Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2006, 08:49   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
En toch, Tantist, kan het raar lopen. In mijn legerjaren dachten we dat dat de sovjet-unie voor 'eeuwig' was. Sterker nog, in een openbare discussie in de tijd van de glasnost zeiden de deskundigen dat het nog wel tientallen jaren kon duren voordat het ijzeren gordijn zou opengaan. En krek een maand later viel de muur.
Dat klopt. Zelfs de CIA voorspelde noppes.

Citaat:
Met goede wil is veel te bereiken. Hoewel ik het met je eens ben dat op dit moment de achterdocht te groot is. Én in Vlaanderen heeft men nu behoefte om eindelijk eens autonoom te zijn. Misschien dat binnen een paar jaar na onafhankelijkheid wederzijds toenadering wordt gezocht. Ik weet het niet. Het zou mooi zijn.
Zo zal het zijn, laat ons dat toch hopen.

Citaat:
N.B. Gent: Elke keer als ik in Gent kom is er iemand die mij vol trots de St.Baafs wil laten zien, omdat ik nederlander ben. En elke keer weer zijn er (voor mij wildvreemde) mensen die benadrukken dat de secessie van 1830 een historische vergissing was. In Antwerpen heb ik dat nooit.
Misschien klein woordje uitleg over de Sint-Baafskathedraal, want hier volg ik even niet.
Oud 14 maart 2006, 08:51   #22
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een onzinnig antwoord. Leer toch eens lezen wat ik schrijf. Als Vlamingen zijn wel Nederlander naar onze cultuur, net zoals de Oostenrijkers Duitsers zijn naar hun taal en cultuur. Ze delen in de Duitse cultuur en maken er deel van uit. Net zijn wij als Vlamingen deel van het Nederlands taal- en cultuurgebied. En zoals ik eerder al schreef: hoe dat staatkundig moet worden uitgewerkt, is een ANDERE vraag. Meer heb ik niet gezegd.
Dat kan in twee aparte staten zijn, dat kan in een confederatie, dat kan in een federatie, dat kan in een eenheidsstaat. Is het dat dat u bedoelt?
Oud 14 maart 2006, 08:55   #23
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hebbes.

Als een ware Machiavelli verraadt ge hier uw anti-royalistische principes.
Ge discrimineert op de koninklijke werkvloer op basis van herkomst: Belgische royals wil je buitenkoeken, Nederlandse zou je in de kont kruipen. Je anti-monarchisme is dus niet principieel, doch discriminatoir op een objectief onverantwoordbaar criterium zoals nationaliteit.
Ik bel Jozef De Witte.
Leer lezen. Ik prefereer een Groot-Nederlandse republiek, maar als ik me even niet radicaal opstel en als compromis een Groot-Nederlandse monarchie aanvaard (ipv de Belzieke), dan begint u uw anale frustraties op mij te projecteren over in konten te kruipen. Je zou blij moeten zijn dat ik niet zo radicaal ben, de wereld is niet gediend met radicalen.

Als ik schrijf dat ik binnen die Groot-Nederlandse staat streef naar een republiek (en dat staat er zwart op wit, trek even die ogen open), hoe komt u er dan bij dat ik principieel niet tegen de monarchie ben? Kortom, Supe®slaaf terug naar af.
Oud 14 maart 2006, 08:58   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Misschien klein woordje uitleg over de Sint-Baafskathedraal, want hier volg ik even niet.
Al wat ik er van weet, is dat graaf Karel er in 1127 werd vermoord.

In Gent was trouwens de Orangistische Partij het sterkst na de Revolutie.
Oud 14 maart 2006, 09:04   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer lezen. Ik prefereer een Groot-Nederlandse republiek, maar als ik me even niet radicaal opstel en als compromis een Groot-Nederlandse monarchie aanvaard (ipv de Belzieke), dan begint u uw anale frustraties op mij te projecteren over in konten te kruipen.
Een persoonlijke aanval om aan te tonen dat ik er bal op zit, is onnodig.
Citaat:
Je zou blij moeten zijn dat ik niet zo radicaal ben, de wereld is niet gediend met radicalen.
Een interessante stelling, maar tot op heden volkomen ononderbouwd en dus 'far from proven'.

Citaat:
Als ik schrijf dat ik binnen die Groot-Nederlandse staat streef naar een republiek (en dat staat er zwart op wit, trek even die ogen open), hoe komt u er dan bij dat ik principieel niet tegen de monarchie ben?
Je bent blijkbaar enkel principieel zolang het in je kraampje past.
Je goede recht overigens.
Het komt mij raar over: iemand eet spruitjes, hoewel hij jarenlang zwoer ze nooit te zullen eten..........
Maar je hebt gelijk: smaken kunnen evolueren.
Ik ben blij dat je om wat voor reden dan ook je anti-monarchistische gevoelens even opbergt. Je zal het ooit nog wel leren eten. Ooit krijg je de smaak te pakken. Met kleine beetjes seffens.

Citaat:
.......Supe®slaaf........
't Is al goed jongen, ik weet dat het hard aankwam. Kweek wat eelt op uw ziel wanneer ge wilt discussiëren. Iedereen wordt wel eens betrapt op een inkonsekwentie of inconsistentie. Dat is geen drama. Morgen is het genezen.
Oud 14 maart 2006, 10:29   #26
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Een persoonlijke aanval om aan te tonen dat ik er bal op zit, is onnodig.
Een interessante stelling, maar tot op heden volkomen ononderbouwd en dus 'far from proven'.

Je bent blijkbaar enkel principieel zolang het in je kraampje past.
Je goede recht overigens.
Het komt mij raar over: iemand eet spruitjes, hoewel hij jarenlang zwoer ze nooit te zullen eten..........
Maar je hebt gelijk: smaken kunnen evolueren.
Ik ben blij dat je om wat voor reden dan ook je anti-monarchistische gevoelens even opbergt. Je zal het ooit nog wel leren eten. Ooit krijg je de smaak te pakken. Met kleine beetjes seffens.

't Is al goed jongen, ik weet dat het hard aankwam. Kweek wat eelt op uw ziel wanneer ge wilt discussiëren. Iedereen wordt wel eens betrapt op een inkonsekwentie of inconsistentie. Dat is geen drama. Morgen is het genezen.
U neemt uw wensen graag voor werkelijkheid, nietwaar? Pragmatisme verwart u met principes verraden, een Freudiaanse analyse met persoonlijke aanval en -om te gieren- een republikein met een royalist.

Soit, ik geef het graag toe: als ik voor de keuze kom tussen de Belgische monarchie en de Groot-Nederlandse monarchie, is de keuze snel gemaakt. Mij daarom bestempelen als royalist, is toch wel een beetje te ver gezocht. De keuze tussen een Vlaamse republiek en een Groot-Nederlandse monarchie is moeilijker. Toch kies ik ook hier voor de Groot-Nederlandse monarchie? Supe®slaaf: "zie je wel, royalisme!". Peut. Royalisme is niet meer van deze tijd, vroeg of laat wordt die ook wel eens vervangen. Het kind met het badwater wegsmijten is behoorlijk radicaal. Dat u toch radicalisme koestert, begrijp ik wel. Het is natuurlijk makkelijker om hardliners af te breken dan pragmatici. Die pragmatici zijn overigens een veel groter gevaar voor uw Belzieke blabla dan die radicalen, omdat ze flexibiliteit ontberen.

Maar Gustave, als ge u gelukkig voelt met uw "ontmaskering", ga uw gang. Ik voel mij helemaal niet betrapt en u maakt enkel zichzelf gelukkig in uw hele kleine wereldje. Dat geluk wil ik u echt niet afpakken.
Oud 14 maart 2006, 10:48   #27
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Secessie! Vlaanderen wordt onafhankelijk! Na een volgend referendum treedt Vlaanderen toe tot het Koninkrijk der Nederlanden als zelfstandige staat! Brussel kiest eieren voor zijn geld en komt er ook bij!

Beatrix gaat op bezoek in Antwerpen, waar een jubelende menigte haar staat op te wachten! De hele stad is oranje gekleurd, en duizenden mensen staan vol ongeduld te trappelen om een blik op te kunnen vangen van hun nieuwe koningin!
Pure nachtmerrie !!
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 11:25   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als u zich Nederlander voelt, dan bent u vrij uw valiezen te pakken, en naar Nederland te verhuizen. Net zoals Everytime op het forum hier zich een Fransman voelt, en vrij is om naar Frankrijk te verhuizen.
Maar ik ben Vlaming en dus geen Nederlander, en moet dus niet weten van gebiedsuitbreiding van Nederland.
Alweer het zoveelste onzinnig antwoord. Ik heb het over cultuur en taal. Een Oostenrijk voelt zich geen Duitser, maar heeft wel deel aan de Duitse taal en cultuur. Net zo is de Vlaming, met zijn andere identiteit, ook deelachtig aan de Nederlandse taal en cultuur. Meer heb ik niet gezegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 15:01   #29
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Pure nachtmerrie !!
Waarom? Wat zal er gebeuren waardoor het een nachtmerrie wordt. Wacht even met uw antwoord tot ik een zak popcorn en soda uit de kast heb gehaald.
Oud 14 maart 2006, 15:02   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Al wat ik er van weet, is dat graaf Karel er in 1127 werd vermoord.
Behoorlijk zwak als orangistisch interessepunt en dat lijkt me nog radicaal uitgedrukt...
Oud 14 maart 2006, 15:25   #31
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Wat zal er gebeuren waardoor het een nachtmerrie wordt. Wacht even met uw antwoord tot ik een zak popcorn en soda uit de kast heb gehaald.
Gedwongen worden om in een staatsverband samen te leven met de Nederlanders en hun gekke koningshuis is niet iets waar een rechtgeaarde Belg naar uitkijkt.
Ik weet het, het is een emotioneel argument en geen rationeel (Nederlanders zijn rijker dan Walen), maar emoties spelen voor mij een grote rol in het maken van keuzes.
Oud 14 maart 2006, 15:42   #32
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behoorlijk zwak als orangistisch interessepunt en dat lijkt me nog radicaal uitgedrukt...
Als dat het zou zijn, wel ja.

Ik zat even te zoeken naar het interieur van de kathedraal om aan te geven wat ik bedoel. Ik vind nog wel een mooie foto....
Het barst er namelijk van Oranje. Er zijn bijna nog meer parafernalia te vinden dan in Delft. Gidsen vertellen vol trots over de tijd dat we één waren.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 15:44   #33
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Nederlanders en hun gekke koningshuis is niet iets waar een rechtgeaarde Belg naar uitkijkt.
Nee, WIJ hebben een gek koningshuis...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 16:35   #34
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Nu wordt het interessant, zie. De flaminganten zijn het maar over één ding eens : weg met België. Maar dan? Koning, geen koning. Nederland, geen Nederland. Unitarisme, federalisme... Ik zou toch naar een duidelijk standpunt streven, hoor, anders gaan wij dit lekker uitbuiten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 16:48   #35
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Nu wordt het interessant, zie. De flaminganten zijn het maar over één ding eens : weg met België. Maar dan? Koning, geen koning. Nederland, geen Nederland. Unitarisme, federalisme... Ik zou toch naar een duidelijk standpunt streven, hoor, anders gaan wij dit lekker uitbuiten.

De BuB is eigenlijk een overbodige partij, een onafhankelijk Vlaanderen zal er toch nooit komen.
Oud 15 maart 2006, 07:20   #36
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
De hele discussie is dan iets steeds wederkerend op allerhande topics op dit forum, maar leeft volgens mij nauwelijks bij het geheel van de Vlaamse bevolking. En zelfs als dat al zo zou zijn, al zeker niet bij de Nederlandse. Als er gepraat wordt over 'een aantal jaren' om het idee van een groot Nederland bij de bevolking te doen aanslaan wordt het al helemaal irreeel. De Belgische Marokkaan Abdul of Turk Djengiz hebben een broer, neef, vader of zoon in Nederland die dan ook die nationaliteit hebben. En waarschijnlijk hebben ze ook familie in Duitsland. Voor hen spelen die nationaliteiten geen rol. Voor hen is het hele verenigde Europa hun land waarbinnen ze zich naar keuze kunnen vestigen met als gemeenschappelijke godsdienst de Islam en in veel gevallen als gemeenschappelijke taal Arabisch. In het aantal jaren dat de Vlamingen nodig hebben om te wennen aan het idee zich bij Nederland te voegen zal er een kiezersmeerderheid bestaan van nazaten van Abdul en Djengiz die niet geinteresseerd zijn in een Groot Nederland. 20% van de Nederlandse kiezers is van allochtone origine en neemt snel toe volgens de rekenkundige reeks 2-4-8-16-32-64 enz.
Als Beatrix ooit Antwerpen zal bezoeken, zal dat als toerist zijn.
Idd, allochtonisering van Vlaanderen werd/wordt doelbewust gebruikt door het Belgisch Establishment.

Laatst gewijzigd door stab : 15 maart 2006 om 07:20.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 10:54   #37
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Jaja, en de belgicisten willen allemaal een unitair België. Ah nee, B Plus wenst federalisme. Federalisme met 3 gewesten en 3 gemeenschappen? Of federalisme met 4: Vlaanderen, Wallonië, Brussel en de DG. Of provinciaal federalisme?

Uw domme commentaar is toch altijd zo makkelijk te doorprikken. Wat een pleefiguur slaat u nu weer...
Oud 15 maart 2006, 10:56   #38
Tantist

Standaard

Citaat:
Gedwongen worden om in een staatsverband samen te leven met de Nederlanders en hun gekke koningshuis is niet iets waar een rechtgeaarde Belg naar uitkijkt.
Ik weet het, het is een emotioneel argument en geen rationeel (Nederlanders zijn rijker dan Walen), maar emoties spelen voor mij een grote rol in het maken van keuzes.
Tja, daar heb ik geen verweer tegen. De propaganda heeft zijn werk gedaan bij u zie ik.
Oud 15 maart 2006, 12:24   #39
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, daar heb ik geen verweer tegen. De propaganda heeft zijn werk gedaan bij u zie ik.
Propaganda ??
Welke propaganda zou dat dan wel mogen wezen ?

Ik voel me belgisch gezind, omdat dat voor mij de biotoop is waar ik me thuisvoel. Daar heb ik geen propaganda voor nodig.
Trouwens de meeste opiniemakers (TV, kranten & weekbladen, politici...) zijn bijna allemaal Vlaamsgezind dus de propaganda lijkt me eerder van de andere kant te komen
Oud 15 maart 2006, 12:27   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel me belgisch gezind, omdat dat voor mij de biotoop is waar ik me thuisvoel. Daar heb ik geen propaganda voor nodig.
Trouwens de meeste opiniemakers (TV, kranten & weekbladen, politici...) zijn bijna allemaal Vlaamsgezind dus de propaganda lijkt me eerder van de andere kant te komen
Kunt u mij nu eens een voorbeeld geven van Vlaamsgezindheid bij

(a) de VRT;
(b) de VTM;
(c) een bepaalde krant;
(d) een algemeen tijdschrift.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be