![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Fylogeografie is de wetenschap van de genetische grenzen. Een Amerikaanse studie uit 2000 heeft aan de hand van de studie van het Y-chormosoom nagegaan hoe de verschillende genetische populaties in Europa geografisch verdeeld zijn. (zie bron)
De studie kan als volgt samengevat worden: niet zozeer taal, maar eerder geografische grenzen lijken genetische populaties van elkaar te onderscheiden. Goed nieuws voor de Belgicisten dus, of toch niet? Er is immers één uitzondering, en dat is natuurlijk ons landje. Op het bijgevoegde kaartje zie je de grote genetische grenzen, voorgesteld door zwarte lijnen. Eén van die lijnen loopt samen met de taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlamingen zijn genetisch hetzelfde als Nederlanders, Walen zijn genetisch hetzelfde als Fransen. Of hoe ook de genetica de illusie van één land der belgen doorprikt. ![]() We leven dus in een land met twee taalgroepen met gescheiden grondgebied, met eigen parlementen, met eigen genetische kenmerken, met eigen economie en cultuur. In dit land huwen minder dan 1% van de mensen over de taalgrens heen! Er trouwen meer West-Vlamingen met Limburgers dan dat er Vlaams-Brabanders met Waals-Brabanders trouwen! Waarom dan eigenlijk nog samen blijven? De liefde is duidelijk uit het huwelijk. Laat ons toch in vrede van elkaar scheiden. BRON: Am J Hum Genet. December 2000; 67(6): 1526–1543. Published online November 9, 2000. Copyright © 2000 by The American Society of Human Genetics. All rights reserved. Y-Chromosomal Diversity in Europe Is Clinal and Influenced Primarily by Geography, Rather than by Language (volledige tekst te vinden op http://www.pubmedcentral.gov/article...medid=11078479) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nu zijt ge toch wel stout hoor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom stout, Tantist? Omdat ik mijn medemens verlicht met een beetje genetische informatie?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ongetwijfeld een interessante en verrassende studie, maar volslagen irrelevant voor het huidige politieke debat over de toekomst van België.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Natuurlijk is het irrelevant voor de politieke toekomst van België. Dat ontken ik niet. Er is geen enkele reden waarom genetische grenzen zouden moeten samenvallen met staatskundige grenzen.
Maar toch vond ik het interessant om de studie hier weer te geven. Belgisch gezinden halen regelmatig de reden aan: "We zijn toch allemaal belgen?" Ik probeer met behulp van deze studie de grond vanonder hun voeten te slaan voor het gebruik van deze stelling. Genetisch, geografisch en taalkundig zijn de Vlamingen een veel meer homogene groep dan dat de belgen dat zijn. "Wij zijn toch allemaal Vlamingen" zou dus een veel betere slogan zijn om aan te halen. De studie bevat dus geen enkele weerslag op het politieke debat, dat geef ik toe. Ik vind ze wel erg interessant en vind het de moeite waard om er even bij stil te staan en er even over na te denken. Laatst gewijzigd door lomeanor : 25 april 2006 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie het nut echt niet in van deze "ontdekking".
Alsof we een gen hebben in ons lichaam dat niet alleen bepaalt dat we man of vrouw zijn, maar dat tevens bepaalt dat je als Vlaming of Waal ter wereld komt. ![]() Genetisch gezien zijn we allen gelijk, zijn we allen mensen met onze eigen, unieke kenmerken. Mensen genetisch gaan indelen op het gebied van nationaliteit, is zowat het meest belachelijke wat ik tot hiertoe gehoord heb. Mijn visie: éénheid in verscheidenheid wat België betreft. Ik hou niet zo van dat stereotiepe "we behoren allemaal tot hetzelfde volk" (en dat gaat op voor zowel Vlaams-nationalisten als Belgicisten wat mij betreft). Laatst gewijzigd door Kim : 25 april 2006 om 10:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Genetisch zijn er geen Belgen, geen Marokkanen, geen Polen, geen Monegasken, geen Mongoliërs, geen Chinezen, geen Turkmenen, blablabla
Genetica heeft niks te maken met nationaliteiten. Toch bedankt voor de mededeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Da is eel stout
![]() |
#10 |
|
![]() Ik herinner me de webstek beterweten.be (bestaat nu niet meer), waar ze als argument gaven dat bij de Belgen "hun bloed door elkaar loop". Ik heb daar destijds tegen gereageerd als zijnde Bloed en Bodemtheorie, geen enkele belgicist distantieerde zich van die webstek. En nu blijkt dat dit zelfs niet klopt.
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Within western Europe, minor barriers separate the Basques from some neighboring populations, the western from the eastern English, and the Dutch from the Belgians. The Belgian sample was divided into its two linguistic groups—those speaking French (56 individuals) and those speaking Dutch (36). An arbitrary and conservative, larger value, 200, was then assigned as a distance between language families. Ten eerste gaat het dus om hele kleine verschillen, en maken ze al amper een onderscheid tussen Vlamingen en Walen. Ten tweede is een onderzoek aan 56+36=92 personen amper representatief te noemen, ook niet met een 95% significantie. In datzelfde artikel staat ook ergens dat ze als geografische component de geboorteplaats van de grootouders hebben genomen. Je kunt deze data dus misschien wel prima toepassen op onderzoek naar genetische verschillen tussen volksstammen, maar je kunt ze niet gebruiken voor doeleinden die van toepassing zijn op de huidige situatie. Die genetische diversiteit tussen Vlamingen en Walen valt in mijn ogen dus wel mee.
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wetende dat 1/3 van de Walen afstamt van Vlamingtoch wel een vreemde vaststelling, niet? Hoe kan het volgens u dat mensen die van Vlamingen afstammen, zoals Onckelinckx, Eerdekens, Van Cauwenberge,... plots "Waalse genen" zouden hebben? En hebben Bourgeois, Anciaux, Borginon,... dan "Vlaamse genen"?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft Onckelinckx Vlaamse of Waalse genen, Jan?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, en niet te vergeten: al die Vlamingen met een Franse achternaam: Xavier Buisseret, Geert Bourgeois,...
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Genetisch gezien zijn we allemaal mensen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() hola
het grappige aan deze post is dat de bub 15 threads gestart zou hebben indien het resultaat in hun "voordeel" zou zijn. Volgens de bubbels bestaan de belges al sinds de dino's en heeft een belge het wiel, vuur en warm water uitgevonden. Die bubbels toch, altijd goed voor een schaterlach. un saludo Laatst gewijzigd door Miguelito : 25 april 2006 om 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |