Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2006, 21:51   #21
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Laat toch één ding duidelijk zijn. Als het er op aan komt, vormen de Walen één front,over partijgrenzen heen.
Vrij gemakklelijk om je gelijk te halen, als je dan tegenover Vlaamse politici staat, die héél hard Vlaams schreeuwen, maar bij de vorming van de federale regering, vlug die eisen bijstellen..... zo bijstellen, tot de rode zetel een garantie wordt.

De Waalse politici weten dat ze er alleen voor moeten zorgen dat het Vlaams Belang binnen het CS blijft (processen, drooglegging...) Zolang dat is, is de Vlaamse tegenstand 'quantité négligable'.
Zolang blijft Belgiekse bestaan, zolang kan de melkkoe Vlaanderen leeggemolken worden.

Eens dat Vlaanderen geen meerwaarde meer betekent voor Wallonië, wel die dag houdt België op te bestaan.

Tot dan echter...............:één Waals front.
Volgende slachtoffer (uit vrije wil) om met Di Rupo weer 6 jaar België te garanderen : het kartel, samen met de Vlaamse sossen (zoals altijd)
AVV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2006, 22:12   #22
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Jongens, houdt er toch over op... de meerderheid van de Belgen is helemaal niet met dit soort dingen bezig. Die scheiding komt er nooit. De vlamingen die ik op Internet spreek weet vaak zelfs niet eens wat communautair betekent. VB stemmen ze omdat het 'wat anders is dan de traditionele partijen'.

België zal blijven bestaan totdat het samen met de rest van Europa vernietigd wordt door de moslims. Daarna zul je pas nieuwe grenzen krijgen, en het is te hopen voor de Nederlandse volken dat we dan wel eensgezind de verfransing een halt kunnen toeroepen.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2006, 22:37   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Jongens, houdt er toch over op... de meerderheid van de Belgen is helemaal niet met dit soort dingen bezig.
Ik vraag ook niet dat de meerderheid der Vlamingen+Walen op dit subforum komt discussiëren. Maar hebben de geïnteresseerden uw toestemming om verder te debatteren?

Ik vraag me af waarom er zoveel belgiscisten (Federator en Kim zijn uitzonderingen...) zijn die niet willen dat de discussie gevoerd wordt?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 maart 2006 om 22:52.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2006, 22:50   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Volgende slachtoffer (uit vrije wil) om met Di Rupo weer 6 jaar België te garanderen : het kartel, samen met de Vlaamse sossen (zoals altijd)
Je kan zeggen dat de CVP en de SP vroeger massale toegevingen hebben gedaan aan de Walen en de Franstalige Brusselaars, maar uiteindelijk kwam er wel mondjesmaat (maar veel te traag) meer Vlaamse autonomie.
Het is van Paul Vanden Boeynants geleden dat er nog zo'n anti-Vlaamse premier geweest is. De anderen (Tindemans, Martens, Dehaene,...) hadden tenminste nog een half greintje Vlaams bewustzijn. Bij Verhofstadt is daar niets van.
Een coalitie van CD&V en SP.a (met N-VA en Spirit) zal dus van alle slechte mogelijkheden nog de minst erge zijn. Zolang als de VLD maar niet in de regering zit (en liefst zelfs niet in het parlement).
Oud 9 maart 2006, 22:50   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

*dubbel*

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 maart 2006 om 22:51.
Oud 10 maart 2006, 11:05   #26
Chimera
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat de splitsing nog niet voor binnenkort is,de haat zal meer en meer groeien dat is een feit,ik ben benieuwd hoe het zal uitdraaien voor ons de Vlamingen...
Chimera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 11:15   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wat een gezanik, Jaani. Wat een oude politiek vol motteballen. We leven in 2006. Vlaams- en Waals-nationalisme dat is speelgoed voor bejaarde politici.

Citaat:
Nu gaat men in een defensieve houding (al zou ik het eender offensieve houding noemen in dit geval) staan tegenover Vlaanderen, [SIZE=5]wat de discussie in 2007 niet ten goede zal komen.[/SIZE]
Oud 10 maart 2006, 11:19   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is van Paul Vanden Boeynants geleden dat er nog zo'n anti-Vlaamse premier geweest is. De anderen (Tindemans, Martens, Dehaene,...) hadden tenminste nog een half greintje Vlaams bewustzijn. Bij Verhofstadt is daar niets van.
Een coalitie van CD&V en SP.a (met N-VA en Spirit) zal dus van alle slechte mogelijkheden nog de minst erge zijn. Zolang als de VLD maar niet in de regering zit (en liefst zelfs niet in het parlement).
Je hebt gelijk, maar ook 'de minst slechten' willen Vlaanderen nog altijd slechts 'met mondjesmaat en veel te traag' zijn broodnodige autonomie geven.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 11:24   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chimera Bekijk bericht
Ik denk dat de splitsing nog niet voor binnenkort is,de haat zal meer en meer groeien dat is een feit,ik ben benieuwd hoe het zal uitdraaien voor ons de Vlamingen...
Ik kan niets positief bedenken aan "het groeien van haat". Kieper de traditionele politici eruit en laten we ons bezig houden met de zaken die écht belangrijk zijn !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 11:29   #30
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De belangrijkste eigenschap van een politicus is niet zijn moedertaal, maar wel zijn opvattingen en zijn leiderschapskwaliteiten. Indien ik in BHV, enfin in Halle of Vilvoorde zou wonen en er dus bij verkiezingen zou geconfronteerd worden met een veelheid aan lijsten van politieke partijen & de kandidaat van mijn keuze zou op een "franstalige" lijst staan, zou ik niet aarzelen om voor hem te kiezen. Anderzijds als men een systeem van één kandidaat per district zou kiezen en een kandidaat die als moedertaal in feite een andere heeft als de Nederlandse en die kandidaat heeft het lef om zich verkiesbaar te stellen en heeft bovendien de juiste kwaliteiten zou ik ook geen enkel beletsel zien om voor die kandidaat te stemmen.

Maar als men in dit land een federaal systeem heeft met verschillende deelstaten is het totaal belachelijk dat voor een bepaald type verkiezingen
de grenzen van die deelstaten niet gerespecteerd worden.

De heisa die er rond dit "probleem" opgevoerd wordt is ronduit belachelijk -
Hans I als "grote geest van de belgische eenheid" zou hier eens kunnen tonen
welk vindingrijk politiek leiderschap er feitelijk in hem zit en eens met mogelijke compromissen voor de dag komen. Het treffende is dat met de huidige partijpolitieke geestesgesteldheid men er inderdaad niet uit kan komen..
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 12:18   #31
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De belangrijkste eigenschap van een politicus is niet zijn moedertaal, maar wel zijn opvattingen en zijn leiderschapskwaliteiten. Indien ik in BHV, enfin in Halle of Vilvoorde zou wonen en er dus bij verkiezingen zou geconfronteerd worden met een veelheid aan lijsten van politieke partijen & de kandidaat van mijn keuze zou op een "franstalige" lijst staan, zou ik niet aarzelen om voor hem te kiezen. Anderzijds als men een systeem van één kandidaat per district zou kiezen en een kandidaat die als moedertaal in feite een andere heeft als de Nederlandse en die kandidaat heeft het lef om zich verkiesbaar te stellen en heeft bovendien de juiste kwaliteiten zou ik ook geen enkel beletsel zien om voor die kandidaat te stemmen.

Maar als men in dit land een federaal systeem heeft met verschillende deelstaten is het totaal belachelijk dat voor een bepaald type verkiezingen
de grenzen van die deelstaten niet gerespecteerd worden.

De heisa die er rond dit "probleem" opgevoerd wordt is ronduit belachelijk -
Hans I als "grote geest van de belgische eenheid" zou hier eens kunnen tonen
welk vindingrijk politiek leiderschap er feitelijk in hem zit en eens met mogelijke compromissen voor de dag komen. Het treffende is dat met de huidige partijpolitieke geestesgesteldheid men er inderdaad niet uit kan komen..
Handclapping. Er is zeker een weg uit; onze voorstellen zijn niet perfect, maar ze zijn zeker een flinke stap in de goede richting.

Ik wil graag werken voor "de N.V. België", maar blijkbaar houdt het HR-departement niet van jonge, enthousiaste meertalige medewerkers.
Oud 10 maart 2006, 13:01   #32
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Hans I : De fundamentele vergissing van jouw vereniging/partij is dat de franstaligen in dit land het principe van de 2-taligheid hebben verworpen, meer
nog : in die gebieden die 2-talig zijn een systematische actie voeren om dat gebied te verfransen, met het idee dat de franse taal dit gemakkelijk kan bewerkstelligen door haar superieure karakter. Dit is belgisch..

Toen ik regelmatig bij zakenrelaties op bezoek ging in Rijsel (Lille) werden alle onderhandelingen en gesprekken op verzoek van mijn zakenvrienden in het Nederlands gehouden, waar deze mensen toch de franse taal als moedertaal
hadden. Hun uitleg voor deze wens was heel eenvoudig : de kennis van de taal van Vondel is voor deze mensen een allerhoogste prioriteit omdat hun afzetgebied/markt waarop ze opereren de Benelux is & de Benelux hanteert voornamelijk de Nederlandse taal.

De verwerping van 2taligheid heeft gewoon als gevolg dat we in een federale staat zijn gaan leven & inderdaad de logica zou voorschrijven dat indien ze dat wensen de duitse gemeenschap ook een afzonderlijk federaal statuut, kieskring enz.. bekomen I n d i e n z i j d a t w e n s e n.

Het probleem aan de franstalige zijde is dat zij aan "gebiedshonger" lijden.
Een Vlaming die in durbuy een hotelletje opstart heeft er absoluut geen behoefte aan om de stad Durbuy een 2talig statuut te geven en nadehand
deze stad als "Vlaams " gebied te claimen. Integendeel : alhoewel veel van die zaken zich inderdaad uitsluitend op een niet-franstalig publiek richten zullen ze er zorg voor dragen dat ze franstalig personeel in dienst nemen.
De tegenstelling met bv; De Panne aan de Vlaamse kust is groot : daar zal men in restaurants uitgebaat door franstaligen kennis kunnen maken met uitsluitend franstalige diensters en kellners ! Een klein wandelingetje naar Bray Dunes leidt me dan weer in een andere wereld nl. die van franstaligen die begrijpen dat taalkennis "om den brode" een noodzaak is.

Ik weet dat er een mentaliteitswijziging is (de economie is soms een harde leermeester), maar die begint helaas bij de beter-opgeleiden en blijft bij Jean avec la casquette steken.. Ik maak me er soms vrolijk over in Brussel niet begrepen te worden als ik "een sandwich" vraag en plots wel als ik om "un sandwich" verzoek... dit is belgisch en het geheim van het feit dat Uw partij niet het succes heeft die ze met haar voor de rest goede ideeën verdient..

Er is een groot contrast tussen het intellectuele, culturele hoog ontwikkelde gedeelte van de Belgen zowel Walen, Duitstaligen, Vlamingen als Brusselaars en het gedeelte dat absoluut op zijn "recht op domheid" blijft staan.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 14:04   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Handclapping: wij maken duidelijk een onderscheid tussen individuele en territoriale tweetaligheid. Iedereen wil het eerste (toch het gros van de Belgen, wat ook hun moedertaal is), het tweede is veel controversiëler.

Het komt er ook op aan de positieve krachten in de samenleving te stimuleren en niet de negatieve. In tegenstelling tot u ben ik nogal optimistisch op dat vlak. Het komt allemaal wel weer goed in België.
Oud 10 maart 2006, 14:22   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik vind iedereen tof.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 17:59   #35
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Nieuwsanalyse.
© mh

document.write('');on error resume nextadl_0813_AllowFlash = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFl ash.4")))

De oproep van PS-kopstuk Philippe Moureaux tot een Franstalig front vindt gehoor.

Volgens Moureaux moeten de Franstalige Brusselaars in beweging komen. Walen en Brusselaars moeten samen nadenken over hun toekomst. Meer concreet over vier vragen: hoe moet Brussel gefinancierd worden als Vlaanderen de Belgische staat verder uitkleedt? Hoe moet het verder met de Brusselse instellingen en de plaats van de Vlamingen daarin? Wat is de relatie tussen Brussel en Wallonië? En hoe moet het verder met de Franstaligen in de Rand?

Moureaux stuurt de andere partijen daarover een brief, na de voorzittersverkiezingen bij het FDF. Ze konden de oproep dit weekend al lezen in Le Soir , de Brusselse krant die meteen ook meldde dat de oproep gehoor vond bij MR, CDH, Ecolo en FDF.

Waarom voelen de Franstaligen die noodzaak tot frontvorming? Om te beginnen gelooft de Franstalige publieke opinie oprecht dat Vlaanderen aanstuurt op een splitsing van het land. De tekenen zijn er, vindt de Franstalige pers. Die haalt met de regelmaat van de klok ,,bewijzen'' aan, zaken die in Vlaanderen vaak op minder belangstelling kunnen rekenen: het manifest In de Warande, de proeve van Vlaamse grondwet die CD&V/N-VA onlangs opstelde, de wooncode die de Vlaamse regering recentelijk goedkeurde.

Ook diepergaande evoluties, zoals de consensus die in Vlaanderen groeit rond de regionalisering van de werkgelegenheid, ontgaan de Franstaligen niet. Ze stellen een toenemende ,,agressie'' vast, waarop ze zich geroepen voelen om te reageren. Het klimaat is duidelijk verhard sinds de crisis rond Brussel-Halle-Vilvoorde en de aankondiging van een nieuwe communautaire ronde in 2007 die daarop volgde.

Rituelen moeten de dreiging bezweren. Zo'n ritueel is bijvoorbeeld de koppen met veel klaroengeschal samen steken, zoals gebeurde tijdens de onderhandelingen over B-H-V. Van een gemeenschappelijk front gaat nu eenmaal meer kracht uit. Bovendien kun je achter een front van overeenkomsten - over de onderfinanciering van Brussel, over de Franstaligen in de Rand - de verschillen beter verstoppen.

En die verschillen zijn er wel degelijk. Om te beginnen partijpolitiek. Zo zegt Moureaux dat hij ,,een opbod onder Franstaligen'' wil vermijden (in die zin noemt hij zijn initiatief niet vijandig tegenover de Vlamingen). Toch is het een duidelijke gooi naar het marktleiderschap in communautaire zaken. Met het oog op de federale verkiezingen van 2007, maar evengoed de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

Verder is de rol van het Brussels Gewest, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap veel minder duidelijk gedefinieerd dan die van Vlaanderen. De Brusselaars gebruiken dat al eens in hun voordeel (bijvoorbeeld door het gewest geld te laten toestoppen aan de Franse Gemeenschap - tot ergernis van de Vlamingen ), maar het leidt ook tot onzekerheid en verdeeldheid. Zo vreest Ecolo-kopstuk Isabelle Durant een nieuw regionalistisch discours in Wallonië. De Brusselse patron van de MR, Jacques Simonet, vraagt dan weer dat er minstens één Brusselaar in de Franse gemeenschapsregering zetelt. Net zoals Vlaanderen, dat ook telkens een minister telt uit de hoofdstad.
De Standaard 8/3/6

Hoog tijd dat men in Vlaanderen ook eens de koppen bij elkaar steekt en aan frontvorming gaat doen. Anders gaat Vlaanderen zich weeral laten pluimen.
Dat zal nogal moeilijk worden aan de Vlaamse kant vrees ik.
De slippendragers van de PS weigeren namelijk halstarrig om de grootste Vlaamse partij te erkennen.
Bovendien gaan ze zelf met de PS in zee.
In Molenbeek (jawel, de baronie van meneer Moureaux himself) gaat CD&V met PS, en dus met Moureaux, samen naar de verkiezingen.

Zolang dit soort partijen zich Vlaams blijft noemen en Franstalig politiek bedrijft is er voor Vlaanderen weinig hoop vrees ik.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 19:01   #36
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
De slippendragers van de PS weigeren namelijk halstarrig om de grootste Vlaamse partij te erkennen.
In Molenbeek (jawel, de baronie van meneer Moureaux himself) gaat CD&V met PS, en dus met Moureaux, samen naar de verkiezingen.

Zolang dit soort partijen zich Vlaams blijft noemen en Franstalig politiek bedrijft is er voor Vlaanderen weinig hoop vrees ik.
Zoals ik al meermaals op dit forum zei, Joris.
Onze grootste 'vijand' voor een onafhankelijk Vlaanderen is niet Wallonië, maar de politici van de Vlaamse PC, die de zetel ver boven hun programma plaatsen.
Arm Vlaanderen.
En zeggen dat een partij die zich Vlaams-Nationaal noemt,kartel vormt met de tjeven die samen met de PS naar de verkiezingen gaan.
Arm Vlaanderen
Oud 10 maart 2006, 19:07   #37
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Zoals ik al meermaals op dit forum zei, Joris.
Onze grootste 'vijand' voor een onafhankelijk Vlaanderen is niet Wallonië, maar de politici van de Vlaamse PC, die de zetel ver boven hun programma plaatsen.
Arm Vlaanderen.
En zeggen dat een partij die zich Vlaams-Nationaal noemt,kartel vormt met de tjeven die samen met de PS naar de verkiezingen gaan.
Arm Vlaanderen
Dus uw grootste vijanden zijn die partijen die 70 �* 75 % van de Vlamingen vertegenwoordigen.
Met andere woorden uw grootste vijand zijn... de Vlamingen (want die blijvan voor die die partijen kiezen)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 19:10   #38
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Jongens, houdt er toch over op... de meerderheid van de Belgen is helemaal niet met dit soort dingen bezig. Die scheiding komt er nooit. De vlamingen die ik op Internet spreek weet vaak zelfs niet eens wat communautair betekent. VB stemmen ze omdat het 'wat anders is dan de traditionele partijen'.

België zal blijven bestaan totdat het samen met de rest van Europa vernietigd wordt door de moslims. Daarna zul je pas nieuwe grenzen krijgen, en het is te hopen voor de Nederlandse volken dat we dan wel eensgezind de verfransing een halt kunnen toeroepen.
Uw eerste paragraaf vind ik heel verstandig.

Maar je tweede paragraaf is het andere uiterste...
Oud 10 maart 2006, 19:13   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht

Ik vraag mij ten zeerste af of uw kiezers hier eigenlijk een zak mee inzitten. Dit is toch gewoon ouwehoerengelul. We zouden ons beter bezig houden met verstandige politiek: bijv. het wegwerken van de werkloosheid.
Oud 10 maart 2006, 20:01   #40
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
We zouden ons beter bezig houden met verstandige politiek: bijv. het wegwerken van de werkloosheid.
U bedoelt waarschijnlijk duchtig Wallonië hervormen.

Al moet ik u gelijk geven en als economiestudent kan ik dat enkel beamen, er zou een apart onderdeel op de site moeten komen voor economische vraagstukken van België en de gewesten onderling.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be