Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2005, 13:21   #21
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Dewelke wil je?
Degenen die de mensen willen horen, of degenen die waarschijnlijk effect zullen hebben?
Geef maar de jouwe, die volgens jou 'waarschijnlijk' effect hebben.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 13:28   #22
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
En wat is je oplossing om de overbevolking tegen te gaan ? En kom niet af met de gevangenen vrijlaten.
Depenalisatie van drugs. Een grote meerderheid van alle gevangenen zitten in de cel omwille van feiten die gerelateerd zijn met drugs en het is al lang duidelijk dat de 'war on drugs' geen enkele resultaat heeft en zal hebben. Repressie is dus geen antwoord op deze problematiek. Neem het weg uit het strafrecht, zorg er voor dat drugs zo goedkoop worden als een pak sigaretten en er is geen enkele reden meer om diefstallen te plegen om aan drugs te raken. Uiteraard moet je dit beleid flankeren met maatregelen drugsgebruik te ontmoedigen en gebruikers helpen om er vanaf te geraken wat op dit moment nog veel te weinig gebeurd.

En mocht dat niet lukken dan moet men maar eens kijken waarom er nu meer mensen in de gevangenis zitten en eventueel kijken of aan die oorzaken niets gedaan kan worden ipv van door te modderen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by solidarnosc on 08-09-2005 at 14:29
Reason:
--------------------------------

Citaat:
En wat is je oplossing om de overbevolking tegen te gaan ? En kom niet af met de gevangenen vrijlaten.
Depenalisatie van drugs. Een grote meerderheid van alle gevangenen zitten in de cel omwille van feiten die gerelateerd zijn met drugs en het is al lang duidelijk dat de 'war on drugs' geen enkele resultaat heeft en zal hebben. Repressie is dus geen antwoord op deze problematiek. Neem het weg uit het strafrecht, zorg er voor dat drugs zo goedkoop worden als een pak sigaretten en er is geen enkele reden meer om diefstallen te plegen om aan drugs te raken. Uiteraard moet je dit beleid flankeren met maatregelen drugsgebruik te ontmoedigen en gebruikers helpen om er vanaf te geraken wat op dit moment nog veel te weinig gebeurd.

En mocht dat niet lukken dan moet men maar eens kijken waarom er nu meer mensen in de gevangenis zitten en eventueel kijken of aan die oorzaken niets gedaan kan worden ipv van door te modderen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Depenalisatie van drugs. Een grote meerderheid van alle gevangenen zitten in de cel omwille van feiten die gerelateerd zijn met drugs en het is al lang duidelijk dat de 'war on drugs' geen enkele resultaat heeft en zal hebben. Repressie is dus geen antwoord op deze problematiek. Neem het weg uit het strafrecht, zorg er voor dat drugs zo goedkoop worden als een pak sigaretten en er is geen enkele reden meer om diefstallen te plegen om aan drugs te raken. Uiteraard moet je dit beleid flankeren met maatregelen drugsgebruik te ontmoedigen en gebruikers helpen om er vanaf te geraken want op dit moment nog veel te weinig gebeurd.

En mocht dat niet lukken dan moet men maar eens kijken waarom er nu meer mensen in de gevangenis zitten en eventueel kijken of aan die oorzaken niets gedaan kan worden ipv van door te modderen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 september 2005 om 13:29.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 13:38   #23
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef maar de jouwe, die volgens jou 'waarschijnlijk' effect hebben.
Tamelijk simpel, en nochtans kwasi-onmogelijk in de huidige sfeer : de gevangenisstraf inperken, zowel wat het gebruik ervan betreft, als de duur ervan. En daarvoor heb je maar één ding nodig: een mentaliteitswijziging.

Daarnaast de alternatieven, zoals boetes, werkstraffen, opleidingen, maatschappelijke controle, electronisch armband, enz., zo veel mogelijk gebruiken.

En je ziet, ik spreek niet eens over mensen vrijlaten, niet straffen, of bepaalde zaken uit het strafrecht te halen. 8)

ps: ik noem het 'waarschijnlijk' omdat men natuurlijk niks met zekerheid kan voorspellen, maar mijn oplossingen worden reeds jaren door de wetenschappers naar voren geschoven.
Oud 8 september 2005, 13:58   #24
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc

En mocht dat niet lukken dan moet men maar eens kijken waarom er nu meer mensen in de gevangenis zitten en eventueel kijken of aan die oorzaken niets gedaan kan worden ipv van door te modderen.
Dus door een zekere legalisatie van drugs. Ik vrees dat dit een echte escalatie gaat teweegbregen van druggebruik. Een probleem oplossen en een ander krijgen lijkt me dat. Het is wel juist dat druggebruik de oorzaak is van de overbevolking. Ik kan akkoord gaan met je stelling over de oorzaak maar de oplossing zie ik toch niet zo direct zitten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Tamelijk simpel, en nochtans kwasi-onmogelijk in de huidige sfeer : de gevangenisstraf inperken, zowel wat het gebruik ervan betreft, als de duur ervan. En daarvoor heb je maar één ding nodig: een mentaliteitswijziging.

Daarnaast de alternatieven, zoals boetes, werkstraffen, opleidingen, maatschappelijke controle, electronisch armband, enz., zo veel mogelijk gebruiken.

En je ziet, ik spreek niet eens over mensen vrijlaten, niet straffen, of bepaalde zaken uit het strafrecht te halen.

ps: ik noem het 'waarschijnlijk' omdat men natuurlijk niks met zekerheid kan voorspellen, maar mijn oplossingen worden reeds jaren door de wetenschappers naar voren geschoven.
Totaal niet akkoord, we hebben al jaren lang genoeg begrip moeten opbrengen voor de criminelen. In eeste instantie geloof ik enkel nog in bestraffing, in het tweede gedeelte van de straf kan er eventueel sprake zijn van opleidingen, e.d.

Wetenschappers hebben ons al jaren een rad voor de ogen gedraaid dat hun oplossing de enige goede is en je ziet waar we nu staan.
Oud 8 september 2005, 14:05   #25
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal niet akkoord, we hebben al jaren lang genoeg begrip moeten opbrengen voor de criminelen. In eeste instantie geloof ik enkel nog in bestraffing, in het tweede gedeelte van de straf kan er eventueel sprake zijn van opleidingen, e.d.

Wetenschappers hebben ons al jaren een rad voor de ogen gedraaid dat hun oplossing de enige goede is en je ziet waar we nu staan.
Ik had het toch gezegd dat het niet ging om oplossingen die de mensen graag willen horen. En het zijn oplossingen tegen overbevolking, niet meer, niet minder. Voor de rest hebben we er reeds over gediscussieerd in een andere topic, niet waar?

Geef mij eens een voorbeeld van 'wetenschappelijke' oplossingen die van toepassing zijn om de overbevolking in de gevangenissen tegen te gaan? Sinds de zaak Dutroux is het juist het omgekeerde, populisme al wat de klok slaat, zodus...
Oud 8 september 2005, 14:09   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het niet over een legalisatie maar over een depenalisatie. Misschien dat in het begin het drugsgebruik zal toenemen om daarna weer te zakken. Ik heb ooit eens cijfers gezien die aantonen dat het soft-drugs gebruik in Nederland op dat moment (waar dat legaal is) lager lag dan in Frankrijk en België. Ik denk trouwens niet dat er veel mensen zullen zeggen 'joepie' drugs is nu niet langer strafbaar, laten we het eens proberen. Bij pubers denk ik zelf dat depenalisering eerder zal zorgen voor een daling van het gebruik dan een stijging. Het voordeel van een depenalisering is wellicht vooral dat de criminaliteit die gepaard gaat met drugsgebruik ook zal dalen. Als je je plat spuit dan doe je dat in de eerste plaats jezelf aan en hebben anderen daar op zich niet zoveel last van maar als je de handtassen van meekes moet pikken om je verslaving te betalen dan pas wordt het een maatschappelijk probleem.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 14:34   #27
Geertje

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over een legalisatie maar over een depenalisatie. Misschien dat in het begin het drugsgebruik zal toenemen om daarna weer te zakken. Ik heb ooit eens cijfers gezien die aantonen dat het soft-drugs gebruik in Nederland op dat moment (waar dat legaal is) lager lag dan in Frankrijk en België. Ik denk trouwens niet dat er veel mensen zullen zeggen 'joepie' drugs is nu niet langer strafbaar, laten we het eens proberen. Bij pubers denk ik zelf dat depenalisering eerder zal zorgen voor een daling van het gebruik dan een stijging. Het voordeel van een depenalisering is wellicht vooral dat de criminaliteit die gepaard gaat met drugsgebruik ook zal dalen. Als je je plat spuit dan doe je dat in de eerste plaats jezelf aan en hebben anderen daar op zich niet zoveel last van maar als je de handtassen van meekes moet pikken om je verslaving te betalen dan pas wordt het een maatschappelijk probleem.
De vraag is : kan je dit experiment wel uitvoeren. Want wat als dit falikant afloopt, bvb. de helft van de jongeren geraakt verslaafd aan de drugs door je oplossing, dan zitten we met een serieus probleem. Ik vrees het ergste dan.
Oud 8 september 2005, 15:40   #28
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Depenalisatie van drugs. Een grote meerderheid van alle gevangenen zitten in de cel omwille van feiten die gerelateerd zijn met drugs en het is al lang duidelijk dat de 'war on drugs' geen enkele resultaat heeft en zal hebben.
Hoezo, depenalisatie van drugs? Die drugdealers hebben een onmogelijk aantal mensenlevens verwoest, en dan moet zoiets gedepenaliseerd worden?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be