Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2005, 22:18   #21
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Och, dat is nu al 20 jaar dat we zo'n staatsschuld hebben. Buiten de minister van Begroting en Financiën ligt er niemand wakker van.
De strategie is er 1 van de absolute schuld constant te houden. Door de economische groei wordt hij proportioneel steeds kleiner.
Oud 17 september 2005, 22:19   #22
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Het is enigszins anders. De oliecrisis van de jaren 70 werd inderdaad volgens Keynesiaanse waanzin opgelost, meer bepaald door massaal mensen in overheidsdienst aan te werven, dikwijls diezelfde mensen die met die centjes die ze toen verdienden, staatsbons kochten met jaarlijkse interest van 15 %. Nu is deze kaste oud en vet, verwachten ze een pensioen vanaf 55 en zijn hun zakken vetgevuld met een schuldenlast die vooral de jongere generatie zal moeten dragen. Misdadig kan je zoiets wel noemen.
De inflatie was toen een gevolg van de dramatische stijging van de aardolieprijs. Bij inflatie was het tot nu toe een gewoonte dat de centrale banken de rente verhoogden, wat ook toen gebeurd is, met als gevolg dat het weinige prive-initiatief in ons landje, nog maar eens de kop werd ingedrukt, en een start van de rentesneeuwbal.

Onze staatsschuld daalt inderdaad niet, het enige wat daalt in de reële waarde van dat bedrag, omdat inflatie hierin meespeelt.

Maar euh ... dat lukt allemaal in tijden van voorspoed, zoals de afgelopen 6 jaar zijn gekenmerkt door enorm lage interesten en inflatie, zodat de rente-aflossingen op de staatsschuld echt veel lager waren dan onder de periode Dehaene, maar het tij is snel aan het keren, Amerikaanse notabelen uit de banksector spreken terug reeds van double digits inflatiecijfers ( lees: 10 % of meer, daar waar deze nu amper 2 % is ), koppel dit aan een mastadont van een staatsschuld, een economisch systeem dat in Vlaanderen en Wallonie enorm labiel is, weinig comparatieve voordelen tov andere landen, het plaatje is algauw geschetst.

Maar het volk weet van niets, slaapt liever, kijk naar droomfabrieken, het zij zo.

Een verwittigd en vooral voorbereid man is er in deze 100 waard, geen compassie met de slaapkoppen. Natuurlijke selectie kan weer beginnen.

"The end of suburia"
wat is suburia?
Oud 17 september 2005, 22:25   #23
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
De strategie is er 1 van de absolute schuld constant te houden. Door de economische groei wordt hij proportioneel steeds kleiner.
probleem is dat we een mature economie zijn met voor de komende decennia economische groei ver onder de 2 procent, netto verlies van banen dus, met een grijze bevolking die je niet meteen erg ondernemend zal kunnen noemen, ondernemers creeren juist de welvaart.

moet suburbia zijn, ben de b vergeten.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2005, 22:25   #24
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Iets van de NWO, denk ik.
Oud 17 september 2005, 22:28   #25
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Iets van de NWO, denk ik.
neen, leuke kurkdroge docu, iets over goedkope energie die snel peperduur dreigt te worden en derhalve het grootste gedrocht ooit (suburbia ) niet meer in staat stelt zichzelf in stand te houden, met verpaupering en mad max dinges tot gevolg.

ik ben trouwens zot van de mad max films.

het moet enorm leuk zijn als lonely rider met een transalpje tussen de velden vol schedels te reizen, tweeloop in de rugzak om bandieten af te knallen, lijkt leuk ( zal wel aan mij liggen dat ik dat leuk vind )
Oud 17 september 2005, 22:29   #26
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Roemenie onder Ceaucescu dacht ik, maar dat is alweer lang geleden!

Ik vraag me af of het principe "een beetje schuld is goed" ook geldt voor staten. Bedrijven hebben immers een fiscaal voordeel hierbij, maar een staat betaalt natuurlijk geen belastingen. Iemand?
Wel, dat is voor interpretatie vatbaar. Volgens bv. Keynes kan de overheid door schulden te maken, de economie terug op gang trekken. Volgens andere economen klopt dat niet. En volgens nog anderen klopt het enkel bij belastingverlagingen, niet bij uitgavenstijgingen.

Als je ervan uitgaat dat schulden maken, de economie beter laat draaien, dan is het inderdaad een goede zaak (zolang het over "een beetje schuld" gaat, natuurlijk).

De schulden van een land worden gemeten in % van het BBP. Als de economie dus vijf procent groeit, en de schuld groeit ook vijf procent, dan is de schuldgraad eigenlijk gelijkgebleven. Als schulden maken echter de economie op gang kan trekken, is het misschien interessant om in jaar één een begrotingstekort neer te zetten, het in jaar twee af te betalen, en in jaar drie heb je dan hopelijk een overschot op de begroting.

Alleen is dat helaas louter theorie.
Oud 17 september 2005, 22:31   #27
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, dat is voor interpretatie vatbaar. Volgens bv. Keynes kan de overheid door schulden te maken, de economie terug op gang trekken. Volgens andere economen klopt dat niet. En volgens nog anderen klopt het enkel bij belastingverlagingen, niet bij uitgavenstijgingen.

Als je ervan uitgaat dat schulden maken, de economie beter laat draaien, dan is het inderdaad een goede zaak (zolang het over "een beetje schuld" gaat, natuurlijk).

De schulden van een land worden gemeten in % van het BBP. Als de economie dus vijf procent groeit, en de schuld groeit ook vijf procent, dan is de schuldgraad eigenlijk gelijkgebleven. Als schulden maken echter de economie op gang kan trekken, is het misschien interessant om in jaar één een begrotingstekort neer te zetten, het in jaar twee af te betalen, en in jaar drie heb je dan hopelijk een overschot op de begroting.

Alleen is dat helaas louter theorie.
vertel ons nu eens iets nieuws, origineels, dat weet iedere zestienjarige van moderne talen/handel.

Wat zijn ze daar in Brussel aan het verklooien ?
Oud 18 september 2005, 00:58   #28
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Is het niet zo dat de hoge staatsschuld een hypotheek legt op de toekomst. Die moet afbetaald worden en als een te groot deel van de middelen in de jaarlijkse begroting moeten voorbehouden blijven voor afbetaling van leningen, blijft er te weinig over om te besteden aan de echte beleidsdomeinen economie, tewerkstelling en ja uitbetaling van de sociale voorzieningen. Bij de voorbereiding om België binnen te kunnen loodsen in de Euro, stond niet alleen een sluitende begroting of beperkt begrotingstekort van 3 % in de voorwaarden, maar ook een beperking van de staatsschuld. De regering Dehaene lukte erin om het begrotingstekort in te perken en maatregelen te voorzien om die staatsschuld te verminderen op termijn. We hebben die inperking van de staatsschuld momenteel nog niet helemaal gehaald en dat blijft het probleem voor België. Andere landen hebben dan weer meer moeilijkheden om het beperkt begrotingstekort te halen.
http://blog.seniorennet.be/poli
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 09:14   #29
Noriko
Burger

Noriko's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Noriko Stuur een bericht via Instant Messenger naar Noriko Stuur een bericht via MSN naar Noriko Stuur een bericht via Yahoo naar Noriko
Standaard

Zweden heeft ook geen staatschulden. Japan ook niet.
En Duitsland ook niet denk ik.

?
Oud 18 september 2005, 09:37   #30
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
België heeft nog 281,81 miljard euro schulden

BRUSSEL - Eind augustus bedroeg de federale staatsschuld 281,81 miljard euro. Dat maakte de federale overheidsdienst Financiën vandaag bekend.

Het bedrag omvat 272,60 miljard aan schuld uitgegeven of overgenomen door de federale Staat en 9,21 miljard euro aan schuld van bepaalde instellingen waarvoor de federale Staat tussenkomt in de financiële lasten.

De netto-schuld van de federale overheid (bruto-schuld verminderd met de financiële beleggingen en effecten in eigen bezit) bedroeg 272,83 miljard euro. Dat is een vermeerdering met 0,13 miljard euro ten opzichte van de vorige maand.

De stijging is het gevolg van een netto te financieren saldo voor de maand augustus van 0,11 miljard euro en van diverse technische factoren ten belope van 0,02 miljard euro.

De overheidsdienst wijst erop dat de schuld van maand tot maand vrij sterk kan evolueren. De maandelijkse evolutie is niet altijd de weerspiegeling van de globale jaarlijkse evolutie.

16/09/2005 - belga - bava

---------------------------------------------------------------
Hmmm ik denk dat ik morgen iets vroeger opsta om een uurtje extra te werken.

edit : Hmm nullekes tellen is niet mijn sterkste kant
Het is in elk geval overduidelijk dat onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan. Het is dan ook de hoogste tijd dat er drastische, taboeloze besparingsmaatregelen worden genomen om de openbare financiën op een structurele manier te saneren. Het jaar na jaar nastreven van een begrotingsevenwicht is absoluut onvoldoende. Trouwens, de begrotingsevenwichten van de laatste jaren zijn te danken aan visieloze eenmalige maatregelen en aan de lage stand van de rente. Alleen al indien de rente een stijgende tendens zou vertonen, zou het begrotingstekort zeer snel zeer fors kunnen oplopen. Ik heb hier op het forum in elk geval reeds de nodige constructieve voorstellen gedaan inzake mogelijke structurele besparingsmaatregelen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cynicus on 18-09-2005 at 10:38
Reason:
--------------------------------

Citaat:

BRUSSEL - Eind augustus bedroeg de federale staatsschuld 281,81 miljard euro. Dat maakte de federale overheidsdienst Financiën vandaag bekend.

Het bedrag omvat 272,60 miljard aan schuld uitgegeven of overgenomen door de federale Staat en 9,21 miljard euro aan schuld van bepaalde instellingen waarvoor de federale Staat tussenkomt in de financiële lasten.

De netto-schuld van de federale overheid (bruto-schuld verminderd met de financiële beleggingen en effecten in eigen bezit) bedroeg 272,83 miljard euro. Dat is een vermeerdering met 0,13 miljard euro ten opzichte van de vorige maand.

De stijging is het gevolg van een netto te financieren saldo voor de maand augustus van 0,11 miljard euro en van diverse technische factoren ten belope van 0,02 miljard euro.

De overheidsdienst wijst erop dat de schuld van maand tot maand vrij sterk kan evolueren. De maandelijkse evolutie is niet altijd de weerspiegeling van de globale jaarlijkse evolutie.

Het is in elk geval overduidelijk dat onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan. Het is dan ook de hoogste tijd dat er drastische, taboeloze besparingsmaatregelen worden genomen om de openbare financiën op een structurele manier te saneren. Het jaar na jaar nastreven van een begrotingsevenwicht is absoluut onvoldoende. Trouwens, de begrotingsevenwichten van de laatste jaren zijn te danken aan visieloze eenmalige maatregelen en aan de lage stand van de rente. Alleen al indien de rente een stijgende tendens zou vertonen, zou het begrotingstekort zeer snel zeer fors kunnen oplopen. Ik heb hier op het forum in elk geval reeds de nodige constructieve voorstellen gedaan inzake mogelijke structurele besparingsmaatregelen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Het is in elk geval overduidelijk dat onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan. Het is dan ook de hoogste tijd dat er dat er drastische, taboeloze besparingsmaatregelen worden genomen om de openbare financiën op een structurele manier te saneren. Het jaar na jaar nastreven van een begrotingsevenwicht is absoluut onvoldoende. Trouwens, de begrotingsevenwichten van de laatste jaren zijn te danken aan visieloze eenmalige maatregelen en aan de lage stand van de rente. Alleen al indien de rente een stijgende tendens zou vertonen, zou het begrotingstekort zeer snel zeer fors kunnen oplopen. Ik heb hier op het forum in elk geval reeds de nodige constructieve voorstellen gedaan inzake mogelijke structurele besparingsmaatregelen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cynicus : 18 september 2005 om 09:38.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 10:08   #31
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noriko
Zweden heeft ook geen staatschulden. Japan ook niet.
En Duitsland ook niet denk ik.

?
Zweden heeft een staatsschuld van 51% van zijn economie.

Japan heeft een staatsschuld van [size=5]164%. [/size]

Duitsland heeft een staatsschuld van 65%.

België heeft een staatsschuld van om en bij de 100%. Italië zit aan 105%.
Oud 18 september 2005, 10:13   #32
Percalion

Standaard

Citaat:
vertel ons nu eens iets nieuws, origineels, dat weet iedere zestienjarige van moderne talen/handel.

Wat zijn ze daar in Brussel aan het verklooien ?
Goh, ik zou eens mijn NWO-bronnen moeten raadplegen, Alcazar.

De overheid zelf kan nooit voor kapitaalaccumulatie zorgen. Ze kan enkel geld onttrekken aan de private economie, hetzij door belastingen, hetzij door staatsleningen (die met belastingen terugbetaald worden), hetzij door de monetaire financiering (waarbij ze in feite via monetaire inflatie diefstal pleegt).

on-topic: onze staatsschuld kan op verschillende manieren verminderd worden. Tegenwoordig hebben we geluk dat de rentevoeten laag staan, maar het grootste deel van dit voordeel, is door onze regering opgesoupeerd.

De beste methode lijkt me, een economische groei nastreven.

Zolang de economische groei groter ligt dan het begrotingstekort (secundair) is er namelijk budgettair geen probleem; dan daalt de totale schuldgraad.
Oud 18 september 2005, 13:27   #33
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Goh, ik zou eens mijn NWO-bronnen moeten raadplegen, Alcazar.

De overheid zelf kan nooit voor kapitaalaccumulatie zorgen. Ze kan enkel geld onttrekken aan de private economie, hetzij door belastingen, hetzij door staatsleningen (die met belastingen terugbetaald worden), hetzij door de monetaire financiering (waarbij ze in feite via monetaire inflatie diefstal pleegt).

on-topic: onze staatsschuld kan op verschillende manieren verminderd worden. Tegenwoordig hebben we geluk dat de rentevoeten laag staan, maar het grootste deel van dit voordeel, is door onze regering opgesoupeerd.

De beste methode lijkt me, een economische groei nastreven.

Zolang de economische groei groter ligt dan het begrotingstekort (secundair) is er namelijk budgettair geen probleem; dan daalt de totale schuldgraad.
Aha, zinvolle opmerking daar in het zwart.
Maar toch even vermelden dat er wel landen zijn waar de overheid aan kapitaalaccumulatie doet: Noorwegen heeft een potje van 5000 miljard wegstaan in pensioenfondsen een geen staatsschuld, terwijl 10000 miljard francs schulden hebben ...
Dat land wil later de pensioenen betalen met de interest op dat geld, niet zo'n slecht bestuurd land blijkbaar.
Economische groei zal hier steeds minder en minder verwacht worden, omdat de leeftijd van de bevolking stijgt, alles grijzer wordt, en die samenlevingen kennen heel weinig dynamisme.

De laatste redenering van u mist 1 kernelement: de inflatie. Nu de inflatiestorm stilaan op gang komt, zullen de centrale banken hun interest omhoog moeten trekken, met een nefast effect tot gevolg.
Oud 18 september 2005, 13:29   #34
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Zweden heeft een staatsschuld van 51% van zijn economie.

Japan heeft een staatsschuld van [size=5]164%. [/size]

Duitsland heeft een staatsschuld van 65%.

België heeft een staatsschuld van om en bij de 100%. Italië zit aan 105%.
Japan is dan ook al 10 jaar op de sukkel, wij beginnen nog maar te sukkelen ( of zijn het al lang aan het doen dat het al niet meer opvalt )
Oud 18 september 2005, 13:30   #35
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Het is in elk geval overduidelijk dat onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan. Het is dan ook de hoogste tijd dat er drastische, taboeloze besparingsmaatregelen worden genomen om de openbare financiën op een structurele manier te saneren. Het jaar na jaar nastreven van een begrotingsevenwicht is absoluut onvoldoende. Trouwens, de begrotingsevenwichten van de laatste jaren zijn te danken aan visieloze eenmalige maatregelen en aan de lage stand van de rente. Alleen al indien de rente een stijgende tendens zou vertonen, zou het begrotingstekort zeer snel zeer fors kunnen oplopen. Ik heb hier op het forum in elk geval reeds de nodige constructieve voorstellen gedaan inzake mogelijke structurele besparingsmaatregelen.
Ik opteer voor de volgende oplossing: afschaffing van de staat en herinvoering van de feodale maatschappij met mij als een locale krijgsheer, ik zie dat zitten !
Oud 18 september 2005, 15:02   #36
Percalion

Standaard

Citaat:
Aha, zinvolle opmerking daar in het zwart.
Maar toch even vermelden dat er wel landen zijn waar de overheid aan kapitaalaccumulatie doet: Noorwegen heeft een potje van 5000 miljard wegstaan in pensioenfondsen een geen staatsschuld, terwijl 10000 miljard francs schulden hebben ...
Dat land wil later de pensioenen betalen met de interest op dat geld, niet zo'n slecht bestuurd land blijkbaar.
Economische groei zal hier steeds minder en minder verwacht worden, omdat de leeftijd van de bevolking stijgt, alles grijzer wordt, en die samenlevingen kennen heel weinig dynamisme.

De laatste redenering van u mist 1 kernelement: de inflatie. Nu de inflatiestorm stilaan op gang komt, zullen de centrale banken hun interest omhoog moeten trekken, met een nefast effect tot gevolg.
In Noorwegen is er natuurlijk de uitzonderlijke situatie met de olievoorraden. Nagenoeg de helft van het BBP bestaat uit olie, als ik me niet vergis; de hoge olieprijzen komen voor hen allicht als een geschenk uit de hemel.
Wij hebben hier geen grote oliebronnen - al is de kans groot dat onze politici die miljarden toch gewoon zouden verspillen - en dus moeten we het anders aanpakken.

Wat betreft inflatie: op lange termijn is enkel technologische groei van belang. Nu ja, op lange termijn zijn we ook allemaal dood, natuurlijk. Op korte termijn kan inflatie voor serieuze schokken zorgen natuurlijk; maar als de rentevoeten stijgen én de inflatie stijgt, blijft de reëele rentevoet ongeveer ongewijzigd. Dus een echt probleem is daar niet.
Oud 18 september 2005, 19:59   #37
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik opteer voor de volgende oplossing: afschaffing van de staat en herinvoering van de feodale maatschappij met mij als een locale krijgsheer, ik zie dat zitten !
Ik wil dan ook wel minstens een graafschap in de plaats krijgt u mijn loyaliteit (als u deze afkoopt met slaven tenminste)[edit]
[size=1]After edit by maarte on 18-09-2005 at 21:00
Reason:

Citaat:
Ik wil dan ook wel minstens een graafschap in de plaats krijgt u mijn loyaliteit (als u deze afkoopt met slaven tenminste)[/size]

Citaat:
Ik wil dan ook wel minstens een graafschap[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door maarte : 18 september 2005 om 20:00.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 20:01   #38
Percalion

Standaard

Ik opteer voor anarchokapitalisme.

Dan heeft de gewone man nog een beetje kans om te overleven.
Oud 18 september 2005, 20:04   #39
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik opteer voor anarchokapitalisme.

Dan heeft de gewone man nog een beetje kans om te overleven.
Ik noem dat geen leven!
Oud 18 september 2005, 20:06   #40
Keyfan
Vreemdeling

Standaard

[edit]
[size=1]After edit by Keyfan on 18-09-2005 at 21:08
Reason:

[/size]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps
Bestaat er eigenlijk een land op deze wereld zonder staasschulden?
Finland.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Keyfan : 18 september 2005 om 20:08.
Keyfan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be