Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2006, 16:39   #21
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.
Dat kan al op 13 mei, zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=49700.

Met jou erbij?
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 17:09   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
De man die de aankoop van Manhattan regelde, was Pierre Minuit, gouverneur van Nieuw-Nederland; aangezien deze aankoop als het begin van Nieuw-Amsterdam, later New York wordt beschouwd, kan Minuit (ook Minnewit) als stichter van de stad gelden. (Er waren verschillende, ook oudere nederzettingen die toen nog geen deel van NA uitmaakten, maar nu wel van NY). Minuit was geboren in Wezel, in het Rijnland, uit Doornikse ouders die na de inname van die stad in 1581 gevlucht waren en zich net als vele andere calvinisten in 'Vesalia Hospitalis' gevestigd. Het is een gril van de geschiedenis dat de 'stichter' van New York zowel door de Nederlanders (om duidelijke redenen), de Belgen (Minuit en de Waalse vluchtelingen-kolonisten) als de Duitsers (Wezel) wordt geclaimd. In New York wordt het aandeel van de Waalse kolonisten overigens erkend, al werd het monument door de provincie Henegouwen geschonken. Overigens, de invloed uit het Zuiden was veel groter dan enkel de directe inbreng. De grote kracht achter de West-Indische Compagnie, die Nieuw-Amsterdam stichtte, was Willem Usselincx, een Zuid-Nederlander, net als vele andere aandeelhouders en bewindslieden van die Compagnie.

Om nu NY te claimen als 'Belgische' verwezenlijking, laat staan van 'Nieuw-België' te gaan spreken, zoals op de recente 'Made in Belgium' tentoonstelling (zie ook deze gruwelijke site), is wel degelijk een brug te ver. Het is anachronistisch om Minuit als Belg te beschouwen en zelfs als dat al zo zou zijn, dan nog blijf je met het feit dat hij 'België' ontvlucht was en voor een 'Nederlandse' gemengde ondernemning werkte. Dat dat nog niet doorgedrongen is bij iedereen (lees: verstokte belgicisten), is pijnlijk. Uit de link hierboven:
Zo leer je nog eens wat! Complimenten daarvoor.
Ik heb ooit eens in een heel oud logboek van de VOC gelezen hoe men daar destijds matrozen straften, die wat op hun kerfstok hadden (messentrekkerij, dronkenschap, etc). Die straffen waren niet mis en menig matroos overleefde zo'n straf niet.
De namen en geboorteplaatsen van die matrozen stonden ook vermeld en velen van hen kwamen uit Antwerpen.
Oud 19 april 2006, 19:13   #23
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Inderdaad, in het opzicht van het ontstaan van New York heb ik misschien een interessant linkje voor jullie:

http://users.skynet.be/newyorkfounda..._new_york.html
Oud 19 april 2006, 20:49   #24
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo leer je nog eens wat! Complimenten daarvoor.
Ik heb ooit eens in een heel oud logboek van de VOC gelezen hoe men daar destijds matrozen straften, die wat op hun kerfstok hadden (messentrekkerij, dronkenschap, etc). Die straffen waren niet mis en menig matroos overleefde zo'n straf niet.
De namen en geboorteplaatsen van die matrozen stonden ook vermeld en velen van hen kwamen uit Antwerpen.
Inderdaad, een heel groot percentage van de zeelieden in de Nederlandse handelscompagnieën (VOC en WIC) waren afkomstig uit de Zuidelijke Nederlanden, het Duitse Rijk of Scandinavië. Hetzelfde geldt voor overigens ook voor het Staatse leger, dat (uiteraard) voor een groot deel uit Fransen, Engelsen en Duitsers bestond, maar waar ook in de 'Nederlandse' compagnieën veel Vlamingen en Brabanders dienden, net als volledige Waalse eenheden. Ik heb in het Algemeen Rijksarchief in Brussel een tijd geleden rekesten in handen gehad van Zuid-Nederlanders die in onder Frederik Hendrik gediend hadden en terug wilden keren naar hun geboortedorp of -stad. Interessante literatuur, dat zeker, al was het maar door de soms hilarische excuses die die mannen verzonnen... ('Il s'était tellement oublié avec le boisson' etc.)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 20:51   #25
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Inderdaad, in het opzicht van het ontstaan van New York heb ik misschien een interessant linkje voor jullie:

Veel feitelijke gegevens, maar de interpretaties zijn wat wankel... Belgicistische invulling, dunkt me, en zeker vertaald uit het Frans.

(Overigens, dat de RTBF Stuyvesant als stichter aanduidt, is een misser van formaat. Hij is de man die Nieuw-Amsterdam aan de Engelsen moest overlaten na de Vrede van Breda).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 01:00   #26
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Anwoord van Hertog van Gelre van 03-04-06 in topic Walen zijn Fransen ?
Dankjewel Job, voor het citeren van mijn post. Maar dit waren maar een paar kleine voorbeelden van onderlinge solidariteit. Ik ben geen historicus, in tegenstelling tot ossaert. Voor meer voorbeelden moet je bij hem zijn.

Ik weet wel dat gedurende WOI veel vlamingen/belgen in Nederland terecht konden. (Zie ook het Belgenmonument in Amersfoort). Ook weet ik dat Nederland in 1953 (Watersnood) veel hulp van de belgen heeft gekregen.

Er is voortdurend geprobeerd ons uit elkaar te drijven. In sommige tijden lukte dat beter dan in andere. Maar de basis-solidariteit is gebleven.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 13:13   #27
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht

Bedankt voor de link!
Je woont trouwens in één van de mooiste gedeeltes van Vlaanderen. Misschien dit jaar weer op vakantie naar Sippenaeken, net buiten de Voerstreek.
Oud 20 april 2006, 13:26   #28
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Totdat een oom van mij familie-onderzoek ging doen en het bleek dat onze familie oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam. Hier als protestantse vluchtelingen in de 16e eeuw gekomen om in Gelderland een nieuw bestaan op te bouwen.
Vele Vlamingen zouden dit voorbeeld volgen, 40% van de Nederlanders heeft Vlaamse roots.
En niet de minste. Heel onze intelligentsia trok naar het noorden. Wij bleven zitten met de domme boerkes en met een paar katholieke intellectuelen...

Citaat:
De belangstelling voor de Vlaamse zaak in Nederland is groeiende.
Leuk. Ik heb ooit eens gepolst bij alle Nederlandse partijen over hoe ze zouden reageren moest Vlaanderen bij Nederland willen komen. Tegen was de SP. PvdA reageerde niet, net als VVD. CDA was "niet tegen, maar afwachtend". D66 was duidelijk voor, maar had vraagtekens bij de Vlaamse wens hiertoe.

Er zijn concreet al convergenties waar te nemen. Zo werken de Belgische en de Nederlandse marine samen (en gezien Wallonië geen zee heeft...), stichten VTM en TROS samen een nieuw station, is er BVN.tv, zijn er de GENT akkoorden in het onderwijs, stijgt het aantal Vlaams-Nederlandse filmproducties,...

Zolang het bij losse samenwerking blijft, is dit onvoldoende. Beter zouden we dit alles kanaliseren is een overkoepelend samenwerkingsverband, zoals de Benelux. Door Waalse tegenkanting is dat nooit een echt succes geworden (cfr. de discussie over de kleur van nummerplaten was heel symbolisch in deze, met als resultaat dat NL en LUX geel-zwart hebben, maar dat dit in Wallonië als fascistisch want Vlaams geldt en we dus bij wit-rood blijven, wat uiterst slecht leesbaar is). Vlaanderen en Nederland kunnen dit beter zonder blok aan het been doen.

Citaat:
Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland.
Zowel Van Maerlant als ik hebben een leuke mogelijke indeling in onze avatar.

Citaat:
Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.
Dat is zeker.

Citaat:
Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.
Idem. Laat die organische zever maar voor wat het is.
Oud 20 april 2006, 13:28   #29
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de link!
Je woont trouwens in één van de mooiste gedeeltes van Vlaanderen. Misschien dit jaar weer op vakantie naar Sippenaeken, net buiten de Voerstreek.
Een tip (welliswaar ook buiten Voeren) : ga 's binnen bij Benoit, brouwer van zijn eigen bieren én uitbater (samen met zijn vrouwtje) van het café Le Grain D'Or (als ik me niet vergis) in Hombourg. Zijn biertjes zijn lekker. En hij voelt zich niet te beroerd om ook NL te spreken.
Oud 20 april 2006, 15:03   #30
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En niet de minste. Heel onze intelligentsia trok naar het noorden. Wij bleven zitten met de domme boerkes en met een paar katholieke intellectuelen...

Leuk. Ik heb ooit eens gepolst bij alle Nederlandse partijen over hoe ze zouden reageren moest Vlaanderen bij Nederland willen komen. Tegen was de SP. PvdA reageerde niet, net als VVD. CDA was "niet tegen, maar afwachtend". D66 was duidelijk voor, maar had vraagtekens bij de Vlaamse wens hiertoe.

Er zijn concreet al convergenties waar te nemen. Zo werken de Belgische en de Nederlandse marine samen (en gezien Wallonië geen zee heeft...), stichten VTM en TROS samen een nieuw station, is er BVN.tv, zijn er de GENT akkoorden in het onderwijs, stijgt het aantal Vlaams-Nederlandse filmproducties,...

Zolang het bij losse samenwerking blijft, is dit onvoldoende. Beter zouden we dit alles kanaliseren is een overkoepelend samenwerkingsverband, zoals de Benelux. Door Waalse tegenkanting is dat nooit een echt succes geworden (cfr. de discussie over de kleur van nummerplaten was heel symbolisch in deze, met als resultaat dat NL en LUX geel-zwart hebben, maar dat dit in Wallonië als fascistisch want Vlaams geldt en we dus bij wit-rood blijven, wat uiterst slecht leesbaar is). Vlaanderen en Nederland kunnen dit beter zonder blok aan het been doen.

Dat is zeker.

Idem. Laat die organische zever maar voor wat het is.
Een aantal politici, waaronder Erik Jurgens (mijn oude baas) en Jan Terlouw, heeft zich al eens uitgesproken voor verdere samenwerking tussen VL en NL. Het politieke klimaat moet echter in beide landen nog behoorlijk veranderen.
Ik weet niet of dat commerciele station van TROS/VTM nu daadwerkelijk doorgaat (BVN is redelijk succesvol).
Een leuke anekdote is deze: bij de Tros begon men vroeger met de aankondiging van bepaalde programma's met de zin "Goedenavond kijkers in Nederland en Belgie", dat is heel snel veranderd in "Goedenavond kijkers in Nederland en Vlaanderen".
Gisteren stond er op tt dat Belgie en Nederland gezamelijk het WK van 2018 willen organiseren, het zou een mooie gezamelijke klus kunnen zijn (ik ben alleen bang voor een Waals "non") en ons nader bijelkaar kunnen brengen.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 20 april 2006 om 15:04.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 15:17   #31
Tantist

Standaard

Citaat:
Een aantal politici, waaronder Erik Jurgens (mijn oude baas) en Jan Terlouw, heeft zich al eens uitgesproken voor verdere samenwerking tussen VL en NL.
Ook Andries Postma van de CDA. Enkel uit de VVD heb ik nog niets zinnigs gehoord (al vermoed ik dat Bolkestein ook wel van Vlaanderen houdt), maar voor de rest hebben alle partijen wel een sterke persoonlijkheid in huis die voor een samenwerking is tussen Vlaanderen en Nederland, op de SP na...
Oud 20 april 2006, 20:25   #32
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat kan al op 13 mei, zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=49700.

Met jou erbij?
Ik zal morgen op mijn rooster kijken of ik vrij ben, maar ik meen dat ik dan avonddienst heb.
Oud 22 april 2006, 11:22   #33
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het ook opgemerkt. Leuke indeling, een Vlaamse, Hollandse en Friese deelstaat vind ik ook een mogelijkheid.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 12:47   #34
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.
Neem van mij aan, ook het overgrote deel van VBelangers.
Oud 22 april 2006, 12:50   #35
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jewel Bekijk bericht
Nederland heeft sinds 1830 niet meer omgekeken naar de Zuid-Nederlanders. We gaan wel voort op eigen kracht, dank u!
Weer eens een Vlaamse mythe die hoogstnodig dient ontkracht te worden.
Nederland heeft het moeten afleggen tegen een Frans leger en een blokkade van zijn kusten door de Britse marine in 1831.
Oud 22 april 2006, 13:08   #36
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Nederland heeft het moeten afleggen tegen een Frans leger en een blokkade van zijn kusten door de Britse marine in 1831.
Het is nabij mijn vroegere woonplaats, in Boutersem, dat het Nederlandse leger en het Franse elkaar ontmoetten. Zonder dat was de Belgische rebellie niet meer dan een voetnoot geweest in onze geschiedenis.
Oud 22 april 2006, 16:50   #37
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ik heb het ook opgemerkt. Leuke indeling, een Vlaamse, Hollandse en Friese deelstaat vind ik ook een mogelijkheid.
Hoe stel je je die Hollandse en Friese deelstaten voor? Welk grondgebied zouden ze moeten omvatten volgens jou?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 20:28   #38
Jewel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zeg niet dat die blokkade 170 jaar geduurd heeft he.
Jewel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 14:06   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een aantal politici, waaronder Erik Jurgens (mijn oude baas) en Jan Terlouw, heeft zich al eens uitgesproken voor verdere samenwerking tussen VL en NL.
Citaat:
Enkel uit de VVD heb ik nog niets zinnigs gehoord (al vermoed ik dat Bolkestein ook wel van Vlaanderen houdt),
Bolkestein en Terlouw? Sorry, maar die liefde is toch niet wederzjids.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 14:18   #40
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Bolkestein en Terlouw? Sorry, maar die liefde is toch niet wederzjids.
Karel de Gucht is ook niet echt populair hier.
En Freya is een heerlijke kip zonder kop.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be