Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2006, 16:03   #21
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De ganse Europese bevolking zou van 4 "Oermoeders" afstammen, of de "Belgen" nu één enkele van deze "Oermoeders" als voorouder hebben of 2 'k zou het echt niet kunnen zeggen. Een feit is dat er hordes Vlamingen in de 2de helft van de 19de eeuw in Wallonië in de mijnen zijn gaan werken, zoals er na WO II heelder volksstammen Italianen en andere Zuid-Europeeërs Limburgwaarts trokken om daar het zwarte goud te delven. Die Italianen noemen we sindsdien "Vlamingen" en die Vlamingen noemen we sindsdien "Walen".

1 % huwt er "over de taalgrens" .. die met Wallonië of die met Brussel, De Oostkantons.. als dat het geval is met alle huwelijken sinds 1830 gaat dat vanzelfsprekend over héél veel volk. We moeten het verschijnsel vanzelfsprekend niet tot België beperken, intussen is er ook veel Nederlandse, Franse, Duitse, Griekse enz.. immigratie en gemengde huwelijken geweest.
Ik startte eens een poll hier op het forum waaruit bleek dat van alle forummers
die de moeite deden te antwoorden er 20 % een vreemdeling als grootouder hadden - indien ik nog naar overgrootouders gevraagd had stonden we misschien op 50 % ??

Naar het schijnt hebben we allemaal Karel de Grote onder onze voorouders...

Belgae : schijnt van het oud-Keltisch te komen en zou het "Land aan het Water" betekenen .. een zeer toepasselijke naam voor de ganse Lage Landen eerder dan voor het hoger gelegen Wallonië...
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 16:14   #22
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Zelfs Caesar sprak al van "de Belgen"...8)
ja j de dapperste (barbaarste) van alle galliërs,vive la belgique, vive le Roi, vive hans, die aan de rechterhand van de Roi zit
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 16:29   #23
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
ja j de dapperste (barbaarste) van alle galliërs,vive la belgique, vive le Roi, vive hans, die aan de rechterhand van de Roi zit
Jij weet zeker hoeveel slachtoffers Caesar maakte, aangezien je ervan uitgaat dat de Kelten barbaren waren?

Of misschien heb je daarover ook een "eigen geschiedenis". (Toch "niet tof" om zoiets te zeggen, hé mod's dat is echt durven)
Oud 25 april 2006, 16:30   #24
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Waarom stout, Tantist? Omdat ik mijn medemens verlicht met een beetje genetische informatie?
Neen omdat uw "informatie" irrelevant is voor communautaire discussies en daardoor "desinformatie" wordt.
Oud 25 april 2006, 16:51   #25
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Jij weet zeker hoeveel slachtoffers Caesar maakte, aangezien je ervan uitgaat dat de Kelten barbaren waren?

Of misschien heb je daarover ook een "eigen geschiedenis". (Toch "niet tof" om zoiets te zeggen, hé mod's dat is echt durven)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter bellum gerunt

Van al dezen zijn de Belgen de dappersten, omdat ze het verst verwijderd zijn van de cultuur en fijnere beschaving van de provincia, naar hen slechts weinig kooplui reizen en zo door hun invoer (van artikelen) aanzetten tot verzwakte geesten, en ze vlakbij de Germanen zijn, die over de Rijn wonen, met dewelke ze constant oorlog.

Ik heb al met 12 jaar in de latijnse klas geleerd dat dapper hier staat voor ruig, onderontwikkeld barbaars.

Man toch, wat een onzin, denk toch eerst eens na, iiets wat je hier niet doet. (joepi ik ga ook een rood citaat krijgen van M. Black Cat)

Laatst gewijzigd door Miguelito : 25 april 2006 om 16:54.
Oud 25 april 2006, 16:53   #26
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter bellum gerunt

Van al dezen zijn de Belgen de dappersten, omdat ze het verst verwijderd zijn van de cultuur en fijnere beschaving van de provincia, naar hen slechts weinig kooplui reizen en zo door hun invoer (van artikelen) aanzetten tot verzwakte geesten, en ze vlakbij de Germanen zijn, die over de Rijn wonen, met dewelke ze constant oorlog.
Is dat alles?
Oud 25 april 2006, 16:56   #27
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Is dat alles?
Dat zijn de woorden van Ceasar, lees alle woordjes, en ik was mijn vorige post nog aan het editen ...

Laatst gewijzigd door Miguelito : 25 april 2006 om 16:57.
Oud 25 april 2006, 17:01   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn de woorden van Ceasar, lees alle woordjes, en ik was mijn vorige post nog aan het editen ...

Natuurlijk is het ook goed om te weten wat er met deze Belgae gebeurde. Belgicisten beweren dat we van hen afstammen, maar Caesar hield er zodanig in thuis dat hij hele stammen van de Belgae volledig liet uitmoorden. En wie het overleefde, vluchtte over de Rijn naar Germaans gebied.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 17:13   #29
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk is het ook goed om te weten wat er met deze Belgae gebeurde. Belgicisten beweren dat we van hen afstammen, maar Caesar hield er zodanig in thuis dat hij hele stammen van de Belgae volledig liet uitmoorden. En wie het overleefde, vluchtte over de Rijn naar Germaans gebied.
Klinklare onzin monsieur jean, vergrijp je je weer aan het VlaemSSch-nationaele vuilspuiteij van het VB?
Iedereen weet toch dat Hans,de redder van alle belges, een directe afstammeling is van Ambiorix is, de dapperste onder de dapperste. belgique's glorie bestaat sinds de oertijd toen de stoute en achterlijke ollanders nog steenbijlen aan het maken waren.
Oud 25 april 2006, 17:45   #30
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
vive la belgique, vive le Roi, vive hans, die aan de rechterhand van de Roi zit
't Zit precies wel diep he...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 18:04   #31
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
't Zit precies wel diep he...
ja. Het was ... maar om te lachen
Oud 25 april 2006, 18:49   #32
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Klinklare onzin monsieur jean, vergrijp je je weer aan het VlaemSSch-nationaele vuilspuiteij van het VB?
Iedereen weet toch dat Hans,de redder van alle belges, een directe afstammeling is van Ambiorix is, de dapperste onder de dapperste. belgique's glorie bestaat sinds de oertijd toen de stoute en achterlijke ollanders nog steenbijlen aan het maken waren.
Spreek over standpunten en onderwerpen, niet over forumleden.

Zelfs flaminganten kunnen fatsoenlijk zijn, of toch niet?
Oud 25 april 2006, 18:53   #33
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Spreek over standpunten en onderwerpen, niet over forumleden.

Zelfs flaminganten kunnen fatsoenlijk zijn, of toch niet?
yes sir
Oud 25 april 2006, 18:55   #34
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
yes sir
Ik kijk uit naar je berichten zonder persoonlijke opmerkingen.

De (antieke) oudheid al beter bestudeerd?
Oud 25 april 2006, 19:06   #35
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik kijk uit naar je berichten zonder persoonlijke opmerkingen.

De (antieke) oudheid al beter bestudeerd?
nog altijd daarmee bezig? Ceasar vond, volgens hem, zijn eigen mening, dat de belgae het verst van de beschaving stonden, een nederlandse vertaling daarvoor is barbaars (Ceasar's woorden en van mijn lerares latijn). Los van het feit wat de Romeinen in Gallië op het geweten hebben.

Verdorie, ik toch liever een vet rood overgroot citaat gekregen, ipv alleen maar vet gedrukt.

unn saludo, ik ga nu werken
Oud 25 april 2006, 19:17   #36
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
nog altijd daarmee bezig? Ceasar vond, volgens hem, zijn eigen mening, dat de belgae het verst van de beschaving stonden, een nederlandse vertaling daarvoor is barbaars (Ceasar's woorden en van mijn lerares latijn). Los van het feit wat de Romeinen in Gallië op het geweten hebben.

Verdorie, ik toch liever een vet rood overgroot citaat gekregen, ipv alleen maar vet gedrukt.

unn saludo, ik ga nu werken
Wel, tegen dat je terugkomt:

"Barbaars" komt uit het Grieks. "Barbaros" was het woord dat de Grieken gebruikten om niet-Grieken aan te duiden. Voor hen waren die natuurlijk "onbeschaafd", waarvan de associatie. Het woord is in de eerste plaats een expressie van etnocentrisme.

Heb je echt alleen de eerste vier lijnen van Caesar gelezen? Er bestaan meer werken over de Kelten dan "De bello gallico".
Oud 25 april 2006, 19:20   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, tegen dat je terugkomt:

"Barbaars" komt uit het Grieks. "Barbaros" was het woord dat de Grieken gebruikten om niet-Grieken aan te duiden. Voor hen waren die natuurlijk "onbeschaafd", waarvan de associatie. Het woord is in de eerste plaats een expressie van etnocentrisme.

Heb je echt alleen de eerste vier lijnen van Caesar gelezen? Er bestaan meer werken over de Kelten dan "De bello gallico".
Inderdaad, er bestaan nog werken waar de Kelten ter sprake komen. Alleen is de vraag is met die werken uw stellingen worden gesteund. Dat moet u immers maar eens aantonen.

Met het woord "barbaar" zit u evenwel fout: de Grieken beschouwden niet-Grieken niet als onbeschaafd. De connotatie bij "barbaars" als onbeschaafd komt voor bij de Romeinen; niet bij de Grieken. De Romeinen waren echter neit "etnocentristisch", daar voor hen het Romein-zijn via het Romeinse burgerrecht voor iedereen openstond. Aldus werd bijvoorbeeld Paulus - een Jood van geboorte - door de Romeinen als Romein aangezien daar hij het Romeins burgerschap had verkregen.
Oud 25 april 2006, 19:22   #38
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er bestaan nog werken waar de Kelten ter sprake komen. Alleen is de vraag is met die werken uw stellingen worden gesteund. Dat moet u immers maar eens aantonen.

Met het woord "barbaar" zit u evenwel fout: de Grieken beschouwden niet-Grieken niet als onbeschaafd. De connotatie bij "barbaars" als onbeschaafd komt voor bij de Romeinen; niet bij de Grieken. De Romeinen waren echter neit "etnocentristisch", daar voor hen het Romein-zijn via het Romeinse burgerrecht voor iedereen openstond. Aldus werd bijvoorbeeld Paulus - een Jood van geboorte - door de Romeinen als Romein aangezien daar hij het Romeins burgerschap had verkregen.
Grappig.
Oud 25 april 2006, 19:24   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig.
De argumenten zijn duidelijk weer op. BC laat zich iedere keer weer van z'n beste kant zien.
Oud 25 april 2006, 19:35   #40
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
De argumenten zijn duidelijk weer op. BC laat zich iedere keer weer van z'n beste kant zien.
Weerom gezever en laster.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be