Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2006, 18:35   #21
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Als ik me niet vergis ging SARS ook uitgroeien tot een pandemie met miljoenen doden. De vergelijkingen met de Spaanse griep waren toen ook niet van de lucht.

Ik vraag me dus zo stilaan af of er niet te vaak met het woordje "pandemie" wordt gestrooid...
Akkoord. Om de zoveelste ramp die er zit aan te komen lig ik echt niet meer wakker.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 18:40   #22
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp die schrik voor vogelgriep niet, de kans dat ge morgen platgereden wordt door een auto terwijl ge de straat oversteekt is veel groter en ge kunt moeilijk altijd binnen blijven hé.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 21:10   #23
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neko Bekijk bericht
Het kan best zijn dat Spaanse griep van vogels kwam, we weten het gewoon niet.

Het is een balans tussen goed en kwaad: Macrofagen, granulocyten en T-cytotoxische lymfocyten produceren stoffen die schadelijk zijn zowel voor het lichaam als voor het virus.

Virussen gebruiken cellen om zich vermenigvuldigen, dus worden ook die cellen aangevallen die virussen "verstoppen" (maak hier nu aub geen vergelijking met recent politiek debat de cellen worden opgelegd om virussen te produceren)

Leukocyten hebben ook geheugencellen (zo'n beetje CIA cellen) die onthouden welke infecties er al geweest zijn, indien een infectie wordt herkend kan de specifieke weerstand snel worden geactiveerd.

Is dat niet zo, dan gaat er een tijdje over eer er goede reactie op komt en de gewone leukocyten gaan dan maar gewoon alles proberen dat ze hebben terwijl ze continu de specifieke blijven "oproepen"

In het geval van H5N1 zijn de longen dan slachtoffer van de collateral damage. Echter, als je het immuunstelsel zou uitschakelen gaan de gewone niet meer reageren; ze roepen de specifieke niet meer op en het virus verspreidt zich veel sneller, dus dit is niet zo'n wijze therapie

Natuurlijk is het goed om een goed afweersysteem te hebben want als je het overleeft zal je minder gemakkelijk een secundaire infectie doen

Trouwens, de immuunsupressie van HIV op CD4 lymfo's begint pas bij AIDS (laatste fase HIV infectie) en hier kan soms jaren over gaan.

Is uw vraag hiermee beantwoord?

Bedankt voor de professionele uitleg.

Maar er bestaat dus geen stofje ofzo dat je kan innemen dat ervoor zorgt dat die hevige en foute afweerreactie, die je dood kan worden, stopt?
't Is dus gewoon afwachten en hopen dat je lichaam op tijd door heeft dat het verkeerd bezig is ofzoiets?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 januari 2006 om 21:15.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 21:15   #24
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Natuurlijk, maar ik krijg zo stillekesaan de indruk dat we ons volgens een paar virologen wel elk jaar mogen voorbereiden op "de grote pandemie". En dat werkt in the long run (bij het uitblijven van zo'n pandemie bedoel ik) natuurlijk niet erg positief...

Als ik me niet vergis heeft SARS nog altijd meer slachtoffers op zijn actief dan de vogelgriep. Ook bij SARS was de mogelijkheid tot mens-op-mens overdracht reëel, ook bij SARS vreesde men voor air-born virussen.

Het is dus achteraf altijd gemakkelijk om te zeggen dat SARS geen groot probleem was, ten tijde van de uitbraak van het virus (voorjaar 2003) was het dat duidelijk wel.

Mijn punt hier is dus dat ik eens graag wil weten waarom we banger zouden moeten zijn van het vogelgriepvirus, dan van het SARS-virus.
Wat ik raar vind, is dat ik eigenlijk nooit heb gehoord dat Sars zo'n probleem was, om ik weet niet welke reden.
Terwijl ik anderzijds een aantal jaren geleden, ik denk 5 ofzo, al een reportage zag waarin het ging over de mogelijkheid van een pandemie, veroorzaakt door een vogelgriepvirus dat recombineerde met menselijke influenza en het feit dat de wereld daar totaal niet op voorbereid was, ondanks het feit dat we al zoveel jaren na de Spaanse griep en de Pest enzo waren ... en dat niets er naar uitzag dat we dit op tijd gingen zijn.
Om de één of andere reden, die ik zelf ook niet zie, is h5n1 potentiëel veel gevaarlijker dan Sars.
Oud 18 januari 2006, 21:37   #25
Neko
Burger

Stuur een bericht via MSN naar Neko
Standaard

Technisch gezien was SARS een coronavirus terwijl influenza een orthomyxovirus is. (coronavirus is samen met rhinovirus een veroorzaker van de banale verkoudheid)
SARS heeft een mortaliteit van 15%, die van H5N1 wordt geschat op 30%, 't ene virus is al wat virulenter dan het andere...

Citaat:
Maar er bestaat dus geen stofje ofzo dat je kan innemen dat ervoor zorgt dat die hevige en foute afweerreactie, die je dood kan worden, stopt?
Dat zal moeilijk gaan aangezien de "foute" werkt volgens dezelfde weg als de juiste en voor de juiste heb je de foute nodig. (Ingewikkeld ik weet het: bekijk het als agenten die een speciale interventieteam moeten inroepen: zonder gewone agenten die de speciale oproepen komt er geen interventie)

Komt daar nog eens bovenop dat de "gewone agenten" moeten zorgen dat eventuele bacterieën die willen profiteren van de wanorde moeten tegenhouden, anders krijg je secundaire infecties van bacterieën uit je eigen lichaam (=nosocomiale infectie)

Je kan wel de oorzaak aanpakken: het alom bekende tamiflu gaat de virusproductie in de gastheercel tegen waardoor bij snelle behandeling de ziekte onder controle kan komen.

Citaat:
't Is dus gewoon afwachten en hopen dat je lichaam op tijd door heeft dat het verkeerd bezig is ofzoiets?
De arts zal proberen je vitale parameters te ondersteunen tijdens "het gevecht" door bijvoorbeeld de respiratoire insufficiëntie tegen te gaan dmv zuurstoftherapie en furosemide bij longoedeem.
Neko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 21:43   #26
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

-sars = severe acute respiratory syndrome (in de literatuur veelal SARS-CoV)
-een coronavirus (samen met rhinovirussen: meer dan 50% van de verkoudheden), ss RNA (+)
-2002-2003 = 8000 gevallen met ca 800 dodelijk (ernstige pneumonie)
-in 2003 -> vanwege een enorm snelle identificatie, diagnostische tests, zeer strikte quarantaine maatregelen --> beperking.
-in 2005 geen enkel geval meer gemeld, maar men blijft alert
-geen behandeling voor handen (edit: geen efficiënte antivirale)
-edit: mogelijk van een dierlijk coronavirus

Citaat:
Ook bij SARS was de mogelijkheid tot mens-op-mens overdracht reëel, ook bij SARS vreesde men voor air-born virussen.
transmissie: droplet-infection (hoesten, niezen) net zoals een gewone verkoudheid. het was maw al menstotmens en al airborn.

edit: neko, ook examen microbiologie, virologie, ... gehad?

Laatst gewijzigd door myrdjinn : 18 januari 2006 om 21:45.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2006, 11:32   #27
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wat ik raar vind, is dat ik eigenlijk nooit heb gehoord dat Sars zo'n probleem was, om ik weet niet welke reden.
Google even op "sars" en "pandemic" en de krantenberichten zullen wel snel opduiken

In 2003 moest ik trouwens in Zuid-Korea zijn voor een meeting, en alhoewel er daar geen enkel geregistreerd SARS geval was, zat de schrik er bij de organisatoren toch goed in (ttz de meeting werd bijna volledig afgeblazen wegens teveel risico).

Citaat:
Om de één of andere reden, die ik zelf ook niet zie, is h5n1 potentiëel veel gevaarlijker dan Sars.
Inderdaad, maar wij zijn dan ook geen virologen . Maar je hebt gelijk: er wordt bijna nergens een vergelijking gemaakt. Als ik op statistieken moet afgaan, dan zou die nochtans goed te maken moeten zijn: Neko schreef hier nog dat de fataliteit van H5N1 zowat 10% moet bedragen, bij SARS lag dat op 6% (gisteren nog nagevlooid in een artikel op CNN). Dat zit dus wel degelijk in dezelfde grootte-orde...

EDIT: of 15% tov 30% zoals hierboven. En aangezien een verkoudheid me even overdraagbaar lijkt als griep, zouden het aantal slachtoffers dus ook rond dezelfde grootte-orde moeten hangen.

Laatst gewijzigd door Turkje : 19 januari 2006 om 11:34.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be