![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met jou erbij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ooit eens in een heel oud logboek van de VOC gelezen hoe men daar destijds matrozen straften, die wat op hun kerfstok hadden (messentrekkerij, dronkenschap, etc). Die straffen waren niet mis en menig matroos overleefde zo'n straf niet. De namen en geboorteplaatsen van die matrozen stonden ook vermeld en velen van hen kwamen uit Antwerpen.
![]() |
![]() |
#23 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Inderdaad, in het opzicht van het ontstaan van New York heb ik misschien een interessant linkje voor jullie:
http://users.skynet.be/newyorkfounda..._new_york.html
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(Overigens, dat de RTBF Stuyvesant als stichter aanduidt, is een misser van formaat. Hij is de man die Nieuw-Amsterdam aan de Engelsen moest overlaten na de Vrede van Breda).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat gedurende WOI veel vlamingen/belgen in Nederland terecht konden. (Zie ook het Belgenmonument in Amersfoort). Ook weet ik dat Nederland in 1953 (Watersnood) veel hulp van de belgen heeft gekregen. Er is voortdurend geprobeerd ons uit elkaar te drijven. In sommige tijden lukte dat beter dan in andere. Maar de basis-solidariteit is gebleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je woont trouwens in één van de mooiste gedeeltes van Vlaanderen. Misschien dit jaar weer op vakantie naar Sippenaeken, net buiten de Voerstreek.
![]() |
![]() |
#28 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn concreet al convergenties waar te nemen. Zo werken de Belgische en de Nederlandse marine samen (en gezien Wallonië geen zee heeft...), stichten VTM en TROS samen een nieuw station, is er BVN.tv, zijn er de GENT akkoorden in het onderwijs, stijgt het aantal Vlaams-Nederlandse filmproducties,... Zolang het bij losse samenwerking blijft, is dit onvoldoende. Beter zouden we dit alles kanaliseren is een overkoepelend samenwerkingsverband, zoals de Benelux. Door Waalse tegenkanting is dat nooit een echt succes geworden (cfr. de discussie over de kleur van nummerplaten was heel symbolisch in deze, met als resultaat dat NL en LUX geel-zwart hebben, maar dat dit in Wallonië als fascistisch want Vlaams geldt en we dus bij wit-rood blijven, wat uiterst slecht leesbaar is). Vlaanderen en Nederland kunnen dit beter zonder blok aan het been doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Een tip (welliswaar ook buiten Voeren) : ga 's binnen bij Benoit, brouwer van zijn eigen bieren én uitbater (samen met zijn vrouwtje) van het café Le Grain D'Or (als ik me niet vergis) in Hombourg. Zijn biertjes zijn lekker. En hij voelt zich niet te beroerd om ook NL te spreken.
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of dat commerciele station van TROS/VTM nu daadwerkelijk doorgaat (BVN is redelijk succesvol). Een leuke anekdote is deze: bij de Tros begon men vroeger met de aankondiging van bepaalde programma's met de zin "Goedenavond kijkers in Nederland en Belgie", dat is heel snel veranderd in "Goedenavond kijkers in Nederland en Vlaanderen". Gisteren stond er op tt dat Belgie en Nederland gezamelijk het WK van 2018 willen organiseren, het zou een mooie gezamelijke klus kunnen zijn (ik ben alleen bang voor een Waals "non") en ons nader bijelkaar kunnen brengen.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 20 april 2006 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Ook Andries Postma van de CDA. Enkel uit de VVD heb ik nog niets zinnigs gehoord (al vermoed ik dat Bolkestein ook wel van Vlaanderen houdt), maar voor de rest hebben alle partijen wel een sterke persoonlijkheid in huis die voor een samenwerking is tussen Vlaanderen en Nederland, op de SP na...
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb het ook opgemerkt. Leuke indeling, een Vlaamse, Hollandse en Friese deelstaat vind ik ook een mogelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Neem van mij aan, ook het overgrote deel van VBelangers.
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Nederland heeft het moeten afleggen tegen een Frans leger en een blokkade van zijn kusten door de Britse marine in 1831.
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Het is nabij mijn vroegere woonplaats, in Boutersem, dat het Nederlandse leger en het Franse elkaar ontmoetten. Zonder dat was de Belgische rebellie niet meer dan een voetnoot geweest in onze geschiedenis.
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Freya is een heerlijke kip zonder kop. ![]()
![]() |