![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie is de eerste Deen? De eerste Noor? De eerste Engelsman? De eerste Fransman? De eerste Bask? De eerste Italiaan? De eerste Albanees? De eerste Serviër? De eerste Macedoniërs? Enzovoort. Wel kan men nagaan in welke periode bijvoorbeeld de Macedonische identiteit vorm heeft aangenomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zionisten beweren helemaal niet dat God hun dat land heeft gegeven, daar de meeste zionisten a-religieuze joden zijn. Herzl bijvoorbeeld - die helemaal geen praktiserend jood was, integendeel - vond Palestina de beste oplossing, omdat het historisch te duiden was, maar achtte andere plaatsen ook mogelijk. Slechts bepaalde religieuze joden zwaaien met de joodse bijbel. Heus niet allen. Wat dit hier eigenlijk komt, is me evenwel niet duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wat u hier stelt is anderzijds zonder meer korrekt. - [size=1]* zou het mogelijk zijn hier een overzicht te plaatsen ? [/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over zionisten e.d. laat ik het aan uw alwetendheid over, ik hou mijn mening. De reden van de aanhaling was dat julie ook het steeds over "blut en boden" hebben, is het nu beter verstaanbaar ?. Om op je vorige post terug te komen, in welke periode situeer jij dan de vlaamse en de waalse identiteiten ?
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U weet blijkbaar nog steeds niet waarover het gaat. Ik weerlegde gewoon de vaak herhaalde stelling van een van de belgicisten, hier bekend als "Hans1", die voortdurend beweert dat het woord "Vlaming" oncorrect wordt gebruikt en dat flaminganten dit woord vanaf de 20e eeuw onterecht in een ruime betekenis zijn gaan gebruiken. Uit de studie van Smeyers blijkt nu het tegendeel. Voor het overige heb ik trouwens ook aangegeven dat Smeyers' studie heel genuanceerd is. Daarom raad ik het boek ook aan. Een schat aan informatie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas in de 18e eeuw zien we een evolutie - aldus Smeyers - waarbij de woorden "Vlaanderen" en "Vlaming" gaan slaan op respectievelijk het gebied en de inwoners van de Nederlandssprekende gewesten van de Oostenrijkse Nederlanden. Dat is nog iets anders dan wat in de Middeleeuwen gebruikelijk was. Daarnaast stipt Smeyers ook heel veel zaken aan over het gebruik en wat ermee werd bedoeld van andere woorden als Nederlander, Nederland, Nederlanden, Brabant, Belgique, belgiques, Belgica, Pays-Bas, enzovoort. Hij loopt hierbij alle relevante teksten in het Nederlands, Frans en Latijn af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De volledige titel luidt: "Vlaams taal- en volksbewustzijn in het Zuidnederlands geestesleven van de 18e eeuw". Als je die titel intikt in de catalogus, krijg je ook te zien dat het nog in de bibliotheek van de KUBrussel steekt en meerdere exemplaren in Leuven. Kies "alle LIBIS-catalogi": http://opac.libis.be/F |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan is het ook volstrekt verkeerd dat de Russen "Russen" worden genoemd, daar dit de oorspronkelijke benaming is die werd gekleefd op de heersers over de Scandinavische koninkrijk rond Kiev en Novgorod. Later werd de naam gebruikt om de bevolking aan te duiden van de eerste streek: de Oekraïners dus!!! Dan moeten de Schotten hun naam afleggen, want in de vroege Middeleeuwen was "Schotland" de naam voor Ierland. Dan moet Roemenië dringend van naam veranderen, daar dit een naam die door 19e eeuwse nationalisten werd opgerakeld uit de Oudheid om aldus de verbinding te liggen tussen het roemrijke "Roumoousio" - het Byzantijnse Rijk - en de nieuwe staat. De streken in Roemenië werden in de loop van de geschiedenis immers anders benoemd: Walachije, Transsylvanië, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die "wij" zijn heel waarschijnlijk buitenaardse wezens waarmee jij af en toe eens in contact komt op een of andere weide. Toch bedankt voor de correctie van mijn duits, dat meer weg heeft van vlaams met Umlauten. Maar zoals je ziet, ik kan iets toegeven wat voor u onmogelijk is.
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En inderdaad, u bent een leugenaar. "Wij" (Wie dan wel???) hebben het immers niet "steeds" (ik wacht nog steeds op bewijzen) over "Blut und Boden". U beweert dat, maar geeft geen enkel bewijs. En u weet heel goed dat u ook geen bewijzen kunt geven. U liegt dus. U bent dus een leugenaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Zijn de bewoners van de lage landen nu historisch gezien :
Diets ? Vlaams ? Belgisch ? Nederlands ? Brabants ? Ik meen dat die terminologie steeds hoofdzakelijk over het geheel gaat van wat Karel V politiek zag als de "Burgundische Kreitz" - Overigens hadden alle middeleeuwse vorstendommen in het zuidelijk gedeelte van het gebied een tweetalige bevolking (Vlaanderen - Brabant - Prinsbisdom Luik - Luxemburg) en waren er metropolen met een groot aantal "andertalige" vreemdelingen uit dikwijls verre streken. Antwerpen was in zijn "Gouden Eeuw" een soort New York avant la lettre. De bewering als zou er een "Vlaanderen" historische wortels hebben als een ééntalig vreemdelingenvijandig gebied tussen Noordzee en Maas is belachelijk indien het niet zo droevig was.
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En tot slot: niemand heeft het gehad over "vreemdelingenvijandig gebied". Dat sleurt u er totaal onterecht bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |