![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom geef je eerst een pleidooi tegen fossiele brandstoffen, om daarna te pleiten voor alternatieven die die fossiele brandstoffen nodig hebben om als alternatief te kunnen fungeren? Tuurlijk moet je investeren in nieuwe technieken en moet je huidige technieken verbeteren, maar dat houdt ook een verbetering van kernenergie in… (die verbeteringen bestaan trouwens al met bijvoorbeeld kogelbedreactoren) Citaat:
Wat is kernenergie dan? Citaat:
Hoe bedoel je, het is vriendelijker voor dat landschap? Je moet trouwens geen appelen met peren vergelijken. Hoeveel molens moet je op land zetten om dezelfde energie als ene kerncentrale op te wekken? Citaat:
In de sahara kun je er massa’s energie mee opwekken overdag, maar laat de sahara nu eens niet bepaald een grote afnemer van energie zijn…[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Sfax : 12 september 2005 om 15:51. |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
dus in dit geval is iets doen nog altijd beter dan niks doen voor het milieu en als we allemaal zonnepanelen zouden kopen dan zou die markt enorm veel kapitaal krijgen waardoor onderzoek naar betere zonnepanelen mogelijk word en wie weet vinden we dan toch een manier om een zonnepaneel rendabel te maken ook in onze zon arme gebieden. hetzelfde voor windenergie en andere milieu vriendelijke energiebron.investeer erin en wie weet kunnen we misschien ooit rijkelijk oogsten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() aan sfax
Ik heb mss niet de juiste term gebruikt? Ik dacht dat er twee soorten zonnepanelen waren. 1) waarmee je licht omzet naar elektriciteit 2) waar je gebruik maakt van de zonnewarmte om direkt een boiler water mee te verwarmen. Ik had het over de tweede soort. Die is betrekkelijk eenvoudig te maken. Het kan zelfs nog eenvoudiger. men neme één of twee gieters men vulle ze met water (beter nog regenwater) men laat ze een dag lang in de zon staan. water is 40° of meer. voldoende om een bepaald soort was te doen dacht ik. ook voor was op 60 of 90° moet er een stuk minder bij verwarmt worden. Voor de slechte verstaander, men kan dit water in de machine gieten langs de zeepschuif (dat geeft geen probleem). Als je regenwater gebruikt is het ook nog eens beter voor je machine (geen kalkaanslag op de weerstand) Met dit soort zaken alleen geraak je er natuurlijk niet, maar mocht iedereen dit doen zou dit toch al enig effect geven. Heel moeilijk is dit toch niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Los daarvan blijft ook daar de opmerking dat je energie-omzetting bijlange niet 100% is. Teveel strooilicht, teveel reflectie en teveel opwarming van je recipiënt om er maar drie te noemen. 't Zou me dan ook ten zeerste verwonderen dat je uberhaupt aan je 40°C zal geraken in je gieters... Los daarvan, je kan er inderdaad wel wat mee besparen, maar als je je kosten-baten analyse opmaakt zal je ook niet al te deftig uitkomen. Dat laatste is iets wat nogal vaak vergeten wordt. Je kan massa's manieren bedenken om wat energie op te wekken, maar de één is nog omslachtiger dan de andere. Het moet ook allemaal pratisch blijven... (je kan pakweg ook elke dag een uurtje op je fiets gaan zitten en zo elektriciteit opwekken; dat levert je ook wel een beetje op, maar er zullen er maar bitter weinig zijn die zich geroepen voelen om dat te doen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Deze energie gaat dan na gebruik nog eens regelrecht de afloop in. Als je tijdens de zomermaanden (waar er al eens een douche meer genomen wordt en waar ook al eens meer gewassen wordt) een deel van deze energie rechtstreeks van de zon kan afgetapt worden is dat mi wel de moeite waard. Wel zijn de systemen nog aan de dure kant wegens te kleine productie vermoed ik. Hierdoor blijft de kosten-baten analyse idd. weinig motiverend. Met de hogere energieprijzen kan dit echter snel veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonnewarmte opvangen om water voor te verwarmen is altijd meegenomen. Alleen, is de besparing even groot als de energie gestoken in de productie van dit systeem? Hoe efficiënter het systeem hoe meer energie in de productie zit. Ergens moet er een gulden middenweg zijn. Maar is die haalbaar voor massagebruik?
Ook, hoe meer water je verbruikt, hoe minder het voordeel van de voorverwarming; Of het oppervlak moet al heel groot worden. Een optie is opslag in een grote massa, en dan met een warmtepomp werken. Kan je gedurende de hele zomer energie wegsteken, en die zelfs in de winter terughalen. Indien je de plek hebt. In Nederland zijn er testen met dit idee met de snelweg als zonnecollector.En opslag in zand. Het idee is de opgeslagen warmte in de winter terug te sturen. Uiteindelijk een beter ,en langer bruikbaar wegdek te houden. Minder extreme temperaturen op het wegdek. In de zomer is het dus koeler, ergo minder zacht, en in de winter minder kans op bevriezen ergo, geen brokken die eruit vriezen. En, voor persoonlijk gebruik. Ik mag het weral niet hier; Krijg geen bouwvergunning.
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1)Als collector een oude radiatorplaat genomen, afmetingen ongeveer 1,5m² deze zwart geverfd. 2)voorts een regenton van 150 l als vooraadvat genomen (had ik zowiezo staan) 3) ook een dompelpomp had ik reeds, dus deze gebruikt om het water van vat naar collector te pompen, water vloeide door zwaartekracht terug naar vat. 4) Ik had ook nog een timerstopcontact liggen, hiermee liet ik de pomp om de 20 minuten een 2 tal minuten het water rondpompen. Met deze zeer eenvoudige installatie (niks high tech) was het geen probleem om de 150 liter water op zonnige dagen op te warmen tot douchetemperatuur (grotere inhoud was ook nog te doen geweest) Natuurlijk zijn er wat nadelen aan zo'n lage kost installatie. Radiatoren en water (niet echt proper) risico om vuiler vanonder de douche te komen als voordat je eronder gaat staan (geen echte aanrader dus). Water in ton op gevaarlijke temperatuur qua vorming legionella bacterie. conclusie: hoewel het systeem dus zeker potentieel heeft zijn er nog problemen die overwonnen moeten worden. Mogelijkheden tot verbetering: Ik denk eraan om ipv water als energietransporteur gebruik te maken van olie (mag bvb gebruikte frituur olie zijn). Hierdoor mag de collectortemperatuur veel hoger oplopen. Bij water reeds stoomvorming bij 100° bij olie kan men al gerust tot 160° gaan. Maw circulatiepomp hoeft minder aan te slaan (energiewinst). Ook warmtewisselaarmedium kan op hogere temperatuur gebracht worden. Moet dan wel langs een warmtewisselaar warmte uitwisselen naar water dat in onafhankelijk circuit eventueel via een naverwarmer naar de douchekop stroomt. Probleem vuil water en gevaar legionella hiermee opgelost. Ben er nog niet uit welke stof ik in de warmtewisselaar het best zou gebruiken. water, zand, olie, of nog ander? Iemand enig idee welke eigenschappen zand in verband hiermee heeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je water gewoon in soepele buizen op je dak laat rondlopen heb je een vrij constante water temperatuur van circa 23° al.
Als datzelfde doet maar dan in een glazen kast steekt, dus een soort miniserre waar de soepele buizen door stromen dan zal je vrij heet water hebben tot soms wel bijna 50 �* 60° naargelang de zon kracht die dag natuurlijk. Je kan ook zwart glas nemen. Wordt serieus heet in de zomer hoor! Die warmte opslaan en later terug halen lijkt me niet haalbaar op traditionele manieren. Tenzij men bv speksteen zou gebruiken en je die warm genoeg kan krijgen dan zou je mogelijks een avond lang dat kunnen aanwenden. Maar dit is wel omslachtig.
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn visie: het bezit zelf is niet het probleem, dus de gewone wegentaks zou quasi geen verschil mogen geven. Als je de vervuiling wil aanpakken of de energieverspilling wil verminderen, ... dan kan je dat best doen ... per liter benzine. In feite kan een wegenvignet of zelfs het Duitse systeem van elektronische kontrole ook vervangen worden door ... diezelfde prijs per liter benzine. Om dan tot wat redelijkheid te komen in verband met energie-politiek: alle, werkelijk alle, alternatieven moeten aangewend/aangemoedigd worden, vermits iedere vermindering van de vraag, een vermindering van de prijs met zich brengt. Evenals iedere watt energie via zon/waterkracht/wind .. kompleet zuiver is, moet alles aangegrepen worden om dit aan te moedigen. Niet in de hoop om gans de olie en gas te kunnen buiten smijten, wel om de bovenste toplaag van de vraag af te toppen. In deze zin is het natuurlijk kompleet idioot om kernenergie stop te zetten. Ik heb nogal vertrouwen in de wetenschappelijke ontwikkeling.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Minister-President
|
![]() Vandaag een niet zo schitterende dag af en toe zon, af en toe bewolkt.
Voorspelde maximumtemperatuur rond 17 ° (het is tenslotte al 17 september). Vanmorgen rond 10 u gieters gevuld. Eéntje gewoon in de woning geplaatst, een ander tegen een zuid-west gerichte gevel. Om 15u 30' watertemperatuur van de gieter in de woning 20°, deze van tegen de gevel 32°.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door satiper : 17 september 2005 om 14:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
We zouden misschien beter wat andere belastingen verlagen, zodat we de investeringen kunnen aanwakkeren.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Technologisch is het een zaak met zo weinig mogelijk energie zoveel mogelijk rendement op te bouwen. Momenteel is dat met een brander die het water opwarmt tot zo'n 60 �* 80 graden en dat laat circuleren door de radiators. Dat zo'n ketel heel wat warmte verlies heeft laat zich raden natuurlijk en ook gans het systeem is één verlies post feitelijk. Warmte opvangen aan de gevel is ook maar goed als het warm is, maar dan heb je het feitelijk niet zo nodig. Beter zou zijn een nieuw systeem op poten te zetten van bepaalde composiet materialen die zichzelf opwarmen al dan niet door er een kleine electrische stroom te laten doorgaan en zo de brander te vervangen met veel minder energie. En laat daar het water opwarmen. Olie opwarmen zou gaan maar dat kost vrij veel stroom. Het zal dus zoeken worden naar een nieuw toevoeg substantie die water en olie vervangt en veel langer de warmte vasthoud met veel minder stroom. Welk materiaal? Dat is iets voor hoge schoolgasten vind ik.
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je kan warmte kort opslaan (dag/nacht cyclus) of je kan warmte lange tij proberen op te slaan (zomer /winter cyclus) Hoewel de zomer (zelfs bij ons) warm genoeg is om de koude van de winter te compenseren, valt het in de praktijk wel niet mee om warmte zo lang vast te houden. Toch gebeurt het al dacht ik? Grote zandhoeveelheid (bvb in grote put onder woning) die in de zomer opgewarmd wordt en in de winter terug haar warmte afstaat. Zijn er hier mensen die dit systeem zelf hebben of weet hebben van de mogelijkheden. Het systeem met de snelwegen begrijp ik niet goed, snelwegen liggen aan de oppervlakte en koelen dus onmiddelijk af. Die gaan toch nooit een winter lang hun warmte kunnen vasthouden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van die snelwegen is dat een buizensysteem onder of door het wegdek om aanvriezing te verhinderen maar dat is bij mijn weten aangesloten op een systeem van stoom of zo en niet natuurlijk opgewarmt. Ik kan daar enigzins mis in zijn. Hoe dan ook het is meer een experiment die niet veel gehoor heeft gekregen dus zo veel soeps zal het wel niet zijn.
![]() |