Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Federalisme of Unionisme?
Federalisme 22 88,00%
Unionisme 3 12,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2006, 12:55   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Beiden slecht. Maar éen keer het federalisme ingevoerd is, is er "no way back". Separatistische volkeren hebben daarmee een goed schuilmiddel (zoals Pajot dat een tijd geleden stelde) om hun ware reden te verbergen: afscheuring van de eenheids-staat. Een te volgen strategie dus!
"No way back" lijkt me een goede uitspraak voor een verdrukkende dictatuur. Er is altijd een weg terug, vooral als men zware fouten heeft begaan. Als u ziek wordt, gaat u dan ook zeggen: no way back?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 12:56   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Als op democratische manier beslist wordt van de andere kant op te gaan dan moet men hier zich inderdaad bij neerleggen.
De vraag die zich dan opdringt is hoe we dit democratisch gaan beslissen ?
Er bestaat hier m.i. weinig overeenstemming over.
Democratie is op dit vlak inderdaad ver zoek. De Belgisch-gezinden hebben voorlopig alleen het internet als trouwe partner. Een pure schande kan je dit wel noemen.
Oud 17 januari 2006, 13:15   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Federator merkt terecht op dat elke staat heterogeen is.
Ook België. Dat bestaat uit etnische Belgen en uit etnische landverraders... N'est pas?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 januari 2006 om 13:15.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 13:15   #24
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"No way back" lijkt me een goede uitspraak voor een verdrukkende dictatuur. Er is altijd een weg terug, vooral als men zware fouten heeft begaan. Als u ziek wordt, gaat u dan ook zeggen: no way back?
Waar de logica in deze opmerking zit, ontgaat me volledig... Wat is de gelijkenis tussen een ziekte en de geschiedenis? Zelfs als je de parallel wil trekken, blijft er een essentieel verschil: van een ziekte kan je inderdaad genezen, en als het ernstig was zul je er wel iets aan overhouden - mentaal of fysisch - maar feitelijk ben je nog dezelfde persoon. Aan de geschiedenis kan je niets veranderen: je kan niet meer terug, hoe graag je ook naar die "gouden tijd" wil. Je kan de (fouten van de) geschiedenis niet 'ontdoen' op de manier waarop je een ziekte kan genezen.

ps. U geeft nu feitelijk toe dat de BUB een reactionaire partij is? Terug naar zoals het eens was?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 13:17   #25
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout. De burger beweegt die kant niet op. De politici en de pers echter wel. Dat is nu net het grote probleem dat we aan de rechtbank hebben voorgelegd. In naam van welk democratisch principe kan men een belangrijke mening verzwijgen?

Bovendien is het interessant om weten dat de meeste staten in de wereld unitair zijn. De must van het federalisme dient dus sterk genuanceerd te worden. Federator merkt terecht op dat elke staat heterogeen is.

Dat gezegd zijnde is unie-federalisme ook een goed (maar voorlopig) alternatief.
Minder fout dan u denkt, aangezien de burger op dit vlak met de pers en de politiek meebeweegt, aangezien (spijtig maar waar en alvast sorry) er geen serieuze politieke partij is die andere wensen heeft.
Oud 17 januari 2006, 13:20   #26
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Democratie is op dit vlak inderdaad ver zoek. De Belgisch-gezinden hebben voorlopig alleen het internet als trouwe partner. Een pure schande kan je dit wel noemen.
Nou nou nou, het 175 jaar feestje alweer vergeten?
Oud 17 januari 2006, 14:53   #27
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het gewoon boeiend om in een land te leven dat op de scheiding staat van 2 grote cultuurstromingen ( de Latijnse en de Germaanse). De interactie die dit kan teweegbrengen betekent voor mij alleszinds een meerwaarde tov een meer homogene samenleving. Dat interacties wel eens kunnen leiden tot fricties en botsingen moet je er natuurlijk dan ook wel bijnemen.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 15:06   #28
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ik vind het gewoon boeiend om in een land te leven dat op de scheiding staat van 2 grote cultuurstromingen ( de Latijnse en de Germaanse). De interactie die dit kan teweegbrengen betekent voor mij alleszinds een meerwaarde tov een meer homogene samenleving. Dat interacties wel eens kunnen leiden tot fricties en botsingen moet je er natuurlijk dan ook wel bijnemen.
Ik ben het met u eens dat de interactie van 2 culturen een meerwaarde heeft, maar ik verkies toch dat de interactie tussen Vlaanderen en Wallonië gebeurt binnen een kader van "goede buren" dan binnen een kader van "gearrangeerd huwelijk".
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 15:09   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Waar staat het municipalisme?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 15:12   #30
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Waar de logica in deze opmerking zit, ontgaat me volledig... Wat is de gelijkenis tussen een ziekte en de geschiedenis? Zelfs als je de parallel wil trekken, blijft er een essentieel verschil: van een ziekte kan je inderdaad genezen, en als het ernstig was zul je er wel iets aan overhouden - mentaal of fysisch - maar feitelijk ben je nog dezelfde persoon. Aan de geschiedenis kan je niets veranderen: je kan niet meer terug, hoe graag je ook naar die "gouden tijd" wil. Je kan de (fouten van de) geschiedenis niet 'ontdoen' op de manier waarop je een ziekte kan genezen.

ps. U geeft nu feitelijk toe dat de BUB een reactionaire partij is? Terug naar zoals het eens was?
Een mens die geneest is ook dezelfde niet meer want hij is dan ouder en de ziekte heeft hem misschien definitief krachten gekost. Het huidige federalisme en regionaal nationalisme is ook een soort van kwaal waar België zo snel mogelijk van af geraakt.
Oud 17 januari 2006, 15:16   #31
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Die mens kan ook geleerd hebben uit z'n ziekte en slechte gewoonten (zoals roken) achterweg laten. Net zo met België. Laat de taalwetten en cultuurgemeenschappen bestaan. Schaf al het overbodige (de gewesten en alle deelparlementen en -regeringen) af. Je creëert dan een nieuw België dat geleerd heeft uit z'n fouten en z'n eigen kwaal heeft genezen.
Oud 17 januari 2006, 15:21   #32
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Die mens kan ook geleerd hebben uit z'n ziekte en slechte gewoonten (zoals roken) achterweg laten. Net zo met België. Laat de taalwetten en cultuurgemeenschappen bestaan. Schaf al het overbodige (de gewesten en alle deelparlementen en -regeringen) af. Je creëert dan een nieuw België dat geleerd heeft uit z'n fouten en z'n eigen kwaal heeft genezen.
Ik heb even een beetje je oude posts doorgelezen, als je wat vaker zo genuanceerd bent, dan komen er wel zinnige dingen uit. Ik kan mezelf bijvoorbeeld helemaal vinden in deze visie, u moet echter niet vergeten dat grote groepen politici bezwaar hier tegen hebben en dat het iets van de lange adem wordt, wilt u dit ooit realiseren.
Oud 17 januari 2006, 15:24   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik heb even een beetje je oude posts doorgelezen, als je wat vaker zo genuanceerd bent, dan komen er wel zinnige dingen uit. Ik kan mezelf bijvoorbeeld helemaal vinden in deze visie, u moet echter niet vergeten dat grote groepen politici bezwaar hier tegen hebben en dat het iets van de lange adem wordt, wilt u dit ooit realiseren.
Dank U. Uiteraard is dit een werk van lange adem. Daarom is het ook zo'n mooi werk. Langzaamaan zullen de Belgen het wel gaan begrijpen.
Oud 17 januari 2006, 15:29   #34
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Dank U. Uiteraard is dit een werk van lange adem. Daarom is het ook zo'n mooi werk. Langzaamaan zullen de Belgen het wel gaan begrijpen.
Of niet natuurlijk en dan hebben we inde nabije toekommst 2 landen ipv één, ik zal er persoonlijk niet om waker liggen.
Oud 17 januari 2006, 15:30   #35
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Kan me ook wel vinden in deze visie, maar de realiteit gebiedt me om te beseffen dat hiervoor geen parlementaire meerderheid kan gevonden worden.
Meer nog er is geen enkele politieke partij die dit model nog hanteert, en niets laat vermoeden dat dit snel zal veranderen.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 15:34   #36
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een mens die geneest is ook dezelfde niet meer want hij is dan ouder en de ziekte heeft hem misschien definitief krachten gekost. Het huidige federalisme en regionaal nationalisme is ook een soort van kwaal waar België zo snel mogelijk van af geraakt.
Dus, als ik het goed begrepen heb, zie jij de staat, i.e. België als een onwrikbare entiteit met een soort 'vaste' en 'natuurlijke' karaktertrekken? Federalisme en regionalisme zijn on-Belgisch, een ziekte, en 'vervuilen' als het ware het land? Zoiets?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 16:07   #37
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tijden veranderen. U bekijkt de 21ste eeuw met een bril van de 19de of 20ste eeuw. Dat is niet alleen oneerlijk, maar ook volledig verkeerd. Het unitaire België werkte bovendien zeer goed, tot spijt van wie het benijdt. De cultuurgemeenschappen hebben de enige echte taalproblemen opgelost en die gemeenschappen mogen blijven bestaan.
ik had graag geweten vanwaar deze veronderstelling komt. Misschien weeral zinloos; maar op basis van wat beweer je dit?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 16:12   #38
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout. De burger beweegt die kant niet op. De politici en de pers echter wel. Dat is nu net het grote probleem dat we aan de rechtbank hebben voorgelegd. In naam van welk democratisch principe kan men een belangrijke mening verzwijgen?
Belangrijk? Wat waren ook al weer de kiesresultaten?

Citaat:
Bovendien is het interessant om weten dat de meeste staten in de wereld unitair zijn. De must van het federalisme dient dus sterk genuanceerd te worden. Federator merkt terecht op dat elke staat heterogeen is.

Dat gezegd zijnde is unie-federalisme ook een goed (maar voorlopig) alternatief.
interessant misschien wel, maar niet van belang. De meeste staten hebben geen 2 bevolkingsgroepen in een verhouding 60/40, die dan ook nog eens een verschillende taal spreken.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 17:08   #39
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tijden veranderen. U bekijkt de 21ste eeuw met een bril van de 19de of 20ste eeuw. Dat is niet alleen oneerlijk, maar ook volledig verkeerd. Het unitaire België werkte bovendien zeer goed, tot spijt van wie het benijdt. De cultuurgemeenschappen hebben de enige echte taalproblemen opgelost en die gemeenschappen mogen blijven bestaan.

Oneerlijk of volledig verkeerd is blijkbaar alles wat niet met Uw mening strookt. Ik kan me indenken dat een bepaalde zelfverklaarde elite profiteurs vindt dat het unitaire België goed werkte en er met weemoed naar terug verlangt. Gelukkig groet bij een toenemende groep Vlamingen het besef dat na 175 jaar uitbuiting door België het tijd wordt om één einde aan die staat te maken voor die staat ons kapot maakt.
Oud 17 januari 2006, 17:20   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Minder fout dan u denkt, aangezien de burger op dit vlak met de pers en de politiek meebeweegt, aangezien (spijtig maar waar en alvast sorry) er geen serieuze politieke partij is die andere wensen heeft.
Wat bedoel je met "serieus"? Dat we klein zijn? Dat is geen argument. Dikwijls hebben de minderheden gelijk. het zijn ook de minderheden die de revoluties ontketenen: bijv. de groene revolutie, de vrouwenbeweging, de arbeidersbewegingen.

Ik zie niet in waarom onze mening minderwaardig zou zijn aan een andere. Dat is nu net democratie: aan alle meningen een kans geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be