kiezen in de gemeenteraad? Blijkbaar vindt jij het trouwens minder erg dat een Vlaming in zijn geboortegemeente in zijn gemeenteraad geen Nederlands meer mag spreken dan dat een franstalige inwijkeling zich gewoon even moet aanpassen aan de taal van het gewest.

Wat mijn vorige opmerking betreft: die taalproblemen kan je perfect oplossen zonder iemand pijn te doen, zij het met een overgangsperiode. Zélfs bij een zodanig verfranste gemeente als St. Genesius Rode! Dat kan bijvoorbeeld gaan als volgt: de franstaligen die vandaag de dag van faciliteiten genieten, blijven daarvan genieten, heel hun leven lang. De toekomstige nieuwe inwoners echter, plus de toekomstige kinderen van de huidige franstalige inwoners, zouden gewoonweg onder de officiële taal van het Vlaamse gewest vallen, waar St Genesius Rode deel van uitmaakt. Het Nederlands dus. Franstalig onderwijs in het Vlaamse gewest zou dan geleidelijk aan worden afgebouwd: wie vandaag geniet van franstalig onderwijs, zou dan indien gewenst zijn schoolcarriëre kunnen beëindigen in die taal. De toekomstige inwijkelingen echter, plus diegenen die nog aan hun schoolcarriëre dienen te beginnen, zouden gewoon onderwijs volgen in het Nederlands. Op deze manier zouden binnen één á twee generaties alle inwoners de Nederlandse taal machtig zijn, zonder ook maar één franstalige persoonlijk te moeten raken.
Citaat:
Natuurlijk wel. Dat heb ik hierboven duidelijk uitgelegd. En daar ging mijn opmerking trouwens niet om. Jij trok een vergelijking tussen de Vlaams-Waalse problemen en de etnische zuiveringen in ex-Joegoslavië. Dat gaat totaal niet op. Nooit heeft één Vlaming geëist dat een Waal niet in Vlaanderen zou kunnen wonen.
Citaat:
Opnieuw zo'n rare vergelijking. TAK is een actiegroep en overtreedt de taalwetgeving helemaal niet. Wat TAK doet is maar één ding: taalwantoestanden aanklagen in het eigen Vlaamse gewest. Wat het FDF doet, is iets totaal anders: waar het TAK enkel actie voert voor het Nederlands in het eigen Vlaamse gewest, streeft het FDF er naar het Frans op te dringen als taal in een zo groot mogelijk gedeelte van Vlaams-Brabant. Het Vlaamse gewest dus. Dat laatste heeft het TAK nooit maar ook nooit gedaan.[edit]
[size=1]After edit by groene flamingant on 15-08-2005 at 11:35
Reason:

Citaat:
Wat denk jij? Dat iedereen zomaar willekeurig zijn eigen taal mag kiezen in de gemeenteraad? Blijkbaar vindt jij het trouwens minder erg dat een Vlaming in zijn geboortegemeente in zijn gemeenteraad geen Nederlands meer mag spreken dan dat een franstalige inwijkeling zich gewoon even moet aanpassen aan de taal van het gewest.

Wat mijn vorige opmerking betreft: die taalproblemen kan je perfect oplossen zonder iemand pijn te doen, zij het met een overgangsperiode. Zélfs bij een zodanig verfranste gemeente als St. Genesius Rode! Dat kan bijvoorbeeld gaan als volgt: de franstaligen die vandaag de dag van faciliteiten genieten, blijven daarvan genieten, heel hun leven lang. De toekomstige nieuwe inwoners echter, plus de toekomstige kinderen van de huidige franstalige inwoners, zouden gewoonweg onder de officiële taal van het Vlaamse gewest vallen, waar St Genesius Rode deel van uitmaakt. Het Nederlands dus. Franstalig onderwijs in het Vlaamse gewest zou dan geleidelijk aan worden afgebouwd: wie vandaag geniet van franstalig onderwijs, zou dan indien gewenst zijn schoolcarriëre kunnen beëindigen in die taal. De toekomstige inwijkelingen echter, plus diegenen die nog aan hun schoolcarriëre dienen te beginnen, zouden gewoon onderwijs volgen in het Nederlands. Op deze manier zouden binnen één á twee generaties alle inwoners de Nederlandse taal machtig zijn, zonder ook maar één franstalige persoonlijk te moeten raken.
Citaat:
Natuurlijk wel. Dat heb ik hierboven duidelijk uitgelegd. En daar ging mijn opmerking trouwens niet om. Jij trok een vergelijking tussen de Vlaams-Waalse problemen en de etnische zuiveringen in ex-Joegoslavië. Dat gaat totaal niet op. Nooit heeft één Vlaming geëist dat een Waal niet in Vlaanderen zou kunnen wonen.
Citaat:
Opnieuw zo'n rare vergelijking. TAK is een actiegroep en overtreedt de taalwetgeving helemaal niet. Wat TAK doet is maar één ding: taalwantoestanden aanklagen in het eigen Vlaamse gewest. Wat het FDF doet, is iets totaal anders: waar het TAK enkel actie voert voor het Nederlands in het eigen Vlaamse gewest, streeft het FDF er naar het Frans op te dringen als taal in een zo groot mogelijk gedeelte van Vlaams-Brabant. Het Vlaamse gewest dus. Dat laatste heeft het TAK nooit maar ook nooit gedaan.[/size]

Citaat:
groene flamingant]Welke middelen? Hoe ga jij die mensen overtuigen geen Frans meer te spreken? Ga jij beletten dat de meerderheid zich mag uiten in de taal van hun keuze in de gemeenteraad?

Citaat:
Citaat:
Opnieuw zo'n rare vergelijking. TAK is een actiegroep en overtreedt de taalwetgeving helemaal niet. Wat TAK doet is maar één ding: taalwantoestanden aanklagen in het eigen Vlaamse gewest. Wat het FDF doet, is iets totaal anders: waar het TAK enkel actie voert voor het Nederlands in het eigen Vlaamse gewest, streeft het FDF er naar het Frans op te dringen als taal in een zo groot mogelijk gedeelte van Vlaams-Brabant. Het Vlaamse gewest dus. Dat laatste heeft het TAK nooit maar ook nooit gedaan.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 15 augustus 2005 om 10:35.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 10:40   #38
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Het TAK zelf begint ook afgezaagd te worden, ik zie nu niet echt het nut in van het overschilderen van tweetalige borden voor de duizendste keer, dat ruikt naar onverdraagzaamheid en terzelfdertijd banaliteit.
Zich verstigen in een gemeente waardoor de grondprijzen enorm stijgen (je weet toch dat het allemaal rijke snobs zijn uit Brussel?) en dan nog niet eens de taal willen leren getuigt pas van onverdraagzaamheid.
Waar zijn de communisten met hun protest tegen deze eliteklasse? Zelfs de groene beweging heeft hand in hand met TAK actie gevoerd tegen deze elite omtrent zaken zoals uitbreiding van golfterreinen en dergelijke.
En TAK kan misschien eens onverdrijven, maar het blijft ongepast hun acties te vergelijken met de massamoorden in ex-Joegoslavië. De Vlaamse Beweging heeft nooit z'n handen vuilgemaakt aan dat soort zaken, behalve dan die laffaards van het VNV. In Baskenland, Noord-Ierland en Corsica kunnen de mensen niet met een gerust hart in bed gaan, hier tenminste wel.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 14:53   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tja, ze kunnen misschien beter via de overheid afdwingen dat de borden eentalig Nederlands worden. Ik vraag mij trouwens sowieso af waarom straatnamen in faciliteitengemeenten tweetalig zouden moeten zijn. Dat heeft toch niets met taalfaciliteiten, d.w.z. contacten met de overheid, te maken?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 15:03   #40
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Tja, ze kunnen misschien beter via de overheid afdwingen dat de borden eentalig Nederlands worden. Ik vraag mij trouwens sowieso af waarom straatnamen in faciliteitengemeenten tweetalig zouden moeten zijn. Dat heeft toch niets met taalfaciliteiten, d.w.z. contacten met de overheid, te maken?
Het gaat hier niet alleen over straatnamen, zelfs reclameborden/affiches moeten eraan geloven omdat er één Engels woordje op staat.

Zelfs de dure bewegende reclameborden worden bekladderd.[edit]
[size=1]After edit by Kim on 15-08-2005 at 16:04
Reason:

Citaat:
Het gaat hier niet alleen over straatnamen, zelfs reclameborden/affiches moeten eraan geloven omdat er één Engels woordje op staat.

Zelfs de dure bewegende reclameborden worden bekladderd.[/size]

Citaat:
Het gaat hier niet alleen over straatnamen, zelfs reclameborden/affiches moeten eraan geloven omdat er één Engels woordje op staat.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 15 augustus 2005 om 15:04.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be