Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2006, 18:51   #21
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Individuele tweetaligheidspolitiek.

Zie programma B.U.B..
Wel, ik heb me de moeite genomen om het programma op uw website te lezen.
Het betreft een loutere uiteenzetting vol met onwaarheden en tegensprekingen. Een zichzelf respecterende partij onwaardig. Schandalig zelfs.
Dit is een partij die zich Belgisch (en dus daardoor Waals-Brussels-Vlaams) opstelt onwaardig !!!! Foei !
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 18:56   #22
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een ouderwetse en bureaucratische stelling, JVDB. Een ambtenaar in België hoort minstens tweetalig te zijn: Nederlands - Frans. Andere talen zijn gewenst zoals Duits en Engels. We leven in de 21ste eeuw in het hart van Europa.

Wakker worden, JVDB !
FOUT !
Als je jouw stelling zou volgen moeten ze minstens NL-F-D zijn !
Want dat zijn de DRIE officiele talen in B.
Een ambtenaar moet de officiele taal van de taalgemeenschap spreken ! NL in VL. F in W (D in de Oostkantons) en F/NL in BSL !!
We leven trouwens in de 21ste eeuw in Europa, waarbij géén wetten met voeten getreden dienen te worden ten voordele van anderen !!!

FOEI Hans !!!!
Oud 3 maart 2006, 19:00   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
FOUT !
Als je jouw stelling zou volgen moeten ze minstens NL-F-D zijn !
Want dat zijn de DRIE officiele talen in B.
Een ambtenaar moet de officiele taal van de taalgemeenschap spreken ! NL in VL. F in W (D in de Oostkantons) en F/NL in BSL !!
We leven trouwens in de 21ste eeuw in Europa, waarbij géén wetten met voeten getreden dienen te worden ten voordele van anderen !!!

FOEI Hans !!!!
Daar u zich nog maar onlangs heeft geregistreerd, kunt u het niet weten. Hans I le Grand, Opperste Leider van de bubbelsmurfen (zijn volgelingen gebruik om de haverklap hoofdletters als ze het hebben over hun oppersmurf), heeft echter in het verleden hier nog gepleit voor de afschaffing van de huidige status van het Duits. Volgens hem hoort Duits geen nationale ambtelijke taal te zijn. Die taal moet volgens hem gedegradeerd worden tot regionaal erkende taal. Al meermaals heeft Zijne Doorluchtigheid Hans I le Grand hier ook al de loftrompet gestoken over het Frans en het Nederlands betitelt als een "boerentaaltje".

U weet dus nu uit welke richting de wind bij de unitaire belgicisten onder leiding van Hans I le Grand, Président-Fondateur et Illustre Timonier des Belgicains, waait.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:01   #24
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ah nee? Vergeet niet dat de Vlaamse Kust zeer toeristisch is. Stel nu voor dat een Fransman, met vakantie aan de kust, zijn weg aan een politieagent vraagt. Wat zal de agent zeggen? "U bent in Vlaanderen, u moet Nederlands spreken"? Mooi imago van Vlaanderen aan de buitenlandse toeristen!!!
Ah nee? Vergeet niet dat de Ardennen zeer toeristisch zijn. Stel nu voor dat een Nederlander, met vakantie in de Ardennen, zijn weg aan een politieagent vraagt. Wat zal de agent zeggen? "U bent in Wallonië, u moet Frans spreken"? Mooi imago van Wallonië aan de buitenlandse toeristen!!!

Oud 3 maart 2006, 19:10   #25
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Website BUB :
1. In de 19de eeuw was het Nederlands in België eigenlijk onbestaande.
2. Vroeger was juist het zuiden rijker dan het noorden waardoor heel wat Nederlandstaligen zich in Zuid-België zijn gaan vestigen, wat men tot op vandaag nog altijd aan de familienamen kan merken.

Eerst zeggen dat er Nederlandstaligen eigenlijk onbestaand zijn, en vier alinea verder zelf bevestigen dat er toch NL-taligen zijn ??!!!

Begrijpe wie begrijpe kan !
Oud 3 maart 2006, 19:11   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet de fout van die arts, maar van degenen die hem hebben opgeleid en opgevoed, dus van de traditionele politici !
... en het is ook niet de fout van de tradionele politci, maar van hun kiesvee. Als ik uw knappe logica doortrek?

Ik ga nu een paar jonge gezinnen uitmoorden. Net zoals de Brusselse dokters zich niet aan de taalwetgeving moeten houden, moet ik ook geen rekeing houden met de strafwetgeving. Terwijl ik de lijken uit de huizen sleep, kan ik bloedserieus tegen de politie zeggen, dat dit enkel en alleen de fout is van de traditionele politici.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:17   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nee? Vergeet niet dat de Ardennen zeer toeristisch zijn. Stel nu voor dat een Nederlander, met vakantie in de Ardennen, zijn weg aan een politieagent vraagt. Wat zal de agent zeggen? "U bent in Wallonië, u moet Frans spreken"? Mooi imago van Wallonië aan de buitenlandse toeristen!!!

In Wallonië reageert men niet zo. Met die Nederlander zullen ze Nederlands of Engels spreken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:19   #28
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Website BUB :
1. De Vlaams-nationalisten breiden echter dit culturele probleem uit door te stellen dat Nederlandstaligen en Franstaligen op een fundamenteel andere manier denken.
2. Het spreekt vanzelf dat deze talenkennis, gekoppeld aan een provinciale unie, het grootste deel van de verschillen in "denken" tussen Nederlandstalige en Franstalige Belgen zal wegwerken.
3. Het zou immers erg zijn dat elke Belg op dezelfde wijze zou gaan denken.
4. We wijzen hier nogmaals op de vele gelijkenissen tussen de Belgen
5. Wie niet in staat is enkele basisverschillen in de maatschappij te aanvaarden, is voorstander van een totalitaire, zelfs racistische staat waar minderheden niet worden geduld.
6. ...dat de verschillen tussen de taalgroepen in België door bepaalde...
7. ...het noorden van België momenteel welvarender dan het zuiden..

En zo kan ik nog uren doorgaan...
Zovéél tegenspraak op louter één pagina .....
Sjonge, tjonge,...

'Zo jong, en nog ervaren, zo jong, en zo alleen,...'
Dat paard mét oogkleppen, klopt dan toch....

Laatst gewijzigd door job : 3 maart 2006 om 19:21.
Oud 3 maart 2006, 19:20   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
... en het is ook niet de fout van de tradionele politci, maar van hun kiesvee. Als ik uw knappe logica doortrek?

Ik ga nu een paar jonge gezinnen uitmoorden. Net zoals de Brusselse dokters zich niet aan de taalwetgeving moeten houden, moet ik ook geen rekeing houden met de strafwetgeving. Terwijl ik de lijken uit de huizen sleep, kan ik bloedserieus tegen de politie zeggen, dat dit enkel en alleen de fout is van de traditionele politici.
Uw vergelijking gaat niet op. Die artsen overtreden hier geen enkele regel want het zijn privé-personen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:21   #30
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Wallonië reageert men niet zo. Met die Nederlander zullen ze Nederlands of Engels spreken.
Waarom Engels ?
Oud 3 maart 2006, 19:23   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vergelijking gaat niet op. Die artsen overtreden hier geen enkele regel want het zijn privé-personen.
Als u dat gelooft, weet u gewoon niets af van de hele zaak. Een lid van het MUG-team is geen "private persoon". Hij maakt deel uit van het ziekenhuispersoneel waarvoor er wel een taalregeling bestaat. Blijkbaar bent u hierover onwetend.
Oud 3 maart 2006, 19:23   #32
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Bovendien lees ik dat de arts van FRANSE nationaliteit was. Bovendien is het zo dat er een prangend gebrek is aan urgentieartsen (deze morgen nog op het nieuws gehoord) zodat men dikwijls een keuze dient te maken tussen GEEN arts en één die Nederlands- (of Frans-) onkundig is. Geef mij maar liever die Franstalige dan en ik geloof dat 95% van de Belgen er ook zo over denken.
Oud 3 maart 2006, 19:24   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahahaha! En u gelooft ook nog dat sinterklaas uit Spanje komt en dat de goede man door de schoorsteen al het lekkers sleept...
Oud 3 maart 2006, 19:29   #34
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u dat gelooft, weet u gewoon niets af van de hele zaak. Een lid van het MUG-team is geen "private persoon". Hij maakt deel uit van het ziekenhuispersoneel waarvoor er wel een taalregeling bestaat. Blijkbaar bent u hierover onwetend.
Reden te meer waarom hij geen fout treft: het is natuurlijk geen toeval dat hij in Overijse ingrijpt. Blijkbaar was er daar een nood aan urgentieartsen zoals overal in België. Degenen die hem dit territorium hebben toevertouwd zijn aansprakelijk voor eventuele fouten. Blijkbaar weet u niet dat een werkgever altijd aansprakelijk is voor de fouten van zijn werknemers en dat een regresrecht alleen kan uitgeoefend worden als deze laatste bedrog hebben gepleegd, een zware fout hebben begaan of een gebeurlijke lichte fout.
Oud 3 maart 2006, 19:29   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien lees ik dat de arts van FRANSE nationaliteit was. Bovendien is het zo dat er een prangend gebrek is aan urgentieartsen (deze morgen nog op het nieuws gehoord) zodat men dikwijls een keuze dient te maken tussen GEEN arts en één die Nederlands- (of Frans-) onkundig is. Geef mij maar liever die Franstalige dan en ik geloof dat 95% van de Belgen er ook zo over denken.
Nog steeds geen enkel afkeurend woord door Zijne Heerlijkheid Hans I le Grand.

Blijkbaar moeten we, de "logica" van de opperbubbel volgend, veel beter Hongaarse artsen naar hier halen. 't Maakt immers niet uit welke taal de arts spreekt, als hij maar arts is. Als die dokter dan de patiënt niet begrijpt, is dat natuurlijk niet de fout van de arts maar de patiënt die had immers maar "individueel meertalig" moeten zijn.

Feit is en blijft dat er voor deze diensten een taalwetgeving bestaat die moet worden nageleefd. Indien men niet onmiddellijk tweetalig artsen vindt, bestaat er een taalhoffelijkheidsakkoord waarbij het eentalig personeelslid zich verbindt om zo vlug mogelijk de andere taal te leren. Vernemen we nu iets over de indiensttreding van deze arts? Vernemen we iets over een taalcursus die de man volgt? Neen, de kans is dan ook groot dat men gewoon de taalregelgeving niet heeft willen respecteren. Bewust dus.

Zoals evenwel te verwachten is er volgens u niets aan de hand: de patiënten moeten immers maar Frans spreken...
Oud 3 maart 2006, 19:30   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom Engels ?
Als de politieagent beter Engels dan Nederlands kent, zal hij Engels spreken.
Oud 3 maart 2006, 19:30   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahahaha! En u gelooft ook nog dat sinterklaas uit Spanje komt en dat de goede man door de schoorsteen al het lekkers sleept...
Het is langer bekend dat uw klok 20 jaar geleden is blijven stil staan (en dan ben ik nog vriendelijk). Ondertussen hebben de Franstaligen de Nederlandstaligen al flink bijgebeend in talenkennis, misschien zelfs bijna voorbijgestoken.
Oud 3 maart 2006, 19:31   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reden te meer waarom hij geen fout treft: het is natuurlijk geen toeval dat hij in Overijse ingrijpt. Blijkbaar was er daar een nood aan urgentieartsen zoals overal in België. Degenen die hem dit territorium hebben toevertouwd zijn aansprakelijk voor eventuele fouten. Blijkbaar weet u niet dat een werkgever altijd aansprakelijk is voor de fouten van zijn werknemers en dat een regresrecht alleen kan uitgeoefend worden als deze laatste bedrog hebben gepleegd, een zware fout hebben begaan of een gebeurlijke lichte fout.
Blijkbaar leest u dan niet goed wat ik eerder al heb geschreven: de schuld is te leggen bij zowel de arts als de verantwoordelijke die hem heeft aangeworven (lees maar eens dat bericht erop na, o doorluchtige opperbubbel).

De dokter maakt deel uit van een team dat onder de tweetaligheid valt. Bijgevolg hoort hij ook Nederlands te kunnen spreken of op z'n minst er een goede passieve kennis van te bezitten.
Oud 3 maart 2006, 19:31   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gelooft in stereotypen, ik niet.
Oud 3 maart 2006, 19:33   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is langer bekend dat uw klok 20 jaar geleden is blijven stil staan (en dan ben ik nog vriendelijk). Ondertussen hebben de Franstaligen de Nederlandstaligen al flink bijgebeend in talenkennis, misschien zelfs bijna voorbijgestoken.
Natuuuuuuuuurlijk, o Doorluchtige Voorzitter-Leider. Natuuuuuuuuuurlijk, heel wallonië spreekt nu vloeiend Nederlands. Er is een overschot aan tweetalige artsen, want alle Waalse artsen - vooral de jonge generatie - spreekt allemaal ook Nederlands.

Merkwaardig toch dat men op interimbureaus voor tweetaligen het meeste beroep doet op Vlamingen. Dat men in selectiebureaus de grootste problemen heeft om een tweetalige te zoeken met voorrang van het Frans. Kortom, uw stelling klopt helemaal niet.

Dit blijkt ook al uit de keuze van de eerste vreemde taal in het Waalse onderwijs...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be