![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
D�*t was mijn repliek, en daar gaat u niet op in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kunnen we ons nu even buigen over het probleem dat België niet werkt omdat één van de partners niet loyaal is. Hoe wil u België dan doen werken? Louter en alleen door de monarchie te vervangen door een republiek? Zal dat van de franstaligen plots loyale partners maken? Iik wil hier nog dit aan toevoegen: als België zou gedemocratiseerd worden, de normale machtsverhoudingen zouden in voege zijn, alle grendels en alarmbellen afgeschaft worden, en de franstaligen zich als loyale partners zouden opstellen, dan is België voor mij geen probleem meer. In dat geval zou ik me min of meer in uw visie kunnen vinden. Ik behor echter niet tot de mensen die menen dat de bovengenoemde voorwaarden haalbaar zijn. Laatst gewijzigd door baarle : 20 april 2006 om 08:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
We zijn het er over eens dat de Benelux een na te streven voorbeeld is, maar hoe we tot die conclusie komen, is via een totaal ander pad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik vind een republiek installeren in België totaal buiten de kwestie;de verkiezingen zullen een grote klucht worden. Als de functie dan toch louter ceremonieël is: wat is dan het grote verschil, waarom zouden we dan wisselen naar een president. En als de functie niet ceremonieël is worden die door bepaalde partijen aangewend om de bevolking op te stoken. Bovendien: bij presidentsverkiezingen is er dikwijls een tweede ronde nodig: de Vlaamse tegen de Waalse kandidaat dan? De kloof zal dan alleen nog groter worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Links in Wallonie is ook ideologisch tegen de moarchie. Maar praktisch zijn ze voorstander ('t is Belgisch, hé). Ecolo is de enige die nog republikeins voor de dag durft te komen. En tijdje geleden deden ze een voorstel voor ene ceremoniële monarchie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Partijlid
|
![]() die conclusie volg ik niet. Wat heeft Albert II (op zijn kersttoespraak na) gedaan om de kloof te vergroten?
![]() |
#29 |
Vreemdeling
|
![]() Toen dhr. Leterme begon over staatshervormingen, sprak hij al over separatisme. Ook in het verleden waren er koningen die aan politiek wilden deelnemen of minstens probeerden een invloed te hebben. (Boudewijn,...) Er was toch trouwens ook verdeeldheid in België over de koningskwestie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik wil niet dat België een republiek wordt, dan duurt het langer eer de Belgische Staat vernietigd wordt.
We moeten streven naar een Vlaamse democratische volksrepubliek. Eerder rusten we niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Partijlid
|
![]() Waw, sterk geargumenteerd. U start met " maar de koning is ook één van de oorzaken van de kloof. ", ik reageer, u geeft een halfbakken reactie, en zie: nu blijkt: Albert II blijkt de ergste nog niet te zijn!