Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2005, 11:11   #21
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Weer een gefrustreerde Belang-aanval!

1.Ziekenhuis Erasmus in een UZ van de ULB. Voor het geval u dat niet kent, de Université Libre de Bruxelles.
Wat valt daar aan te doen? Een franstalige univ nederlandstalig maken?

2. De N-VA zit in de Vlaamse Regering. Voor het geval u er niet van op de hoogte bent, Erasmus ligt in Anderlecht => Brussel.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 12:08   #22
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het niet over Erasmus, mijn beste.
De Vlaamse Regering kan er goed genoeg voor zorgen dat er NL-se mug diensten verstrekt worden in de Vlaamse Rand.
Ze kan zelfs wetgeving uitvaardigen die er Franstalige mugdiensten verbiedt. Zelfs in de zes.
Vraag is of n-va niet alleen niet bang is van haar eigen schaduw , maar ook van die van de cd&v. Hopelijk gaat ze wat meer doen dan mee Leterme's carrière te plannen.
Oud 8 oktober 2005, 15:10   #23
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Volgens mij is dat proces van eentaligheid in Bruxelles bijna voltooid.

Of waarom was er die klacht over de taaltoestanden in de [size=6]Brusselse[/size] ziekenhuizen?
Omdat er nog heel wat Nederlandstaligen wonen die in hun eigen taal geholpen willen worden?

Volgens mij is Brussel, gemeten naar het aantal Nederlandstalige inwoners, nog altijd de tweede of derde stad van Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 15:25   #24
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik kan erg verkeerd zijn maar ik meen dat indien Vlaanderen een onafhankelijke republiek zou zijn, en eerst dan, men de franstalige inwoners van deze reûbliek een status als "minderheid" zou kunnen toebedelen (& vv; de Nederlandstaligen in rest-België). Maar de huidige situatie met ééntalige, tweetalige & gebieden met "uitdovende" faciliteiten is een situatie geschapen door langdurige en slopende onderhandelingen tussen de diverse taalgemeenschappen en zijn dus regelingen die een emanatie zijn van het soevereine en democratisch beschikkende belgische volk. Hierover aan een "hogere" autoriteit een arbritage verzoeken zou op zichzelf ook een initiatief zijn van diezelfde deocratische organen.. ik bedoel het FDF enerzijds en de Vlamingen anderzijds moeten een beetje beschaamd zijn om de ER over die pietluttigheden te hebben lastiggevallen - te meer omdat ons land intussen wereldvermaard is om zijn diplomatieke marathons en sluimerende compromissen die zo niet genoemd mogen worden.
Volgens mij komt het juist door die onvermijdelijke compromissen dat de onderlinge problemen niet opgelost worden en dat er steeds maar weer wrijving ontstaat.

Het zou nochtans echt niet zo moeilijk zijn om de zaak in één keer goed te regelen. Wellicht zou dat in theorie zelfs binnen België mogelijk zijn. Maar de welwillendheid daarvoor ontbreekt gewoonweg bij de verschillende partijen. Daarom moet men steeds genoegen nemen met halfbakken compromissen als de regionalisering van een aantal bevoegdheden (en dan nog maar half, zodat je absurde situaties krijgt als een Vlaamse flitspaal met een Belgisch filmrolletje) tegen meer geld voor Wallonië (waar men niets mee opschiet, omdat niet het geld het probleem is, maar het systeem waarin het besteed wordt).

Als Vlaanderen nu onafhankelijk zou worden, dan zouden de Franstaligen alleen in Brussel als minderheid kunnen worden aangemerkt. Niet in de rand rond Brussel. Maar eigenlijk is het minderhedenverdrag niet zo relevant, want het gaat in België alleen om taalrechten. 'Franstaligen' zijn immers geen minderheidsgroep, maar een taalgroep. Men zou zich dus beter kunnen richten op ratificering van het "Europees handvest voor regionale en minderheidstalen". En daarbij de erkenning van het Frans beperken tot Brussel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 15:34   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor het geval u er niet van op de hoogte bent, Erasmus ligt in Anderlecht => Brussel.
En Brussel is tweetalig gebied.

Officieel toch.
Oud 8 oktober 2005, 15:41   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Omdat er nog heel wat Nederlandstaligen wonen die in hun eigen taal geholpen willen worden?
Ook Vlamingen die er niet wonen worden graag in hun taal te woord gestaan als ze er terecht komen. Ze hebben daar zelfs recht op vermits Brussel officieel tweetalig is.
Maar IS dat daarom zo?
Mij lijkt er in alle geval niet gek veel veranderd te zijn sinds ik er zelf belandde...een kwart eeuw geleden.

Citaat:
Volgens mij is Brussel, gemeten naar het aantal Nederlandstalige inwoners, nog altijd de tweede of derde stad van Vlaanderen.
Brussel ligt zelfs in Vlaanderen.
Niettemin is het allesbehalve een Vlaamsvriendelijke stad.

Mij hoef je dat alvast niet te verwijten.
Oud 9 oktober 2005, 16:31   #27
lofems
Burger

lofems's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Ik heb het niet over Erasmus, mijn beste.
De Vlaamse Regering kan er goed genoeg voor zorgen dat er NL-se mug diensten verstrekt worden in de Vlaamse Rand.
Ze kan zelfs wetgeving uitvaardigen die er Franstalige mugdiensten verbiedt. Zelfs in de zes.
Vraag is of n-va niet alleen niet bang is van haar eigen schaduw , maar ook van die van de cd&v. Hopelijk gaat ze wat meer doen dan mee Leterme's carrière te plannen.
Ergens heeft stab wel gelijk. Nu ze in de Vlaamse regering zitten, zouden ze hun tanden moeten laten zien en hun doelen moeten proberen te bewerkstelligen. En geen gewone meeloper spelen... Nu is het moment aangebroken om al de dingen waartegen ze protesteerden aan te pakken.
lofems is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 16:53   #28
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En Brussel is tweetalig gebied.

Officieel toch.
Maar Erasmus behoort toe aan de ULB, waar de N-VA niets over te zeggen heeft.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 9 oktober 2005, 18:16   #29
lofems
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Maar Erasmus behoort toe aan de ULB, waar de N-VA niets over te zeggen heeft.
Ja, daar heb je gelijk in(denk ik toch). Maar ik had het over de Mug-diensten en dergelijke. Daar kan wel iets aan gedaan worden.
Oud 9 oktober 2005, 19:17   #30
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lofems
Ja, daar heb je gelijk in(denk ik toch). Maar ik had het over de Mug-diensten en dergelijke. Daar kan wel iets aan gedaan worden.
Hopelijk. Vergeet echter niet dat alles kan geblokkeerd worden de uitvoerende macht, in dit geval Demotte (PS).

Oud 9 oktober 2005, 21:02   #31
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hopelijk. Vergeet echter niet dat alles kan geblokkeerd worden de uitvoerende macht, in dit geval Demotte (PS).
En vriend Demotte blokkeert op dit eigenste moment een nieuwe MUG in Halle.
Oud 10 oktober 2005, 11:09   #32
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Belgie (muv Brussel) is dan ook GEEN tweetalig land, maar een land met regionale eentaligheid!
Inderdaad, net zoals België in 1830 op bestuurlijk niveau ééntalig Frans was. Hebben we in dat opzicht veel vooruitgang gemaakt?

Alle Belgen dienen tweetalig te worden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 11:14   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ziekenhuis Erasmus, op ocharme, nog geen zes km van mijn achterdeur, spreekt men ook nog geen half woord Nederlands...
Intriest. Als ik op een goeie dag eens overhoop gereden word, brengen ze mij naar daar. De van Maerlant kan nog eindigen als die arme vrouw in de MUG verleden week.
Ga ook nooit in het buitenland op reis, hè.

Individuele tweetaligheid, dus het B.U.B.-programma, is hier de enige zinnige oplossing, hoe je het ook draait of keert.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 11:17   #34
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Inderdaad, net zoals België in 1830 op bestuurlijk niveau ééntalig Frans was. Hebben we in dat opzicht veel vooruitgang gemaakt?

Ik ben 3talig: Nederlands, Engels en Duits. Maar geen Frans.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by De Nachtuil on 10-10-2005 at 12:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Ik ben 3talig: Nederlands, Engels en Duits. Maar geen Frans.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ik ben
3talig: Nederlands, Engels en Duits. Maar geen Frans.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 10 oktober 2005 om 11:17.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 13:39   #35
lofems
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik ben 3talig: Nederlands, Engels en Duits. Maar geen Frans.
Waar woont u ergens?
Hoe komt het dat u geen Frans kent? Weigert u dat expliciet of heeft dat andere redenen?
Iemand die in de tijd waarin we nu leven geen Frans spreekt, is een beetje wereldvreemd. Frans is naast oa Engels een wereldtaal. Als ik bv naar Brussel ga, spreek ik ook eerst Nederlands omdat ik op mijn taal sta. Maar dat betekent niet dat ik geen Frans ken, integendeel zelfs.
Zelfs als je in de verste uithoek van West-Vlaanderen woont, zou je een minimum aan Frans moeten kennen.
Oud 10 oktober 2005, 13:50   #36
lofems
Burger

Standaard

Citaat:
Ja, dat is een mooi ideaal en ik volg je er een beetje in. Maar meer dan een droom zal dit ook niet worden denk ik.
Ik vind dat het grootste deel van de Vlamingen toch een minimum aan Frans moet kennen. Maar voor de Walen geldt dan ook dat zij een minimum aan Nederlands moeten kennen (waar het probleem ligt)
Oud 10 oktober 2005, 13:52   #37
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziekenhuis Erasmus in een UZ van de ULB. Voor het geval u dat niet kent, de Université Libre de Bruxelles.
Wat valt daar aan te doen? Een franstalige univ nederlandstalig maken?
Ervoor zorgen dat de taalwetgeving toegepast wordt?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 13:55   #38
Egidius

Standaard

Citaat:
Tja, regeren met de PS geeft dus geen al te gunstige voorzichten?

Egidius
Oud 10 oktober 2005, 13:57   #39
Egidius

Standaard

Citaat:
Wel euh...., ondertussen is België niet meer op bestuurlijk niveau ééntalig Frans.

Egidius
Oud 10 oktober 2005, 14:06   #40
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar woont u ergens?
Hoe komt het dat u geen Frans kent? Weigert u dat expliciet of heeft dat andere redenen?
Iemand die in de tijd waarin we nu leven geen Frans spreekt, is een beetje wereldvreemd. Frans is naast oa Engels een wereldtaal. Als ik bv naar Brussel ga, spreek ik ook eerst Nederlands omdat ik op mijn taal sta. Maar dat betekent niet dat ik geen Frans ken, integendeel zelfs.
Zelfs als je in de verste uithoek van West-Vlaanderen woont, zou je een minimum aan Frans moeten kennen.
-Ik ben een naar Oost-Vlaanderen geëmigreerde West-Vlaming.
-Op school vond ik Frans altijd moeilijk en saai, dus leerde ik net voldoende om er juist door te zijn. Maar omdat ik het sindsdien niet meer nodig heb en het dus ook niet gebruik, ben ik bijna alles vergeten.
-Frans was een wereldtaal, Engels is een wereldtaal. Zelfs op Europees vlak verliest Frans zijn pluimen. Engels is de meest populaire tweede taal in de EU, Duits de tweede meest populaire tweede taal in de EU. Frans staat derde maar de achterstand met Duits & Engels wordt elke dag groter.
-De enigste reden waarom je in West-Vlaanderen Frans zou nodig, zijn die Franse toersiten die denken dat Belgie 1talig Frans is.[edit]
[size=1]After edit by De Nachtuil on 10-10-2005 at 15:10
Reason:

Citaat:
Waar woont u ergens?
-Op school vond ik Frans altijd moeilijk en saai, dus leerde ik net voldoende om er juist door te zijn. Maar omdat ik het sindsdien niet meer nodig heb en het dus ook niet gebruik, ben ik bijna alles vergeten.
-Frans was een wereldtaal, Engels is een wereldtaal. Zelfs op Europees vlak verliest Frans zijn pluimen. Engels is de meest populaire tweede taal in de EU, Duits de tweede meest populaire tweede taal in de EU. Frans staat derde maar de achterstand met Duits & Engels wordt elke dag groter.
-De enigste reden waarom je in West-Vlaanderen Frans zou nodig, zijn die Franse toersiten die denken dat Belgie 1talig Frans is.[/size]

[size=1]After edit by De Nachtuil on 10-10-2005 at 15:06
Reason:

Citaat:
Waar woont u ergens?
-Op school vond ik Frans altijd moeilijk en saai, dus leerde ik net voldoende om er juist door te zijn. Maar omdat ik het sindsdien niet meer nodig heb en dus ook niet gebruik, ben ik bijna alles vergeten.
-De enigste reden waarom je in West-Vlaanderen Frans zou nodig, zijn die Franse toersiten die denken dat Belgie 1talig Frans is.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Waar woont u ergens?
-Ik ben naar Oost-Vlaanderen geëmigreerde West-Vlaming.
-Op school vond ik Frans altijd moeilijk en saai, dus leerde ik net voldoende om er juist door te zijn. Maar omdat ik het sindsdien niet meer nodig heb en dus ook niet gebruik, ben ik bijna alles vergeten.
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 10 oktober 2005 om 14:10.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be