Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2006, 13:51   #21
Don Quichote
Banneling

Standaard

Vakidioten verdienen allemaal goed hun kost en helpen de maatschappij vooruit.

Langs de andere kant heb je een heleboel sujetten die geen knip voor de neus waard zijn, maar zich een hele Piet vinden omdat ze parasiteren en heel indrukwekkende woordjes bezigen.

Zoals "Darwinisme" en zo.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:00   #22
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik hoor het je graag zeggen maar durf dit toch enigszins tegenspreken.
Bij ons werken opvoeders en leerkrachten samen elk met zijn specifieke opdrachten. De leerkrachten vallen onder "onderwijs" en de opvoeders vallen onder "Vlaams Fonds".
Wat ik constateer is dat leerkrachten gewoon veel meer statutair zijn beschermd.
De opmerking die ik hierboven maakte klopt als een bus. Leerkrachten BGV (beroepsgerichte vakken) en LO maken nauwelijks voorbereidingen, moeten 22 uren (van 50 minuten) les geven, hebben ongeveer tweemaal op een week toezicht, hebben twee uren "wacht" (vervanging zieke collega's) en hebben 16 weken vakantie. De opvoeders moeten op jaarbasis gewoon meer dan het dubbele presteren en staan even dicht (en dus onder de stress) bij de jongeren.
Toch moet ik constateren dat het net de leerkrachtengroep is die het meest klagen en het meest ziek zijn.
Een leerkracht die na twintig jaar zou beslissen om opvoeder te worden krijgt de volle encienniteit mee, omgekeerd echter (opvoeder die naar onderwijs overstapt) krijgt helemaal geen encienniteit mee.
Tja, en dan maar zeggen dat het een zwaar beroep is. Ik heb toch maar mijn twijfels.
Trouwens als het zo zwaar zou zijn, waarom niet minder vakantie en daaraan gekoppeld kleinere klasgroepen?
Maar o wee, als er aan de vakanties wordt geraakt!
U hebt het hier over een specifieke groep van onderwijzers. In de openingspost ging het echter over de mensen uit het onderwijs in het algemeen, vandaar mijn reactie.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:00   #23
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Vakidioten verdienen allemaal goed hun kost en helpen de maatschappij vooruit.

Langs de andere kant heb je een heleboel sujetten die geen knip voor de neus waard zijn, maar zich een hele Piet vinden omdat ze parasiteren en heel indrukwekkende woordjes bezigen.

Zoals "Darwinisme" en zo.
Tja, en anderen lopen een gans leven rond te zeulen met een grote zak vooroordelen

Laatst gewijzigd door @lpha : 26 februari 2006 om 14:01.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:02   #24
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Tja, en anderen lopen een gans leven rond te zeulen met een grote zak vooroordelen
of zonder het woordje vooroordelen
Oud 26 februari 2006, 14:05   #25
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?
En jij denkt dat leerkracht geen zwaar beroep is, misschien??

Dag in dag uit voor een klas vol kutkinderen staan die zoveel mogelijk enige zwakheid van jouw kant proberen te misbruiken... want zo waren we.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:13   #26

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En jij denkt dat leerkracht geen zwaar beroep is, misschien??

Dag in dag uit voor een klas vol kutkinderen staan die zoveel mogelijk enige zwakheid van jouw kant proberen te misbruiken... want zo waren we.
Wees gerust. Ik weet heus wel wat het is om les te geven. Er zijn nog periodes geweest dat ik drie klassen terzelfdertijd les heb gegeven en dat 36 uren per week en er alle toezichten bijnam (en dat in een school voor gedragsmoeilijken). Als hoofdopvoeder echter in een heel ander statuut dan de leerkrachten (zelfde opdracht, dubbel zoveel uren, maximum vier weken vakantie op een jaar). Het rare was wel dat het net diegenen waren die het minst deden, het hardst riepen dat het een zeer zwaar beroep was.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 15:25   #27

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Tijdens de schoolvakantie hebben leekrachten die hun job ernstig nemen, ook heel wat werk.
klopt, maar er zijn er een hele zak die hun job niet ernstig nemen (durf het hen echter niet zeggen) en zich verstoppen achter hun "benoeming". Het valt op dat die "benoeming" meestal het startsein is voor een totaal andere houding.

Citaat:
Het klopt niet dat leerkrachten slechts half zoveel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende. U denkt enkel aan de lesopdracht van leerkrachten, maar vergeet daarbij alle andere opdrachten.
andere opdrachten? Zoals ???? (met uitzondering van enkele toezichten die ze dan nog regelmatig "vergeten")
Citaat:
Wanneer je al enkele jaren voor de klas staat, moet je je lessen aanpassen aan de laatste vernieuwingen binnen het onderwijs.
Zou moeten, maar is in de realiteit dikwijls afhankelijk van "willekeur". Trouwens, leerkrachten die reeds enkele jaren in de praktijk staan (ik heb het dus niet over beginnende leerkrachten) maken die voorbereidingen meestal in een handomdraai (ik maak wel onderscheidt tussen leerkrachten algemene vakken en leerkrachten beroepsgerichte vakken of leerkrachten lich. opv.
Citaat:

Welke drastische ingrepen stelt u voor?
Welke weet ik eerlijk gezegd niet maar als men bedenkt dat zoveel geld van de belastingen hieraan besteed wordt moet men zich toch vragen stellen of het efficienter kan.

Beginnen misschien met het absentiïsme eens onder de loupe te nemen.
Afwezigheden van collega's is moordend voor de continuïteit van de opdrachten en daar zijn vooral de leerlingen het slachtoffer van.

Is de werkdruk te hoog? Kan zijn maar moet die dan niet verlaagd worden door bijvoorbeeld deze werkdruk meer te spreiden en minder vakanties te voorzien? Daarmee gepaard kunnen er misschien minder grote klassen worden gecreërd?
Oud 26 februari 2006, 15:27   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees gerust. Ik weet heus wel wat het is om les te geven. Er zijn nog periodes geweest dat ik drie klassen terzelfdertijd les heb gegeven en dat 36 uren per week en er alle toezichten bijnam (en dat in een school voor gedragsmoeilijken). Als hoofdopvoeder echter in een heel ander statuut dan de leerkrachten (zelfde opdracht, dubbel zoveel uren, maximum vier weken vakantie op een jaar). Het rare was wel dat het net diegenen waren die het minst deden, het hardst riepen dat het een zeer zwaar beroep was.
Zo is dat, Karma...
Geef er maar eens een lap op...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 15:34   #29
Roots
Vreemdeling

Roots's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beginnen misschien met het absentiïsme eens onder de loupe te nemen.
Afwezigheden van collega's is moordend voor de continuïteit van de opdrachten en daar zijn vooral de leerlingen het slachtoffer van.
Waar ik naar school ging waren er altijd veel zieke kl**t leerkrachten. Een beetje hoofdpijn en hup een week thuis. (k 'zal er maar beter een smileytje bijzetten zeker.)
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 16:24   #30
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
andere opdrachten? Zoals ???? (met uitzondering van enkele toezichten die ze dan nog regelmatig "vergeten")
Personeelsvergaderingen, oudercontacten, verbeterwerk, verwerken van gegevens voor het leerlingvolgsysteem, lesvoorbereidingen maken, ...
Oud 26 februari 2006, 16:28   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Personeelsvergaderingen, oudercontacten, verbeterwerk, verwerken van gegevens voor het leerlingvolgsysteem, lesvoorbereidingen maken, ...

...kaarten, wijntjes drinken, praatjes slaan...wat zijn we druk bezig alweer!
Oud 26 februari 2006, 16:32   #32
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
...kaarten, wijntjes drinken, praatjes slaan...wat zijn we druk bezig alweer!
Staat u in het onderwijs?
Oud 26 februari 2006, 20:12   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Staat u in het onderwijs?
We zien jullie wel hoor!
Oud 26 februari 2006, 20:33   #34
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Oud 26 februari 2006, 20:43   #35
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht

Maar ik heb er nu de poes eens bij gehaald;ik vind dat dat piepen, van u al veel rustiger gebeurd,hoe zou dat toch komen?

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 26 februari 2006 om 20:45.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 20:55   #36
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Maar ik heb er nu de poes eens bij gehaald;ik vind dat dat piepen, van u al veel rustiger gebeurd,hoe zou dat toch komen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 23:14   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Personeelsvergaderingen
is bij ons inbegrepen in de uurrooster

Citaat:
oudercontacten
twee maal per jaar

Citaat:
verbeterwerk
niet wat betreft beroepsgerichte vakken of lich. opv.

Citaat:
verwerken van gegevens voor het leerlingvolgsysteem
wordt meestal door de studiemeester gedaan
Citaat:
lesvoorbereidingen maken, ...
zie mijn opmerkingen eerder.
Oud 27 februari 2006, 01:50   #38
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

[quote=Karma;1561704]

/quote]
Maar die van algemene vakken dan toch wel.
Trouwens, de beroepsgerichte leraren moeten bijscholen (ook de leraren die algemene vakken geven trouwens)
en de lichamelijke opvoeding - leerkrachten moeten hun conditie en sport vermogen op peil houden..

Leerkrachten verdienen naar mijn mening te weinig voor waar ze verantwoordelijk voor zijn.
Oud 27 februari 2006, 08:32   #39

Karma's schermafbeelding

Standaard

[quote=Duvelke;1561827]
Citaat:

/quote]
Maar die van algemene vakken dan toch wel.
Trouwens, de beroepsgerichte leraren moeten bijscholen (ook de leraren die algemene vakken geven trouwens)
en de lichamelijke opvoeding - leerkrachten moeten hun conditie en sport vermogen op peil houden..

Leerkrachten verdienen naar mijn mening te weinig voor waar ze verantwoordelijk voor zijn.
Leerkrachten van algemene vakken hebben doorgaans meer werk thuis (maar moeten dan ook minder uren op school aanwezig zijn). Dat klopt.
Wat die bijscholing betreft gaat dit misschien op voor een aantal vakken maar doorgaans komt er van bijscholing niet veel in huis en gaan leerkrachten hier dikwijls zelfs tegen in het verzet.
Verschillende leerkrachten houden er naast hun job van lesgeven trouwens een tweede job bij (daarom niet altijd fulltime). Hoeveel mensen met een andere job kunnen dat?
Dat LO leerkrachten hun conditie en sport vermogen op peil dienen te houden zal wel zijn maar als ze het een beetje handig aanpakken calculeren ze dit gegeven in in hun eigen lessen (meedoen ipv aan de zijlijn staan kijken)
Trouwens wat die bijscholing betreft, ook in andere jobs moet men vaak constant bijscholen. Persoonlijk volg ik reeds tien jaar avondschool om mijn kennis bij te schaven maar ik mag het wel doen in mijn vrije tijd (die ik veel minder heb dan leerkrachten)
En nog iets, ook ik moet mijn fysieke conditie op peil houden (en eigenlijk zou iedereen dat beter doen) en ga daarvoor regelmatig naar de fitness, wel buiten de uren natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Karma : 27 februari 2006 om 08:37.
Oud 27 februari 2006, 08:47   #40
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Personeelsvergaderingen
is bij ons inbegrepen in de uurrooster
In het lager onderwijs zit dat alvast niet in de lesopdracht (of hoofdopdracht zoals dat officieel heet) van leerkrachten, wel van de schoolopdracht.

Citaat:
Citaat:
oudercontacten
twee maal per jaar
Voor een aantal kinderen is het noodzakelijk om meer dan 2x per jaar een gesprek met de ouders te hebben. Met de ouders van kinderen die leermoeilijkheden of gedragsproblemen hebben worden doorheen de loop van het schooljaar meerdere gesprekken gevoerd. Dat is toch zo op de scholen waar ik werk.

Citaat:
Citaat:
verwerken van gegevens voor het leerlingvolgsysteem
wordt meestal door de studiemeester gedaan
Op de scholen waar ik werk, wordt dat door de leerkrachten zelf gedaan.

Op deze link vindt u meer informatie over de prestatieregeling binnen het onderwijs: http://www.ovsg.be/Downloads/ACTUEEL...ieregeling.pdf
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be