![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beperken hoeft alleen wanneer vrijheid van de ander in het gedrang gebracht wordt, of om tot gelijkberechtiging te komen. Een voorbeeldje moge dit duidelijk maken: Een brood kan je maar eenmaal eten. Als je met twee bent, dienen beiden zich te beperken tot een half brood om gelijkberechtiging te krijgen. Beledigingen en spot spelen zich echter niet in de fysieke sfeer af. Al dan niet spottende of kwetsende meningen vinden hun beslag in het geetselijke en het semantische vlak. Daar kan de ene mening de andere niet 'opeten'. Weer een voorbeeld: Als Geert Hoste onze vorst bespot, dan ben ik vrij om er een totaal andere mening op na te houden. Ik hoef om te beginnen niet naar Hostes majesteitsschennis te luisteren, en ik kan er een totaal tegengestelde mening op nahouden en die ook ventileren. Hostes spottende causerieën kunnen me kwetsen, maar enkel als ik dat wil, en voorts beperken ze me niet in mijn vrijheid over ons vorstenhuis compleet het tegenovergestelde te denken en te zeggen. Een juridische beperking op kwetsende meningen is voorts ook niet wenselijk daar er geen objectieve meting van 'gekwetst' zijn kan gebeuren. Die is steeds afhankelijk van de subjectiviteit van de gekwetste. Wat de ene kwetst, kan voor de andere een bron van vermaak zijn. Als je uitingen beperkt omwille van het kwetsen, dan krijg je ongelijkberechtiging in het voordeel van de hardste roeper met de langste tenen die zich het vaakst gekwetst voelt. Op de duur vliegt een leraar de bak in omdat hij met een slecht cijfer een leerling 'kwetst' door diens onkunde aan de kaak te stellen. Er hoeft dus inhoudelijk nooit beperkingen te bestaan op meningen. De enige beperking voor het Vrije Woord waar ook kwetsende opinies toe behoren, dient in plaats te zijn: de meningen moeten kunnen ontlopen worden door wie zich snel gekwetst voelt. Een forum als dit is een ideaal voorbeeld. Ik gruw van de racistische prietpraat in bepaalde forumonderdelen, maar ik kan die perfect ontwijken: ik ken de plaats waar ze voorkomen, ik weet van wie ik derrie mag verwachten. Het is aan mij om die te vermijden, maar niet aan een rechter om hen het zwijgen op te leggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Men mag volgens mij inderdaad klacht neerleggen. Of ze dan ook bestraft moeten worden, daar moet de rechtbank over oordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Eigenlijk wel. Toegegeven, je kan niet kiezen waar je geboren bent, maar in je later leven kan je wel een keuze maken. Je kan Nederlands leren, je kan in Vlaanderen gaan wonen, je kan de Vlaamse levenswijze overnemen, ...
OK Ik geef toe... vergezocht, maar toch...
Schild en vriend Laatst gewijzigd door Bitweiser : 1 maart 2006 om 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel is de vrijheid van meningsuiting totaal ofwel bestaat ze niet. Zelfs als je maar één mening uitsluit verval je in een toestand waar vrije meningsuiting niet bestaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En laten we die beperkingen eens bekijken: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nergens zal je in onze wetgeving één harde rechtsgrond vinden om de Deense cartoons "op zichzelf" te laten verbieden. En het EVRM biedt -ik zeg het nogmaal eens voor alle duidelijkheid- die rechtsgrond NIET.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 1 maart 2006 om 23:17. |
||||||||
![]() |
![]() |