![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weer een gefrustreerde Belang-aanval!
1.Ziekenhuis Erasmus in een UZ van de ULB. Voor het geval u dat niet kent, de Université Libre de Bruxelles. Wat valt daar aan te doen? Een franstalige univ nederlandstalig maken? ![]() 2. De N-VA zit in de Vlaamse Regering. Voor het geval u er niet van op de hoogte bent, Erasmus ligt in Anderlecht => Brussel.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Ik heb het niet over Erasmus, mijn beste.
De Vlaamse Regering kan er goed genoeg voor zorgen dat er NL-se mug diensten verstrekt worden in de Vlaamse Rand. Ze kan zelfs wetgeving uitvaardigen die er Franstalige mugdiensten verbiedt. Zelfs in de zes. Vraag is of n-va niet alleen niet bang is van haar eigen schaduw , maar ook van die van de cd&v. Hopelijk gaat ze wat meer doen dan mee Leterme's carrière te plannen.
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Volgens mij is Brussel, gemeten naar het aantal Nederlandstalige inwoners, nog altijd de tweede of derde stad van Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Het zou nochtans echt niet zo moeilijk zijn om de zaak in één keer goed te regelen. Wellicht zou dat in theorie zelfs binnen België mogelijk zijn. Maar de welwillendheid daarvoor ontbreekt gewoonweg bij de verschillende partijen. Daarom moet men steeds genoegen nemen met halfbakken compromissen als de regionalisering van een aantal bevoegdheden (en dan nog maar half, zodat je absurde situaties krijgt als een Vlaamse flitspaal met een Belgisch filmrolletje) tegen meer geld voor Wallonië (waar men niets mee opschiet, omdat niet het geld het probleem is, maar het systeem waarin het besteed wordt). Als Vlaanderen nu onafhankelijk zou worden, dan zouden de Franstaligen alleen in Brussel als minderheid kunnen worden aangemerkt. Niet in de rand rond Brussel. Maar eigenlijk is het minderhedenverdrag niet zo relevant, want het gaat in België alleen om taalrechten. 'Franstaligen' zijn immers geen minderheidsgroep, maar een taalgroep. Men zou zich dus beter kunnen richten op ratificering van het "Europees handvest voor regionale en minderheidstalen". En daarbij de erkenning van het Frans beperken tot Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Officieel toch.
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar IS dat daarom zo? Mij lijkt er in alle geval niet gek veel veranderd te zijn sinds ik er zelf belandde...een kwart eeuw geleden. Citaat:
Niettemin is het allesbehalve een Vlaamsvriendelijke stad. Mij hoef je dat alvast niet te verwijten.
![]() |
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alle Belgen dienen tweetalig te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Individuele tweetaligheid, dus het B.U.B.-programma, is hier de enige zinnige oplossing, hoe je het ook draait of keert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 10 oktober 2005 om 11:17. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Hoe komt het dat u geen Frans kent? Weigert u dat expliciet of heeft dat andere redenen? Iemand die in de tijd waarin we nu leven geen Frans spreekt, is een beetje wereldvreemd. Frans is naast oa Engels een wereldtaal. Als ik bv naar Brussel ga, spreek ik ook eerst Nederlands omdat ik op mijn taal sta. Maar dat betekent niet dat ik geen Frans ken, integendeel zelfs. Zelfs als je in de verste uithoek van West-Vlaanderen woont, zou je een minimum aan Frans moeten kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik vind dat het grootste deel van de Vlamingen toch een minimum aan Frans moet kennen. Maar voor de Walen geldt dan ook dat zij een minimum aan Nederlands moeten kennen (waar het probleem ligt) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
-Op school vond ik Frans altijd moeilijk en saai, dus leerde ik net voldoende om er juist door te zijn. Maar omdat ik het sindsdien niet meer nodig heb en het dus ook niet gebruik, ben ik bijna alles vergeten. -Frans was een wereldtaal, Engels is een wereldtaal. Zelfs op Europees vlak verliest Frans zijn pluimen. Engels is de meest populaire tweede taal in de EU, Duits de tweede meest populaire tweede taal in de EU. Frans staat derde maar de achterstand met Duits & Engels wordt elke dag groter. -De enigste reden waarom je in West-Vlaanderen Frans zou nodig, zijn die Franse toersiten die denken dat Belgie 1talig Frans is.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 10 oktober 2005 om 14:10. |
|||||||
![]() |
![]() |