![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Voor mij is fundamentalisme, zo een geloof in iets of iemand waarbij je je kritische zin verliest....
![]() |
#22 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() voor mij is 't ook een pot nat hoor ![]()
![]() |
![]() |
#23 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben streng Katholiek opgevoed geweest (breng maar eens 6 jaar door op een door nonnen geleide kostschool) maar tijdens mijn middelbare school in Nederland en vooral tijdens mijn studentenjaren in Brussel heb ik een heel andere mening omtrent levensbeschouwing verworven. En trouw aan de idealen van de vrijzinnigheid verandert mijn mening nog altjid.
De Islam doet mij nadenken maar de interpretatie van de Koran door de huidige gelovigen doet mij walgen. De Christelijke richtingen, zowel Katholiek, Protestant als Orthodox, hebben mij ook aan het nadenken gezet maar ook hier weer is de interpretatie van de Bijbel een probleem voor mij. En de Torah was ook een interessant boek en weer hetzelfde probleem.... geen enkele van deze godsdiensten stond de vrouw een plaats evenwaardig aan die van de man toe. Alleen de Anglicanen zijn kortgeleden bijgedraaid en staan priesteressen toe. Dus heeft mijn interesse zich naar de Oosterse godsdiensten, de heidense godsdiensten en de moderne Wicca verplaatst. En momenteel kan ik alleen maar zeggen de de Tao en Zen mij wel aanspreken. Dat zijn zowat de enige levensbeschouwingen die het goddelijke aanvaarden en de nadruk leggen op de individuele gedachten en gedrag van de individuele mens die hij/zijzelf dient te disciplineren, maar die het individu ook aanzetten tot zelfreflectie en het vragenstellen. Fundamentalisme in het algemeen is voor mij een beknotting van de vrijheid van de mens. Een blindelings gehoorzamen aan een idee dat door anderen werd vastgelegd doet de ziel verdorren en de samenleving verstarren. Ik ben liever vrij, om elke nieuwe dag als een nieuwe kans te kunnen begroeten, nieuwe ervaringen te mogen anticiperen, en heerlijke momenten van een-zijn met mijn wereld te ervaren.
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() Nadat ik mijn 3e middelbaar heb moeten herdoen omdat ik weigerde 11 teksten uit kerk en leven samen te vatten en een halve catechismus vanbuien te leren heb ik een grondige afkeer van het Christendom.
Maar desondanks vind ik het die mensen hun recht om zo onnozel te doen, zolang ze ons niet in gevaar brengen. Hetzelfde geldt voor moslims. Indonesië is het land met het meeste moslims ter wereld. Je kan het bezwaarlijk een fundamentalistisch land noemen, en al zeker de bewoners niet.
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De Amerikaanse paus van het christelijk fundamentalisme is weldegelijk Jerry Falwell (zoek maar op via google), tv-priester. Vooral berucht omwille van zijn controversiële standpunten over 11/9, homo's en noem maar op. Tegelijk wordt er openlijk heel wat Amerikaanse kritiek geuit wordt op Falwell. Falwell stond trouwens zo onder druk dat hij zich meerdere malen openlijk heeft moeten verontschuldigen voor zijn uitspraken.
![]() |
![]() |
#28 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() - Leven onstaat uit leven en enkel uit leven. Het is dus ook onmogelijk dat er door de oerknal opeens leven was. nu even het stukje : Citaat:
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "de kans dat wij zo ontwikkeld zijn zoals de evolutieleer ons leert is 1 op de 1.000.000.000.000.000.000 kansen!!! "
Bekijkt u het eens anders: er zijn triljarden sterren in de ruimte. Volgens uw 1 op de zoveel kans zijn er dus miljoenen planeten waar leven als het onze is ontstaan. Zo weinig is dat toch niet.
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Praise the Lord! Hallelujah! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
fun·da·men·ta·lis·me (het ~) 1 orthodoxe, anti-liberale godsdienstige richting Ik kan me als Evangelische Protestant niet echt orthodox noemen...
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vince, je lijkt mij inderdaad erg fundamentalistisch te zijn en wel om volgende reden : Je gelooft blijkbaar onvoorwaardelijk in een stelling die door de wetenschap nu reeds meer dan 100 jaar is ontkracht. Je zegt : het is een hypothese. Tuurlijk, maar het is wel de beste hypothese die er is : Ondersteund door talloze vonsten van fossielen, en ondersteund door 1000´en wetenschappers. Als jij liever gelooft dat god himself de zaak gefikst heeft is dat jouw zaak (Trouwens waar zat die schrijver van Genesis eigenlijk toen god de wereld schiep? In de souffleursbak???) Als jij zegt : Leven kan enkel uit leven ontstaan waarop is dat dan gebaseerd? Welke testen kan je voorleggen, welke artikels die deze stelling ondersteunen?? Er is bewezen dat in de complexe oersoep van miljoenen jaren gelede basistoffen voor het leven aanwezig waren. Onder invloed van temperatuur en blikseminslagen konden hieruit Aminozuren ontstaan die dan weer de basis vormen voor het DNA. Als je dat alles wil ontkennen : no problem maar kom dan zelf met een betere oplossing voor de dag. Trouwens : uit de oerknal opeens leven is wel een formidabele simplificering van de zaak. Het heeft miljarden jaren geduurd voordat er zelfs maar zoiets als koolstof ontstond.... |
|
![]() |
![]() |