Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2006, 16:03   #21
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En wordt de bril der naïeviteit hoog gehouden
Dat pensioen mag je wel vergeten en die uitkeringen zijn ook dramatisch als je verzameld VWS zo hoort. Die ziekenkas daar steek je ook veel meer in dan dat je er ooit uithaalt, dus nee, dat brutoloon kan me niet zo denderend veel schelen. Daarvoor wordt het net iets teveel gebruikt om allerlei onnozele foliekes van de staat te financieren, om het leger ambtenaren te betalen en om sociale parasieten te financieren...
dat we dat pensioen binnenkort misschien mogen vergeten, en dat die uitkeringen dramatisch worden, dat hebben we te danken aan de talloze toegevingen van onze dierbare politici aan de industrie, die niet blij is met de huidige winsten, en die liever nog meer winst wil maken op de kap van onze sociale zekerheid.
Oud 6 april 2006, 16:09   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Als u dat niet lukt, mogen wij u dan laten creperen?

Gaan we effe rekenen met kapitaliseren en dat soort zever, ...

In geval ik vandaag begin te betalen en overmorgen tegen een boom kwak, zal mijn pensioen inderdaad in gevaar kunnen komen.

of

In geval ik morgen begin te werken, en overmorgen den boel al verkloot kan mijn dop ook in gevaar komen, ...

Maar daarom spreek ik ook over privé verzekeringen...

Er zijn genoeg verzekeringsformules, die u zelf kosten van zware ziektes volledig terugbetalen, (daar waar de staat u nog zelf voor een deel laat creperen... )

Zoals ik al gezegd heb, een minimum dop mag blijven, mensen kunnen inderdaad pech hebben maar er is een groot verschil tussen beroepsdoppen, hier toekomen, en beginnen doppen en geen bal meer doen of mensen die werken, pech hebben en voor een tijdje moeten geholpen worden.

Bovendien mocht u het volledige bedrag dat nu de staat pikt bij u en uw werkgever, voor 90 % in uw zak mogen steken, (en die 10 andere procent geven we bv, aan een steunkas... )

Houd u genoeg over om goed aan pensioensparen te doen, en een stevige hospitalisatieverzekering te nemen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 16:10   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
dat we dat pensioen binnenkort misschien mogen vergeten, en dat die uitkeringen dramatisch worden, dat hebben we te danken aan de talloze toegevingen van onze dierbare politici aan de industrie, die niet blij is met de huidige winsten, en die liever nog meer winst wil maken op de kap van onze sociale zekerheid.

Allé jongen, !

Kijk gewoon hoe het systeem misbruikt en verkracht word !

Er wordt momenteel meer uit gepiekt dan er ingestopt word, ze zijn al volop bezig het gespaarde kapitaal op te vreten, omdat het makkelijker gemaakt word niks te doen dan te werken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 16:18   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Probeer eerder eens: te danken aan die politici, die om de schijn hoog te houden en sluitende begrotingen te kunnen tonen, heel graag pensioenfondsen kelderern; of politici die graag geld verbrassen aan allerlei onbenulligheden; of sociaal parasieten die denken dat de SZ gelijk staat aan een gewaarborgd inkomen waaraan niet geraakt mag worden...

Als je werkelijk een degelijke discussie wil voeren, ga dan niet met zulke dwaze, ideologische argumenten staan zwaaien, maar probeer toch ietwat de realiteit te benaderen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 16:18   #25
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Allé jongen, !

Kijk gewoon hoe het systeem misbruikt en verkracht word !

Er wordt momenteel meer uit gepiekt dan er ingestopt word, ze zijn al volop bezig het gespaarde kapitaal op te vreten, omdat het makkelijker gemaakt word niks te doen dan te werken.
Daarom dat er ook dit jaar een overschot is op de sociale zekerheid. De laatste 20 jaar is er maar een paar keer een tekort geweest. Dat is de realiteit. De scare mongering dat we aan de rant van afgrond staan is de liberale fictie.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 april 2006 om 16:18.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 16:25   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als ik zie wat er allemaal van mijn bruttoloon wordt afgenomen (en we zijn voor nog zeker 35 jaar vertrokken gezien mijn leeftijd), zou ik een ziekteverzekering, een pensioen en een dop moeten krijgen om U tegen te zeggen... Wedden dat dit niet het geval is? Dus w�*l ik mijn bruttoloon gewoonweg niet kennen, dan heb nog tenminste een reden om te gaan werken.
dat is dan niet opmwille van de sociale zekerheid op zich, maar omwille van de incompetentie van de staat. Viseer de juiste misdadigers. Vermindering van de lasten hoeft niet per se een slechte zaak te zijn: als die vermindering voortkomt aan de bestrijding van bureaucratie en geldversmossen dan mogen die besparingen gerust gebeuren. Maar deze 'sanering' mag niet als excuus dienen om de sociale zekerheid af te bouwen. Het is de bureaucratie die moet afgebouwd worden, niet meer, niet minder.
Oud 6 april 2006, 17:02   #27
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dat is dan niet opmwille van de sociale zekerheid op zich, maar omwille van de incompetentie van de staat. Viseer de juiste misdadigers. Vermindering van de lasten hoeft niet per se een slechte zaak te zijn: als die vermindering voortkomt aan de bestrijding van bureaucratie en geldversmossen dan mogen die besparingen gerust gebeuren. Maar deze 'sanering' mag niet als excuus dienen om de sociale zekerheid af te bouwen. Het is de bureaucratie die moet afgebouwd worden, niet meer, niet minder.
Ik heb er geen problemen mee belastingen en sociale bijdrages te betalen. Voor mij is solidariteit geen vuil woord. Dus ben ik zeker geen voorstander van het afbouwen van de sociale zekerheid.

Ik merk enkel op dat de helft van mijn inkomsten uit arbeid afgenomen wordt. Hierdoor meen ik het recht te hebben uitleg te krijgen over wat met dat geld allemaal gebeurt, en mag ik eisen dat degenen die van mijn sociale bijdragen genieten (en ik herhaal, op zich heb ik daar geen problemen mee), er geen misbruik van maken (door bv. geen werk te zoeken, in het zwart werken, enz.). Dus ben ik tégen het afbouwen van de sociale zekerheid, maar wel vóór het uitkuisen van de sociale zekerheid.

En ik ben er zeker van: dit, en een beter beheer van ons belastingsgeld, is de beste oplossing om de belastingen en sociale lasten te verlagen (wat eveneens bevorderend zal zijn voor onze economie).

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 april 2006 om 17:03.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 18:31   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uw brutoloon kan u wel schelen, want met dat geld wordt je ziekenkas betaald, worden je pensioenen uitbetaald, en eventueel je uitkering als je morgen aan de deur wordt gezet.
Maar ne hoop andere landen hebben voor mij kwasi dezelfde voordelen (althans het pakket dat ik zelf wenselijk vind) op dit gebied, voor minder en soms zelf voor veel minder kosten.
Trouwens de ziekenkas is hier ook volop aan het besparen, de pensioenen zijn niet boven de middenmaat (en de kans dat ze in de toekomst nog gaan zakken zit er dik in)...
Het zijn nu eenmaal niet de bruttolonen die naar omhoog moeten, doch wel de belastingen/rsz die naar beneden moeten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 18:36   #29
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Daarom dat er ook dit jaar een overschot is op de sociale zekerheid. De laatste 20 jaar is er maar een paar keer een tekort geweest. Dat is de realiteit. De scare mongering dat we aan de rant van afgrond staan is de liberale fictie.
Zo zal ook wel de aanstormende vergrijzing liberale fictie zijn, zeker, evenals het feit dat men vergeten is om hier provisies voor aan te leggen (en waar ze dan bestonden zijn ze ondetussen gebruikt om het begrotingstekort te camoufleren).
Oud 6 april 2006, 18:54   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zo zal ook wel de aanstormende vergrijzing liberale fictie zijn, zeker, evenals het feit dat men vergeten is om hier provisies voor aan te leggen (en waar ze dan bestonden zijn ze ondetussen gebruikt om het begrotingstekort te camoufleren).
Die vergrijzing is inderdaad maar een kleintje maar dan moeten andere keuzes gemaakt worden maar vandaag acht men de pensioenen van de volgende generaties blijkbaar minder belangrijk dan de winstmarges van het volgende kwartaal.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 22:15   #31
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

De problemen met de vergrijzing zijn nu wel een vrij logisch gevolg van het domme systeem dat me heeft uigedacht voor de pensioenlasten te dragen hé. De ene generatie onderhoudt de andere, dat dat niet stand kan houden in een samenleving die continu demografisch (sterk) verandert, kon men decennia geleden toch al wel voorzien zeker.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 22:42   #32
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als een belg 2000 euro bruut verdient, en zijn baas moet 1500 euro aan sociale lasten betalen, dan kost die arbeider hem 3500 euro hé...
Sinds wanneer bedraagt de patronale RSZ-bijdrage in België 75% ?
Oud 6 april 2006, 23:17   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
De problemen met de vergrijzing zijn nu wel een vrij logisch gevolg van het domme systeem dat me heeft uigedacht voor de pensioenlasten te dragen hé. De ene generatie onderhoudt de andere, dat dat niet stand kan houden in een samenleving die continu demografisch (sterk) verandert, kon men decennia geleden toch al wel voorzien zeker.
de vergrijzing is een probleem dat alleen maar in het kapitalisme een probleem kan zijn. Nog nooit is de geproduceerde welvaart zo hoog geweest. Tientallen keer groter dan in de 19de eeuw. Ge gaat mij niet komen zeggen dat de mens tientallen keren langer leeft dan toen.
Oud 7 april 2006, 08:27   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vergrijzing is inderdaad maar een kleintje maar dan moeten andere keuzes gemaakt worden maar vandaag acht men de pensioenen van de volgende generaties blijkbaar minder belangrijk dan de winstmarges van het volgende kwartaal.
Het zijn wel twee verschillende zaken. Voor hetzelfde, en misschien nog voor minder geld, kan men zich afvragen waarom de staat momenteel pensioenen buiten proportie aan zijn eigen personeel uitbetaald, terwijl de arbeiders het met veel minder moeten stellen.
Oud 7 april 2006, 08:56   #35
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom is dat overschot er nu plots? Omdat het initiële budget van de sociale zekerheid elk jaar stijgt natuurlijk ! Tja, als je elk jaar de mogelijke uitgaven laat stijgen, dan gaatn natuurlijk uw tekorten minderen (toch als je een beetje deftig beleid voert). De communistische fictie bestaat er dus blijkbaar in dat die jaarlijkse stijging van het budget van de SZ elk jaar zonder problemen kan plaatsvinden...
Oud 7 april 2006, 08:59   #36
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
de vergrijzing is een probleem dat alleen maar in het kapitalisme een probleem kan zijn.
Inderdaad: in andere en betere regimes moet je gewoon werken tot je doodvalt !
Oud 7 april 2006, 09:19   #37
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de vergrijzing is een probleem dat alleen maar in het kapitalisme een probleem kan zijn. Nog nooit is de geproduceerde welvaart zo hoog geweest. Tientallen keer groter dan in de 19de eeuw. Ge gaat mij niet komen zeggen dat de mens tientallen keren langer leeft dan toen.
Neen, maar ons sociaal vangnet is wel tientallen keer groter is dan in de 19de eeuw...
Oud 7 april 2006, 11:11   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja en? Als je de megawinsten bekijkt van de multinationals vind ik het al bij al vrij pover wat wij in de SZ steken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 11:34   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en? Als je de megawinsten bekijkt van de multinationals vind ik het al bij al vrij pover wat wij in de SZ steken.
Is het populisme, is het domheid of is het luiheid (om de juiste getallen te gaan opzoeken).
Maar de rsz bijdragen in Belgie bedragen wel minstens het tienvoudige van de zogenaamde megawinsten.
Oud 7 april 2006, 12:19   #40
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het totale BBP van België bedraagt ongeveer 260 miljard euro. De totale SZ uitgaven in België bedragen ongeveer 50 miljard euro. Dus tenzij elk bedrijf in België een winstcijfer van 20% kan voorleggen, zijn die "megawinsten" een pak lager dan "de povere som die wij in de SZ steken".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be