![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar nu landen als Groot Brittanie, Nederland, Spanje, Noorwegen, Zweden, Luxemburg, Denemarken ...etc als ondemocratische landen te gaan bestempelen gaat me toch wat te ver. (Ik extrapoleer hiermee je stelling dat een staat die niet voor 100 % democratisch is per definitie ondemocratisch is en al deze landen hebben een niet verkozen staatshoofd) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef toe dat er op deze aardbol weinig democratische landen zijn, maar als je jezelf als democraat bestempelt, dan heb je de plicht om te streven naar een volwaardige democratie. Dus is enkel iemand die voor een totale democratie pleit, een democraat. De meeste mensen zijn voorstander van een aantal liberale ideeën zoals vrije meningsuiting. Maar zijn dat daarom allemaal liberalen? De meeste mensen willen een gezonde leefomgeving en veilig voedsel? Maar zijn dat daarom allemaal ecologisten? enz... Het is niet omdat je voorstander bent van een aantal democratische regels, en tegenstander van een aantal andere, dat je ineens democraat bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Verder, maar ja, da's typisch voor unionisten, kun je misschien een bron vermelden bij de percentages die je aanhaalt, want 85% van de Vlamingen VOOR België is een pertinente, een van de vele, unionistische leugens. Laatst gewijzigd door teaumaz : 8 februari 2006 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben dan maar geen volwaardige democraat voor jou, maar gelukkig zal me dat niet beletten om 's nachts te kunnen slapen. Waarmee ik maar wil zeggen dat je de lat soms zo hoog kan leggen dat vele mensen zelfs niet meer de moeite zullen doen om nog te volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die 85% is geen pertinente, unionistische leugen. Die cijfers zijn terug te vinden in een peiling van "Le Soir" en "La libre Belgique". Ook in de Standaard was deze peiling terug te vinden (ergens in 2005). Maar ja, dit ontkennen is natuurlijk een pertinente, een van de vele, Vlaams-nationale leugens.
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we weten dat iedere Vlaming per jaar 1100 euro afdraagt (en dan reken ik nog het minimum) aan Wallonié die 8% boven hun stand leven, wat enkel kan in stand gehouden worden met Vlaams geld weten we genoeg. Die 1100 euro op zichzelf zegt misschien niet direct zoveel, maar als we dan een gezin rekenen met twee kinderen betekent dit maar liefst 4400 euro of bijna 178000 !!!! oude Belgische frankskes. Dit kan men geen solidariteit meer noemen maar wel regelrechte diefstal. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Hier even de cijfers: BestelVlaanderenWalloniëBrusselBelgiëSeparatisme 34,5 %22,4 %24,5 %29,4 % Dat is, in 1996, al de helft meer dan de 15% die jij nu beweert. Geloof me vrij, uw cijfers slaan op niets, en ik zou dan ook graag de bron kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat niet wegneemt dat de peiling over de koning zéér positief was; al zijn peilingen uiteraard niet 100% waarheidsgetrouw.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 8 februari 2006 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Jaani_Dushman;1539642]
Citaat:
![]() Wanneer gaan die ongeveer 25 % van de Vlamingen nu eindelijk eens de andere 75 % rustig laten werken ? Wij ( de 75 % ) vinden die show van de anderen ( de 25 % ) al lang niet meer grappig ... De winter is toch bijna voorbij, laat de zon maar schijnen, de wereld is al triestig genoeg in landen waar mensen tegen elkaar opgezet worden voor het eigen belang van enkelen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 8 februari 2006 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Democratisch gezien is er geen enkel probleem als die 25% (delen van die) 75% probeert te overtuigen(Wat mijn inziens langzaam maar zeker lukt). Kijk naar iemand als Pierre Chevalier, hij was vroeger Belgicist, maar vindt het nu allesbehalve wenselijk om Belgie nog te lang te laten bestaan.
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals eerder gezegd: ik heb ook nog een leven naast dit forum.
Hoe ik dat volwassen federalisme zie? Op deze link kan u daar alles over terugvinden: http://www.bplus.be/nl/standpunten_handvest.htm#5
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De residuaire bevoegdheden blijven verankerd op federaal niveau. Dit is o.a. nodig omdat de Belgische federatie te weinig deelstaten telt. De deelgbieden hebben in het systeem van Bplus dus enkel toegewezen bevoegdheden. Men mag dan toch verwachten dat Bplus deze zou opnemen in haar manifest. Maar neen, in plaats van een manifest voor een (volwassen) federalisme krijgen we een opsomming van maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de heilige Belgische unie niet wordt aangetast, met als klap op de vuurpijl deze wanhopige oproep aan de politici: Omdat de Belgische federale staat middelpuntzoekende elementen ontbeert, die in ander federaties wel aanwezig zijn, is er in ons land meer behoefte aan omzichtigheid en steun van de politici, het politiek middenveld en de burgers dan in andere federale landen. Kortom, meer dan wat reationair belgicistisch gewouwel is er op de site van Bplus niet terug te vinden. Hun 'volwassen federalisme' is er enkel op gericht België koste wat het kost bijeen te houden (en het zijn de Vlamingen en Walen die de rekening zullen betalen.) Laatst gewijzigd door Xenon : 10 februari 2006 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Splitsen kost véél geld?
En ik die dacht dat de Warande groep bewezen had dat de kosten van een splitsing lager waren dan de kosten van het in stand houden van de artificiële staat België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat de Belgische federale staat middelpuntzoekende elementen ontbeert D�*t zien ze dan toch wel in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||