Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2005, 13:09   #21
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Neen, het boeddhisme is geen hype want éénmaal boeddhist eeuwig boeddhist Je kan niet terugkeren op het pad als je hem echt belopen hebt, het is een religie of filosofie, naargelang je verkiest, die zo logisch zinvol leerrijk is, psychologische inzichten verschaft dat je moeilijk nog iets anders kan aanvaarden om je te vergezellen door het leven.....

En om boeddhist te zijn moet je heus niet als monnik rondlopen en bedelen....
Je ding doen op een positieve manier is ruim voldoende.
Als je hem écht belopen hebt, dan ga ik met je akkoord. Maar ik blijf ervan overtuigd dat de westerse pseudo-boeddhisten met deze eeuwenoude filosofie niets anders doen dan hem door het slijk te halen.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 14:01   #22
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Als je hem écht belopen hebt, dan ga ik met je akkoord. Maar ik blijf ervan overtuigd dat de westerse pseudo-boeddhisten met deze eeuwenoude filosofie niets anders doen dan hem door het slijk te halen.
Het is zoals met alle godsdiensten, religies en filosofiën zeker......
het hangt in grote mate af van de interpretatie die een mens er zelf aan geeft, het hangt af van wie je bent op het moment dat je er kennis mee maakt....... maar er is altijd hoop op een evolutie van je eigen ik en het boeddhisme is nog één van de betere die ik ken om echt te evolueren.

Verder vind ik ook dat al die sfeerschepping rond het boeddhisme onnodig is.... de 'waarheid' schuilt vanbinnen..... zoals het eigenlijk zou moeten zijn bij elke spiritualiteit. Maar een mens onderscheidt zich graag van anderen, ook in religie of godsdienst, en daarom draagt hij symbolen van zijn geloof.
Ik merk nu ook veel meer kruisjes ( ook al een modetrend ) in alle vormen en formaten aan de nek van jonge of minder jonge meisjes. Het heeft nog weinig betekenis.....
Religieuze symbolen zijn weer in sinds men ze wil verbieden. Zo is de mens. Actie lokt reactie uit. Het is bijna revolutionair geworden een religieus symbool te dragen, en dat bij alle godsdiensten.
Eens waren we te gelovig en gebonden en werden ongelovig en losbandig. Nu neigen we naar te veel ongeloof en verlangen opnieuw naar meer geloof. Laat ons hopen dat we nu eindelijk eens positief beginnen te geloven dat de mens maar God of het Universum kan plezier doen door eerst zelf gelukkig te zijn hier op aarde door de mensen- en natuurrechten te respecteren, en aan man en vrouw dezelfde rechten te geven.
En dat doet het Boeddhisme........want het maakt geen onderscheid tussen man en vrouw, ras of sociale status, en heeft respect voor zijn omgeving, want de omgeving is ook een belangrijk deel van het geheel. Iedereen die in staat is die leer te begrijpen is welkom .
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 17:04   #23
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het is zoals met alle godsdiensten, religies en filosofiën zeker......
het hangt in grote mate af van de interpretatie die een mens er zelf aan geeft, het hangt af van wie je bent op het moment dat je er kennis mee maakt....... maar er is altijd hoop op een evolutie van je eigen ik en het boeddhisme is nog één van de betere die ik ken om echt te evolueren.

Verder vind ik ook dat al die sfeerschepping rond het boeddhisme onnodig is.... de 'waarheid' schuilt vanbinnen..... zoals het eigenlijk zou moeten zijn bij elke spiritualiteit. Maar een mens onderscheidt zich graag van anderen, ook in religie of godsdienst, en daarom draagt hij symbolen van zijn geloof.
Ik merk nu ook veel meer kruisjes ( ook al een modetrend ) in alle vormen en formaten aan de nek van jonge of minder jonge meisjes. Het heeft nog weinig betekenis.....
Religieuze symbolen zijn weer in sinds men ze wil verbieden. Zo is de mens. Actie lokt reactie uit. Het is bijna revolutionair geworden een religieus symbool te dragen, en dat bij alle godsdiensten.
Eens waren we te gelovig en gebonden en werden ongelovig en losbandig. Nu neigen we naar te veel ongeloof en verlangen opnieuw naar meer geloof. Laat ons hopen dat we nu eindelijk eens positief beginnen te geloven dat de mens maar God of het Universum kan plezier doen door eerst zelf gelukkig te zijn hier op aarde door de mensen- en natuurrechten te respecteren, en aan man en vrouw dezelfde rechten te geven.
En dat doet het Boeddhisme........want het maakt geen onderscheid tussen man en vrouw, ras of sociale status, en heeft respect voor zijn omgeving, want de omgeving is ook een belangrijk deel van het geheel. Iedereen die in staat is die leer te begrijpen is welkom .
Ik heb natuurlijk niks tegen het boeddhisme noch tegen boeddhisten. Je laatste zin vat het mooi samen, alhoewel in inplaats van 'begrijpen' in de eerste plaats bestuderen zou plaatsen. Iemand kan in mijn ogen pas boeddhist (of voor hetzelfde geld christen, islamiet of jood) zijn na de leer te hebben bestudeert, die te hebben begrepen, en tot slot, te leven volgens de voorschriften van die leer.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 18:05   #24
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Boeddhisme kent in principe geen leefregels.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 18:18   #25
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Idd,alleen de gulden middenweg wordt veel aangehaald.Eigenlijk is dat het beste,niet te veel en niet te weinig,dat is met alles zo.

Maar eigenlijk heeft Jezus dit ook gezegd,hij was ook tegen het letterlijk interpreteren van de wetten opgesteld door de Farrizeën(goed getypt?).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Grellig on 27-08-2005 at 19:19
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Idd,alleen de gulden middenweg wordt veel aangehaald.Eigenlijk is dat het beste,niet te veel en niet te weinig,dat is met alles zo.

Maar eigenlijk heeft Jezus dit ook gezegd,hij was ook tegen het letterlijk interpreteren van de wetten opgesteld door de Farrizeën(goed getypt?).[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Idd,alleen de gulden middenweg wordt veel aangehaald.Eigenlijk is dat het beste,niet te veel en niet te weinig,dat is met alles zo.[/size]
[/edit]

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 27 augustus 2005 om 18:19.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 20:41   #26
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Ik heb natuurlijk niks tegen het boeddhisme noch tegen boeddhisten. Je laatste zin vat het mooi samen, alhoewel in inplaats van 'begrijpen' in de eerste plaats bestuderen zou plaatsen. Iemand kan in mijn ogen pas boeddhist (of voor hetzelfde geld christen, islamiet of jood) zijn na de leer te hebben bestudeert, die te hebben begrepen, en tot slot, te leven volgens de voorschriften van die leer.
Heel juist.
Maar het boeddhisme heeft nog een voordeel. Je bent niet verplicht te leven volgens de voorschriften want eigenlijk zijn er geen echte voorschriften ..... er is alleen het achtvoudige pad die je de weg wijst maar je bent niet verplicht die weg te volgen. Waar godsdiensten de mens verplicht strenge regels te volgen zegt het boeddhisme eigenlijk : ' zoek je eigen weg zonder de andere te schaden ( want dat maakt je niet gelukkig ) en wees tevreden, leef in vrede met jezelf en de anderen.... '
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be