Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2005, 15:00   #21
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stinkyweasel
Zolang België niemand op de maan heeft gedropt, geen natuurparken met krokodillen, slangen en olifanten herbergt en die boertige driekleur niet vervangt door een grafisch veel mooiere vlag, zie ik nie meteen een reden om trots te zijn op mijn "belg zijn".

Voor de rest is het hier wel aangenaam leven, dat wel.
Is deze vlag grafisch interessanter?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 15:02   #22
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Waarom zou men niet fier zijn op de eigen identiteit ?
Europeaan, Beneluxer, Belg, Vlaming, Antwerpenaar, Deurnedistrictsbewoner
(zuidelijk Deurne wel te verstaan !) Unitaswijker .. en ik ben er fier op !

Geboren in Hamburg één van de mooiste steden ter wereld - voorouders enerzijds afkomstig uit de Elzas, anderzijds van Blankenberge..

3de generatie (niveau kleinkinderen) hebben vloedverwanten van Zuid Amerika,
Afrika en Azië ... om maar te zeggen dat de wereld een dorp is...

Kennissen in deze stad/district/wijk met roots van Chili tot Nahodka en die mensen mogen daar ook gerust trots op zijn...

Diegenen die één of ander facet van hun identiteit zouden willen ontkennen,
dat zijn ongelukkige mensen.. als Vlaming heb je oa. deel aan "de belgische identiteit" dat gedeelte "opgeven" is bijna hetzelfde als een been laten afzetten ... of niet misschien ?
Het onderwerp gaat hier wel over het Belg-zijn, niet over wereldburgers, hamburgers of wat voor burgers dan ook...

Trouwens, de mooiste stad ter wereld is nog steeds ANTWERPEN!!![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cynikus on 21-09-2005 at 16:03
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Geboren in Hamburg één van de mooiste steden ter wereld - voorouders enerzijds afkomstig uit de Elzas, anderzijds van Blankenberge..

Kennissen in deze stad/district/wijk met roots van Chili tot Nahodka en die mensen mogen daar ook gerust trots op zijn...

dat zijn ongelukkige mensen.. als Vlaming heb je oa. deel aan "de belgische identiteit" dat gedeelte "opgeven" is bijna hetzelfde als een been laten afzetten ... of niet misschien ?
Het onderwerp gaat hier wel over het Belg-zijn, niet over wereldburgers, hamburgers of wat voor burgers dan ook...

Trouwens, de mooiste stad ter wereld is nog steeds ANTWERPEN!!![/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Het onderwerp gaat hier wel over het Belg-zijn, niet over wereldburgers, hamburgers of wat voor burgers dan ook...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 21 september 2005 om 15:03.
Oud 21 september 2005, 15:10   #23
Stinkyweasel
Vreemdeling

Stinkyweasel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Mwoaah.. iets moderner kan geen kwaad. Maar of een vlaamse vlag mij nu "trots op mijn belg zijn" gaat maken.
Oud 21 september 2005, 15:19   #24
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stinkyweasel
Mwoaah.. iets moderner kan geen kwaad. Maar of een vlaamse vlag mij nu "trots op mijn belg zijn" gaat maken.
Tja, smaken en opvattingen verschillen...
Oud 21 september 2005, 15:29   #25
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik ken weinig Vlamingen die Jacques Brel gaan kiezen als beste muzikant.

Ik zou eerder Koen Wauters of Raymond van het Groenwoud kiezen. Het zal alweer een enquete van twijfelachtig allooi geweest zijn.
van cultuur blijkbaar heel weinig kaas gegeten.

Als er nu één muzikant is war we in België trots op mogen zijn, en die tot ver over de landsgrenzen bekend is, dan is het wel Jacques Brel. En ook muzikaal stond Brel mijlen ver voor op Koentje Wauters
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 15:30   #26
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Zeker. Maar juist dat werkt een niet-representatieve omvraag in de hand. Het feit dat 80% van 690 mensen er fier op zijn Belg te zijn wil absoluut niets zeggen over de resterende 10 miljoen.
Wanneer de peiling correct is uitgevoerd, waar we toch vanuit gaan als hij gepubliceerd wordt, is het een vrij accurate schatting van de werkelijkheid. Uiteraard, het blijft een schatting, en hoe meer mensen eraan deelnemen hoe accurater (NIET representatiever). Het zou dus bv kunnen dat de echte waarden bv 85 of 75 procent 'fiere Belgen' zijn (hangt af van de foutenmarge, die vergroot naarmate er minder deelnemers zijn, ik vermoed hier een foutenmarge van 5.), maar echt spectaculaire verschillen zoals bv slechts 40 procent 'fiere Belgen' zijn zéér onwaarschijnlijk.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 15:30   #27
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Beste cynikus

Mijn punt is juist dat "belg zijn" deel uitmaakt van de identiteit van alle
in Belgisch-Vlaanderen levende Vlamingen. Het is oa; ook zo dat Kennedy ondanks zijn verklaring "Ich bin ein Berliner" ooit een Berliner geworden is...

Antwerpen heeft overduidelijk kwaliteiten die Hamburg niet heeft : zoals gezegd zijnde ik ben Antwerpenaar. Maar mijn geboortestad heeft ook zo zijn kwaliteiten bv. extreem rechts haalde er slechts 1,1 % van de stemmen
en door de "erststimmen" zond men er 6 SPD-ers naar de Bundestag wat maakt dat het gemiddelde IQ van de "Hamburger" astronomisch hoger is dan het gemiddeld IQ van de Antwerpenaar.
Oud 21 september 2005, 15:31   #28
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik ken weinig Vlamingen die Jacques Brel gaan kiezen als beste muzikant.
Komt u weleens buiten? Spreekt u weleens met mensen?
Oud 21 september 2005, 15:33   #29
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor
van cultuur blijkbaar heel weinig kaas gegeten.

Als er nu één muzikant is war we in België trots op mogen zijn, en die tot ver over de landsgrenzen bekend is, dan is het wel Jacques Brel. En ook muzikaal stond Brel mijlen ver voor op Koentje Wauters
Heel juist. Geertje's uitlating getuigt van wereldvreemdheid, slechte smaak en absolute onwetendheid op vlak van cultuur.
Oud 21 september 2005, 15:43   #30
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Patriot,

het is heel simpel : als je je eigen identiteit laag inschat lijd je aan een pathologisch syndroom van zelfontkenning.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er zoals er duitsers waren die na WO II beschaamd waren "duitser" te zijn uitweken naar Austramië, Canada, USA
er miscchien Belgen zijn die zich schamen over de misdaden van Leopold II
die eveneens naar één van de genoemde immigratielanden emigreren...

Ik vind hierover dat als men zichzelf niets te verwijten heeft men zich hierover geen zorgen hoeft te maken... Je identiteit dat is je jeugd, je opvoeding , je vrienden, collega's... al die contacten kunnen toch niet maken dat men het "belg-zijn" nagatief gaat ervaren ?

Als men morgen de staatsgrenzen anders trekt, zal de huidige generatie de
oude nog in het geheugen meedragen (zoals wij oudjes nog altijd in frangeskes
denken ipv in euro's). Een facet van de revolutie van 1830 is bv; ongetwijfeld dat vele (ook nederlandstalige) zuid-Nederlanders nog altijd in gedachten
zich als fransen gevoeld hebben en niet als nederlanders... zo zijn er nog altijd mensen in Z.O europa met heimweh naar de Dubbelmonarchie enz...
Een identiteit kan dus wel degelijk veranderen....
Maar diegenen die zich hier verbazen over het feit dat 80 % van diegenen die een identiteitskaart dragen waarop staat dat ze belg zijn daar nog fier over zijn ook, zijn niet goed in hun hoofd. Om te verbeteren, vooruit te gaan
moet men altijd eerst en vooral aanvaarden wat men is of men zal nooit iets worden.
Oud 21 september 2005, 15:48   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Heel juist. Geertje's uitlating getuigt van wereldvreemdheid, slechte smaak en absolute onwetendheid op vlak van cultuur.
Slechte smaak zou ik ook niet zeggen. Ik heb niets tegen Clouseau (dus niets tegen Koen Wauters, logisch).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 17:46   #32
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Slechte smaak zou ik ook niet zeggen. Ik heb niets tegen Clouseau (dus niets tegen Koen Wauters, logisch).
Het getuigt van slechte smaak om Brel zo laag aan te schrijven.

Ik heb vanzelfsprekend ook niets tegen Belgischgezinde Koen Wauters.
Oud 21 september 2005, 18:00   #33
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Ik vind het stom om te beweren :'ik ben trots op mijn belgische nationaliteit, want die of die kunstenaar of geleerde is ook nen Belg'. Kunst en wetenschap zijn nu juist zaken die al dat nationaliteitengezwijmel overstijgen.

En hoe kan iemand nu trots zijn op een franskiljons misbaksel van een land?[edit]
[size=1]After edit by napoleondegrote on 21-09-2005 at 19:01
Reason:

Ik vind het stom om te beweren :'ik ben trots op mijn belgische nationaliteit, want die of die kunstenaar of geleerde is ook nen Belg'. Kunst en wetenschap zijn nu juist zaken die al dat nationaliteitengezwijmel overstijgen.

En hoe kan iemand nu trots zijn op een franskiljons misbaksel van een land?[/size]

[size=1]After edit by napoleondegrote on 21-09-2005 at 19:01
Reason:

En hoe kan iemand nu trots zijn op een franskiljons misbaksel van een land?[/size]

[size=1]After edit by napoleondegrote on 21-09-2005 at 19:00
Reason:

Ik vind het stom om te beweren :'ik ben trots op mijn belgische nationaliteit, want die of die kunstenaar of geleerde is ook nen Belg. Kunst en wetenschap zijn nu juist zaken die al dat nationaliteitengezwijmel overstijgen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik vind het stom om te beweren :'ik ben trots op mijn belgische nationaliteit, want die of die kunstenaar of geleerde is ook nen Belg. Kunst en wetenschap zijn nu juist zaken die al dat nationaliteitengezwijmel overstijgen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door napoleondegrote : 21 september 2005 om 18:01.
napoleondegrote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 18:12   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is heel simpel : als je je eigen identiteit laag inschat lijd je aan een pathologisch syndroom van zelfontkenning.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er zoals er duitsers waren die na WO II beschaamd waren "duitser" te zijn uitweken naar Austramië, Canada, USA
er miscchien Belgen zijn die zich schamen over de misdaden van Leopold II
die eveneens naar één van de genoemde immigratielanden emigreren...

Ik vind hierover dat als men zichzelf niets te verwijten heeft men zich hierover geen zorgen hoeft te maken... Je identiteit dat is je jeugd, je opvoeding , je vrienden, collega's... al die contacten kunnen toch niet maken dat men het "belg-zijn" nagatief gaat ervaren ?

Als men morgen de staatsgrenzen anders trekt, zal de huidige generatie de
oude nog in het geheugen meedragen (zoals wij oudjes nog altijd in frangeskes
denken ipv in euro's). Een facet van de revolutie van 1830 is bv; ongetwijfeld dat vele (ook nederlandstalige) zuid-Nederlanders nog altijd in gedachten
zich als fransen gevoeld hebben en niet als nederlanders... zo zijn er nog altijd mensen in Z.O europa met heimweh naar de Dubbelmonarchie enz...
Een identiteit kan dus wel degelijk veranderen....
Maar diegenen die zich hier verbazen over het feit dat 80 % van diegenen die een identiteitskaart dragen waarop staat dat ze belg zijn daar nog fier over zijn ook, zijn niet goed in hun hoofd. Om te verbeteren, vooruit te gaan
moet men altijd eerst en vooral aanvaarden wat men is of men zal nooit iets worden.
Er is nog een verschil tussen niet-fier zijn op je identiteit en het als iets negatiefs ervaren. De geschiedenis, de volkse eigenschappen,... vormen een mens.
Maar moet ik fier zijn omdat Vlamingen graag bouwen? OK, mij -als toekomstige architect- hoor je niet klagen over die baksteen in hun maag. Maar maakt hen dat betere mensen dan de Nederlanders met hun kleine gehuurde huisjes?
En zijn Vlamingen betere mensen dan Montenegrijnen omdat "onze" Eddy Merckx zoveel keer de Tour gewonnen heeft?

Dat fier zijn op je nationaliteit leidt toch enkel tot superioriteitgevoel, en racisme. Accepteer je eigen volkse identiteit, maar aanzie het niet als een reden om je boven de rest van de wereld te wanen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 22:19   #35
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen! Deze is juist nog lelijker (puur estetisch gezien, want ik pin mij niet vast op deze of gene nationaliteit)
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 00:15   #36
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vision
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MA21092005_010

Bij een enquête door R. Digest bij 690 man .
Hoe kan men nu op iets fier zijn dat niet bestaat...
Breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 07:16   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit al van stratificatie of randomisering gehoord? Ongetwijfeld niet.

Als je een statistiek zou maken van het al dan niet correct zijn van statistieken, ...

Dan vraag ik mij werkelijk af wat je zou zien, ...

Dit soort statistieken , waarvan ze 690 man voor 10 000 000 mensen laten spreken, ... komaan jong, ... Daar moete nog nie eens voor kunnen tellen om te zien dat dat zuiveren bullshit is, van een of ander demagogisch clubje.

Welke ledenlijst hebben ze afgebeld om hun onderzoekske te doen ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 07:21   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belangrijk ook is dit op te merken: "De Belgische volksaard

Uit het onderzoek blijkt dat de Belgische ,,volksaard'' de belangrijkste factor is die ons als Belgen bindt (42 procent). Op de tweede plaats komt onze vaderlandse geschiedenis (38 procent), gevolgd door het koningshuis (34 procent) en de prestaties van Belgische sporters (30 procent).

Op de vraag wat die ,,volksaard'' inhoudt, antwoordt 73 procent dat de Belg geboren wordt met de spreekwoordelijke baksteen in de maag. Daarnaast ziet de Belg zichzelf bovenal als levensgenieter (46 procent), die vermaard is voor zijn meertaligheid (38 procent) en zijn bereidheid tot het sluiten van compromissen (36 procent). Voor 35 procent van de ondervraagden is ook het ontduiken van belastingen een typisch Belgische karaktertrek."

Het is dus niet meer te ontkennen: de Belgische Volksaard bestaat.

Dat is iets waar jullie schertsfiguren van belgischisten al 175 jaar naar zoeken, naar een "belgische volksaard" en ge hebt hem dus nog altijd niet gevonden, omdat hij niet bestaat.

Hoe kan je van twee totaal verschillende volkeren, spreken over een gelijke volksaard, ze spreken om te beginnen al dezelfde taal niet, staan politiek grotendeels haaks op mekaar, de eene helft, noeste werkers, (al sinds de middeleeuwen) en de andere helft, wel ja, laat ons daar maar over zwijgen want het is gewoon te scandaleux om daarover zelf maar te beginnen.

Vaderlandsche geschiedenis, komaan dat is toch om te lachen hoop ik, dat is al een even grote farce, De kuperijen van de sexencoburgs zulde bedoelen zeker, ... ?
Oud 22 september 2005, 07:24   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor u misschien wel, voor mij is dat België een onderdeel te veel.
Oud 22 september 2005, 07:27   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doet da rood eraf en we komen in de buurt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be