![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Cultuur: ongeveer alles wat wij wel en apen niet doen.
![]() Cultuur is datgene wat overblijft wanneer men alles vergeten is wat men geleerd heeft. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nooit gehoord van heimwee? Natuurlijk niet als tierist voor 14 dagen, maar blijf daar eens een maand of 3 �* 4, dan zal U het verschil van cultuur wel kennen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() Ik heb als zoon van een militair ook 12 jaar in Duitsland gewoond. Als je daar eens tussen Vlamingen, Walen, Duitstalige Belgen en Duitsers hebt gewoond, dan merk je toch verschillen.
In Duitsland is het bv. de gewoonte om als men zich in een openbaar gebouw begeeft (wachtzalen, bakkers, winkels, enz.) dat men de mensen groet. Toen ik dat in België voor de eerste maal deed (uit gewoonte), werd ik als een wereldvreemd persoon beschouwd. En verder eten de Duitsers geen soep voor een warme maaltijd (wat mijn grootouders nog deden, en ook mijn buren). En aan de Franstaligen kon men een duidelijke onwil tot integratie herkennen. Het leger zorgde nl. voor winkels waar je in je eigen taal kon worden bediend, kappers, tandartsen, hospitalen, enz. Voor ons was er dus ook geen echte nood om ons te integreren, maar er was toch een duidelijk verschil. De meeste Vlamingen daar spraken vloeiend Duits, terwijl wij daar Walen hebben gekend die al 20 jaar in Duitsland woonden en nog geen woord Duits verstonden. Dan merk je toch een duidelijke onwil (hoewel ik moet toegeven dat de sprong van Nederlands naar Duits kleiner is dan die van Frans naar Duits). |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En zoals ik eerder schreef, in de sahara hebben ze wel niet dezelfde levensstandaard als hier. Dat noem ik dan geen cultuurverschil.
![]() |
![]() |
#28 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer U daar niet kunt aarden omwille van de "achterstand" (en daar bedoel ik alleeen de materieele), dan kunt U niet leven in HUN CULTUUR. Die mensen kunnen in HUN cultuur daar in overleven, EN ZE VRAGEN niet meer. Ze vragen laat mij gerust en laat mij leven zoals mijn voorouders leefden. DAT IS DE CULTUUR van die mensen.! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer men het heeft over het cultureel verschil, dan gaat het niet enkel om de gewoontes, maar ook om het gevoel.
Ik heb lange jaren veel landen bezocht, en je merkt niet alleen verschillen in gewoontes (eten, wonen, praten, samenzijn, werken, zaken doen, kunst, onderwijs, recht, etc...) maar ook een enorm verschil in hoe het voelt. Daarom heeft men gemakkelijker contact met de ene cultuur dan wel met de andere. Daarom ook heeft men min of meer heimwee naargelang hoe men zich thuis in zijn eigen cultuur voelt. Cultuur is een smeltkroes van gevoel en gewoonte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Een simple voorbeeld: natuurlijk gaan we het uithuwelijken van dochters niet overnemen uit de arabische cultuur, maar andere dingen zoasl het de zorg voor de ouderen zijn dan toch wel mooie dingen die we van hun kunnen overnemen ? Ik ben tegen een systematisch afschermen van "cultuur". Cultuur is inderdaad een smeltkroes van gevoel en gewoonte, ook deze ontleend uit andere culturen
![]() |
![]() |
#32 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En het culturele verschil met woestijnmensen ligt niet in de levensstandaard, maar in de manier hoe ze leven. Zo bv. kennen de oasebewoners het reizen nauwelijks, ze geen Westers onderwijssysteem, kinderen krijgen al op jonge leeftijd een grote verantwoordelijkheid, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() De teneur in deze diskussie is (weer eens) bewijzen dat er een specifiek
vlaamse cultuur is waarin iedereen die hier zou willen wonen/werken zich zo volledig mogelijk moet integreren. Ergens in de 19de eeuw heeft er iemand om politieke redenen het woord "volk" uitgevonden om staten te vormen - op die manier is de prachtige europese cultuur die tot het einde van de 18de eeuw bestond een beetje (niet helemaal) om zeep geholpen. Maar ja,cultuur is inderdaad iets dynamisch - wij zijn geen Romeinen meer en ook geen oude Grieken = niemand zal echter ontkennen dat wij dank zij de Arabische Moslims nog steeds drager zijn van vele facetten van deze culturen. Dank U Arabische en Turkse buren In Amerika (Noord- en Zuid) zijn er fascinerende nieuwe culturen ontstaan, die dank zij de "global village" naar de ganse wereld uitstralen en overal de oudere culturen grondig aan het beïnvloeden zijn. Film, televisie, muziek, voedsel, schilderkunst, architectuur, literatuur... tot het concept "multiculturele samenleving" toe. Diegenen die beweren dat de "multiculturele samenleving" een flop is komen waarschijnlijk nooit in een supermarkt, bezoeken nooit een cinema en kijken geen televisie. Deze week was ik in het aboriginals (oorspronkelijke bewoners van Australië) museum in Utrecht. Hier realiseerde ik mij plots dat alle culturen in de wereld die we kennen zeer veel gemeenschappelijk hebben behalve.. de aboriginals. Het is men hen ongeveer zoals met de australische zoogdieren gesteld, ik bedoel : die wijken ook sterk af van de soorten welke we in de rest van de wereld vinden. eigenlijk moeten we dankbaar zijn dat er een gedeelte van de mensheid in staat geweest is zich kompleet afgescheiden van de rest te ontwikkelen - hier kunnen wij nog veel nieuws van leren om onze verdere ontwikkeling te sturen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Misschien kennen jullie deze al allemaal, maar toch:
Cultuur eindigt waar racisme begint !!!!!! Ik ga die ook als onderschrift gebruiken !
![]() |
#36 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik trouwens ook nooit gezegd dat er geen gelijkenissen bestaan tussen verschillende culturen onderling. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Juist hetzelfde als de mensen met het grootste onveiligheidsgevoel, juist een groep zijn die het minst in contact komen met criminaliteit.
![]() |