![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Na dertig jaar smet van regionalisering en separatisme, indoctrinatie door regionale regeringen en diktaten van Lambermont en co, is het Belgische Volk nog steeds niet uitgeroeid. Integendeel.
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Waarom lees ik niet massaal lezersbrieven in de kranten van Vlamingen die boos zijn dat er op sportmanifestaties massaal Vlaamse vlaggen aanwezig zijn??? Waar is toch in godsnaam die "overdonderende meerderheid"?? Ik hoor er nooit wat van!! Ze bestaat gewoon enkel in de naïeve hoofden van de Bub'ers! |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#26 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk dat onze politici doorhebben dat het Belgische Volk sterker is dan elke manipulatie! Eindelijk wordt er weer aan België gedacht, en nog wel op de Nationale Feestdag... LEVE BELGIË |
||
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Heel simpel: omdat het nu eenmaal niet leeft bij de bevolking. Vlamingen voelen zich in de eerste plaats met andere Vlamingen verbonden, en omdat we nu eenmaal ook met de Walen in eenzelfde staat wonen staan we iets dichter bij hen dan bijvoorbeeld tegenover de Duitsers of Fransen. Maar echte verbondenheid? Neen, daar heb ik nauwelijks nog iets van gemerkt. |
|
|
|
|
|
|
#28 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Lokaal Raadslid
|
Jan VDB,
vaak ben ik het met u eens, doch deze keer niet. Op het platteland en aan de kust van Frankrijk heb ik al vaak de vraag "Vous êtes Flamand ou Wallon?" gehoord. Veel mensen kennen onze situatie maar al te goed. Vaak hoor ik er ook bij dat Walen minder gewenst zijn en dat bij een eventuele splitsing van Belgïe Wallonië niet te gauw bij Frankrijk zal moeten komen. Ik kan natuurlijk niet voor de steden in Frankrijk spreken daar ik die nauwelijks bezoek.
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik kan natuurlijk niet in het algemeen spreken,maar toch al meerdere malen is mij dat overkomen. Ik kom vaak in Frankrijk om te wedstrijdzeilen en doorkruis daardoor het hele land. Vaak ben ik in de kustzone te vinden maar tracht op de weg huiswaarts steeds wat dorpen aan te lopen. Vorig jaar zijn we vanuit St Marie Chef Chef (geen dubbel) vlak bij St Nazaire via de kustlijn terug gereden naar Gent in 3 dagen. Op die tijd heb ik zeker viermaal die vraag gesteld gekregen (winkels, een schoolmeester die toelating gaf om op het schoolplein te staan en een cafébaas). Maar meestal ben ik hen voor door zelf reeds te zeggen dat ik geen Belg, maar Vlaming ben.
|
|
|
#33 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Lokaal Raadslid
|
Dat is me ook al overkomen. Zowel plotse afstandelijkheid als openlijke sympatie, maar dat laatste toch het meest. (blijkbaar zie ik er niet erg fascistisch uit
En na een dergelijke vraag in een Spaans café in London heb ik eens een Bask en een Catalaan uit elkaar moeten halen. De discussie over zelfbeschikkingsrecht van volkeren liep een beetje uit de hand.
|
|
|
#36 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik vermoed dat veel te maken heeft met de desinformatie die in veel Franstalige kranten blijkt. Ik heb wel 's wat Waalse kranten gelezen en bij momenten dacht ik me te moeten schamen Vlaming te zijn. Legendarisch is ondertussen al de serieuze (jawel) vaststelling in een krant (naam even kwijt, maar kan een Franse geweest zijn) dat Voeren voor Vlaanderen zo belangrijk was 'omdat het een link is naar Duitsland, bij welk land veel Vlamingen aansluiting willen'. Come again? Leuker was dan weer een opmerking in La Libre Belgique over de 'horreur' die de deelnemers aan de eerste Big Brother moeten hebben gevoeld toen hun als opdracht 'het kennen van de integrale Brabançonne' gegeven werd, al is het beeld van de Vlaming dat daaruit naar voren komt me niet bepaald aangenaam. Trouwens, een Bask en een Catalaan? Trekken die mannen niet aan hetzelfde koord?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
"Belgische eenheid"..... laat me niet lachen! |
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eén van mijn ervaringen in Spanje met jonge Basken wil ik jullie niet onthouden. Ik was namelijk, op de terugweg vanuit Zuid-Spanje, met mijn gezin gestrand in een spiegelglad (en zeer bergachtig) Vitoria. (Gasteiz voor de Basken) We zochten dan maar naar een hotel om te overnachten. Er waren gelukkig heel wat jonge mensen op straat die 'Papa Noël' vierden. (driekoningendag) Een behulpzaam Baskisch meisje en haar vriend zijn ons voorgereden naar het dichstbijzijnde hotel waar we er vriendelijk op gewezen werden dat zij wel Spaans spraken maar dat ze geen Spanjaarden waren maar Basken.
|
|
|
|
#39 |
|
Vreemdeling
|
Ik ben is met een paar vrienden op reis geweest naar Wallonie.
En maar vol houden dat het een ander land was. het voelt ook anders aan. De uitgestrekte bossen de heuvels de smalle kronkeldende straten, ik vind het allemaal prachtig. Maar ik voel me er toch niet thuis ik voel me daar een echte toerist. Op het eind van de vakantie moesten men vrienden het beamen het voelt aan als een ander land. Als je der even bij stil staat merk je het zo op. |
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|